Nógrád, 1978. június (34. évfolyam. 127-152. szám)

1978-06-20 / 143. szám

A nyári vakációban munka, szórakozás Pihenés, MEGYÉNKBEN 30 ezer ál­talános és középiskolás tanu­ló kezdte meg a nyári vaká­cióját. Közülük sokan nyaral­nak intézményesen a KISZ és úttörőszervezetek táboraiban. Jelentős azoknak a tanulóknak a száma is, akik SZOT-üdü­­lőkben a szülőkkel együtt nya­ralnak az ország legszebb he­lyein. A járási művelődésügyi osz­tályok több helyen szerveznek napközis tábort, s itt pedagó­­gusok felügyeletével tölthetik el a gyermekek a szünidőt. Kellemes, hasznos nyári idő­töltést, szórakozást, tanulást ígérnek ezek a szervezett va­kációk ebben az évben is. Több művelődési ház — a művelődésügyi szakigazgatási szervek javaslata alapján — gondoskodik prgramról, több üzem, intézmény anyagilag se­gíti a tanulók nyári pihenését. Több általános és középisko­la a nyári hónapokban or­szágjárást tervez, sőt még kül­földi táborozások is szerepel­nek a programokban. A pihenés, szórakozás és ta­nulás mellett szervezetten, vagy egyénileg az üzemek, vál­lalatok, szövetkezetek, intéz­mények hasznos társadalmi tevékenység végzésére is be­vonják a vakációzó tanulókat. A helyesen, gyakorlatiasan gondolkodó szülőket nem anyagi meggondolás készteti akkor, amikor gyermekeik nyári munkavállalásait szor­galmazzák. Öröm tudni, hogy mind több szülő ismeri el és tartja szükségesnek a gyermekek nyári foglalkoztatását. Évről évre mind több diák vállal munkát a nyári szünidőben, s néhány településünkön sajnos, már nehéz elhelyezni a je­lentkezőket. A szülők egyre jobban lát­ják, hogy a munkából hazaté­rő gyermek mennyit fejlő­dött testileg, lelkileg, szemlé­lete helyesen formálódik: a munkáltatók is jó szóval em­lékeznek a diákokról, a munkát ízlelgető gyermekek magatartásáról, szemléletük pozitív fejlődéséről. A jól szervezett, kellemes körülmények között végzett munka minden gyermekben alakítgatja a szép emberi jel­lemvonásokat, a munkát vég­ző ember tiszteletét, az állha­tatosságot, egymás segítését és megbecsülését. Egyre több azoknak a szülőknek a szá­ma, akik gyermekük nyári munkáját az élet előkészítőjé­nek tekintik. Talán itt kell kihangsú­lyozni azt is, hogy nagy az üzemek, vállalatok, intézmé­nyek felelőssége a gyermekek nyári munkájának szervezé­sében. Részükre alapvető kö­vetelmény, hogy a munkát vállaló vakációzó diákok va­lóban munkát végezzenek, s érezzék azt, hogy a pénzért dolgozni kell. Helytelen vol­na, ha a munkavállalás csak névleges lenne, a gyermekek nem végeznének konkrét munkát Ettől már csak az lenne rosszabb, ha a vakáció­zó diákokat a munkahelyeken — meggondolatlanul — ciga­rettáért, vagy „üdítő” italért küldözgetnék. A NYÁRI SZÜNET több mint két hónapig tart, sok ezer tanuló sehová sem megy nyaralni, munkát sem vállal. Nagyon sok családban mind a két szülő dolgozik, de a ro­konok, a nagyszülők sem min­dig várják az unokákat. Mit csináljanak ezek a gyerme­kek? Hogyan szervezzék a szülők a nyári elfoglaltsá­gukat? Erről azért is szólni kell, mert a pedagógusok tanévkez­dés után azt tapasztalják, hogy egyes családokban a nyári vakáció, az iskolai szü­net nem szolgálja a gyermek pozitív fejlődését. Helyes az, hogy intézményesen segítjük az országjáró, táborozó diáko­kat, de sokszor nem­ gondos­kodunk az otthonmaradottak­ról. Éppen ezért szükséges és indokolt, hogy a közművelő­dési intézmények — művelő­dési házak, kultúrotthonok és könyvtárak — intézményesen is szervezzenek foglalkozást a diákoknak. Hasznos kezdemé­nyezés már több könyvtárban, hogy a diavetítéssel egybekö­tött mesedélelőttöket, könyv­­ismertetőket tart ilyenkor, nyáron sok jó könyvet vihetnek haza a va­kációzó diákok. A nyár a nagy olvasások ideje. A könyv nemcsak jóbarát, hanem nagy­szerű élmény, nevel, új isme­reteket nyújt néha az üdülés más formáit is pótolja, mert elvisz távoli országokba is. Éppen ezért a szülők irányít­ják gyermekük figyelmét a könyvtárak felé, ahol szere­tettel várják őket. Jó volna, ha ebben az évben nem ta­lálnánk a nyáron egy könyv­tárajtóra sem kiírva a jól is­mert szöveget: „A könyvtár zárva, szabadságon vagyok”. Már most meg kell szervezni a könyvtárosok helyettesítését. Erről minden tanácson idő­ben kell gondoskodni. A gyermekek társas kapcso­latának igénye jól ismert. Vá­gyik a közösségbe, s ez az igény a tanítási szünetben még jobban fokozódik. Sok szülő idegenkedik a barátko­­zástól, néha talán nem is in­dokolatlanul. Ha egy-egy alka­­­lommal ellenőrizzük gyerme­künket, nem lehet a játék, a barátkozás a baj forrása. Ter­mészetesen ügyelni kell arra, hogy a kis alkalmi csapat tagjai jó hatással legyenek egymásra. VÉGÜL SZÓLNI kell arról is, hogy a csapatba verődött gyermekek között nem egy esetben látni helytelen maga­tartást is. Előfordul a közva­gyon rongálása, a felelőtlen ut­cai közlekedés, kerékpározás. Meg kell gyermekünket taní­tani arra is, hogy becsülje meg a nagy munkával meg­épített játszóterek, középüle­tek felszerelését, tisztaságát, s óvja, védje testi épségét. gy. I. Mai tévéajánlatunk 16.45: Postafiók 250. Máriától, a fesztivál­igazgató­ mehet, most otthon, saját­jától, képernyőjükön nézhették. Én-Takács Mari műsora, mint Miskolcon minden eddigi­­nek ellenére sokan választot­­mindig, most is a televízió és­nél személyesebb kapcsolat­­ák a közös megtekintést — a közönség kapcsolatával fog­ alakulhatott ki nézők és te- monitorokon —, mert itt ag­lalkozik. Jó alkalom erre a revíziósok között; közönségta- alkotókkal is találkozhattak, kétévenkénti televíziós doku­­lálkozók, beszélgetések színe- A műsor beszámol a tévé­­mentumfilmekkel megren­­dítették a programot. Fejlő- bemondók közönségtalálko­­dózott miskolci tévéfesztivál, jött a helybeliek műsornéző- zójáról is, tanúi lehetnek az amelynek most utólagos érté­­si lehetősége is, hiszen amíg ott elhangzottaknak, akár a kelését, a tévések számára se- nem is olyan régen még csak bemondónak való jelentke­­szűrt tanulságait hallják, ha­ a mozik vásznán kísérhették résről, akár a sminkről szólt Kács Mari vendégétől, Balogh figyelemmel a versenyző fi­- a kérdés. TÓtH Béla: LEGENDÁK A LÓRÓL 37. Etel meg először azt hiszem véletlenül belekönyököl a te­nyerembe. Jó kis kezebeli kö­nyöke gombja volt, láthattam némelykor, de olyan harapni­való, akár az árpával érő méz­körte. Meg is sajdult mind­járt az agyaram, de hát járat­lan vagyok én az effélékben. Vegyem ki a kezem onnét, vagy nyeregbe, csikós! Csak szóbe­széd után tudnám lábam a kengyelbe terelni, hanem Etel dudorász, kicsike duddanatok­­kal néz rám néha szirmos kék szemével, mintha biztatna. De hát mire? Ez csak véletlen tán? Lehet, hogy fázik a kö­nyöke gombja, aztán melegí­ti. Misa odalátszik a nyitott ajtóba. Csutakolja a pejkókat, de olyan áhítattal, ahogy hites pap babrál a cerimóniákban. Nem mozdulok, mondom Etel­nek: — Derék urad van ám­ asszony szeretőül? Vagy összejátszanak? ★ Csőke Gyulának volt egy históriája, ami ebben tanul­ságul szolgálhat. A följebb való időkben ba­romorvosnak került a kato­nai ménesek közé Battonyára egy Babarcl nevű valaki. Szép szál, dolgos ember, fele­­séges. No, szemre való egy asszonyság volt a feleség is, vidám urastul, minden pász­— Az, ki tagadná­­tok­ mulatságokban, tanult — Hogy teszed ezt a helyét ember létére belemerülközött re? vele. De a nótát, meg a nő­— Mit? tát kifogyhatatlanul öntötte — Hogy így a kezembe magából mind a kettő. Úgy adod magad! megkedveltették magukat az — Rossz ez neked? arra való pásztorsággal, hogy — Jaj dehogy. A hideg a tájékban egy keresztelő, la­­majd kiráz, olyan jó, de hát irodalom, vagy disznótor meg hogy van ez? Szépen éltek, ha­ nem esett nélkülük. ladtok, meg minden, szép ve­ Mind mondám: keresztelő, tett ágy . . . lakodalom, disznótor, meg — Az nem változik, más — ilyenkor száz alka­— Hát akkor? Nem adódik a szépen való be­— ö is odakujtorog, vásáro-­szédekre, hát az asszonyság­zik, igaz nagy pénzeket maré­­nak bizony cirógatós szava­­kal, de tudom is én milyen ri­­kát soroltak aztán a kivagyi mákkal hentergőzik a hetes csikósok, vakítókat, ahogy az sokadalmakban, néha hama- ötvengombos ezüstpitykés csl­­rébb hazaér a híre, mint ő kóslajbi szikrázik déli nap­maga­­sütésben. Az asszony meg jó­— Szóval, akkor velem hát mosolyintott az ajánlko­­akarsz bosszút állni rajta? zásokon, de nem ám, hogy — Á. Nekem is jó, visszalökdelte volna az ille­ Megint jött Misa, kínált, tök szavát, hanem söpörte ögyé, igyá, mintha otthon vó- befelé kedve bugyraiba, ná, ahogy szegedi halaskofa az Nem pászolt ez össze­sen­ aprópénzt. De, ha az orvost nem. Misa barátul kínál, az messzi földekre hívta a pa­rancs, az asszony bezárkó­zott. Bár szalad egy kiválasz­tott deli, szép csikóslegény az asszony ablakához, kocogta­­tott, suttogott, be nem bo­­csájtatott. És a barom orvos, ahogy a híre terebélyesedett, úgy járt egyre messzibb­­messzibb otthonától. Mind­megannyi alkalmat nyitogat­­va az asszony körül legyeske­­dő legénynek, bizonyos Bim­bó András nevezetűnek. Egész kivilágos hajnalokig elhallgatta a csikós udvarlá­sát, de ő belül a rácsos ab­lakon, András meg kí­vül állt, egyik lábáról a má­sikra. Na, így telegetett szé­pen az idő közöttük, az or­vos tette, hogy de a világ minden kincséért sem tud a kettőjük közötti beszélgeté­sekről. Hanem azon év disz­nóölésének idejében csak meghívja váratlan Bimbó Andrást a baromorvos. Nem böllérnek, hanem vacsora­vendégnek. Ment is Bimbó, gondolta el danolásznak, lát­hatja az asszonyt. De csak hárman ültek a gyertyákkal megvilágosított asztalhoz, a házban sincsen rajtuk kívül még egy élő. Na, kicsit sze­­pegni kezdett Bimbó, hogy ez a baromorvos most számol a fejével, hiszen csalárd éjsza­kai udvarlásait kitudta vala­miképp. Mindegy már, gon­dolta Bimbó, lesz, ahogy lesz, el nem szaladhat. Isznak, ahogy szokás, fehér pálin­kákkal kezdik. Szólnak a ló­ról, a hadiviszonyokról. Jó magyar ember ez a Babarci, szép, bajszos, piros képű mindig, mint a fakadó rózsa. (Folytatjuk) 4 NÓGRÁD —1978. június 20., kedd Cságoly Klára gobelinjei Cságoly Klára konok, kö­vetkezetes művész. Ha jól végiggondolom, nem is isme­rek textilművészeink között hozzá hasonlóan témához, anyaghoz ennyire hűséges al­kotót. Amióta a főiskolát elvégez­te a Lakástextil Vállalat ter­vezője, itt készülnek csomó­zott és szövött szőnyegei, ame­lyek eljutnak azután magyar és külföldi otthonokba egy­aránt. Textilművészi pályafutása — nem az ipari munkásságá­tól elidegenedve, inkább rá­adásként, napi munkájával harmóniában — az 1968-as textil falikép kiállításon való jelentkezéssel indult Mély­barnákkal, aranyló sárgákkal csomózott faliszőnyege a „Bi­zánc” és főleg az egyetlen kört díszül hozó Amorella már jelezték az útját. A textilművészet kezdődő „aranykora” a művészeket ek­­kor új és új megoldásokra serkentették hatalmas bur­jánzás indult meg, anyagok, formák, színek fonták be, szőtték körül a faliképeket. Cságoly Klára ekkor vonult „fedezékbe”. És konokságát ezért említettem. Mert mint­ha megálljt parancsolt volna önmagának, egyetlen anyagot, a­ gyapjút, egyetlen technikát, a gobelin variációit kezdte „megvallatni”. És mégsem volt ez visszavonulás. A gobelin fedezékében a tarta­lom kezdte érdekelni, a világ jelenségeinek, fogalmainak ábrázolása. Világéletében jó kapcsolata volt a természettel. Akár a mártélyi művésztelepen járt, akár a jugoszláv tengerpar­ton, akár a nagymarosi alko­tóházban, kincsekkel tért ha­za: tengeri csillaggal, kagylók­kal, tobozokkal, kavicsokkal. És vázlatokkal. Harmonikus fűcsomó, virág, kemény héjú termés rajzát, fotóját gyűjtö­gette, de az sem zavarta, ha ember alkotta tárgyat talált harmóniahordozóként. Sora­koztak vázlatfüzetében aszta­losmester kezét dicsérő kapuk, felcsavart drótkerítés, száradni felaggatott halászhálók, rozs­dásodó szöggel kevert töre­dezett fakerítés rajzai. Ezek a harmonikus, kivá­lasztása szerinti tárgyak, nö­vényi képződmények rajzain már további jelentéssel is bír­tak: Ölelkezést látott az ember a fűszálakban, kitárulkodást a szétpattanó héjban. (A raj­zok közül több Nagy László értő válogatásában meg is je­lent az Élet és Irodalom lap­jain.) Életfákat, növényi vegetá­ciót ábrázoló faliszőnyegei után hamar rátalált ezeknek textilábrázolására. Igaz, azon­nal mindent akart. A teljes­séggel kezdte. A gobelin ugyanis nem pillanatok mű­vészete. Nem könnyű kézzel odavetett vonalacska, amely, ha nem sikerül, leradírozha­tó, vagy percek alatt másik születhet helyette. A gobelin erős szövőszéken készül, hó­napokig tartó, megfeszített munkával. Itt nem lehet imp­rovizálni, itt nem lehet kók­­lerkedni. A Teljesség — ez a falisző­nyeg címe — nyers gyapjúból készült, nyers színben, a ha­gyományos gobelinszövést ógobelinnel keverve. A sima felületen egyetlen zárt kör emelkedik ki sűrűbb agodelin­­szövéssel. Már-már dombor­­műszerűen, úgy, hogy a szö­vés váltakozásának fény-ár­nyék játékai is érzékelhetők. Ez a faliszőnyege nemcsak a szombathelyi textilbiennálén nyert díjat, kiválasztották a lausanne-i textilművészeti se­regszemlére is, amelyen a vi­lág legjobb textilművészei vesznek részt. De hogyan tovább? Mi jö­het a befejezettség a megol­dás a Teljesség után. Hiszen az élet soha nem befejezett, az anyag tovább él ősidőktől fogva. Következő gobelinjein mint­ha a teljesség burka szét­pattant volna, hogy kitürem­­kedjék belőle a gyapjú- és kenderszálak — ez másik ked­ves, természetes anyag, ame­lyet újabban bevett eszközei közé — új életet kezdő tö­mege. Az „Ösölelkezés” két kagylóforma egymásbafonó­­dása, a „Folyamat” homokó­ráján szövött motívumok alá­­hullása jelzi az időt. Vallatja a világot: a „Meg­ismerés” a sima héj mögé dús felületre láttat. Az „Át­szakított felület” sima felüle­téből elemi erővel kitörő gyapjú- és kenderzuhatag a megállíthatatlan erőt képvi­seli. A „folyama­t”, az „átszakí­­tás”, a „megismerés” vagy a „teljesség” — sokféleképp áb­rázolható fogalmak. Az anya­gi világ e jelenségeit Cságoly a szövés maradandó eszkö­zével fejezi ki. Az emberiség történetében mindig használati tárgy volt a textil. Nemcsak a ruha, a bútorszövet, hanem még a szőnyeg —, amely a padló hűvösétől — a faliszőnyeg —■, amely a falak keménységétől — volt hivatva megvédeni az embert Egyetlen textilféleség tölJ­tött be a történelem során fontos, de nem használati, jelkép-, szimbólumfunkciót — és ez a zászló. Nem véletlen hát, hogy textilművészeink a ma szimbólumait zászlókon igyekszenek megjeleníteni. Az sem véletlen talán, hogy Cságoly zászlóin a nyers szín mellett megjelenik a vörös, a figyelemfelkeltő, felkiáltó, a nagy szimbóliumerejű szín. Vörössel ünnepel az­ „Abszt­rakt zászló” és a vörös fe­lületből kígyózik elő a gyap­júszál a „Zászló találkozá­sok ünnepére” címűn. A Teljesség óta eltelt idő­­szak gobelinjei kerültek ki­állításra a Kulturális Kapcso­latok Intézetének kiállítóter­­­mében, Budapesten, a Dorot­­­tya utcában. Kevés mű ez­ mindössze tizenkettő. De bizo­nyítékai egy művész konok és következetes útjának, aki a teljességet akarja. Torday Alis A művész Zászló találkozások ünnepére című műve előtt

Next