Nógrád, 1969. október (25. évfolyam. 227-253. szám)

1969-10-18 / 242. szám

Sikeresen visszatért a Szojuz—7 A nyolcadik folytatja útját Pénteken magyar idő sze­rint 10 óra 26 perckor, az előírt kísérleti program telje­sítése után a Szojuz—7 űrha­jó, fedélzetén Anatolij Filip­­csenkoval, Vlagyiszlav Vol­kov­val és Viktor Gorbatko­­val, földeiért a Szovjetunió előre megadott térségében, Karagandától 155 kilométerre északnyugatra. Az űrhajósok közérzete a földetérést követően változat­lanul jó. A leszállás helyén az űrha­jósokat melegen üdvözölték a fogadócsoport képviselői, a szovjet sportszervezetek veze­tői, barátok és újságírók. Az űrhajósok közölték az üdvöz­lésükre érkezettekkel, hogy kitűnően érzik magukat. A leszállás helyén végzett első orvosi vizsgálat azt mutatta, hogy az űrhajósok jól visel­ték el az űrrepülés körülmé­nyeit és élettani funkcióik át­állását visszatéréskor a föl­di viszonyokhoz. A leszállás v­égrehajtásá­­hoz a megfelelő időben betá­jolták az űrhajót és bekap­csolták a fékező hajtóművet. Miután ez a hajtómű telje­sítette funkcióját, elválasz­tották egymástól az űrhajó szektorait és a leszálló egy­ség­ belsejében az űrhajó le­génységével, földi pályára tért. Az aerodinamikus féke­zés és az irányított leereszke­dés után az atmoszférában működésbe lépett az ejtőer­nyőrendszer. A sima leszállás­ra szolgáló hajtóművek zök­kenőmentes földetérést biz­tosítottak. A Szojuz—7 útja ezzel sikeresen befejeződött. A legénység, Filipcsenko, Volkov és Gorbatko végre­hajtotta az előírt széles körű tudományos-műszaki és orvo­si-biológiai kutatási progra­mot. A Szojuz—8 űrhajó útja folytatódik. Nem sokkal a Szojuz—7 le­szállása után a moszkvai te­levízió riportot közvetített az űrhajóirányító-központból. Pavel Popovics űrhajós ez­redes elmondta, hogy beszél­getett a Szojuz–7 utasaival, nem sokkal az űrhajó leszál­lása előtt. A televíziós közve­títés vezetője ezután kapcso­lást kért a Szojuz—7 leszál­lásának színhelyén tartózko­dó kutatócsoporttal. Itt kö­zölték, hogy Anatolij Filip­csenko, Vlagyiszlav Volkov és Viktor Gorbatko — a Szo­juz—7 utasai — kiszálltak az űrhajóból és kitűnően érzik magukat. A televíziós riport kidom­borította, hogy a Szojuz tí­­­pusú űrhajók igen pontosan a megadott térségben érnek földet. Csütörtökön a Szo­juz—6 Karagandától 180 ki­lométerrel északnyugatra, pénteken a Szojuz—7 Kara­gandától 155 kilométerrel északnyugatra szállt le. A Szojuz­-8 űrhajó foly­tatja keringését. (Folytatás a 2. oldalon) Célunk a dolgozók egysége Megkezdte tanácskozását a VII. szakszervezeti világkongresszus Pénteken délelőtt kilenc óra­ végrehajtó bizottságának el­­méknek a jegyében ünnepeljük­kor Budapesten, az Építők nőke, Bertil Bálin, a nemzet- az SZVSZ megalakulását — Szakszervezetének Székháza- közi munkaügyi hivatal fő­ mondotta — amelyeket 1945-ban megnyílt a VII. szakszer­vezeti világkongresszus. A szakszervezeti mozgalom ki­emelkedő nemzetközi esemé­nyére a világ minden tájáról — összesen 124 országból — érkeztek küldöttek. több mint 200 országos szak­­szervezet, valamint 33 nem­zetközi szervezet képviseleté­ben. A tíz napig tartó tanács fő­igazgató-helyettese­­ben zászlónkra írtunk. Arra a ____ __■ . törekszünk, hogy jó munkával A magyar Himnusz hangjai ... ’ , .[ . . .. . biztosítsuk a további előreha­ladást. után Gáspár Sándor, a SZOT főtitkára mondott megnyitó beszédet. Ezután Louis Saillant, az SZVSZ főtitkára üdvözölte a világkongresszus küldötteit. Meleg szavakkal köszöntötte a magyar szakszervezeteket, s a kongresszusnak otthont adó főváros lakóit. Utalt azokra a Az 1970-es évet a világ dol­gozói számára egy másik, még jelentősebb esemény teszi majd emlékezetessé: Lenin születésének századik évfordu­lója. Az évfordulót a szakszer­­vezeti világmozgalom a jubi­leum jelentőségéhez méltóan zás megnyitójául a szakszerve- bensőséges kapcsolatokra, ame­­ly roSSÍfüST- zeti székház kongresszusi ter­ c.rai«ZoTMozoti „m­­od­t”- esetmuve szorosan összefügg­e. lyek a szakszervezeti világszö­vetség és a magyar szakszer­emberiség mai történetével mélten ünnepélyes ülést tar , , ,, tottak, amelynek elnökségében vezetek között a közös munka elkiUozhetetlen és hasznos út­mutatás a szakszervezetek szá­mára a munkásosztály érdekei­nek védelmében. helyet foglalt: a házigazda során kialakultak, elismeréssel tisztét betöltő magyar szak­­szóit a magyar szervezett cél­­szervezetek képviseletében gozók részvételéről a szociális­ Gáspár Sándor, a SZOT főtit­­ka építésben. Hangsúlyozta, kára, Louis Saillant, a Szak­a szocializmus Magyaror­szágon a dolgozóknak ab­ból a felelősségvállalásá­ból és mindennapi tevé­kenységéből valósult meg, amelynek célja az ország felvirágoztatása. szervezeti Világszövetség főtit­kára, Pierre Gensous, az SZVSZ helyettes főtitkára, to­vábbá a világszövetség alelnö­­kei és titkárai. Meghívott vendégként részt vett a megnyitó ünnepségen és ...... .... .. ugyancsak a díszelnökségben a nép­jólét szüntelen emelése foglalt helyet Fock Jenő, a Az SZVSZ főtitkára a tv- Fock Jenő, a magyar forradal­­magyar forradalmi munkás- rábbiakban a világszövetség­­i munkás-paraszt kormány paraszt kormány elnöke, Sár­ közelgő negyedszázados jubile- elnöke szólt a kongresszus Jósi István, a fővárosi tanács urnáról szólt. Azoknak az esz- résztvevőihez. Végezetül kifejezte azt a re­ményét, hogy a VII. szakszer­vezeti világkongresszus újabb lendületet ad majd az SZDSZ munkájának, s jelentősen hoz­zájárul a szakszervezeti egység megteremtésére irányuló moz­­galom kibontakoztatásához. Az SZDSZ főtitkára után VILÁG PROLETÁRJAI. EGYESÜLJETEK ! AZ MSZMP NOGR­ÁD M­E­G­Y­E­I. ,BI­Z­O­T­T­S­ÁGJ­A £ S A MEGY­EI TANÁCS­­AI’J'1 XXV. ÉVF. 242. SZÁM ARA: 80 FILLÉR 1969. OKTOBER 18., SZOMBAT A GYORSAN VÁLTOZÓ BÁNK Jellegzetes kép Bánkon: Pintér János és Bálint Pálné háztáji földjéről hazaszállították a kukoricaszárat, mégpedig úgy, hogy a háztáji tehénkét fogták a saját szekér elé. Régi kép az ilyen paraszti udvar. Ámde a szomszédban ott a Bánki tó és ennek tudható be, hogy a Bálint-porta és a portán levő ház hónapjai meg vannak számlálva. Minden bizonnyal a szanálás sorsára jut, mert a Petőfi utcának ezen a szakaszán üzemi és ifjúsági üdülők épülnek. Bálinték pedig az új telepen építenek házat maguknak, mint már annyian a községben. (Bánki összeállításunk az 5. oldalon.) Hétfőn 8 órától Of­ff*»régi«sírni rend S­algótearim­bcin Lezárják a Karan­es utat — „Segít” a Május I. út két gyalogos átkelőhely —­ Figyelmesen, udvariasan közlekedjünk Fontos szakaszához érkeztek Salgótarján átépítésének mun­kálatai. A vasúti rekonstruk­ció során feltöltik a Karancs utcánál levő vasúti sorompó helyét, s így átmenetileg le­zárják a közlekedést ezen az útszakaszon. Ideiglenesen mintegy kéthónapos időtar­tamra változások történnek Salgótarján közlekedési rend­jében. A Karancs úti közúti köz­­­lekedés lezárása miatt ideig­lenes jelleggel a Rákóczi út— Kossuth Lajos út—Felszaba­dulás út és a Karancs út érintésével bonyolódik le a forgalom, míg visszafelé a közlekedést a Karancs út— Felszabadulás út—Rudas Lász­­ló út—Május 1. út — Kossuth Lajos út—Rákóczi út bizto­sítja. A várható nagy forga­lom miatt ezt az útszakaszt mentesíteni kell. A mentesí­tés úgy történik, hogy a Má­jus 1. úton kétirányú forga­lom lesz. Itt a lovas kocsik, a kerékpárosok, kézikocsik köz­lekedhetnek, ugyanakkor cél­fuvarral (szénszállítás, egyéb áruk szállítása stb.) is be­hajthatnak a Május 1. utcába. A gyorsabb közlekedés érde­kében közlekedésre alkalmas­sá teszik a Polk-vendéglő melletti gázlót is, és ezen át úgynevezett lassú járművek­ — traktorok, lovas kocsik, ké­zikocsik, targoncák, kerékpá­rok — közlekedhetnek. A forgalom ideiglenes átte­relése fegyelmet és udvarias közlekedést követel a gyalo­gosoktól és a gépjárműveze­tőktől egyaránt. Az építők a zavartalan gyalogos közleke­dés érdekében vállalták, hogy két gyalogos átkelőhelyet épí­tenek. Az egyik átjáró a Ka­rancs utcai sorompónál lesz, ennek építéséhez két-három napra van szükség. Addig is — kérik az építők — a gya­logosok a Nemzeti étteremnél levő átkelőhelyen és a fiúkal­­légiummal szembeni szaka­szon közlekedjenek. Az ideiglenes forgalom-át­terelés a piacot is érinti. A gépkocsik megállására, illetve parkírozására nem lesz lehe­tőség. No, nem kell megijed­ni, mert az áruellátás zavar­talan lesz. A piac „feltöltése’’ kézivontatású kocsikkal tör­ténik majd észak és déli irányból. A gépjárművezetők figyelmébe: a Rákóczi úton a megyetanácstól az úgynevezett acélárugyári sorompóig a „ti­los várakozás” helyett hétfő­től „tilos megállás” lép élet­be. Ugyanakkor a 2. sz. AKÖV két helyi járat­ megál­lót is megszüntet. A forgalom torlódása miatt a 22-es bér­ház és a szemben levő cuk­rászda előtti megállók hétfő­ től megszűnnek. Minden el­lenkező híresztelés ellenére nem állítanak fel új megálló­kat. Az átszervezéshez még an­­­nyit, hogy a közlekedési szer­vek 15 új közlekedésjelző táb­lát helyeznek el a városban és mintegy hetet átcserélnek. A város két legforgalmasabb pontján forgalomirányítók se­gítik majd a zavartalan köz­lekedést 15 órától 21 óráig. Az új forgalmi rendszabályok október 20-án, hétfőn reggel 8 órától lépnek életbe. Mintegy két hónapon át tör­ténik így a közlekedés egé­szen december 15—30-ig. Ek­korra a tervek szerint az Eg­ri Közúti Építő Vállalat vál­lalta, hogy megépíti a Salgó­tarján—Litke új bekötőút nyomvonalának a Rákóczi út és Bartók Béla úti szakaszát. Valamennyiünk érdeke, hogy betartsuk a közlekedési sza­bályokat. Mindössze két hó­napról van szó és Salgó­tarjánról, amely rohamléptek­ben épül, szépül. Szombati számunkban részletesen ír­tunk a várható építkezések­ről, s ehhez még egy jó hír: az Öblösüveggyár és a régi nyomda közötti kis kockakö­ves útszakasz teljes felújítá­­sára, korszerű­sítéseko­ig sor kerül 1970. első felében. Ma még átjáró, de hétfőn reggeltől itt megszűnik a dik­a munkát közlekedés. A vasútépítők megkes-

Next