Néző, 1978 (9. évfolyam, 1-6. szám)

1978-01-01 / 1. szám

December 2-án mutatta be a Nemzeti Színház a neves lengyel író, Ireneusz Iredynski, három egymással eszmeileg összefüggő drámai miniatűrjéből összeállított ÖRVÉNY című műsorát. A HÖLGYEK címűt, melyben Zolnay Zsuzsa és Csernus Mariann szerepel, valamint a TISZTA SZERELEM című monodrámát — Kálmán Györggyel — Peterdi Nagy László fordította. A harmadik mű, a MÁRIA című monodráma Váradi Hédi előadásában, Spiró György fordításában került színre. Képeink a Hölgyek és a Tiszta szerelem egy-egy jelenetét ábrázolják. (Keleti Éva felvételei) A Színházak Központi Jegyirodájának havi kultúrpolitikai tájékoztató és műsorlapja. Felelős kiadó: Dr. Fórján Gyuláné. Felelős szerkesztő: Selmeczi Elek. Szerkesztőség és kiadóhivatal: VI., Népköztársaság útja 18. Telefon: 315-300. Levélcím: Postafiók 179. Készült a Zrínyi Nyomdában V., Bajcsy-Zsilinszky út 78. - 78.2533 2­ 01 rotációs ofszeteljárással. Felelős vezető: Bolgár Imre vezérigazgató. Eng. sz.: IN­ KUL 63/1977. Magyar Színházi Intézeti .Könyvtára 19 MOLNÁR GÁL PÉTER: É % MONO Olvasom: A hid­at és a Mala­­chiás csodáját rendező remek szí­nész Bernhardt Wicky játssza Rolf Hochhuth: Egy vadász halá­la című Hemingway-monodrámá­­ját Salzburgban, azt a darabot, amit a Madách Színház is beígért Bessenyeivel idei szerepeként. Már Wicky is erre fanyalodott? — gondolkodom el a színészi já­tékéhségről. Bármelyik világtáj felé pillantunk, az utóbbi tíz év­ben — amióta monolittá dermedt a rendezők esztétikai uralma — monodrámák szaporodnak osztó­dással. Hátamon házam, keble­men kenyerem alapon színészis­meretlenek, pályamegkezdők, kis­­költségű, bárhol fölüthető, egy­személyes színházként próbálnak meg figyelmet maguknak csikar­ni, érvényesülést taposni a nagy­­apparátusos színházüzemek ár­nyékában. Kávéház-színházak, pince-, padlás-, csűrszínházak pöttöm terében így kísérelnek meg versenyképessé tenni kis költséggel, több találékonysággal föltűnni vágyó színészek a kapi­talista versenyben. Van azonban más oka is a monodrámák divatjának. Akadt már egyszemélyes Ham­let. A Shakespeare-tragédia vala­mennyi szerepét egyazon szovjet színész vitte dobogóra. A lenin­­grádi Vlagyimir Recepter nem a szabadverseny jegyében írta föl magának ezt a színházi receptet. Másra keresett gyógyszert magá­nak. Miként az NDK-berlini Deutsches Theater-ben, ahol föl­váltva játszották Az ifjú W. szen­vedéseinek sokeszközű dramati­zált és egyszemélyes változatát, egyik este a sokszereplős színda­rabot, másikon ugyanannak a műnek monológokká sűrített meg­­­oldását. Ne bonyolódjunk bele ez al­kalommal a kérdés drámatechni­­kai problémáiba, hogy ugyanis könnyebb egyetlen főszereplőt megfogalmazni, semmint az el­lenérveket és az egyenértékű el­lenjátékot hozzá. Abba se gaba­­lyodjunk bele most, miféle esz­mei kérdéseket érintenek a mo­nodrámák, milyen eldugottan je­lenik meg bennük a romantika énkultusza, a jelentőségén túlnö­velt személyiség szerepe. Figyeljünk most csak arra, miért és mi helyett fertőződtek el monodrámával a világ színpa­dai? Miért nem maradtunk ki mi sem ebből a kétértelmű divatból? A moszkvai Művész Színházat, alapító Nyemirovics­ Dancsenko híres mondása szerint a rendező­nek meg kell halnia a színészben. Vagyis munkája akkor jó, ha a színészen át érvényesülnek a ren­dező gondolatai, ha munkája szétolvad a színészében. Mára megváltozott Nyemirovics-Dan­csenko mondása: a színész meg­hal rendezőjében. Tetten érhető világszerte a jelenség: a színész nem szolgálja rendezője elképze­léseit, hanem föláldozza magát érte. Más szavakkal: nem azt kí­vánják tőle, hogy minden képes­ségével­ érvényesülni segítse az előadás egészét átfogó gondolatot. Hanem azt, hogy mondjon le leg­értékesebb képességeiről, csonkít­sa meg önmaga tehetségét, oltsa ki személyiségének ragyogását, egyéni tapasztalatait, sajátos fo­galmazási módjait. A színházi előadások többsége nem a színész és a rendező egy cél érdekében működő harcából jön létre, ha­nem a rendezői parancsuralom­ból. A rendező nem küzd meg a színész kényelemszeretetével, be­idegződéseivel, mértéktelen siker­vágyával vagy tévelygéseivel a színházi anyagban; nem engedi hatni magára a színész tehetségét, eleve elutasítja játékajánlatait, mert előre kész a kigondolt elő­adás — csupán le kell játszatni. Mindez nem vonatkozik a nagy rendezőkre, ők tudják, a színház legfontosabb tényezője a színész (és a néző). A nagy rendezők al­kotótársnak tekintik a játékban a színészt. Játszótársnak. Nem pe­dig játékszernek. Csakhogy ma már minden zöld­fülű és minden kontár azt hiszi magáról: nagy rendező. Azt hiszi:

Next