Nógrád, 1969. december (25. évfolyam. 279-302. szám)

1969-12-03 / 280. szám

Moziért Imposztorok, avagy séta a történelem panoptikumában TÖRTÉNELMI groteszk, így jelölik filmjüket az alkotók. Ilyen megjelöléssel filmgyár­tásunkban a Díszmagyarral rokon, csakhogy az Imposzto­­rok a magyar kor történelmi valóságnak nem filmre átköl­­tött mása, hanem maga a valóság, — ahogyan Prónay Pál naplóvallomásában meg­örökítette, elhencegte az utó­kornak. Ebből a naplóból a Horthy­­kor legsötétebb, legvéresebb szakasza rajzolódik elénk, törtető és bornírt figuráival, szennyével, macskával, gyalá­zatosságaival. A ránkmaradt feljegyzések legplasztikusab­ban magát az emlékező báró Prónayt jellemzik, a különít­ményvezért, „Lajta bánság” teljhatalmú urát, a Horthy­­zsoldost és király-lakájt, a strucctollas pojácát, akit vé­gül is azok vernek el a húsos­fazék mellől, akiket zsíros koncok reményében szolgált. Prónay naplója ragyogó le­hetőséget kínált Máriássy Ju­ditnak és Máriássy Félixnek az imposztorok megalkotásá­ra. Valóban a lényeget: a tör­ténelmi helyzet és a benne mozgó, ágáló figurák gro­­teszkségét látták meg, tapin­tották ki és vetítik filmvá­szonra. Azokat az embereket, akik így próbálnak történel­met csinálni, az útjukat, tet­teiket jelző vérnyomok elle­nére sem lehet komolyan venni, mert önkéntelenül érezzük, hogy menthetetlenül el kell tűnniük a történelem komoly, felelősséget követelő színpadáról, legfeljebb panop­tikumban a helyük. Nos, a film e különös pa­noptikum kapuját tárja ki előttünk, hogy tágra nyílt szemmel csodálkozhassunk a lehetetlen lehetségesen, amit egy lehetetlenségében is léte­ző korszak produkált. Tragikomikus amit szemlé­lünk, de mert a tragikus ele­mek feloldódtak az időben, már jobbára csak a komikum hat ránk. A film készítőinek is kimondott szándéka, hogy ez utóbbi hasson, ismervén a törvényt: a nevetségesség öt. S ennél teljesebben leterí­­teni egy minden mozdulatára, tettére öntelten hiú figurát, mint itt Prónayt, s nem is lehetne. S a film készítői még csak elfogultsággal sem illet­­hetők. Prónay már életében nevetségessé vált, midőn Hor­­hy a hétpróbás zsoldoshad éléről egy lótelep élére állít­ja. Micsoda komikus aláhullás ez a hatalom ábrándjaiból, a „lajta bánsági” mindenható­ságból­? Máriássyéknak szinte csak reprodukálniuk kell a ténye­ket, hogy a történelmi gro­teszk elénk bontakozzék. Vol­taképpen ezt is tették — s nem is igen tettek többet. Ebből a többet­­nem tételből viszont az az eredmény született, hogy mű­vészi hatásban, kifejező le­hetőségeiben gátak közé szo­rult a produktum, s kissé a dokumentumfilm szintjén re­kedt meg. Már maga a törté­net korabeli állóképekkel, hí­radókockákkal indul — ami a tények hitelességét hivatott igazolni —, de a folytatásra is bizonyos statikusság jel­lemző, vagy híradószerű re­gisztráló módszer. A doku­mentumláncolat inkább csak a valót mondja számunkra, bizonyos mértékben adósunk marad a művészileg igazzal, — ezért mi hiányérzetünk a látottak után. AZ IMPOSZTOROK remek színészeket sorakoztat fel a történelmi figurák megidézé­­sére. Közülük is mindenek előtt Tomanek Nándor nagy­szerű formálását élveztük. Külső és belső tartásban, hangban, arcjátékban az áb­rázolás tanulmányi példáját adta. Mellette a fiatal Huszti Péter és Bálint András ér­demel elismerést az árnyaltan megoldott feladatért. (barna.) Népművelési gyakorlat Megtartották Budapesten az egyetemi és főiskolai hallga­tók téli népművelési gyakor­latával kapcsolatos megbeszé­lést, amelyen Nógrád megye képviselői is részt vettek. A Népművelési Intézet és a Művelődésügyi Minisztérium által kijelölt időben — 1970. február elsejétől tizenötödi­kéig — húsz egyetemi és fő­iskolai hallgató végez téli nép­művelési gyakorlatot me­gyénkben. A hallgatók Mát­­ranovák, Szécsény, Pásztó, Érsekvadkert és Drégelypa­­lánk művelődési intézményei­nek munkájában vesznek részt az említett időszakban. 4 fj&uUQ „Száz Budapest nem ér meg egy Bécset!“ (9) Ezzel a jelszóval áldozta fel Hitler fővárosunkat Bécs vé­delmében. Ennek szellemében utasította a Pfeffer-Wilden­­bruch SS-tábornokot, a körül­zárt védősereg főparancsno­kát. Budapesten egy talpa­latnyi területet sem szabad harc nélkül feladni, a várost házról házra kell védeni. • Pfeffer-Wildenbruch mindent elkövetett, hogy bevehetetlen erőddé változtassa Budapes­tet. Csapatai ellenállási cso­mópontok és támpontok rendszerévé tették a lakóne­gyedeket, üzemeket. Műszaki zárakat telepítettek, torlaszo­kat emeltek, állásokat építet­tek, ágyúkat, aknavetőket és géppuskákat helyeztek el min­denfelé, a megközelítési vona­lak tűz alatt tartására. Malinovszkij és Tolbuhin marsall meg akarták kímél­ni a lakosságot a hosszan tartó ostrommal járó szen­vedésektől, a várost pedig a pusztulástól. Ezért közös ul­timátumban, méltányos fel­tételek mellett fegyverletétel­re szólították fel az ellensé­get. Ajánlatukra a fasiszták a két parlamenter, Steinmetz és Osztapenko kapitány meg­gyilkolásával feleltek. Nem volt más választás, Bu­dapesten véres és nehéz, nagy pusztítás és áldozatok árán kellett az ellenséget megsem­misíteni, a lakosságot felsza­badítani a hitlerista megszál­lók és nyilas cinkosaik rém­uralma alól. A harcok a pesti oldalon kezdődtek el. Lazko vezérőr­nagy 30. lövészhadteste azt a feladatot kapta, hogy zúzza szét a német csoportosítást Rákospalota, Újpest, Pestúj­hely, Rákosszentmihály, Zug­ló körzetében és a Parlament felé támadva érje el a Dunát. A 7. román hadtest feladata Cinkota, Mátyásföld, Rákos­­liget­ és Rákoscsaba elfoglalá­sa volt, utána a Keleti pálya­udvar felé kellett támadnia. Afonyin vezérőrnagy 18. gár­da lövészhadtestére Kőbánya felé előrenyomulva, Budapest egész déli részének felszaba­dítása várt, e­közben az Er­zsébet-hídnál kellett elérnie a Dunát. A körülzárt csapatok elke­seredetten védekeztek. Váltig reménykedtek Hitler ígéreté­ben, hogy felmenti őket. „A budai hegyekben már hallha­tó a nyugatról közeledő né­met csapatok harci zaja” — adta hírül január 9-én a Nem­zetőr című katonaújság. A lel­kesítő propaganda hatott, a védők ellenállása rendkívül heves volt. A szovjet csapa­tok módszeres ostrommal, lé­pésről lépésre küzdötték ma­gukat előre. Minden egyes épületért szívós harc folyt. Több szovjet hadosztály még 1942-ben Sztálingrádnál szerzett tapasztalatokat az ut­cai harcban, s azokat Buda­pesten hasznosította. A leg­fontosabb objektumokra, harc­kocsi és rohamlöveg összpon­tosításokra tüzérség és repü­lők mértek csapást, majd lángszórókat vetettek be a legerősebb ellenállási csomó­pontok és támpontok ellen. Ezt követően rohamcsoportok elszigetelték egymástól és kü­­lön-külön ostromolták meg az egyes célokat. Általában a saroképületek megtisztításával kezdték a harcot. Pincétől a padlásig vagy megfordítva, kézitusában számolták fel az ellenállást, majd a tetőn, tűz­falon vagy a pincén keresz­tül behatoltak a szomszédos épületbe és folytatták tovább utcasorokon, negyedeken, ke­rületeken át. Magas fokú katonai tudás, halált megvető bátorság, önte­vékenység és határozottság voltak e harcmód legfőbb kö­vetelményei. Ezekre tanították fiatalabb bajtársaikat, a Sztá­lingrádnál ezer próbát kiállt, tapasztalt harcosok. Január 9-ig a szovjet csa­patok befejezték a külső ke­rületek felszabadítását, s hoz­záfogtak a belső terület meg­tisztításához. A védősereg helyzete egyre tarthatatlanab­bá vált. Mindennemű készle­tük fogytán volt, a hadveze­tés utánpótlásról gondoskod­ni alig-alig tudott. Különösen gyorsan romlott a magyar csapatok harci szelleme. A kommunista párt röpiratai, a Magyar Front és az ideig­lenes kormány felhívásai nyomán a katonák egyre na­gyobb tömegei értették meg, hogy a magyar nép érdekei ellen harcolnak. E felisme­rést fokozta bennük a néme­tek vandalizmusa, és a nyi­las csőcselék eszeveszett ga­rázdálkodása. Sokan vicil ru­hába öltözve otthagyták ala­kulatukat, több mint 25 ez­ren az első adandó alkalom­mal megadták magukat vagy átálltak a szovjet csapatokhoz. Több mint 300 katona és tiszt a különböző kerületekben te­vékenykedő partizáncsopor­tokhoz csatlakozott. Január 9-e után az ostrom még lendületesebben folyta­tódott. Az ellenség makacs ellenállását megtörve, a szov­jet csapatok hat nap alatt el­érték a Nagykörút vonalát. Január 16-án este Hitler rá­dión felhatalmazta Pfeffer- Wildenbruch SS-tábornokot a pesti oldal kiürítésére. Más­nap megkezdődött az átvonu­lás Budára, aztán a tábornok parancsára felrobbantották a hidakat a Dunán. 1945. január 18-án hajnali 4.20-kor a 151. lövészhadosz­tály 581. ezredének egyik harccsoportja, Apkatov Gur­gen Makarovics vezetésével elfoglalta a Parlament épü­letét. Néhány óra múlva vé­get értek a harcok a pesti ol­dalon. Budán a németek még egy ideig reménykedtek a felmen­tésben, s megpróbálták tar­tani magukat. Támpontjaikat azonban egymás után vesztet­ték el, és mind szűkebb te­rületre szorultak össze. A har­cokban a szovjet csapatok ol­dalán bekapcsolódott a ma­gyar­­ katonákból szervezett budai önkéntes ezred is. Miután a felmentés vég­képp meghiúsult, Pfeffer-Wil­denbruch elhatározta, hogy 26 ezer főre apadt csoportjá­val, amelyben 10 ezer sebe­sült volt, kitör a gyűrűből. Arra számított, hogy egy ro­hanással átvágja magát a bu­dai hegyeken és Perbál kör­zetében eléri a német vona­lakat. Február 11-én este 8 órakor megindult a kitörők lavinája. Sikerült áttörni a 180. lövészhadosztály védel­mét, de az áhított célt csak 785 fő érte el. A többit meg­semmisítették vagy foglyul ejtették a szovjet csapatok. Pfeffer-Wildenbruch leszed­te ruhájáról SS-tábornoki jel­zéseit és néhányadmagával az­­ Ördögárok-csatornán keresz­tül próbált menekülni. Fel­színre érve egy nagyobb cso­porttal befészkelte magát a Budakeszi út elején álló épü­letbe. Tizenöt szovjet katona, Zagorjan főhadnagy parancs­noksága alatt megostromolta őket. Erejük kevésnek bizo­nyult,­ ezért a főhadnagy egy löveget húzatott a ház elé, majd egy környékbeli lakos­sal megadásra szólította fel a bentlevőket. A parlamenter visszatérve közölte: a néme­tek megadják magukat, ha garantálják életüket, s a fog­lyul ejtő tiszt legalább őr­nagy lesz. Zagorjan gyorsan előkerítette Szkripkin őrna­gyot, a 180. hadosztály vegyi­­szolgálat-főnökét, s jelentette neki a helyzetet. Az őrnagy egy papírlapot vett elő és rá­írta: „Én, Szkripkin, a Vörös Hadsereg őrnagya kész va­gyok hadifogságba fogadni mindazokat, akik­ megadják magukat.” A parlamenter bevitte a házba az üzenetet. Nemsoká­ra 120 főnyi piszkos, elcsigá­zott német sorakozott fel és indult fogságba. Kihallgatá­sukkor derült ki, hogy köz­tük van Pfeffer-Wildenbruch. Ő kívánta, hogy foglyul ejtője legalább őrnagy legyen. 1945. február 13-án befeje­ződött­­ Budapest felszabadítá­sa. A nagy győzelmet Moszk­va 324 löveg 24 össztüzével köszönte meg hős katonáinak. Következik: A Balaton és a Dráva mentén £ 04 $th­A<Al A debreceni Csokonai Színház operatársulatának bemutatója előszeretettel foglalkozik ve­le. Dumast, Byront, Puskint emlegethetjük, majd a mo­dern irodalomban is feltű­nik: Baudelaire, Mérimée, Maupassant és Shaw munkái­ban bukkan fel ez a figura. A legmaradandóbb sikert mé­gis az operaszínpadon érte el. Mozart halhatalan muzsi­­kája arról a diadalmas élet­­et<­~ szemléletről dalol, amely be­káz zengte a tizennyolcadik szá­a romantika is nagy második felét. Mozart Mozart öt operával aján­dékozta meg a zenetörténe­tet. Tanulmányai folyamán példátlan zenei felfogóképes­ségével tanulmányozta a fran­cia és az olasz operát. A hal­lottakat elraktározta, a ma­ga képére formálta, s végül újjáteremtette mindazokat a formákat fordulatokat az opera egész zenei és drama­turgiai fegyvertárát, melyet a­ tizennyolcadik század már készen kínált. Mik voltak ezek? Lassan kialakultak a dalmű különböző műfajai: az opera seria, mely a drámai hangot és a vígoperai hatást egyesíti és az opera buffa. Kialakul az ária, készen áll­nak az énekes együttesek, amelyeknek keretében két­­három szólista vezeti együtt szólamát és a kórusok, me­lyek megkoronázzák az ösfzes felvonások fináléját. Újabb szerepkörök jelennek meg az operaszínpadon: mindennek jelentése van, akár a zene ős­története elején a külön-külön megszólaló hangnak. De Mo­zart muzsikája nemcsak eze­ket az elemeket használta fel. Bátorsággal nyúl a népi­es énekjátékhoz. Hatásaival b­ére. E. T. A. Hoffman a felvilágosult elme kap ott- veníti fel alakját, majd hont műveiben, a forrada­­­bb­lom századának néhány fi­lozófiai, vagy politikai eszmé­je. Don Juan alakját Tirso de Molina spanyol költő és drá­maíró keltette életre, a tizen­ötödik században, az úgyne­vezett sevillai krónikában A dráma meghódította a vilá­got, már csak azért is mert a spanyol világhódítás ide­jén született, s az akkori spa­nyol kalandorok, az opera címadó figurájához hasonló­an, minden vitás kérdésüket karddal, tőrrel döntötték el. A tizenhetedik-tizennyolcadik század ezt a már ismert, erő­­­szakos, durva figurát ismét magáénak vallja, szalonké­pessé mosdatja, főúri kör­nyezetbe helyezi. A gátlásta­lanság, a durva erőszak, a romlás árnyai fokozzák Don Juan lellemét, aki nem isme­­ellentmondást, s ezzel tovább sodorja önmagát a bekövet­kező vég felé. A témával a színpadi iro­dalom legkülönbözőbb műfa­jaiban találkozhatunk. Mű­zenéje színes palettát tár elénk, amely mögött már fel­tűnnek a pusztulás jegyei is. Kertész Gyula rendezése, a klasszikusokból indul ki. Mértéktartó, de nem vissza­­fojtott, a zenében felcsendü­lő motívumok határozzák meg a színpadi cselekvés mi­lyenségét. A rendező sallang­mentességre törekedett és siker koronázza elképzelése­it. Az opera minden beállí­tása a lényegre törekszik. Don Juan menthetetlen pusz­tulására. Donna Anna, Don­ Ottavio és Donna Elvira mes­teri hármasa a klasszikus háromszögelmélet szerint kö­veti nyomon a bukástg a fő­szereplő figuráiét A kórus megfelelő egyensúllyal veszi ki részét az ope­ából, s ez­zel a főszereplők jelleme­­maradéktalanul domborod­hat ki. Az opera címszerepét Berczelly István szólaltatta meg. Az irodalom­­ egyik leg­­hálásabb baritonszerepe nagy állóképességet, csalhatatlan zenei intelligenciát követel meg előadójától. A szerepből adódó féktelenség és halált megvető bátorság, amelyet a gátlástalanság és a durva erőszak egyre jobban hatal­mába kerít kiváló színészi előadóképességet is követel. Berczelly játéka maradékta­lanul megfelelt minden kö­vetelménynek. Izzó szenve­­délyessége csak a második felvonásban felvillanó kén­­füstben tűnt el — Don Juan halálában. A Pezsgő-ária prestola és a második felvo­nás vacsorajelenete emlé­kezetes marad. Könnyelmű életvidámság és a megdöb­benés ellentéte ez a két je­lenet. Berczelly célvára ed­digi legnagyobb alakítás­­t nyújtotta ebben a szerepben. Don Juan szolgáiénak, Le­porellónak az alakját Treftó? György Liszt-díjas kelteti­­ életre. Életvidám játéka, hal­latlan biztonsága, hangjának fénye rokonszenvessé tette Basszus szólama élt a­ szín­padon, megtestesítője volt a jámborságnak és az opera fináléjában az ellentmon­dásnak. Kőváry Anikó Donna Elvi­ra alakját hallatlan bizton­sággal és drámaisággal for­málta meg. Marsay Mayáil Liszt-díjas, Donna Anna fáj­dalmas szerepében kiváló alakítást nyújtott. Visszafo­gottsága, az atyja halála mi­att bekövetkezett fájdalma mértéktartó és egyben drá­mai volt Zerlina bájos fi­gurájét Pallos Gyönirui ala­kította, kellő súllyal és élet­­vidámsággal. Don Ottavio szerepében Karnausz József mutatkozott be. Első felvo­násbeli bátortalansága felol­dódott a második részben­, hiánytalan alakítást nyújtott, Grizsó János Masotto szere­pükön a szerelmesét féltő fia­talt­ formálta meg, sikerrel. A MÁV Filharmonikusok zenekarát Rubányi Vilmos ér­demes művész vezényelte. Lényegretörő vitalitása ne­véhez méltó előadást produ­kált. Ctdnyi ÁrrtM Jászai-dí­­jas díszlete hatásos és ki­fe­­jező volt.M. 7. Jelenet az opera első felvonásából Fuws Koppány György NÓGRAD - 1969. december 3., szerda

Next