Nógrád, 1970. szeptember (26. évfolyam. 204-229. szám)

1970-09-17 / 218. szám

ul:::.: : :azok Az 1960. évi népszámlálás adatai szerint Bánk lakossá­gának mintegy fele nemzetisé­gi nyelvet beszél, a kis falu­ban szlovákul folyik a szó. A falu benevezett a 100 falu­t 100 könyvtár mozgalomba, augusztus 20-án avatták fel az új klubkönyvtárat. Bánk művelődési „központja” meg­felel a korszerű igényeiknek, a kis falu apnaja-magyja megta­lálja itt művelődési lehetősé­gét. A fiatalok is, akik új KISZ- klubot kaptak az épületben. Bár hivatalosan a helyiséget még nem adták át, esténként már világosak a még füg­göny nélküli ablakok, szól a lemezjátszós rádió, előkerültek a társasjátékok. Ebben a hó­napban a hivatalos átadásra is sor kerül A faluban 25 fiatal tagja van az ifjúsági szervezetnek, a többiek máshol KISZ-tagok. Szinte valamennyien eljárnak dolgozni, a Nógrád megyei Építőipari Vállalat, az Autó­villamossági és Villamos Ktsz, a budapesti Fém- és Vivőtv S­zintcikk Ktsz és más üzemek, munkahelyek dolgozói Hátsá­gon, Vácott stb. A banki fin­n vizet innen eltereljük — mondja Bálint Pál. — Itt ter­mészetes környezetben kor­szerű „barlangot”, pinceklu­bot alakítunk ki. A tervezési munkát elvégeztetjük, az épít­kezést társadalmi munkában végezzük el, KISZ-tagjaink értenek az építkezéshez. Ez a pinceklub az országban egye­dülálló lesz, s további lehető­séget nyújt a színesebb, tar­talmasabb KISZ-élethez. Magyarul beszélgetünk, de a fiatalok valamennyien tudnak szlovákul is. A faluban az alsó tagozatban hetenként két­szer tanulnak szlovákul, de a szülői házban is él a nyelv. Jelenleg Bánkról ketten tanul­nak a budapesti szlovák gim­náziumban, jó lenne, ha vis­­­szajönnének a faluba. A nem­zetiségi hagyományok ápolá­sába a fiatalok is bekapcso­lódnak. A nemzetiségi napon például a bánkiak felvonulá­sán fiatalok is szerepeltek. S így van ez minden helyi­­ tárban azonban ezt az igényü­ket egyelőre nem tudják ki­elégíteni. fiatalokkal, a faluból majd­nem minden családnak él ro­kona a szomszédos országban. A szlovák sajtó és a naptár eljut pánikra, főleg az utóbbit sokan olvassák. A szlovák nyelvű könyvek iránt nem nagy az érdeklődés. Az alsó­­minden fiatal tud úszni, csak a tagozatosok viszik a szlovák szervezett sportolás hiányzik, meséskönyveket, a­­ KISZ-kor- Nem lesz baj a módszerek- osztály azonban már nem ta­­kel sem, a salgóbányai KISZ­ látja a számára megfelelő tagok különösen a közeli rét-­isikolón, többen voltak már, szlovák könyvet. Azt mondják, sági új munkalehetőségnek § megismerkedtek az ifjúsági az új szlovák irodalomra len­­drülnek. munka új módszereivel. Ezek nének kíváncsiak, azt olvas* a továbbképzések nagyon hasz­­ná­k szívesen. A helyi könyv­— Élénk KISZ-életet szeret- nésnak bizonyultak, nénk Bánkon, erre most már A bánki tó fölött Wgi­vi_ rendelkezünk helyiséggel, fel- z € sárkok húzódnak, szereléssel — mondja Bálint Pál megbízott KISZ-titkár.­­ „ Arra gondoltunk, hogy A tömegszervezetektől a to­vábbiakban aktívabb támoga­tást várunk, hiszen egy ilyen kis faluban mint Bánk, csak a közös erőfeszítések hozhat­nak eredményt. Laczkovszki Zsuzsa „kultú­­ros”, Tyityik Anna, Paulovics Eszter, Adamov Mária, Tor­ma János, Pulovics Pál, Tor­ma András, Tyityik Mátyás, Rebenda János üli körül az asztalokat, örülnek az új bú­toroknak, a játékoknak, ame­lyet központi erőforrásból ka­pott a falu. A tervekről, el­képzelésekről folyik a szó. Bálint Pálnak, például film­felvevője van. Tervezik egy amatőr filmklub létrehozását. Jövőre már szerepelni kíván­nak egy amatőr filmfesztivá­lon. A színjátszó csoportot ugyancsak hamarosan megala­kítják. Újévre már műsorral mutatkoznak be a faluban és a környéken. A „falujárás” egyúttal pénzt is hoz az ifjú­sági szervezetnek. A bánki fiatalok többsége OMEGA-ra­­jongó. Az együttesben szemé­lyes ismerőseik, barátaik van­nak. Még a télen meghívják Bánkra az OMEGÁ-t, a spa­nyol turné után a bánki tó partján szólnak majd a gitá­rok, s a zenekar tagjai él­ménybeszámolót is tartanak a napsütötte tájakról. Jövőre kis úszócsapatot is alakítanak, itt Bá­nt Pál KISZ-titkár: „Aktívabb támogatást várunk.. Kicsomagolják az új magnót, s a játékokat új otthonukban a fiatalok (Koppány György felvételei) NÓGRÁD - 1970. szeptember 17., csütörtök (tóth) Kitűnő diploma — bukás falun — ÚGYIS VAN IDŐNK, ha megengedi, elmesélek valamit. Kíváncsi vagyok a véleményé­re. Vagy ha nem akar véle­ményt mondani, az sem baj, tulajdonképpen az a fontos, hogy elmondjam valakinek az egészet. Nem rólam van szó, értek el és a szerencsétől füg­­dette, hogy mire jó ez. Bő­gőén hol jó, hol még jobban mondtam. Vakarta a fejét, fizettek tagjaiknak. A lány­ Baj lesz ebből — mondta, volt a javas­latot, és a vezetőség elé ter­jesztettük. Ők tamáskodtak, nyúl, két héttel munkába ál- Egy hónapig csend lása után beszéltem, feljött Együtt dolgoztuk ki Pestre egy hivatalos iratért. Nagyon jókedvű vol, tele ter­vekkel. Boldog volt, rögtön, mit érveltünk. A befejező egy fiatal lányról. Még csak ahogy megérkezett, kapott la­ mondat mindig az volt: csak huszonöt éves. Zalában sziü­­kást — igaz, hogy csak egy nem képzeljük, hogy az egész letett egy kis faluban, nem vaságy volt benne és egy szék, téesz sorsát fölteszik egy fia­volt könnyű sorsa. Tehetsé­­ge kezdetnek nagyon megfe­­lál lány ötleteire. Sosem tud­­gós, nyílt eszű kislány volt, az iskolában felfigyeltek rá, milyen kedvesek egy jóindulatú iskolaigazgató emberek, hogyan egyengette az útját. A szülők akarata ellenére, sok rábeszé­lés után, beíratták a mezőgaz­dasági technikumiba. Jelesen érettségizett, azonnal felvet­ték­. Sokat mesélt arról, hogy az ottani udvaros, kedves esetlenséggel, az idős főkönyvelő. — Aztán egy évig nem ta­lálkoztunk. Amikor újra ír­tam, hogy a fiatalt, vagy lányt nyomták-e meg erőseb­ben a mondatban. — Elmérgesedett a helyzet Újra előjöttek a pletykák. A javaslatot elfogadták ugyan, de kényszeredetten, és érze­lem­kezett, éppen állástalan lett, hogy arra számítanak, téli agrármérnök hallgatónak, volt. Valahogy így mesélte el úgysem lesz ebből semmi. Ja-Főiskolai éveiben sem történt semmi különös. Kevés pénz­ből élt, szerényen, kollégium­az egy év történetét: „Számí­tottam rá, hogy milyen egy kis falu, nem kellett kordá­ban lakott. Harmadéves volt, hősködnöm, ismertem hogyan amikor meghalt az édesapja, három hónappal később az édesanyja is. A bátyja támo­gatta, amennyivel tudta. A lány tanulás után egy kísér­gondolkodnak az emberek. Pesten hagytam valamennyi feltűnő ruhámat. Napok alatt el is felejtettem, hogy léte­zik arcfesték és divatos cipő. — A téesz, került, a jobbak közé tarto­zott. Messze jártak még a tó­pedig járja a falut, és min­­a'hová a lány denkinek elmondja, ha rajta­kap, elevenen lenyúzza a bő­römet. Aznap este megint tu­dományos alapon folytatott nal­unk az elnökkel. Amikor gazdálkodásbtól, de elnökük jó­ érzékű, vállalkozókedvű em­ber volt. Szép eredményeket elkezdtük, kinyitottam az ab­lakot, hadd lásson be min­denki, aki arra jár. Megkér­nyár­ig, a közgyűlésig, ez így ment. Az emberek elfordí­tották­­ a fejüket. A közgyűlé­sen aztán fel­álltam, és el­mondtam mindent. Őszintén, taktikázás nélkül. Az emberek némák voltak és elnéztek fö­löttem. Tavasszal el kellett volna kezdeni az új program a nagy munkák ideje, az első környéken még ismeretlen ve­két hónapban csak kisebb, gyakorlati dolgokban segít­hettem. Gondoltam, jó ez így, tőmagokat. Egyszerűen elsza­botálták. A vetőmagok eltűn­tek, a gépekkel csak immel­lett laboratóriumiban dolgo- Nem akartam különbözni az néhány részletét. Vettünk egy zort. Csoporttársai, kollégái ott élő emberektől. Nyár volt, pár l fperc egészen új, ezen a szerették. Persze voltak néhá­nyan, akik strébernek tartot­ták, mert „gyanúsan jól” ta­nult. — Nem untatom magát __ részletekkel, úgysem ez a fon­ sikerül­tos. Ez csak olyan előjáték, hogy lássa, kiről is van szó. A történet tulajdonképpen ott kezdődik, hogy a lány elvé­gezte a főiskolát jeles, ered­­etenként mennyel, és munka után kel­az apróbb dolgokon keresztül ámmal foglalkoztak. A plety­­■­káknak olyan özöne zúdult rám, hogy már a kislány, a majd tekintélyt sze­reznem. Az ősszel bementem az el­nökhöz, hónom alatt egy d­os­­­sziéval, aminek az anyagát otthon állítottam barátnőm sem mert eljönni, hogy elmesélje őket. EGYIK NAP HÍVATTAK a tanács mezőgazdasági ősz­lett néznie Előnyös helyzet­ össze' Egy. terveze­t volt ez, pályára. Elmondták, hogy be­­lett néznie. Előnyös helyzet amit az egész téesz kevés pénz­ „„ ben­ volt, mert a kutatóinté­zetben, ahol már jól ismer­ték, felajánlottak neki egy szerény, de szép lehetőségeket ígérő állást. Elméleti munkát kellett volna végeznie, néha íróasztal mellett, néha­ a la­boratóriumban. Amikor közöl­ték vele a lehetőségeket, ha­bozás nélkül azt mondta, hogy ő már régen döntött, elege van a városból, vidékre akár­bői megoldható korszerűsítő­jelentés érkezett: izgága va­gyok, erőszakos, nem hallga­tót tette volna lehetővé. Az­tám meg mások véleményét elnök végigolvasta, hümme- és önkényeskedőm. Felaján­­­lott, és mivel egyenes ember látták, hogy adnak egy másik volt, megmondta, hogy a tér­­állást. Nem fogadtam el. Azt vezetnek a felét sem érti. Pró- mondtam, végigcsinálom. Ha háttam neki elmagyarázni, valami konkrét hibát találnak Egy darabig hallgatott, aztán azt mondta: ne foglalkozzak én ilyesmivel, van itt munka, elég. Nem hagytam annyiban az ügyet. Minden nap a nya­a munkámban, akkor levált­hatnak, de addig nem me­gyek el Megvonták a vállu­­kat. A nyár közepén két rendőr­nyomozó állított be hozzám, menni egy téeszbe, vagy álla­­kára jártem addiEC Tmiff mee eazilasástoa Arról hinv­­a„ Jarram> aaaag, amíg meg­ nyomozo állított be hozzám. ■?>**■* rKSAS’Käss K*v,ei“ sokat, amiket javasoltam. m­a, hogy neki éppen az a győ­zelem, ha tudásával szakkép­ ^ször pestig bentaa^Z zettségével oda juthat vissza, tunk az irodán ahonnan elindult. — Állast­elleg gyor­korszerűsítéssel. Elhatároz­ hogy én ezt, meg azt elloptam a„ —’ a közösből. A nyomozók sem vették komolyan a­ feljelen­tést, de azért utánanéztek. ... . , , Persze egy szó sem volt igaz könyvekkel, az egészből. Másnap beadtam felénél a felmondásomat”. táblázatokkal. Még a tartottunk, amikor az elnök SAN KAPOTT. Mielőtt elfog­ egy vezetőségi ülésen elmondta, látta volna munkahelyét egy­­ kis falu téeszében, behívatta a megyei tanács egyik vezető­je és barátságosan, sok jóin­ KÉPZELJE EL EZT a fia­hogy mit tervezünk. Nem szól­­tál lányt. Szőke, törékeny ar­cú, nagyon kedves ember. Fel­­jött Pestre és elment dolgoz­ni egy íróasztal mellé. Azt az egy évet mosolyogva, látsza­tak rá semmit. HÁROM NAP MÚLVA egy dulattal elbeszélgetett vele. kislány, akivel barátságot kő. Tapasztalt, régi szakember tettem elmesélte, az egész fa­­voli. Adott néhány tanácsot a­ki azt beszéli, hogy az elnök munkához és útjára bocsátót­ szeretője vagyok. A felesége ta­­lag teljesen nyugodtan kibír­ta. Az új munkahelyén, ahol nem történt vele semmi kü­lönös, a második héten kibo­rult. Most a kórházban fek­szik. Altatják, pihentetik. Va­lószínűleg nem nagy ügy az egész, de megérti, hogy ezt el kellett mondanom ... Csákányos János Minden új tanévet valami­féle várakozás előz meg. Ez nemcsak a tanulókra, a szü­lőkre, hanem a pedagógusokra is vonatkozik. Gyakran hall­juk a kérdést: mit hoz az új tanév számunkra? Milyen sa­játos feladatokat hárít az is­kola a szülőkre? Vagy milyen sajátosságok befolyásolják az új tanév feladatainak elvégzé­sét? Erre kértünk választ Fa­­bulya Lászlótól, a megyei mű-tizedik pártkongresszus b­iz­­tosságának növekedése termé­ hetségeseknek azért hogy es­­amely azon túl, hogy értékek­ szótszerűen emeli az ott dől- jussanak arra a szintre, ahová velődésügyi o­ély helyett« »ASE «<*» IM» MMK SS**. 5AU vezetőjétől, aki számos désünkre kér_ oktatás-politikai, közműve lő­gyen. — Elsőrendű feladatunk a tudja pótolni. Ez természete­sen nem magánügy, a szocia­hasonló jelentőségű esemény a munkába állására és még m­ás fizikai dolgozók gyermekeinek a társadalom törvényszerű­tényezőt is említhetnénk —, megkülönböztetett segítése. A „ mind-mind fokozza az iskola jóknak azért, hogy képességű­ segébdl következő alapvető felelősségét. Az iskola ión­­két ki tudják bontani, a­z e­ követelmény. — Nógrád megyében mint­egy másfél ezerrel kevesebb gyermek fejezi be az általá­nos iskola nyolcadik osztályát 1975-ig, mint régebben. Ettől kezdve ismét emelkedik a gyermeklétszám. Ez egyben számtalan közoktatás-politi­kai kérdést is felvet, és hang­súlyozottan előtérbe helyezi a pályaválasztási és pályairányí­tási munkát. Az iskolának egyeztetnie kell a népgazdaság irányelveit, a szülők kívánsá­gát és vágyait, valamint a gyermekek képességeit és tö­keil jutni, a gyengébbeknek pe­kenttoezőkben dés­politikai tevékenységét, II- dig, hogy fel tudjanak zár­ódott felvilágosítást. nyilvánvalóan megjelöli a kör — Az általános iskola alsó közai ahhoz a gyermektömeg­vetendő utakat is. Befolyáisal— tagozatában az alapkészség­hez, amely az élet különböző _ — Új feladatokról most­ja az idei tanév munkáját az fejlesztése áll a nevelőmunka területein elhelyezkedik. Az fekvéseit. Ez a feladat az im­már évek óta nem tudunk be- úttörőmozgalom negyedszáza- középpontjában. Helyesebben: elmúlt esztendőknek akad né­ kólától tudatos pályairányító­számolni, hiszen ezek régen dós fennállása is, amely mélté kellene állnia, hiszen minden irány biztató és mérhető ered­­ti tevékenységet kíván. A megvannak, ismertek. Minden lezárása lesz az évforduló-sok későbbi, további önművelés- ménye. Ezek egyrészt anyagi gyermek ismereteiről, képes­tanév megkezdése mégis nagy rovatnak, nek művelődésnek előfeltétel jellegűek ösztöndíjak stb. gégéiről, adottságairól, érdek­izgalmat okoz mindenki szá­ , se, hogy ezeket az alapkészsé­­g másrészt pedagógiai jogan- fődéséről a pedagógusnak pon­tára. Az új tanévnek nincse­­n _ Változatlanul az iskola- a gyermekek tízéves tatásnak, mint például az­tos képet kell kapnia, hogy nek különösebb sajátosságai, törvény következett végre- korf­ol szinten sajátítsák egyetemi-főiskolai előkészítők, megfelelő tanácsokkal tud­­mégis van néhány vonása, ami hajtása áll az iskolai munka,­­ am­elyen az önga6 iöme. A pedagógiai segítésnek szám­­ja ellátnni a szülőket és a miatt érdemes szólni a tanév a pedagógiai tevékenység ke­­retszerzés folyamatában segí­ tásán lehetősége van, akár a gyermekeket. A megyében lét­feladatairól. Az 1970-es évet az zempontjában. Ennek egyik terv tudják őket Az alapkész- szakköri formákat, korrepetá- rejött pályaválasztási tanács-UNESCO nevelési évvé nyíl- fő feladata az általános iskol fejlesztését nem lehet rá sokat, akár az egyéni fog­­adó intézet arra hivatott, vánította. A nevelés évében lak általánossá tétel­. Bármit korlátozni az alsó tagozatra, lapozásokat említem. Azutób- hogy az i­skolai pal­va választó -nálunk jó pár olyan jelentős is teszünk a pedagógiában, en- Nyilvánvaló hogy ez az első_ bit külön hangsúlyoznám. Az si felelősök segítségével meg­esemény történt, amely köz­­nek a célnak kell szemünk nyolcadik közötti időszak­ra- egyéni vagy a kis csoportokkal próbálja irányítani ezt a te­vetlenül kapcsolódik az ifjú- előtt lennie A termelés tech-­­amerinyi osztályának feltétle- való foglalkozás intenzitását vékenységet, ság és a felnőttek neveléséhez, nologiájának fejlődése, ennek nem feladata kell hogy se­ semmiféle szervezett korrept'­Ezek között első helyen kell a társadalom szerkezetére gya­­kvpri tálás, vagy tanfolyam nem megemlíteni a párt ifjúságpo­ korolt hatása — gondoljunk az lizikai határozatát. A másik ötnapos munkahétre, a nők Hisszük, hogy munkájuk eredménye valóban a pálya­­választási és a pályairányítási tevékenység megjavulása, vagy színvonalasabbá válása lesz. M. Zs. Az új tanév feladatai Beszélgetés Fabulya Lászlóval, a megyei művelődésügyi osztály helyettes vezetőjével

Next