Nő, 1983 (32. évfolyam, 1-52. szám)

1983-06-14 / 25. szám

vegyes kezek. A magyar ornamentika kutatása, mint­egy száz évvel ezelőtt a szűrszabók ill. a szűcsmesterek keze alól kikerülő szűr- és szűcshímzések mintáinak elemzésével in­dult. Huszka József gyűjteménye, a Ma­gyar ornamentika című, amely 1898-ban jelent meg sok-sok mintával, mindjárt nagy vitát is kavart. Huszka szerint az egyes elemek keleti örökségek a magyar kultúrhagyományban, tehát több mint ezeréves múltra tekintenek vissza. Ez a merész állítás, no meg a gazdag gyűjte­mény felcsigázta az érdeklődést, aminek következtében az akkoriban kibontakozó új tudományág, a néprajz egyik legtöbbet kutatott területe éppen a díszítőművészet lett. Persze a századfordulón, a pa­rasztstílusok virágzásának idején hímzett, faragott, festett díszítmények bőségesen kínálgatták magukat kutatóknak, művé­szeknek egyaránt, akik elemezve, törté­neti szempontokat is mérlegelve értékel­tek, ill. új környezetbe építették be a hagyományos, népi elemeket (mint pl. az építészetben a szecesszió stílusirányzata). Huszka elméletéről az azóta eltelt száz esztendő alatt végül is bebizonyosodott, hogy nem helytálló. A XVII—XVIII. században virágzó szűrszabóság utolsó felvonásának, a XIX. századi ún. cifra­­szűröknek a gazdag virág- és rátétdíszít­ményei nem ezer-, csupán száz-kétszáz évesek. Ám értékükből, szépségükből mindez semmit sem vesz el. A felvételeinken bemutatott motívu­mok mindegyike ugyanarról a szűrről való, amelyet a készülő koloni (Kolm­­­­any) tájház egyelőre még csak csomók­ba rakott öltözetdarabjai, asztali és ágyi ruhái között találtunk. Ilyen és hasonló szűröket még a két háború között is hordtak a koloni „cifra legények”. A tájházban található darab nagyon szeré­nyen díszített. A hímzés, ill. a rátét nem fed be egész felületeket, mint a múlt századi cifraszűrökön, csak a gallért, a zsebeket, az ujjak szélét és a szűr alját védi sötétbarna, néhol cakkosra metélt rátétcsík a kopás ellen. Ezt egészítik ki a szár- és laposöltéses hímzett minták: le­veles ág a galléron a rátétre ráhímezve, egy-egy stilizált virágfej az állógallér haj­latában, ill. egy-egy indásan hajló, stili­zált virágtő a gallér közepén, a zsebeknél és a szűr alján. A hímzőfonál barna és fehér, összhangban a rátétek és az alapa­nyag színével. Ezeket az egyszerű mintákat kis térítő­kön, pohár alá valókon mi is ügyesen alkalmazhatjuk. Vastagabb kelmére, akár posztóra dolgozzunk vastag fonállal. A térítőt szeghetjük — a szűrön látott módhoz hasonlóan — rátéttel, aminek a színe a hímlőfonállal azonos, az alapa­nyagtól élesen elütő legyen. -ka-

Next