Nógrád, 1970. szeptember (26. évfolyam. 204-229. szám)
1970-09-17 / 218. szám
ul:::.: : :azok Az 1960. évi népszámlálás adatai szerint Bánk lakosságának mintegy fele nemzetiségi nyelvet beszél, a kis faluban szlovákul folyik a szó. A falu benevezett a 100 falut 100 könyvtár mozgalomba, augusztus 20-án avatták fel az új klubkönyvtárat. Bánk művelődési „központja” megfelel a korszerű igényeiknek, a kis falu apnaja-magyja megtalálja itt művelődési lehetőségét. A fiatalok is, akik új KISZ- klubot kaptak az épületben. Bár hivatalosan a helyiséget még nem adták át, esténként már világosak a még függöny nélküli ablakok, szól a lemezjátszós rádió, előkerültek a társasjátékok. Ebben a hónapban a hivatalos átadásra is sor kerül A faluban 25 fiatal tagja van az ifjúsági szervezetnek, a többiek máshol KISZ-tagok. Szinte valamennyien eljárnak dolgozni, a Nógrád megyei Építőipari Vállalat, az Autóvillamossági és Villamos Ktsz, a budapesti Fém- és Vivőtv Szintcikk Ktsz és más üzemek, munkahelyek dolgozói Hátságon, Vácott stb. A banki finn vizet innen eltereljük — mondja Bálint Pál. — Itt természetes környezetben korszerű „barlangot”, pinceklubot alakítunk ki. A tervezési munkát elvégeztetjük, az építkezést társadalmi munkában végezzük el, KISZ-tagjaink értenek az építkezéshez. Ez a pinceklub az országban egyedülálló lesz, s további lehetőséget nyújt a színesebb, tartalmasabb KISZ-élethez. Magyarul beszélgetünk, de a fiatalok valamennyien tudnak szlovákul is. A faluban az alsó tagozatban hetenként kétszer tanulnak szlovákul, de a szülői házban is él a nyelv. Jelenleg Bánkról ketten tanulnak a budapesti szlovák gimnáziumban, jó lenne, ha visszajönnének a faluba. A nemzetiségi hagyományok ápolásába a fiatalok is bekapcsolódnak. A nemzetiségi napon például a bánkiak felvonulásán fiatalok is szerepeltek. S így van ez minden helyi tárban azonban ezt az igényüket egyelőre nem tudják kielégíteni. fiatalokkal, a faluból majdnem minden családnak él rokona a szomszédos országban. A szlovák sajtó és a naptár eljut pánikra, főleg az utóbbit sokan olvassák. A szlovák nyelvű könyvek iránt nem nagy az érdeklődés. Az alsóminden fiatal tud úszni, csak a tagozatosok viszik a szlovák szervezett sportolás hiányzik, meséskönyveket, a KISZ-kor- Nem lesz baj a módszerek- osztály azonban már nem takel sem, a salgóbányai KISZ látja a számára megfelelő tagok különösen a közeli rét-isikolón, többen voltak már, szlovák könyvet. Azt mondják, sági új munkalehetőségnek § megismerkedtek az ifjúsági az új szlovák irodalomra lendrülnek. munka új módszereivel. Ezek nének kíváncsiak, azt olvas* a továbbképzések nagyon hasznák szívesen. A helyi könyv— Élénk KISZ-életet szeret- nésnak bizonyultak, nénk Bánkon, erre most már A bánki tó fölött Wgivi_ rendelkezünk helyiséggel, fel- z € sárkok húzódnak, szereléssel — mondja Bálint Pál megbízott KISZ-titkár. „ Arra gondoltunk, hogy A tömegszervezetektől a továbbiakban aktívabb támogatást várunk, hiszen egy ilyen kis faluban mint Bánk, csak a közös erőfeszítések hozhatnak eredményt. Laczkovszki Zsuzsa „kultúros”, Tyityik Anna, Paulovics Eszter, Adamov Mária, Torma János, Pulovics Pál, Torma András, Tyityik Mátyás, Rebenda János üli körül az asztalokat, örülnek az új bútoroknak, a játékoknak, amelyet központi erőforrásból kapott a falu. A tervekről, elképzelésekről folyik a szó. Bálint Pálnak, például filmfelvevője van. Tervezik egy amatőr filmklub létrehozását. Jövőre már szerepelni kívánnak egy amatőr filmfesztiválon. A színjátszó csoportot ugyancsak hamarosan megalakítják. Újévre már műsorral mutatkoznak be a faluban és a környéken. A „falujárás” egyúttal pénzt is hoz az ifjúsági szervezetnek. A bánki fiatalok többsége OMEGA-rajongó. Az együttesben személyes ismerőseik, barátaik vannak. Még a télen meghívják Bánkra az OMEGÁ-t, a spanyol turné után a bánki tó partján szólnak majd a gitárok, s a zenekar tagjai élménybeszámolót is tartanak a napsütötte tájakról. Jövőre kis úszócsapatot is alakítanak, itt Bánt Pál KISZ-titkár: „Aktívabb támogatást várunk.. Kicsomagolják az új magnót, s a játékokat új otthonukban a fiatalok (Koppány György felvételei) NÓGRÁD - 1970. szeptember 17., csütörtök (tóth) Kitűnő diploma — bukás falun — ÚGYIS VAN IDŐNK, ha megengedi, elmesélek valamit. Kíváncsi vagyok a véleményére. Vagy ha nem akar véleményt mondani, az sem baj, tulajdonképpen az a fontos, hogy elmondjam valakinek az egészet. Nem rólam van szó, értek el és a szerencsétől fügdette, hogy mire jó ez. Bőgőén hol jó, hol még jobban mondtam. Vakarta a fejét, fizettek tagjaiknak. A lány Baj lesz ebből — mondta, volt a javaslatot, és a vezetőség elé terjesztettük. Ők tamáskodtak, nyúl, két héttel munkába ál- Egy hónapig csend lása után beszéltem, feljött Együtt dolgoztuk ki Pestre egy hivatalos iratért. Nagyon jókedvű vol, tele tervekkel. Boldog volt, rögtön, mit érveltünk. A befejező egy fiatal lányról. Még csak ahogy megérkezett, kapott la mondat mindig az volt: csak huszonöt éves. Zalában sziükást — igaz, hogy csak egy nem képzeljük, hogy az egész letett egy kis faluban, nem vaságy volt benne és egy szék, téesz sorsát fölteszik egy fiavolt könnyű sorsa. Tehetsége kezdetnek nagyon megfelál lány ötleteire. Sosem tudgós, nyílt eszű kislány volt, az iskolában felfigyeltek rá, milyen kedvesek egy jóindulatú iskolaigazgató emberek, hogyan egyengette az útját. A szülők akarata ellenére, sok rábeszélés után, beíratták a mezőgazdasági technikumiba. Jelesen érettségizett, azonnal felvették. Sokat mesélt arról, hogy az ottani udvaros, kedves esetlenséggel, az idős főkönyvelő. — Aztán egy évig nem találkoztunk. Amikor újra írtam, hogy a fiatalt, vagy lányt nyomták-e meg erősebben a mondatban. — Elmérgesedett a helyzet Újra előjöttek a pletykák. A javaslatot elfogadták ugyan, de kényszeredetten, és érzelemkezett, éppen állástalan lett, hogy arra számítanak, téli agrármérnök hallgatónak, volt. Valahogy így mesélte el úgysem lesz ebből semmi. Ja-Főiskolai éveiben sem történt semmi különös. Kevés pénzből élt, szerényen, kollégiumaz egy év történetét: „Számítottam rá, hogy milyen egy kis falu, nem kellett kordában lakott. Harmadéves volt, hősködnöm, ismertem hogyan amikor meghalt az édesapja, három hónappal később az édesanyja is. A bátyja támogatta, amennyivel tudta. A lány tanulás után egy kísérgondolkodnak az emberek. Pesten hagytam valamennyi feltűnő ruhámat. Napok alatt el is felejtettem, hogy létezik arcfesték és divatos cipő. — A téesz, került, a jobbak közé tartozott. Messze jártak még a tópedig járja a falut, és mina'hová a lány denkinek elmondja, ha rajtakap, elevenen lenyúzza a bőrömet. Aznap este megint tudományos alapon folytatott nalunk az elnökkel. Amikor gazdálkodásbtól, de elnökük jó érzékű, vállalkozókedvű ember volt. Szép eredményeket elkezdtük, kinyitottam az ablakot, hadd lásson be mindenki, aki arra jár. Megkérnyárig, a közgyűlésig, ez így ment. Az emberek elfordították a fejüket. A közgyűlésen aztán felálltam, és elmondtam mindent. Őszintén, taktikázás nélkül. Az emberek némák voltak és elnéztek fölöttem. Tavasszal el kellett volna kezdeni az új program a nagy munkák ideje, az első környéken még ismeretlen vekét hónapban csak kisebb, gyakorlati dolgokban segíthettem. Gondoltam, jó ez így, tőmagokat. Egyszerűen elszabotálták. A vetőmagok eltűntek, a gépekkel csak immellett laboratóriumiban dolgo- Nem akartam különbözni az néhány részletét. Vettünk egy zort. Csoporttársai, kollégái ott élő emberektől. Nyár volt, pár l fperc egészen új, ezen a szerették. Persze voltak néhányan, akik strébernek tartották, mert „gyanúsan jól” tanult. — Nem untatom magát __ részletekkel, úgysem ez a fon sikerültos. Ez csak olyan előjáték, hogy lássa, kiről is van szó. A történet tulajdonképpen ott kezdődik, hogy a lány elvégezte a főiskolát jeles, eredetenként mennyel, és munka után kelaz apróbb dolgokon keresztül ámmal foglalkoztak. A plety■káknak olyan özöne zúdult rám, hogy már a kislány, a majd tekintélyt szereznem. Az ősszel bementem az elnökhöz, hónom alatt egy dossziéval, aminek az anyagát otthon állítottam barátnőm sem mert eljönni, hogy elmesélje őket. EGYIK NAP HÍVATTAK a tanács mezőgazdasági őszlett néznie Előnyös helyzet össze' Egy. tervezet volt ez, pályára. Elmondták, hogy belett néznie. Előnyös helyzet amit az egész téesz kevés pénz „„ ben volt, mert a kutatóintézetben, ahol már jól ismerték, felajánlottak neki egy szerény, de szép lehetőségeket ígérő állást. Elméleti munkát kellett volna végeznie, néha íróasztal mellett, néha a laboratóriumban. Amikor közölték vele a lehetőségeket, habozás nélkül azt mondta, hogy ő már régen döntött, elege van a városból, vidékre akárbői megoldható korszerűsítőjelentés érkezett: izgága vagyok, erőszakos, nem hallgatót tette volna lehetővé. Aztám meg mások véleményét elnök végigolvasta, hümme- és önkényeskedőm. Felajánlott, és mivel egyenes ember látták, hogy adnak egy másik volt, megmondta, hogy a térállást. Nem fogadtam el. Azt vezetnek a felét sem érti. Pró- mondtam, végigcsinálom. Ha háttam neki elmagyarázni, valami konkrét hibát találnak Egy darabig hallgatott, aztán azt mondta: ne foglalkozzak én ilyesmivel, van itt munka, elég. Nem hagytam annyiban az ügyet. Minden nap a nyaa munkámban, akkor leválthatnak, de addig nem megyek el Megvonták a vállukat. A nyár közepén két rendőrnyomozó állított be hozzám, menni egy téeszbe, vagy állakára jártem addiEC Tmiff mee eazilasástoa Arról hinva„ Jarram> aaaag, amíg meg nyomozo állított be hozzám. ■?>**■* rKSAS’Käss K*v,ei“ sokat, amiket javasoltam. ma, hogy neki éppen az a győzelem, ha tudásával szakkép ^ször pestig bentaa^Z zettségével oda juthat vissza, tunk az irodán ahonnan elindult. — Állastelleg gyorkorszerűsítéssel. Elhatároz hogy én ezt, meg azt elloptam a„ —’ a közösből. A nyomozók sem vették komolyan a feljelentést, de azért utánanéztek. ... . , , Persze egy szó sem volt igaz könyvekkel, az egészből. Másnap beadtam felénél a felmondásomat”. táblázatokkal. Még a tartottunk, amikor az elnök SAN KAPOTT. Mielőtt elfog egy vezetőségi ülésen elmondta, látta volna munkahelyét egy kis falu téeszében, behívatta a megyei tanács egyik vezetője és barátságosan, sok jóin KÉPZELJE EL EZT a fiahogy mit tervezünk. Nem szóltál lányt. Szőke, törékeny arcú, nagyon kedves ember. Feljött Pestre és elment dolgozni egy íróasztal mellé. Azt az egy évet mosolyogva, látszatak rá semmit. HÁROM NAP MÚLVA egy dulattal elbeszélgetett vele. kislány, akivel barátságot kő. Tapasztalt, régi szakember tettem elmesélte, az egész favoli. Adott néhány tanácsot aki azt beszéli, hogy az elnök munkához és útjára bocsátót szeretője vagyok. A felesége talag teljesen nyugodtan kibírta. Az új munkahelyén, ahol nem történt vele semmi különös, a második héten kiborult. Most a kórházban fekszik. Altatják, pihentetik. Valószínűleg nem nagy ügy az egész, de megérti, hogy ezt el kellett mondanom ... Csákányos János Minden új tanévet valamiféle várakozás előz meg. Ez nemcsak a tanulókra, a szülőkre, hanem a pedagógusokra is vonatkozik. Gyakran halljuk a kérdést: mit hoz az új tanév számunkra? Milyen sajátos feladatokat hárít az iskola a szülőkre? Vagy milyen sajátosságok befolyásolják az új tanév feladatainak elvégzését? Erre kértünk választ Fabulya Lászlótól, a megyei mű-tizedik pártkongresszus biztosságának növekedése termé hetségeseknek azért hogy esamely azon túl, hogy értékek szótszerűen emeli az ott dől- jussanak arra a szintre, ahová velődésügyi oély helyett« »ASE «<*» IM» MMK SS**. 5AU vezetőjétől, aki számos désünkre kér_ oktatás-politikai, közműve lőgyen. — Elsőrendű feladatunk a tudja pótolni. Ez természetesen nem magánügy, a szociahasonló jelentőségű esemény a munkába állására és még más fizikai dolgozók gyermekeinek a társadalom törvényszerűtényezőt is említhetnénk —, megkülönböztetett segítése. A „ mind-mind fokozza az iskola jóknak azért, hogy képességű segébdl következő alapvető felelősségét. Az iskola iónkét ki tudják bontani, az e követelmény. — Nógrád megyében mintegy másfél ezerrel kevesebb gyermek fejezi be az általános iskola nyolcadik osztályát 1975-ig, mint régebben. Ettől kezdve ismét emelkedik a gyermeklétszám. Ez egyben számtalan közoktatás-politikai kérdést is felvet, és hangsúlyozottan előtérbe helyezi a pályaválasztási és pályairányítási munkát. Az iskolának egyeztetnie kell a népgazdaság irányelveit, a szülők kívánságát és vágyait, valamint a gyermekek képességeit és tökeil jutni, a gyengébbeknek pekenttoezőkben déspolitikai tevékenységét, II- dig, hogy fel tudjanak záródott felvilágosítást. nyilvánvalóan megjelöli a kör — Az általános iskola alsó közai ahhoz a gyermektömegvetendő utakat is. Befolyáisal— tagozatában az alapkészséghez, amely az élet különböző _ — Új feladatokról mostja az idei tanév munkáját az fejlesztése áll a nevelőmunka területein elhelyezkedik. Az fekvéseit. Ez a feladat az immár évek óta nem tudunk be- úttörőmozgalom negyedszáza- középpontjában. Helyesebben: elmúlt esztendőknek akad né kólától tudatos pályairányítószámolni, hiszen ezek régen dós fennállása is, amely mélté kellene állnia, hiszen minden irány biztató és mérhető eredti tevékenységet kíván. A megvannak, ismertek. Minden lezárása lesz az évforduló-sok későbbi, további önművelés- ménye. Ezek egyrészt anyagi gyermek ismereteiről, képestanév megkezdése mégis nagy rovatnak, nek művelődésnek előfeltétel jellegűek ösztöndíjak stb. gégéiről, adottságairól, érdekizgalmat okoz mindenki szá , se, hogy ezeket az alapkészség másrészt pedagógiai jogan- fődéséről a pedagógusnak pontára. Az új tanévnek nincsen _ Változatlanul az iskola- a gyermekek tízéves tatásnak, mint például aztos képet kell kapnia, hogy nek különösebb sajátosságai, törvény következett végre- korfol szinten sajátítsák egyetemi-főiskolai előkészítők, megfelelő tanácsokkal tudmégis van néhány vonása, ami hajtása áll az iskolai munka, amelyen az önga6 iöme. A pedagógiai segítésnek számja ellátnni a szülőket és a miatt érdemes szólni a tanév a pedagógiai tevékenység keretszerzés folyamatában segí tásán lehetősége van, akár a gyermekeket. A megyében létfeladatairól. Az 1970-es évet az zempontjában. Ennek egyik terv tudják őket Az alapkész- szakköri formákat, korrepetá- rejött pályaválasztási tanács-UNESCO nevelési évvé nyíl- fő feladata az általános iskol fejlesztését nem lehet rá sokat, akár az egyéni fogadó intézet arra hivatott, vánította. A nevelés évében lak általánossá tétel. Bármit korlátozni az alsó tagozatra, lapozásokat említem. Azutób- hogy az iskolai palva választó -nálunk jó pár olyan jelentős is teszünk a pedagógiában, en- Nyilvánvaló hogy ez az első_ bit külön hangsúlyoznám. Az si felelősök segítségével megesemény történt, amely köznek a célnak kell szemünk nyolcadik közötti időszakra- egyéni vagy a kis csoportokkal próbálja irányítani ezt a tevetlenül kapcsolódik az ifjú- előtt lennie A termelés tech-amerinyi osztályának feltétle- való foglalkozás intenzitását vékenységet, ság és a felnőttek neveléséhez, nologiájának fejlődése, ennek nem feladata kell hogy se semmiféle szervezett korrept'Ezek között első helyen kell a társadalom szerkezetére gyakvpri tálás, vagy tanfolyam nem megemlíteni a párt ifjúságpo korolt hatása — gondoljunk az lizikai határozatát. A másik ötnapos munkahétre, a nők Hisszük, hogy munkájuk eredménye valóban a pályaválasztási és a pályairányítási tevékenység megjavulása, vagy színvonalasabbá válása lesz. M. Zs. Az új tanév feladatai Beszélgetés Fabulya Lászlóval, a megyei művelődésügyi osztály helyettes vezetőjével