Nógrád, 1980. december (36. évfolyam. 282-305. szám)

1980-12-18 / 296. szám

VILÁG PROLETÁRJAI. EGYESÜLJETEK! MSZM­P NO­G­R­Á­D MEG­YE­I BIZOTT­S­ÁGA ÉS A M­E­GYEI TANÁCS LAPJA XXXVI. ÉVF., 296. SZÁM ARA: 1.20 FORINT 1980. DECEMBER 18., CSÜTÖRTÖK Megkezdődött az országgyűlés téli ülésszaka Napirenden a VI. ötéves tervről szóló törvényjavaslat Szerdán délelőtt a Parlamentben megnyílt az országgyű­lés téli ülésszaka. Az ülésen részt vett Losonczi Pál, a Nép­­köztársaság Elnöki Tanácsának elnöke, Kádár János, a Ma­gyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottságának első tit­kára, Lázár György, a Minisztertanács elnöke, a Magyar Szocialista Munkáspárt Politikai Bizottságának tagjai. Az ülésszakot Apró Antal, az országgyűlés elnöke nyitot­ta meg, majd a képviselők elfogadták az ülésszak tárgy­­sorozatát : 1. A népgazdaság VI. ötéves tervéről szóló törvényja­vaslat; 2. A Magyar Népköztársaság 1981. évi költségvetéséről és a tanácsok 1981—85. évi pénzügyi tervéről szóló törvény­­javaslat; 3. A honvédelemről szóló, 19­76-ban alkotott törvény mó­dosításáról szóló törvényjavaslat; 4. Interpellációk. Ezt követően a már elfogadott napirendnek megfelelően Faluvégi Lajos, a Minisztertanács elnökhelyettese, az Orszá­gos Tervhivatal elnöke terjesztette elő a népgazdaság VI. ötéves tervéről szóló törvényjavaslatot. Faluvégi Lajos expozéja — A magyar gazdaságnak a nyolcvanas években olyan fel­adatokkal kell megbirkóznia, amilyenekkel eddigi fejlődése során még nem találkozott Ezeket két, egymással kölcsön­hatásban levő körülmény ál­lítja elénk: a fejlődésünk újabb szakaszának sürgetővé vált, feszítő követelményei és a világgazdaságnak a hetve­nes évtizedben fölerősödő sok új jelensége — mondotta bevezetőül Faluvégi Lajos, majd a gazdálkodás sokesz­­tendős tapasztalatait össze­gezve megállapította: — a ha­todik ötéves tervjavaslat ké­szítésekor számolnunk kel­lett a változó és több szem­pontból előre csak bizonyta­lanul látható külgazdasági környezet­­ hatásával. A vi­lággazdasági változások mér­legelésekor számunkra nem lehetett kérdéses, hogy részt veszünk-e a nemzetközi mun­kamegosztásban, vállalva azo­kat a nehézségeket, amelyek ma jellemzik az országok és az országcsoportok közötti kapcsolatokat. Ez a részvétel számunkra hosszú távon nem­csak elkerülhetetlen, hanem előnyös és politikánk lényegé­ből fakad: abból a törekvé­sünkből, hogy fenntartsuk és bővítsük a nemzetek közötti békés kapcsolatokat To­vábbra is meghatározóan fon­tos a magyar gazdaság fej­lődése szempontjából a szo­cialista országokkal és kü­lönösen a Szovjetunióval való együttműködés. A tervegyez­tető tárgyalásokat a KGST- tagországok nagyobb részé­vel befejeztük — jelentette be százalékos növekedését irá­nyozza elő. Ez úgy érhető el, ha az ipari termelés 19—22, az építőipari termelés 11—14, a mezőgazdasági termékek termelése 12—15 és a szállí­tás-hírközlés teljesítménye 13 —15 százalékkal növekedik. A miniszterelnök-helyettes beszélt a beruházáspolitika kérdéseiről: — A következő tervidőszak­ban — mondotta — a rendel­kezésünkre álló forrásokból kereken ezermilliárd forint fordítható beruházásokra. Ez a miniszterelnök-helyettes —, a múlt hét közepén írtuk alá a Szovjetunióval kötött megálla­podásunkat. Természetszerű­en arra is törekszünk, hogy tovább bővítsük gazdasági kapcsolatainkat a nem szocia­lista országokkal; külgazda­sági kapcsolatainkban egyre nagyobb szerepük lesz a fej­lődő és el nem kötelezett or­­szágoknak. — ha tekintetbe vesszük, hogy mind a hazai, mind a behozott beruházási javak árai emelkednek — az előző öt évivel nagyjából azonos mennyiségű beruházást tesz lehetővé. Erőinket a legsür­gősebb, halaszthatatlan fel­adatainkra kell összpontosí­tanunk. Az energiatermelés az eddiginél valamivel na­gyobb arányban részesedik a beruházási előirányzatból. Faluvégi Lajos a továbbiak­ban hangsúlyozta: az eddigi­eknél nagyobb szakértelem, a műszaki és gazdasági szak­emberek jobb összefogása, több figyelem, gondosság, köz­vetlenebb anyagi érdekelt­ség és több felelősség szük­ségeltetik a beruházók ré­széről. Erre serkentenek és kényszerítenek majd az új Faluvégi Lajos rámutatott: “ A hatodik ötéves terv időszakában folytatni­ akar­juk az utóbbi két évben ki­alakított gazdaságpolitikát, amelyet a párt XII. kongres­­­­szusa is megerősített. Hatodik ötéves tervünk a minőségi fejlődés és a gazdasági rea­litások terve! Tervünk a nemzeti jövedelem 14—17 pénzügyi szabályok, mert az eddiginél jobban építenek a vállalatok saját forrásaira és a vállalkozókedvre. Kitért arra is a törvényja­vaslat előterjesztője, hogy a hatodik ötéves terv időszaká­ban kutatásra és fejlesztésre a belföldön felhasználható nemzeti jövedelemnek mint­egy 3 százalékát fordítják. Ez öt év alatt több mint száz­­milliárd forint, s ennek fele közvetlenül a vállalatok ren­delkezésére áll, műszaki fej­lesztésük előmozdítására. — Első alkalommal dolgoz­tunk ki — a népgazdasági ter­vezéssel egyidejűleg, ezzel szoros kölcsönhatásban — országos középtávú kutatási és fejlesztési tervet Ezt a kormány a közelmúltban már jóvá is hagyta — mondotta. Faluvégi Lajos ezek után ismertette a termelési szer­kezet átalakítását szolgáló központi fejlesztési progra­mokat, részletezte, hogy a különböző ágazatok fejlesz­tésére milyen összegeket irá­nyoz elő a hatodik ötéves terv, melynek időszakában foly­tatják az alumíniumipari, a petrolkémiai és a számítás­technikai programok végre­hajtását. Új a központi fej­lesztési programok sorában az, amely a gyógyszer- és nö­vényvédőszer-gyártás jövőjét jelöli ki. A terv szerves ré­szeként átfogó energiagazdál­kodási programot dolgoztak ki és hajtanak végre. Több ága­zatra terjed a hulladékok és a másodlagos nyersanyagok hasznosításának és a hazai favagyon ésszerű felhaszná­lásának készülő programja. A miniszterelnök-helyettes aláhúzta: — A termelés kü­lönféle területein fel kell erő­södniük a gazdaságosságot ja­vító szerkezeti változások­nak, nem lesz elegendő az előrehaladás eddigi ritmusa. A következőkben Faluvégi Lajos az életszínvonal terve­zett alakulásáról szólt: — Életszínvonal-politikánk tartós célja nem változott — mondotta —, a hatodik öt­éves tervjavaslat a realitá­sokból kiindulva azt irá­nyozza elő, hogy megőrizzük az elért életszínvonalat, és differenciáltan javítsuk az életkörülményeket. Úgy ter­vezzük, hogy a lakosság egy főre jutó átlagos reáljövedel­mét a tervidőszakban 6—7 százalékkal növeljük. A kö­vetkező években tovább emelkedik a lakosság jöve­delmében a társadalmi jutta­tások aránya. A tervjavaslat előirányozza, hogy a jelenlegi átlag alatt levő nyugdíjak re­álértékét fenntartjuk, sőt a leg­kisebb nyugdíjak reálértékét emeljük. Szociálpolitikánk­ban változatlanul nagy fi­gyelmet fordítunk — a rászo­ruló időseken kívül — a nagy­­családosokra. A terv előirá­nyozza, hogy megőrizzük a három- és többgyermekesek családi pótlékának vásárló­­értékét, s hogy kisebb mér­tékben növeljük a kétgyer­mekesek családi pótlékát és a gyermekgondozási segély fo­rintösszegét. A tervjavaslat arra is gondol, hogy — a le­hetőségektől függően — mér­sékelje a pályakezdő ifjúság terheit, s főként, hogy javul­janak a pályaválasztás, csa­ládalapítás és a lakáshoz ju­tás társadalmi és anyagi fel­tételei. Társadalompolitikai céljainkkal összhangban meg­különböztetett figyelmet for­dítunk a lakás-, egészség­­ügyi és általános iskolai ellá­tás fejlesztésére. Öt év alatt 370—390 ezer lakás épül, fel­újítanak százezer állami la­kást, s fokozzák 40—50 ezer lakás kényelmét, felszerelt­ségét. Ezzel legalább másfél millió állampolgár lakáshely­zete javul. Faluvégi Lajos befejezésül az ár- és szabályozó rendszer rugalmas alakításának teen­dőit taglalta, elemezte a vál­lalatok középtávú tervezésé­nek tapasztalatait — egyszer­smind utat mutatva a hát­ralevő tennivalókhoz —, mél­tatta a törvényjavaslatok elő­készítését szolgáló társadal­mi vitákat, majd ismételten hangsúlyozta: — Meggyőző­désünk, hogy a törvényjavas­latban foglalt célok és fel­adatok megfelelnek népünk érdekeinek, s hazánk továb­bi felemelkedésének reális lehetőségeire épülnek. Ezután kért szót Bognár József, a terv- és költségve­tési bizottság elnöke, a tör­vényjavaslat bizottsági elő­adója. Elmondotta, hogy az országgyűlés tíz állan­dó bi­zottsága megtárgyalta a nép­gazdaság hatodik ötéves ter­véről benyújtott törvényja­vaslatot, amelyhez 69 képvi­selő fűzött észrevételt. Szá­mos olyan javaslatot tettek, amelyet az Országos Tervhi­vatal elnöke elfogadott, így azok már a törvény szerves részét képezik. A törvényja­vaslat bizottsági előadója a világgazdasági, a nemzetközi politikai viszonyok hatásai­nak tükrében bizonyította, hogy a fejlődés útja: a szer­kezetváltással egybekötött technikai-technológiai kor­szerűsítés. Ugyanakkor az is világos, hogy a gazdaságos ter­melés legfőbb ismérve a jö­vőben az lesz, hogy ki men­­nyire tud a legkisebb ráfor­dítással, munkával, anyag­gal, energiával, tőkével, köz­beeső termékkel, s importtal maximális, tehát­ legnagyobb nyereséget elérni. A hozzászólók sorát meg­nyitva Szokola Károlyné (So­mogy megye, 8. vk.), a So­mogy megyei Tanács tovább­képző intézetének igazgatója részletesen foglalkozott a tervnek a Balaton környezet­­védelmére és a tó vizének mi­nőségvédelmére vonatkozó részével, majd az aprófalvak ügyéről szólt, aláhúzva, fon­tos, hogy az alapellátás ja­vításával­ növeljék a falu vonzerejét, lassítsák a lakos­ság elvándorlását. S. Hegedűs László (Pest megye, 24. vk.), a Hazafias Népfront Országos Tanácsá­nak titkára örömmel üdvö­zölte, hogy a népfrontmozga­lom kiegyenlítettebb telepü­lésfejlesztést szolgáló javas­latait a kormány a hatodik ötéves tervjavaslatban is tes­­tet öltően elfogadta. Sok függ attól —, mondotta —, hogy a megyei tanácsok miképp ül­tetik át a gyakorlatba pél­dául a fejlesztési összegek el­osztásakor a törvény szelle­mét. Az elmúlt ötéves terv­ben — elsősorban a kisebb városok, falvak fejlesztési alapjait — 19 milliárd forint­nyi társadalmi munkával növelte a lakosság. Az ön­kéntes, az önzetlen munka üteme csak akkor tartható fenn, ha a tanácsok növelik a kisebb falvaknak nyújtan­dó fejlesztési segítséget. (Folytatás a 2. oldalon.) A FÜTÖBER nagybátonyi gyáregységében készítik az épü­lő paksi atomerőmű fűtési berendezéseinek egy részét. Az elkészült Réka típusú légkarak­tereket folyamatosan, határ­időre szállítják a beruházás színhelyére. A képen Pádár Györgyi betanított munkás a román gyártmányú vágógépen a fűtőtestek lamelláit állítja elő. SZMT-elnökségi ülés Az új szabályozó­k hatása Tegnapi ülésén az SZMT elnöksége a címben említett témát vitatta meg írásos elő­terjesztése alapján a megye kiemelt gazdasági egységeiben szerzett tapasztalatok alapján. Megállapította, hogy a gaz­dasági egységek helyzetükből adódóan eltérő módon érzé­kelték a módosított szabályo­zók hatását. Az eredmény csökkenésével együtt minde­nütt mérséklődött az alapkép­zési lehetőség. Ez a hatás az önálló vál­lalatoknál közvetlenül, a többi egységnél pedig köz­vetve jelentkezett. A gyárak és gyáregységek azért vannak továbbra is ne­héz helyzetben, mert a vállala­ti eredményszámításokat csak annyiban ismerik, amennyi­ben a termelési feladatok el­végzéséhez szükségesek. Ezek azonban nem mindig reáli­sak, nem segítik elő a lehető­ségek hasznosítását, az ott dolgozókat pedig nem is teszik megfelelően érdekeltté a ter­melés, a hatékonyság alaku­lásában. Ellentmond a szabá­lyozómódosítás céljának az is, amikor a gyár hatékonyan, gazdaságosan termel, ugyanak­kor a nagyvállalat alaphiá­nyos. Emiatt a jól termelő gyár dolgozói sem részesed­­hetnek az elvégzett munká­nak megfelelő béremelésben. Ilyen jelenségekkel találkoz­hatunk a balassagyarmati ká­belgyárban. Az 1980. évi vállalati bér­fejlesztést az óvatosság jelle­mezte. Ez összefüggött az ár­rendszer változásával és a korábbinál nagyobb fokú bi­zonytalansággal. Ugyanak­kor kedvező hatást is kivál­tott. Több vállalat gazdasá­gi és mozgalmi vezetőjét az új követelményrendszer át­gondoltabb, rugalmasabb bér­rendszer kialakítására ösztö­nözte, amelynek során a bér­­fejlesztéseknél a termelésre ösztönző pozitív vonások erősítését tűzték célul. Ennek szellemében csaknem vala­mennyi egység korszerűsítette belső érdekeltségi rendsze­rét, erősítette az egyéni tel­jesítmények és a bérek közöt­ti összhangot. A módszerek azonban kü­lönbözőek voltak. A legtöbb helyen a bérfejlesztésre szánt összegeket nem, vagy csak részben használták fel alap­béresítésre. A hatékonyság nö­velését segítették elő azzal, hogy az egyéneket és a cso­portokat különböző kezde­ményezésekre ösztönözték, s az ebből származó megtakarí­tás egy részét a többet válla­ló dolgozóknak visszaadták. Nem sikerült megvalósítani a minőségi munka javítására irányuló ösztönzési módszere­ket Ugyanakkor a legtöbb helyen az első negyedévben nem hajtottak végre bér­emelést. A bérfejlesztések el­maradása tompította a kí­vánt ösztönző hatást a mun­kában, mert a fix béreknél visszamenőleg fizették ki emelésre szánt összeget a teljesítménybérezésben tevé­kenykedőknél pedig az év eleji feszített tempót a második fél évben úgy ellensúlyozták, hogy a kisebb feladatok el­végzéséért is az indokoltnál nagyobb összeget fizettek ki. Néhány esetben pedig előfor­dult hogy a fejlesztésre szánt összeg többségét túlmunka cí­mén adták vissza a dolgozók­nak. Ellentmondás tapasztal­ható a közvetlen termelést irányító és a legjobb szakem­berek bérezése között. A jóléti és kulturális alap képzésének szabályai 1980- ban alapjában véve nem vál­toztak, a fejkvóta 900 ezer forint körül van. Néhány he­lyen túllépték az előírt ös­­­szeget, s ezt a részesedési alap terhére számolják el. Az idei tapasztalatok­­ fel­­használásával folytatni kell a megfelelő kereseti arányok ki­alakítását, a beosztási szintek közötti kereseti arányok fe­lelősség szerinti további dif­ferenciálását, a teljesítmény és a minőség szerinti munka díjazását. A vitában szóba került, hogy az utólag végrehajtott béremelések nem ösztönöznek eléggé a hatékonyabb munká­ra, s hogy ez a túlzott óva­tosság nem indokolt. Felme­rült az is, hogy a bérfejlesz­tésben nem szabad a kiala­kult sémákhoz igazodni, ha­nem annak a termelés válto­zásához kell kapcsolódni. A felmerült kérdéseikre Medved Károly, az SZMT ve­zető titkára válaszolt Az el­nökség állásfogalásában ki­mondta, hogy a felsőbb szak­­szervezetek nem határozzák meg az alap- és mozgóbérre fordítható összeg nagyságát csupán a végzett munka mennyi­sége és minőség szerinti differenciálását kívánják meg. A jóléti, kulturális alapoknál pedig az ésszerűség hatá­rain belül ragaszkodnak az el­ért színvonal megtartásához. Tovább kívánják fokozni a gyárak, gyáregységek önálló­ságát. Közreműködnek abban is, hogy az ötnapos munka­hétre való áttérés ne járjon termeléskieséssel, a gazdálko­dás hatékonyságának csök­kenésével

Next