Népújság, 2023. augusztus (75. évfolyam, 173-197. szám)

2023-08-16 / 184. szám

8 NÉPÚJSÁG_____________________________________________________ TECHNIKA ___________________________________________2023. augusztus 16., szerda A keréken Szerkeszti: Nagy-Bodó Szilárd Még drágábbak lesznek a Mercedesek A csillagnak csillagos az ára, tartja a közbeszédben élő mondás, amely arra utal, hogyha valaki csil­lag emblémás autót, azaz Mercedest szeretne, akkor mélyen a zsebébe kell nyúljon. Ez a jelenlegi helyzet­ben, amikor azt lehet tapasztalni, hogy mindennek, fellett” az ára, még inkább így van, ez alól pedig az autók sem jelentenek kivételt. Ro­mániai pénztárcával nézve egy új autó mostanság már egyenesen lu­xuscikk, viszont Európa más orszá­gaiban sem sokkal jobb a helyzet, kiváltképpen nem akkor, amikor az ember egy Mercedest szeretne vásá­rolni. A gazdasági kilátástalanság, a pénzromlás és az egyre növekvő élelmiszer-, valamint energiaárak miatt egyre kevesebben vásárolnak új autót, és ezt a gyártók is megérzik. Ezért is tűnik meglepőnek, hogy a Mercedes ennek ellenére emeli az autói árát. Harald Wilhelm, a márka pénzügyi vezetője az Autonews Eu­­rope-nak elmondta, hogy azért van szükség emelésre, mert a kiadások is szignifikánsan nőttek. A gyár átlago­san 12-14 százalékos nyereséggel dolgozik, vagyis egy-egy eladott típus árából ennyi a bevétel. Viszont a nyereségből fenn kell tartani a fej­lesztési folyamatokat is. Ahhoz, hogy a gyár ne legyen veszteséges, elengedhetetlen, hogy árakat emel­jünk, hangsúlyozta a pénzügyi ve­zető. Nyilván nemcsak arról van szó, hogy a fejlesztésekre költenek, hanem valamennyit a tulajdonosok (részvényesek) is haza szeretnének vinni, de ez nem is csoda egy olyan vállalatnál, amely a profitból él meg. Ezért senki nem törhet pálcát a Mer­­cedes-vezetők feje fölött. Az áremelésekkel azonban óvato­sak lesznek, fogalmazott Harald Wilhelm. Az interjúban kitért arra is, hogy tisztában vannak az egyes or­szágokra jellemző magas infláció­val, illetve a monetáris politikai intézkedésekkel is, ezeket szem előtt tartva emelik az árakat, hiszen nem akarnak ügyfeleket elveszíteni. „Nem célunk, hogy csökkenjen az érdeklődés a típusaink iránt” - húzta alá a pénzügyi vezető. S­MB 2288 Mercedes GLE, illusztráció Forrás: Mercedes-Benz Az elektrifikáció a GTI logót is megváltoztatja A Volkswagen márkanévhez gyökeresen hozzátartozik a GTI megnevezés is, ami, mint közis­mert, a grand touring injection rö­vidítése. Vagyis egy közvetlen üzemanyag-befecskendezési rendszert jelöl, továbbá a gyártó sportosabb modelljeit. Az első GTI közel 50 évvel ezelőtt, 1976- ban mutatkozott be az első gene­rációs Golf változataként. Azóta számtalan GTI modell készült, és az évek során a német autóóriás egyik legemblematikusabb eleme lett a sportosabb benzines válto­zat. Viszont ilyen tekintetben is keresztbe tesz a villanyosítás, legalábbis látszólag. A GTI jelölés értelemszerűen nem alkalmazható elektromos au­tóknál, hiszen nincs üzemanyag, amit közvetlenül be lehetne fecs­kendezni. Azonban a név marad­hat, csak egy kis átalakítás kell hozzá. Elvégre a GTI rövidít­hetné a grand touring inductiont is, vagyis „indukciós” túraautó, amiből már mindenki az elektro­mos meghajtásra következtet. Természetesen valahogy meg kell különböztetni az elektromos és belső égésű GTI modelleket, leg­alább addig, ameddig még be­szélhetünk belső égésről. Viszont a Volkswagen szakemberei erre is megtalálták a megoldást. Olyannyira megtalálták, hogy már le is adták a védjegybejelen­tést a Német Szabadalmi és Véd­jegyhivatalhoz. Ennek köszön­hetően tudjuk mi is megnézni az új GTI logót, amit a Carbuzz szúrt ki. Arról van szó, hogy a rö­vidítés végi I betűnek nemcsak az értelmét változtatták meg, hanem a formáját is, így a jövőben egy villám alakjában fog megjelenni, ami szintén egyértelmű utalás az elektromos hajtásra. A nagy teljesítményű villany- Volkswagenek eddig a GTX elne­vezést viselték, ez fog elméletileg a jövőben GTI-re változni. Bár azért még nem teljesen világos, hogy a tisztán elektromos Volkswagenek kapják meg ezt a nevet vagy a hibrid, esetleg plug­in hibrid modellek, mert ezek kapcsán is felmerült az eshető­ség. Az új GTI lógó Forrás: Carbuzz Tényleg mindenhol a hobbiterepjárók viszik a prímet Régóta látszik az a tendencia, hogy a hobbiterepjárók, azaz az SUV-k egyre nagyobb teret hódíta­nak maguknak. Ahogyan hosszú évek óta az is köztudott, hogy a sportosabb márkák kategóriájában is minduntalan törnek előre, sőt nem egy esetben láttuk azt is, hogy egy nagy hobbiterepjáró tartja el anyagi értelemben az adott autó­gyártót. Amennyiben megfigyeljük a pia­cot, azt látjuk, hogy egyre több ilyen formatervvel rendelkező autót adnak el, és pár évvel korábban maga a Porsche is elismerte, hogy a Cayenne, azaz a nagy hobbiterepjá­rója tartja fenn a vállalatot, abból tesz szert a cég nyereségre, nem pedig a méltán híres 911-ből. De nem a német márka az egyetlen, amelyik belépett az SUV-k piacára. A Lamborghini 2019-ben mutatta be az Urusut, amit az emberek úgy vesznek, mintha nem lenne holnap. Hiába beszélünk egy méregdrága autóról, soha nem látott eladási szá­mokat produkál. De példaként fel lehetne még hozni a Bentley Ben­­taggát vagy a Rolls Royce Cullinant is, amelyek az eladott példányszá­mot nézve szintén felülmúlnak min­den várakozást. Tavaly pedig a Maserati is be­szállt az SUV-k harcába, pontosab­ban piacra dobta a kisebb méretű hobbiterepjáróját. A múlt évtized második felében mutatta be az olasz márka a Levante névre keresztelt nagy SUV-ját, amitől minden bi­zonnyal, a fenti példákból kiin­dulva, sokat vártak. Akkoriban voltak azzal kapcsolatos hírek, hogy a típus mentette meg a márkát a bu­kástól, viszont a jelek szerint nem teljesítette az irányába támasztott elvárásokat. Ezért az olasz márka a múlt év végén előrukkolt a Greca­­léval, ami egy kisebb méretű autó, és 2023 első féléves statisztikáit fi­gyelembe véve siker koronázza. Az idei év első felében ugyanis 42%-os növekedést könyvelhetett el az olasz márka, amit elsősorban a Grecalénak köszönhetnek. Ha ezt az arányaiban nézve nagy kiugrást abszolút számokban akarjuk meg­határozni, akkor 15.300 modellt ér­tékesítettek globális léptékben, míg a tavalyi év azonos időszakában ez a szám mindössze 10.200 volt. Vi­tathatatlan, hogy szép fejlődés, ho­lott az infláció mindenhol érezteti a hatását, továbbá az autóeladásokon a gazdasági bizonytalanság sem segít sokat. A Maserati közleményében azt úja, hogy bár valóban sokat köszön­het a Grecalénak, a szintén tavaly bemutatott új Granturismónak is kulcsszerepe volt ebben a növeke­désben. Nem kérdőjelezhetjük meg a vállalat álláspontját, viszont el­adási számokat egyik típus esetében sem hoztak nyilvánosságra, így csak a sötétben lehet tapogatózni. Az viszont világos, hogy egy új mo­dell vagy egy meglévő modell új generációja képes nagyot lendíteni az eladási számokon. A jelenlegi piaci helyzetben, ami­kor az autógyártók egymás után je­lentik be az árcsökkentéseket, amit a Tesla robbantott ki, már-már meg­lepő azt olvasni, hogy a Maserati nem akar beszállni ebbe a számhá­borúba. Ezt maga a cég vezérigaz­gatója nyilatkozta a Reutersnek. Az interjúban úgy fogalmazott, hogy tisztában vannak vele, hogy egy autó esetében az egyik legmeghatá­rozóbb szempont az ár, viszont ők nem akarnak senkivel árháborúzni vagy licitálásba bocsátkozni, mivel ez meglátásuk szerint rossz fényben tüntetné fel a márkát. Hozzá kell tenni azt is, hogy nagy szükségük nincs is rá. A cég adózás előtti nyeresége ugyanis majdnem megduplázódott a tavalyihoz képest, így elérte a 121 millió eurót. Ehhez az eredményhez a magasabb nettó árképzés is hozzájárult. uí Maserati Grecale Forrás: Maserati

Next