Nógrád, 1969. szeptember (25. évfolyam. 202-226. szám)

1969-09-17 / 215. szám

Úttörőélet Nagy napok naplója Rendkívül szép és figyelem­reméltó eredményei vannak annak a kezdeményezésnek, amely szerint a nógrádi úttö­rőcsapatok, őrsök és rajok kü­lön naplóban rögzítették az el­múlt tanév legkiemelkedőbb úttörőeseményeit. A kezde­ményező, a megyei úttörő­­elnökség asztalán ,Jelenleg mintegy húsz díszes album található, pedig mint mond­ják: egyelőre csak két járás­ból, a pásztóiból és a balassa­gyarmatiból érkeztek naplók a KISZ megyei bizottságának címére. A „Nagy napok naplójába” a nógrádi kisdobosok és úttö­rők sok-sok leleménnyel, nagy igyekezettel és esetenként — nem ritka az ilyen! — rend­kívül szép rajzokkal, kereken fogalmazott mondatokban­ örökítették meg az olyan nagy évfordulókhoz kapcsolódó programok, műsorok, látoga­tások, akciók és kirándulások tapasztalatait mint március 15., április 4., május elseje vagy még korábban, a múlt tanév elején, november hete­­dike, valamint a párt és a KISZ évfordulója. A legnagyobb „Nagy napok naplója" címet — ha­ lenne ilyen — kétségtelenül a balas­sagyarmati Petőfi Sándor ál­talános iskola 1099-es számú úttörőcsapata nyerné, de a napló nemcsak méretével, ha­nem tartalmával is a szebbek közül való: megemlékeznek a ,,Forradalom lángjai” úttörő­akcióhoz csatlakozásukról, a fegyveres erők napján kötött szerződés aláírásáról,­­a helyi határőrőrs KISZ-szervezeté­­vel kötöttek a pajtások együttműködési szerződést), kirándulásukról a budapesti Erkel Színházban, ahol a „Hu­nyadi Lászlót látták”. Hét pontban leírták a hét raj párt­megbízatásait, külön lapokat szenteltek a kemerovói pioní­rokkal történt találkozásuk­nak, a tantárgyi versenyek legjobbjainak. A „leg”-éknél maradva — a legdíszesebb, legszebb naplót, (legalábbis az eddig beérkezettek alapján) a Szurkodpüspöki Általános Isko­la József Attila úttörőraja ké­szítette: fotók, dokumentu­mok felhasználásával feldol­gozták a költő életét, szép fel­vételeken örökítették meg a püspöki pajtások és a köz­ségben élő Juhász József ve­terán emlékezetes találkozá­sát, sok színes kép őrzi a nap­lóban Lenin emlékét, külön oldalak szolgálnak a dicsősé­ges 133 nap hőseinek bemuta­tására. Érdekes a palotási út­törőcsapat naplója is, amely többek között egy olyan társa­dalmi esküvőről számol be, ahol a menyasszony néhány éve még a csapat tagja volt. Különösen vaskos és terjedel­mes naplót küldtek a mátra­­nováki Tóth Bucsoki István úttörőcsapat tagjai: színes textíliák, dugók, zsinórok fel­­használásával alkották meg a csapat életének legemlékeze­tesebb eseményeit ábrázoló képeket. Lesz elég tüzelőanyag az olajkályhák számára Hazánkban az olajkályhák száma 1970-ben 700 ezer, egy évvel utóbb 900 ezer lesz, 1972-ben pedig 50 ezerrel meg­haladja a milliót is. A fejlő­dés ütemére jellemző, hogy számuk az idei év végén még csak az 510 ezret éri el, de már ez is azt jelenti, hogy több mint egymillió ember té­li közérzetét befolyásolja: mi­lyen mértékben sikerül az olajkályhákat tüzelőanyaggal ellátni, kenők nélkül kielégítse. Az idén már egy esztendő tapasz­talatainak birtokában működik alvállalata, a Prometheus, amely az olajtüzelő berende­zések tervezésével, szerelésé­vel, üzembehelyezésével fog­lalkozik, betanítja a leendő kezelőszemélyzetet, felülvizs­gálja az új berendezéseket, el­látja a karbantartást és a ja­vítást, sőt az olaj utánpótlásá­ról és a szállítás lebonyolítá­sáról is gondoskodik. Az ÁFOR mindent elkövet. Tüzelőolajat körülbelül 1100 hogy a növekvő igényeket zök­ helyen árusítanak az idén: 218 városban és községben 232 töl­tőállomás, 146 ÁFOR-kiren­­deltség és több mint 700 vi­szonteladó. Az AKÖV-ök köz­reműködésével az ország egy­re nagyobb területein szervez­ték, illetve szervezik meg a házhozszállítást. Tavaly időn­ként kisebb-nagyobb fennaka­dásokat okozott a cserekannák hiánya. Nehogy ez a helyzet az idén megimétlődjék, az ÁFOR mintegy 20 ezer marmonkan­­nát szerzett be, de akik — el­sősorban vidéken — hosszabb időre kívánják ellátni magu­kat tüzelőolajjal, hordót is vásárolhatnak. Amikor ezek a hordók kiürültek, vagy a ben­zinkutaknál, vagy az ÁFOR kirendeltségeknél tölthetik meg újra, de kívánságra a viszont­eladók házhoz is kiviszik az olajutánpótlást. Vietnamnak készül Első alkalommal dolgoznak vietnami megrendelésre az Országos Bányagépgyártó Vál­lalat salgótarjáni üzemében. Egy 300 ezer forint értékű sza­­laghidat gyárt Szalatovics La­jos lakatosbrigádja és még október elején szeretnék út­nak indítani. Az utóbbi időben megszapo­rodtak az exportrendelések, ami a gyár jó és pontos mun­káját, a vállalt határidők tar­tását dicséri. A jövő év első felében az eddigi megrende­lések szerint több mint 30 millió exportterméket várnak ettől az üzemtől. (Fotó: Koppány Gy.) Reformhatás a külkereskedelemben Több mint másfél esztende­je, hogy a külkereskedelem területén is életbe lépett az új mechanizmus, amely egy­részt megszüntette az export és az import központi kere­tekhez, kötelező előirányza­tokhoz való kötöttségét, más­részt az egységes devizaszor­­zók alkalmazásával létrehoz­ta a külső és a belső piac gazdasági kapcsolatát. Az alapvető szabályozó eszközök­höz — a devizaszorzóhoz — egyéb, s ugyancsak gazdasági jellegű eszközök — az export­nál az állami visszatérítés, az importnál a vám és az import forgalmi adó társulnak, ame­lyeknek az a szerepük, hogy egyes esetekben ösztönözze­nek, más esetekben korlátoz­zanak, összhatásukban pedig elősegítsék külgazdasági kap­csolataink — kivitelünk és be­hozatalunk — gazdasági haté­konyságának javulását. Közgazdasági szabályozók Az elmúlt másfél év tapasz­talatai azt bizonyítják, hogy a külkereskedelmi tevékenység közgazdasági szabályozókkal történő irányítása életképes megoldás, amely a gyakorlat­ban is jól vizsgázott. Az el­múlt évben, miközben beho­zatalunk 2, kivitelünk pedig 5 százalékkal emelkedett, az előző esztendőkhöz képest je­lentősen csökkent nemzetkö­zi árucsere-forgalmunk mérle­gének hiánya. Az idei év első felében a külkereskedelem a népgazdaság legdinamikusabb ágazatának bizonyult. Ismere­tes, hogy az ipar termelése 1969 első felében mindössze 1 százalékkal, az árukibocsátás, az értékesítés pedig 4 száza­lékkal emelkedett. A kivitel, a külső piaci értékesítés ezzel szemben 15 százalékkal nőtt, s ebben része van az iparnak, amelynek exportteljesítmé­nye 16 százalékkal emelke­dett. De vizsgáljuk részleteiben is a külkereskedelmi szabályozók hatását, működését. Az érté­kesítés fő irányairól — bel­kereskedelem, beruházás, kül­ső piac — a termelők dönte­nek s elhatározásukat csak a nyereségérdekeltség motivál­ja. A termelők elvben akkor érdekeltek az exportban, ha a külső piaci értékesítés megkö­zelítően annyi nyereséget biz­tosít mint a belföldi értékesí­tés. Ha az értékesítés nyere­ségtől tételei jelentősen eltér­nek, akkor a „rossz” piac hát­térbe szorul, a másik elvonja előle az árut. A tapasztala­tok szerint a devizaszorzók, valamint az állami visszatérí­tés összegének meghatározása általában biztosította a külső és a belső piac nagyjából azo­nos vonzerejét. Ennek tulaj­donítható, hogy az elmúlt év­ben sem az exportban — an­nak fejlődésében —, sem a belső piacon történő értékesí­tésben nem voltak olyan zök­kenők. Kisebb módosítás A termelők elhatározására azonban nemcsak a külső és a belső piacon elérhető nyereség nagysága hat, hanem a piacok kereslete, felvevőképessége is. Az idei év első felében a bel­kereskedelem saját készletei­nek csökkentése érdekében mérsékelten rendelt az ipar­tól, amelyet a kapacitás-ki­használás követelménye és a nyereségérdekeltség szükség­szerűen a külső piaci értékesí­tés fokozására késztetett. Az ipar exportjának 16 százalé­kos növekedése jórészt annak a következménye, hogy a bel­ső piaci értékesítés — a bel­kereskedelem vásárlása — csak 5 százalékkal emelke­dett. (A hazai boltokban egyes fogyasztási cikkek kisebb-na­gyobb hiánya nem az export túlzott jövedelmezőségével függ össze, hanem azzal, hogy a belkereskedelem érdekeltsé­gi rendszere a forgalom növe­lése ellen hat, a készletcsök­kenés a nyereséget növeli. A belkereskedelem félévi kész­letállománya 11 százalékkal alacsonyabb volt az 1968 de­cember 31-inél, pedig a for­galom majd 10 százalékkal nőtt. Idevágó adat: a belke­reskedelem 1969 I. félévi nye­resége 25 százalékkal maga­sabb volt mint az előző év azonos időszakában­. Az exportszabályozás és ösz­tönzés rendszerét az idei év­ben kisebb mértékben módo­sították. Az elmúlt évi export­­eredményekből ugyanis az tűnt ki, hogy a tőkés kivitel ösztönzése nem kielégítő. A tapasztalatok szerint a terme­lők — nem a kedvezőbb ár, hanem az előnyösebb, mond­hatjuk, hogy könnyebb érté­kesítés miatt — szocialista ki­vitelüket nagyobb mértékben növelték, mint a tőkés expor­tot. Ebben az évben lépett élet­be az az ösztönző, amely a gazdaságos tőkés kivitel nö­velését adómentes juttatással honorálja. A szabályozók és ösztönzők nemcsak a mennyiségre — az exportnövekedésre — hatnak, hanem annak összetételére, gazdaságosságára is. A válla­latok ugyanis nem egyes — gazdaságtalan — árukra, ha­nem kivitelük egészére kap­ják az állami visszatérítést, amelyre akkor is jogosultak, ha a gazdaságtalan exportot más termékek kivitelével he­lyettesítik. A termelés és az export struktúrájának gyöke­res átalakítása hosszabb idő­szakot igényel, mindemellett számos vállalatnál tapasztal­ható a termelőkapacitások gazdaságosabb exportcikkekre való átállítása. Az export gazdaságosságának javulása abban fejeződik ki, hogy 1 rubel, vagy 1 dollár bevételt kevesebb forintköltséggel érünk el. Közvetve ezt bizo­nyítja: az ipar exportja 16 százalékkal emelkedett, a ki­vitel ösztönzését szolgáló ál­lami visszatérítés ezzel szem­ben jelentősen csökkent. Problematikus terület Exportszabályozó és Ösz­tönző rendszerünk problema­tikus területe a mezőgazda­ság. Ebben a gazdasági ága­zatban még nem tudtuk meg­teremteni a termelők közvet­len érdekeltségét a kivitelben. Ennek legfőbb oka: a mező­­gazdasági termékek nagy ré­szét — pl. a vágóállatot, a gyapjút, a cukorrépát stb. — állami monopóliumok vásá­rolják fel kötött, vagy maxi­mált áron. Emiatt sem a külső piaci értékítélet, sem az álla­mi visszatérítés orientáló és ösztönző hatása nem jut el a a­ termelőkig, ami nemcsak az érdekeltséget, hanem a külső piaci igényekhez való ruga­­mas alkalmazkodás készségét is gyengíti. Úgy tűnik, hogy ennek a problémának a meg­oldása a mezőgazdasági ter­melés további fejlődésének a függvénye: a szükségleteket bőven fedező árutermelés re­mélhetően lehetővé teszi a kötött forgalmi pályák és a felvásárló monopóliumok megszüntetését, a mezőgazda­­sági termelő üzemek közvet­len exportérdekeltségének megteremtését. Garamvölgyi István NÓGRÁD — 1969. szeptember 17., szerda 3 Llsemről üzemre Figyelmüket semmi kerülheti el sem Aki autóbuszra ül, már az induláskor meg van győződve arról, hogy eljut úticéljáig. S hogy ez valóban így is törté­nik, jórészt azoknak köszön­hető, akik a járművek javítá­sát, karbantartását végzik. Egyes és kettes szemle. A laikusok számára ezek a fo­galmak nem mondanak sem­mit. Idegen a hangzásuk, so­kan nem is tudják, mit jelen­tenek, mit takarnak ezek a szavak? Csak a szerelők ejtik ki olyan természetesen, mint­ha egy pohár vízről, vagy egy foghúzásról lenne szó. 4­— Valamennyi jármű, ha lefutotta az 1500—2000 kilo­métert, bekerül hozzánk — mondta el Palicza Rajmund művezető. — Ezt nevezzük mi az egyes szemlének. Ilyenkor átvizsgáljuk az autóbuszt és a további üzemeltetéséhez ez­azokra a tartozékokra helyező­dik át, melyeknek ebben az időszakban különösen nagy az igénybevételük. Sorra vesszük az egész vízrendszert, a gumi­csöveket, bilincseket, az önin­dítót, az akkumulátort, az autóbusz szigetelését, fűtését... tűk be. Nyáron viszont — bár ezek télen is előfordulhatnak — gyakori a rugótörés, éppen a rossz utak miatt, sokszor ja­vításra szorul a sebességváltó, a fék, a tengelykapcsoló. — Van-e elegendő alkatrész a javításhoz? — Nem könnyű kérdés ... Vegyük azt, hogy 18—20 kü­lönböző típusú járművünk van. Lehetetlen előre kiszámí­tani, milyen hibák adódhat­nak, mire lesz majd szükség. Az is megoldhatatlan, hogy minden járműhöz valamennyi alkatrész mindig bőségesen le­gyen raktáron. Így aztán időn­engedhetetlenül szükséges kar­­ként előfordul, hogy használt, bantartási munkákat, kisebb javításokat elvégezzük rajta. Az üzemeltetés közben előfor­duló kisebb géphibákkal, füg­getlenül a lefutott kilométerek számától, szintén mi foglalko­zunk. Ezeket a munkákat a más kocsikból kivett alkatrészt szerelünk be, vagy megjavít­juk azt, amit sokkal egysze­rűbb lenne kicserélni. Ha ez nem lehetséges, akkor kényte­lenek vagyunk megvárni, amíg beszerzik a hiányzó alkatrészt. Ez legkevesebb két—három ha egyáltalán futójavítások körébe soroljuk. — Melyek a leggyakoribb napba telik, hibák? kapható — Télen és tavasszal, nyá­­ron más-más hibalehetőségek adódnak. Már most a téli sze­ — így vagyunk a 311-es zónra való felkészülés jellem- autóbuszokkal — veszi át a mt a munkánkat. A hangsúly szót Bagoly György, a kettes lönben nagyon jó a kapcsolat az egyes és a kettes szemle dolgozói között, ebből még semmi nézeteltérés vagy prob­léma nem származott. — Hány autóbusz van benn most? — A kettesen öt kocsi van. Az egyiknek kicseréljük a mo­torját, a másikon lakatosmun­ka van. Három autóbuszt még ezután vizsgálunk meg. Az egyesen pedig 15 kocsi vár ja­vításra. Mindig bőségesen van munkánk. Még csak egyszer történt meg, hogy csaknem egészen „kitakarítottuk” a műhelyeket, mindössze egy ko­csi szomorkodott a betonon, az is anyaghiány miatt, pedig már mind a ketten több mint tíz éve dolgozunk itt, a 2. számú AKÖV-nél. — Mi az a kettes szemle? — A kettes szemlére 14—17 ezer kilométerenként jönnek be a kocsik. Ennyi kilométer után már tüzetesen át kell vizsgálnunk mindent, a mo­tort, a futóművet, a fék- és kormányrendszert, minden mozgó részt, a jármű teljes egészét. Semmi sem kerülheti el a figyelmünket, mert an­nak sokszor beláthatatlan kö­vetkezményei lennének. Átla­gosan 9—10 óra az átfutási idő... A múlt hónapban ki­emelkedő teljesítményt értünk kár, nehézségeinket valameny­— A vállalat dolgozóinak tekintélyes hányada vidékről jár be Salgótarjánba, többnyi­re autóbusszal. Hogyan fogad­ják az utazás viszontagságait? — Ha valami nincsen rend­ben, ők is bosszankodnak, akárcsak a többi utasok. An­­­nyi bizonyos, hogy gondjain­el. Negyvenkét autóbusz ke­rült ki a kezünk alól. Mun­kánkért 10 ezer forint jutal­mat kaptunk, amin­­ az egész kollektíva osztozott.­­ Mi történik akkor, ha ugyanazzal a hibával, amit a kettes szemlekor már egyszer megjavítottak, az autóbusz újra bekerül futójavításra, az egyesre? — Mi garanciát vállalunk a munkánkért. Ha a korábban kijavított hiba megismétlődik, akkor újra megcsináljuk. En­nyien belülről látják, így hát másoknál megértőbbek, türel­mesebbek. Tudják, valamen­­­nyien azon vagyunk, hogy a közlekedés zavartalan legyen. Igyekszünk úgy dolgozni, hogy minél kevesebb fennakadás forduljon elő, mert ezek az utasok jogos elégedetlenségét váltják ki. Természetesen, am az országutakon, az autóbusz­­pályaudvaron vagy a járato­kon történik, már nemcsak rajtunk, szerelőkön múlik... Kiss Sándor szemlét végző szerelők műve­zetője. — A fékberendezéshez nem lehet kapni munkahen­gert. Mit tehettünk volna? Ahol szükség volt a cserére, oda a hasonló méretű 450-es típusú munkahengert építet-

Next