Nógrád, 1969. október (25. évfolyam. 227-253. szám)
1969-10-18 / 242. szám
Sikeresen visszatért a Szojuz—7 A nyolcadik folytatja útját Pénteken magyar idő szerint 10 óra 26 perckor, az előírt kísérleti program teljesítése után a Szojuz—7 űrhajó, fedélzetén Anatolij Filipcsenkoval, Vlagyiszlav Volkovval és Viktor Gorbatkoval, földeiért a Szovjetunió előre megadott térségében, Karagandától 155 kilométerre északnyugatra. Az űrhajósok közérzete a földetérést követően változatlanul jó. A leszállás helyén az űrhajósokat melegen üdvözölték a fogadócsoport képviselői, a szovjet sportszervezetek vezetői, barátok és újságírók. Az űrhajósok közölték az üdvözlésükre érkezettekkel, hogy kitűnően érzik magukat. A leszállás helyén végzett első orvosi vizsgálat azt mutatta, hogy az űrhajósok jól viselték el az űrrepülés körülményeit és élettani funkcióik átállását visszatéréskor a földi viszonyokhoz. A leszállás végrehajtásához a megfelelő időben betájolták az űrhajót és bekapcsolták a fékező hajtóművet. Miután ez a hajtómű teljesítette funkcióját, elválasztották egymástól az űrhajó szektorait és a leszálló egység belsejében az űrhajó legénységével, földi pályára tért. Az aerodinamikus fékezés és az irányított leereszkedés után az atmoszférában működésbe lépett az ejtőernyőrendszer. A sima leszállásra szolgáló hajtóművek zökkenőmentes földetérést biztosítottak. A Szojuz—7 útja ezzel sikeresen befejeződött. A legénység, Filipcsenko, Volkov és Gorbatko végrehajtotta az előírt széles körű tudományos-műszaki és orvosi-biológiai kutatási programot. A Szojuz—8 űrhajó útja folytatódik. Nem sokkal a Szojuz—7 leszállása után a moszkvai televízió riportot közvetített az űrhajóirányító-központból. Pavel Popovics űrhajós ezredes elmondta, hogy beszélgetett a Szojuz–7 utasaival, nem sokkal az űrhajó leszállása előtt. A televíziós közvetítés vezetője ezután kapcsolást kért a Szojuz—7 leszállásának színhelyén tartózkodó kutatócsoporttal. Itt közölték, hogy Anatolij Filipcsenko, Vlagyiszlav Volkov és Viktor Gorbatko — a Szojuz—7 utasai — kiszálltak az űrhajóból és kitűnően érzik magukat. A televíziós riport kidomborította, hogy a Szojuz típusú űrhajók igen pontosan a megadott térségben érnek földet. Csütörtökön a Szojuz—6 Karagandától 180 kilométerrel északnyugatra, pénteken a Szojuz—7 Karagandától 155 kilométerrel északnyugatra szállt le. A Szojuz-8 űrhajó folytatja keringését. (Folytatás a 2. oldalon) Célunk a dolgozók egysége Megkezdte tanácskozását a VII. szakszervezeti világkongresszus Pénteken délelőtt kilenc óra végrehajtó bizottságának elméknek a jegyében ünnepeljükkor Budapesten, az Építők nőke, Bertil Bálin, a nemzet- az SZVSZ megalakulását — Szakszervezetének Székháza- közi munkaügyi hivatal fő mondotta — amelyeket 1945-ban megnyílt a VII. szakszervezeti világkongresszus. A szakszervezeti mozgalom kiemelkedő nemzetközi eseményére a világ minden tájáról — összesen 124 országból — érkeztek küldöttek. több mint 200 országos szakszervezet, valamint 33 nemzetközi szervezet képviseletében. A tíz napig tartó tanács főigazgató-helyetteseben zászlónkra írtunk. Arra a ____ __■ . törekszünk, hogy jó munkával A magyar Himnusz hangjai ... ’ , .[ . . .. . biztosítsuk a további előrehaladást. után Gáspár Sándor, a SZOT főtitkára mondott megnyitó beszédet. Ezután Louis Saillant, az SZVSZ főtitkára üdvözölte a világkongresszus küldötteit. Meleg szavakkal köszöntötte a magyar szakszervezeteket, s a kongresszusnak otthont adó főváros lakóit. Utalt azokra a Az 1970-es évet a világ dolgozói számára egy másik, még jelentősebb esemény teszi majd emlékezetessé: Lenin születésének századik évfordulója. Az évfordulót a szakszervezeti világmozgalom a jubileum jelentőségéhez méltóan zás megnyitójául a szakszerve- bensőséges kapcsolatokra, amely roSSÍfüST- zeti székház kongresszusi ter c.rai«ZoTMozoti „modt”- esetmuve szorosan összefügge. lyek a szakszervezeti világszövetség és a magyar szakszeremberiség mai történetével mélten ünnepélyes ülést tar , , ,, tottak, amelynek elnökségében vezetek között a közös munka elkiUozhetetlen és hasznos útmutatás a szakszervezetek számára a munkásosztály érdekeinek védelmében. helyet foglalt: a házigazda során kialakultak, elismeréssel tisztét betöltő magyar szakszóit a magyar szervezett célszervezetek képviseletében gozók részvételéről a szociális Gáspár Sándor, a SZOT főtitka építésben. Hangsúlyozta, kára, Louis Saillant, a Szaka szocializmus Magyarországon a dolgozóknak abból a felelősségvállalásából és mindennapi tevékenységéből valósult meg, amelynek célja az ország felvirágoztatása. szervezeti Világszövetség főtitkára, Pierre Gensous, az SZVSZ helyettes főtitkára, továbbá a világszövetség alelnökei és titkárai. Meghívott vendégként részt vett a megnyitó ünnepségen és ...... .... .. ugyancsak a díszelnökségben a népjólét szüntelen emelése foglalt helyet Fock Jenő, a Az SZVSZ főtitkára a tv- Fock Jenő, a magyar forradalmagyar forradalmi munkás- rábbiakban a világszövetségi munkás-paraszt kormány paraszt kormány elnöke, Sár közelgő negyedszázados jubile- elnöke szólt a kongresszus Jósi István, a fővárosi tanács urnáról szólt. Azoknak az esz- résztvevőihez. Végezetül kifejezte azt a reményét, hogy a VII. szakszervezeti világkongresszus újabb lendületet ad majd az SZDSZ munkájának, s jelentősen hozzájárul a szakszervezeti egység megteremtésére irányuló mozgalom kibontakoztatásához. Az SZDSZ főtitkára után VILÁG PROLETÁRJAI. EGYESÜLJETEK ! AZ MSZMP NOGRÁD MEGYEI. ,BIZOTTSÁGJA £ S A MEGYEI TANÁCSAI’J'1 XXV. ÉVF. 242. SZÁM ARA: 80 FILLÉR 1969. OKTOBER 18., SZOMBAT A GYORSAN VÁLTOZÓ BÁNK Jellegzetes kép Bánkon: Pintér János és Bálint Pálné háztáji földjéről hazaszállították a kukoricaszárat, mégpedig úgy, hogy a háztáji tehénkét fogták a saját szekér elé. Régi kép az ilyen paraszti udvar. Ámde a szomszédban ott a Bánki tó és ennek tudható be, hogy a Bálint-porta és a portán levő ház hónapjai meg vannak számlálva. Minden bizonnyal a szanálás sorsára jut, mert a Petőfi utcának ezen a szakaszán üzemi és ifjúsági üdülők épülnek. Bálinték pedig az új telepen építenek házat maguknak, mint már annyian a községben. (Bánki összeállításunk az 5. oldalon.) Hétfőn 8 órától Offf*»régi«sírni rend Salgótearimbcin Lezárják a Karanes utat — „Segít” a Május I. út két gyalogos átkelőhely — Figyelmesen, udvariasan közlekedjünk Fontos szakaszához érkeztek Salgótarján átépítésének munkálatai. A vasúti rekonstrukció során feltöltik a Karancs utcánál levő vasúti sorompó helyét, s így átmenetileg lezárják a közlekedést ezen az útszakaszon. Ideiglenesen mintegy kéthónapos időtartamra változások történnek Salgótarján közlekedési rendjében. A Karancs úti közúti közlekedés lezárása miatt ideiglenes jelleggel a Rákóczi út— Kossuth Lajos út—Felszabadulás út és a Karancs út érintésével bonyolódik le a forgalom, míg visszafelé a közlekedést a Karancs út— Felszabadulás út—Rudas László út—Május 1. út — Kossuth Lajos út—Rákóczi út biztosítja. A várható nagy forgalom miatt ezt az útszakaszt mentesíteni kell. A mentesítés úgy történik, hogy a Május 1. úton kétirányú forgalom lesz. Itt a lovas kocsik, a kerékpárosok, kézikocsik közlekedhetnek, ugyanakkor célfuvarral (szénszállítás, egyéb áruk szállítása stb.) is behajthatnak a Május 1. utcába. A gyorsabb közlekedés érdekében közlekedésre alkalmassá teszik a Polk-vendéglő melletti gázlót is, és ezen át úgynevezett lassú járművek — traktorok, lovas kocsik, kézikocsik, targoncák, kerékpárok — közlekedhetnek. A forgalom ideiglenes átterelése fegyelmet és udvarias közlekedést követel a gyalogosoktól és a gépjárművezetőktől egyaránt. Az építők a zavartalan gyalogos közlekedés érdekében vállalták, hogy két gyalogos átkelőhelyet építenek. Az egyik átjáró a Karancs utcai sorompónál lesz, ennek építéséhez két-három napra van szükség. Addig is — kérik az építők — a gyalogosok a Nemzeti étteremnél levő átkelőhelyen és a fiúkallégiummal szembeni szakaszon közlekedjenek. Az ideiglenes forgalom-átterelés a piacot is érinti. A gépkocsik megállására, illetve parkírozására nem lesz lehetőség. No, nem kell megijedni, mert az áruellátás zavartalan lesz. A piac „feltöltése’’ kézivontatású kocsikkal történik majd észak és déli irányból. A gépjárművezetők figyelmébe: a Rákóczi úton a megyetanácstól az úgynevezett acélárugyári sorompóig a „tilos várakozás” helyett hétfőtől „tilos megállás” lép életbe. Ugyanakkor a 2. sz. AKÖV két helyi járat megállót is megszüntet. A forgalom torlódása miatt a 22-es bérház és a szemben levő cukrászda előtti megállók hétfő től megszűnnek. Minden ellenkező híresztelés ellenére nem állítanak fel új megállókat. Az átszervezéshez még annyit, hogy a közlekedési szervek 15 új közlekedésjelző táblát helyeznek el a városban és mintegy hetet átcserélnek. A város két legforgalmasabb pontján forgalomirányítók segítik majd a zavartalan közlekedést 15 órától 21 óráig. Az új forgalmi rendszabályok október 20-án, hétfőn reggel 8 órától lépnek életbe. Mintegy két hónapon át történik így a közlekedés egészen december 15—30-ig. Ekkorra a tervek szerint az Egri Közúti Építő Vállalat vállalta, hogy megépíti a Salgótarján—Litke új bekötőút nyomvonalának a Rákóczi út és Bartók Béla úti szakaszát. Valamennyiünk érdeke, hogy betartsuk a közlekedési szabályokat. Mindössze két hónapról van szó és Salgótarjánról, amely rohamléptekben épül, szépül. Szombati számunkban részletesen írtunk a várható építkezésekről, s ehhez még egy jó hír: az Öblösüveggyár és a régi nyomda közötti kis kockaköves útszakasz teljes felújítására, korszerűsítésekoig sor kerül 1970. első felében. Ma még átjáró, de hétfőn reggeltől itt megszűnik a dika munkát közlekedés. A vasútépítők megkes-