Népújság, 2022. június (74. évfolyam, 123-145. szám)

2022-06-30 / 145. szám

10 NÉPÚJSÁG___________________________________________________KÖZÉLET_____________________________________________ 2022. június 30., csütörtök Az értékeinket mutatta be a Székely Fesztivál Budapestre költözött Székely­föld az elmúlt hétvégére: szé­kely ízek, székely népmű­vészet és székely hangulat uralkodott a Millenáris park­ban a nyolcadik Székely Fesz­tiválon. Gligor Róbert László Gasztronómiai különlegességek­kel, kézműves portékával, néptánc- és gyerekprogramokkal várták a kö­zönséget a két év kihagyás után ismét megrendezett Székely Feszti­válon. Az elmúlt két év a bezártságról, a küzdelemről, a bizonytalanságról, a járványhelyzetről és a szomszéd­ban kitört háborúról szólt. Az idei vásár egyfajta fellélegzés, de még inkább az összetartozás ünnepe mondta el a fesztivál pénteki meg­nyitóján Varga Mihály pénzügymi­niszter, a rendezvény fővédnöke. A magyar kormány a nemzet összetar­tozását értéknek tekinti, ahogy a külhoni magyar vállalkozásokat is, amelyek a magyar gazdaságot is erősítik. A magyar kormány egy olyan Kárpát-medencei gazdasági tér kialakítására törekszik, amely erősíti a térség termelési és piaci pozícióit, segíti a vállalkozásokat, mindezeken keresztül pedig az itt élők boldogulását. A fesztivál nem­csak a múltra épül, hanem a jövőbe is mutat - hangsúlyozta a fővédnök. A Maros megyét képviselő Péter Ferenc elnök a megnyitón kiemelte: a fesztivál célja bemutatni értékein­ket, ízvilágunkat, hagyományain­kat, azt, hogy hogyan él a Székelyföld, hogyan látszik a világ a Székelyföldről, és ugyanakkor a Székelyföld és az anyaország kap­csolatáról is szólt. Olyan rendez­vény ez, amelyre szívesen mennek a székelyek, akik meg tudják mu­tatni, hogy „Székelyföld él, pezseg, akár otthon, akár itt, Budapesten”. A nagyszínpadon mintegy két­száz fellépő mutatta be műsorát, többnyire Maros, Hargita és Ko­­vászna megye képviseletében. A megnyitón a Budapest közelében élő, Jobbágy telkéről elszármazottak alkotta Szép szivárvány néptánc­együttes lépett fel, jólesett hallani a Zavaros a Nyárád, a Szép szivár­vány koszorúzza az eget kezdetű népdalainkat, gyönyörködni a szé­kelyudvarhelyi Boróka néptánc­együttes, a Válinka tánccsoport és a lemhényi Turul táncosok, valamint a kézdiszentkereszti Tisztás gyerek­­csoport műsoraiban. Idén először könnyűzenekoncertek is voltak: péntek este a gyergyószentmiklósi Teddy Queen rockegyüttes, másnap a Lazy Jam jazzegyüttes zárta az estét. Napközben a parkban és az egykori Ganz gyárcsarnokban szá­mos kiállító, termelő és vállalkozó kínálta a székelyföldi termékeket: a kürtőskalácstól a töltött káposztáig, a miccstől a házi csokoládéig, a bicskától a szalmakalapig, és nem­csak szemlélni lehetett a székely termékeket, néhányuk készítését ki is lehetett próbálni. Maros megye értékeit információs stand is bemu­tatta, lehetett vásárolni a kebeles Cseh tanya lekvárjaiból, szörpjei­ből, boraiból, meg lehetett ízlelni az Erdélyi Pálinka Lovagrend és a Csi­pán Pálinkaház kisüsti itókáit, a só­­váradi fagylaltot. A Vendégváró Székelyföld című kiállítás minden nap a három megye egyikének lát­nivalóit, kulturális értékeit mutatta be, a gyerekeket kézműves-foglal­kozások is várták: fafaragás, koron­­­­gozás és kürtőskalács-készítés. A seregszemlét az Újra együtt jelszóval rendezték meg, idén Ta­mási Áronról is megemlékeztek születésének 125. évfordulója alkal­mából. Erdély kincseit másfél száz vállalkozás mutatta be. A résztve­vők számát hivatalosan még nem közölték; 2019-ben egy hétvége alatt negyvenezren keresték fel a rendezvényt. Másfél száz kiállító, termelő és kereskedő mutatta be a Székelyföld értékeit Fotó: Gligor Róbert László Díszvendégek a megnyitón, a Szép szivárvány néptánccsoport körében Fotó: Varga Mihály közösségi oldala Bevezetés a gyűjtés világába A gyűjtés az ember sajátja. Az állatok nem­ gyűjtenek. Legfennebb őket gyűjtik. Pl. kaná­rit, teknőst, papagájt, vadász- és díszeket, macskát, a merészebbek nagymacskát, tig­rist. Bár abból egy is elég. Nem is szólva az állandó készenlétről (értsd: frász). A gyűjtés sohasem nulla pontról indul a tárgyak esetében. Előbb csak úgy adódik, van, véletlenül összeverődik néhány darab. Fennmarad, elfelejti az ember kidobni. Ide­jében megszabadulni tőle. (Nem veszi észre a feleség, anyós, a nagytakarító. A rendte­remtő.) Aztán a nyakunkon marad. Vagy mégsem. Mert az ember társas lény, társa­dalmi, gazdasági és számos kapcsolatrend­szer foglya, önkéntese. Ezt-azt kap, vásárol, szerez. Szükséges. Kíváncsi. S ha már van három, akkor rendszerbe kívánja rendezni. Szempontokat eszel ki. És a szempontok oly­kor maguk kínálkoznak fel. Csupán idejében fel kell ismerni azt, azokat, őket. Például a bélyegek esetében az országolás fontos refe­rencia. Vagy az ábrázolás tárgya: növények, állatok, tájak, olimpiák, sport, városok, épít­mények, emlékművek, szobrok, festmények, híres emberek stb. Az egész úgy kezdődött — tanultuk negye­­dikben-ötödikben —, hogy majomból emberré nemesedett ősünk rőzsét gyűjtött a tűzhöz. Amit még nem ő gyújtott meg, hanem a se­gítségére siető természeti erők. Vagy kovakö­vet csereberélt ugyancsak tűzgyújtás céljából. Legyen tartalékban is. Mikor már kezdte kapiskálni, belátni a jövőt. Igaz, még csak a rövid távút, ami a létfenntartáshoz szükséges. A perspektívához filozófiát jóval később bölcselkedett ki. Gyűjtötte az állati bőröket, mert fázott a barlangban, gyűjtötte a trófeákat, amelyek ügyességét, kiválóságát voltak hivatottak demonstrálni, mert indulás­ból hiú volt. A díszítményeket látta az állat­világ hímjein, a madárvilágban, maga is olyan akart lenni. Még nem hitte azt, hogy különb az állatvilágnál. Vagy maga köré gyűj­tötte az erős férfiakat, akik a táplálékszerzés­ben kiválóan hasznosít­hatók voltak. Nem utolsósorban az utódnemzésben fontos, de alárendelt szerepet j­átszottak. Mikor már felismerte az aktus és a későbbi szülés/születés közötti összefüg­gést. Beletelt némi időbe, így is, úgy is. Ja, akkor matriarchátus volt. Másik szép szak­szóval: anyajogú társadalomban élt az ember Később fordult a kocka. Megtörtént a fér­fiemancipáció, amikor a gyűjtési szempontok is megváltoztak. Nőket gyűjtöttek nem csu­pán a család megtöbbszörözésének vágyából kifolyólag, hanem a vágy kielégítése szem­pontjából is. Ez már feltételezte a kéjelgést, az erkölcsök romlását vagy komplikációját, amelyhez a különböző vallások felállították a tilalomfákat, korlátokat és kiváltságokat (többnejűség). Már a régi görögök természe­tesen azonnal gondoltak az áthágásra­­ és máig is azt tartják élelmesnek, akinek ez bün­tetlenül sikerül. A férfiak fegyvereket gyűjtöttek, egész az­ ái tör­te ki kim Sebestyén Mihály rovata zenált. Szolgákat, alattvalókat, testőrcsapa­tot, hadat, győzelmeket és sajnos vereségeket is. Meg pénzt-érvényes fizetőeszközt. Rezet, bronzot, aranyat-ezüstöt. Lettek sikeres kal­márok, királyok, törzsfőnökök udvarral, ahová mindent, ami értékes, be lehetett gyűj­teni. Ekkor vált gyűjtögetővé az ember. Főleg a tehetőse. De voltak olyanok, akiknek az előbbi nem sikerült, képtelenek voltak szert tenni hata­lomra, tehetetlenek voltak. Kompenzációra akkor is igény mutatko­zott, tehát elkezdték fel­halmozni azt, amire más az erő birtokában nem gondolt. Úgyszólván a porban hevert. Vagy hányódott. Volt, de nem halmozták, polcozták, dobozolták, nem rak­ták albumba. Nem akasztottak harmincat­­negyvenet a falra, állítottak ki, vittek tőzsdére, nem építettek neki mauzóleumot, garázst, raktárt, istállót, tárhelyet. Például a könyvek, kéziratok, újságok és folyóírások, midőn már fel voltak találva az emberiség nagyobb örömére (olvasás, hivat­kozás, rágalmazás, informálás, félretájé­koztatás, ablakpucolás, egyéb alantas sze­repkörök betöltésére). Aztán jöttek a 19. szá­zad végétől a képeslapok, amelyeknek most járunk a végénél, mint kiderül a közönség há­borgásából, a trafikosok és áruldák eladói­nak megvető pillantásából és az igénylők igénytelen lesajnálásából. Eleinte az értelmi­ségi gyűjtemények nem voltak széttagolva. A könyvtár egyszerre volt múzeum és termé­szettudományi és ritkaság-furcsaság gyűjte­mény. (Kétfejű borjak, szárny nélküli pillangó.) Gyűjthetjük csak úgy rendszertelen felso­rolásban boros- és söröspalackok, egyéb al­koholtartalmú italok címkéit (leáztatás, szárítás és préselés után), gyarmatáru (ma inkább déligyümölcsnek demokratizáljuk a gyarmatok felszabadulása óta) piciny címkéit narancson, banánon, avokádón, egy ismerő­söm a feliratos golyóstollakat gyűjti - lassan itt is véges lesz a kínálat az elektronikus kü­­tyü­k diadalmas térhódítása révén: gyűjthe­tünk baglyokat (alulírott erre a példa vagy a Teleki Téka), porcelán kisállatokat. Tücsköt­­bogarat, virágos növényeket, madárfüttyöt magnóval. Másfelől márkás porcelánokat, festményeket — a reneszánsz óta költséges, gyönyörűséges szenvedély­t, szobrokat, mű­tárgyakat, antikvitásokat (p.o. az ókori romok meglátogatása folytán felszedett töredékeket — nem éppen veszélytelen a területfelügyelők ébersége miatt), vagy ha nagyon sok helyünk és pénzünk van, kitartóan levelezünk, utazga­tunk és alkudozunk, oldtimereket, azaz régi autókat, traktorokat, mezőgazdasági gépeket, esztergapadokat és malomalkatrészeket, díszpárnákat, népi hímzéseket, lovakat, fes­tett bútort, félcipőt, elrettentő giccseket, el­lopott nyilvános feliratokat (pl. „A lift nem működik ” változatos európai nyelveken), ke­mény hátú fényképeket és kicsinyített piáspa­lackokat, telefonokat, érmét, régi pénzt, bocskort és kocsmát. ízlés, alkalom és forrás kérdése. A csúcs a közgyűjtemény. De erről máskor. De gazdagodhatunk sérelmekkel, harago­sokkal, gyűjthetünk ellenségeket, hűtlenül el­hagyottakat, büntetőcédulákat. Csak ép­pen nem ajánlatos, lelki egészségünk érdeké­ben.

Next