Nógrád, 1982. március (38. évfolyam. 51-76. szám)

1982-03-28 / 74. szám

Vaskorszak a XX. században ? Európa több országából is érkezett hír arról, hogy vál­lalkozó kedvű fiatalok vaskor­szakot „játszanak”. Dániából, Koppenhágától 40 kilométerre vaskorszaki falut építettek a hajdani élet tanul­mányozására. A házfalakat agyagból, a tetőket fűből rakták. Családok egy-két hetet tölthetnek ebben a faluban, s közvetlen tapasztalatból is­merhetik meg a vaskori em­ber életmódját. A földeket kezdetleges ekével művelik meg, a gabonát­ tűzkőből ké­szült sarlóval aratják le. Re­konstruált vaskorszaki égető­kemencékben e kor fazekas­munkáinak másait állítják elő, festésre a helyszínen találha­tó növényeket használnak fel, az akkori idők módszereivel kovácsolnak szerszámokat, stb. A falu mindinkább a tör­ténelemoktatás intézményévé válik, évenként mintegy 80 000 látogatója van, s közel 400 is­kola küld oda csoportokat sa­ját tapasztalatok szerzésére. Angliában öt házaspár és egy háromgyerekes család vett részt abban a kísérletben, amelyet a BBC szervezett, hogy filmsorozatot készítsen az i. e. III. században élt britek életéről. A kelta kultúra ta­nulmányozása után korabe­li eszközökkel maguk készítet­ték el lakhelyüket, ruházatu­kat, eszközeiket, és egy éven át élték elődeik életét, őseik­hez hasonlóan a kísérlet részt­vevői nyílt tűzön, nyárson a közös lakóépületben készítet­ték ételeiket, sőt viszont cse­rekereskedelemmel szereztek: tojásért, baromfiért vették a televíziós stáb munkatársaitól. Képünkön. Az angol vaskor­szaki kísérlet résztvevői szal­makunyhóik előtt A turista művek­ barátja az útikönyv Beszélgetés a Panoráma könyvkiadásáról Útikönyvek olvasása nélkül legfeljebb a puszta látvány csábít idegen tájakra, ismeret­len városokba. Évezredes ér­tékeket, csodaszép művészeti kincseket hagyhatunk progra­mon kívül, észrevétlen. Men­­nyivel másabb­a ismerik: külképviseletek dol­gozóival, külkereskedelmi és idegenforgalmi kirendeltsé­geink munkatársaival, és szak­emberekkel lektorál­tatjuk a kéziratokat. Kinek-kinek más az erőssége; az egyik szerző szárazabb stílusú, de korrekt, valósághű munkát ad ki a ke­zéből, a másik élvezetesebben ír, de a művészettörténeti szempontokra kevésbé figyel. A gyakorlati részekben azon­ban mindenki óvatos, például árakat csak tájékoztatásképpen adhatunk meg, annyira válto­zóak. Nálunk minden újabb ki­adás legalább javított, de több­nyire inkább bővített vagy át­dolgozott. Hosszú a nyomdai átfutási idő. Most kell lead­nunk azokat a kéziratokat, amelyekből jövő ilyenkor lesz kész kötet . — Gyakran csak idény után kerülnek boltokba kiadványa­ik. Ezen nem tudnak változtat­ni? — A könyvkiadás egész évi feladat, nem várhatjuk el, hogy az útikönyvek mindegyi­ke május elején jelenjen meg. De annyit eddig is sikerült el­érnünk, hogy a legkeresettebb könyvek, gondolok itt­ a cseh­szlovák, jugoszláv útikalauzok­ra, tavaszra—nyárra a köny­vesboltokban legyenek. — Milyen kiadványaik je­lennek meg az idén? — öt nagy útikönyvet ter­veztünk, második kiadásban adjuk közre a Spanyolország­ról, az Egyesült Államokról és a Japánról szólót, ötödik kia­dású lesz a Franciaországot bemutató kötet, A Magyaror­szág nagy útikönyv pedig már a hetedik kiadásban jelenik meg. Egyébként módosításokat vezetünk majd be a nagy úti­könyveknél: rövidebb terje­delemben, újabb fajta kiemelé­si rendszerrel szeretnénk ki­adni őket. Városkalauzaink kö­zül most nagy az érdeklődés Athén iránt, ezért második ki­­adása jön ki az idén, emellett Prágáról és Bécsről jelente­tünk meg ilyen kiadványt. Elő­készületben is sok új kötet ta­lálható, például nagy útikönyv Kanadáról, kalauz Madridról kapható, ami a célba vett vá­róét, tájat bemutatja! Az idegenforgalmi idény kéz­én néz és .Koppenhágáról, kis útikönyv kirándulás, kézzelfoghatóbb. Míg korábban Észtországról és még sorolhat­­na útikönyvek nyitják föl­sze- azonnal, vagy néhány hónap nem... A miniútikönyvek soro­­l minket. S mennyire hosszan- alatt elfogytak a nagy útiköny- zatában újdonság lesz a Pro­­kodtink, ha éppen az nem volt, most két-három év kell vanee-ot és a francia Rivériát hozzá. Igaz, nyugati témájú feldolgozó kötet. Debrecenről, könyveket ritkábban tudtunk Esztergomról, Miskolcról már kiadni újabb változatban, de árusítják az új városkalauzun­­dején az útikönyvek kiadást- arra törekedtünk, hogy azok- kal, még az idén kiadunk ka­rét beszélgetünk dr. Buda Bál- ról az országokról adjunk ki lauzt Sopronról is. A magyar arával, a Medicina Könyvkia- sűrűbben, többet, amelyeket városok 14 kötetesre tervezett de Panoráma szerkesztősége- tömegesen keresnek fel a ma- sorozatából eddig 10 jelent­nek vezetőjével. gyár turisták. A környező or- meg. A gyógyfürdőket és für­-..... számokról csaknem mindig dőket taglaló sorozatunkban kaphatók kalauzaink, ezúttal az észak-magyarorszá­g **V-° ° y útikönyv - kft- kötet látnapül­lönösen a gyakorlati tudniva­­lógot. Amint ebből is látható, — Míg 1970-ben egymásfló­lókról tájékoztató fejezetük — ■ hazai tájak, városok bemu­­a magyar turista utazott külföld- hamar elavul. Hogyan követik hatására is törekszünk, s több­re, addig tavaly már mintegy a változásokat? idegenforgalmi hivatal is je­^­­­ Egy-egy területről általa- J«« «« * mag* vidékéről Javít8* ban sokkal íratunk könyvet, kiadványokat, évtizeddel ezelőttt. Húsz- akik évekig ott élnek, az­ t jól éves múltja van a Panoráma­­kiadványoknak. Tizenöt mű negyedmillió példányát jelen­tettük meg 1970-ben, tavaly viszont már 21 kiadványt több mint 700 ezer példányban! Egy-egy országot a maga tel­jességében mutat be a nagy útikönyv, barangoló autósok­nak szánjuk a minikönyveket, amelyek tájegységeket, ország­részeket ismertetnek részle­tesen. Sok külföldi városról adtunk már ki útikalauzt, a ke­vésbé keresett országokról pe­dig kis útikönyvet, például Mongóliáról, Szíriáról. Kevés szocialista ország di­csekedhet olyan útikönyvvá­lasztékkal, mint mi. Vegyük példaként az NDK-t. Megjelent róla nagy útikönyv, ha csak Berlinbe utazik valaki, kézbe veheti a városkalauzt, ha az ország déli részébe kirándul, Szász-Sájcról, Thüringiáról külön kötetet vásárolhat. Em­lítést érdemel, hogy az euró­pai országok szinte mindegyi­kéről van már nagy útiköny­vünk, kivéve Albániát, s jövő­re napvilágot lát a Törökor­szágról szóló is. Ha valaki egyébként Törökországba megy, Isztambulról és környé­kéről ma is kaphat kiadványt, az idén adjuk ki e kötetet má­sodjára. Az utazók néha kifogásol­ják a kötetek testességét... — Teljességre törekszünk, mert ezek a könyvek a mű­veltséget, a látókört is bővíte­ni szeretnék, ezért van ben­nük hosszú bevezető rész. Sok ezren gyűjtik e könyveket, is­kolák vetélkedőkhöz használ­ják, s ott vannak a foteluta­sok, akik ezekből ismerkednek meg egy-egy országgal. Emiatt a népszerűség miatt mertük most megjelentetni a legújabb kötetet Ausztráliáról, Új-Zé­­landról és Óceániáról, hiszen nyilvánvaló, hogy annyian nem jutnak el oda, amennyi példányban kinyomtattuk. — A választék bőséges, de nem mindig lehet azt kapni, amit éppen keresünk... — Valóban elég sok gond van a könyvellátással, gazda­sági, technikai okok miatt. De a kereslet csökkenése Soós Kálmán BUKFENCEK Meditáció a gyermek- és ifjúsági műsorokról A GYERMEKEKRE —, mint leghálásabb közönségre — mindig is apelláltak az elő­adóművészek, jóllehet sokáig a vándorcirkuszok és az ugyancsak vándorló bábszín­házak jelentették a legfőbb vonzerőt a kicsinyek számá­ra. Bár elvétve mindkét mű­fajban akadtak színvonalas produkciók, többségük a szó­rakoztatás legprimitívebb for­máival késztette tapsra, kaca­gásra nézőit. Aztán valaki nem átallotta hangoztatni, hogy a gyermekkori élmények között meghatározó jelentőség­gel bírnak az efféle élmények is, s hogy az ízlésformálást tulajdonképpen gyermekkor­ban lehet és kell elkezdeni. Mi tagadás, a felismerést megkésve követte a gyakor­lat. A bukfencek, farbarugdo­­sások, és egyéb olcsó poénok még ma sem tűntek el telje­sen a porondról, sem a prog­ramokból. Nem, mintha vég­képp ki kellene irtani az ősi bohóctréfák kellékeit, már csak azért se, mert amúgy is hajlamosak vagyunk — ki­vált mostanság — átesni a ló túlsó oldalára, és a „kultu­rált szórakozás” jelszavával kizárólag a magas esztétikum jegyében fogant produkciókat népszerűsíteni, a mosollyá szelídített kacagást tartva il­lendőbbnek. No, persze, ez is túlzás, hiszen ma még legfel­jebb elvben hangoztatnak egyesek ilyen célokat. A hiva­tásos előadóművészek — szó­listák és együttesek — prog­ramjai ugyanis még közel sem felelnek meg maradéktalanul az újonnan felállított „eszmé­nyi gyermekműsorok” köve­telményeinek. A TENDENCIA mindeneset­re ez irányba hat, és amíg a tartalmas gyermekműsorok és a pusztán szórakoztató pro­dukciók optimális aránya lét­re nem jön, addig természete­sen az előbbi mellett kell ki­állni minden fórumon, így a sajtóban is. A propagandának az előadóművészetek esetében sem lehet más feladata, mint annak idején volt a gyer­mek- és ifjúsági irodalom színvonalának emeléséért vívott küzdelemben, s miként az óvodások gügyögő versi­kék helyett ma már Weöres Sándor versein nevelkednek, bízvást remélhetjük a pozitív változást e téren is. A jelenről szólva azonban le kell szögeznünk, hogy a hivatásos előadóművészek kö­zött mindössze tíz-tizenöt együttes és szólista járja az országot a közművelődési kon­cepció vértjében. Mellettük még vagy háromszor annyi „haknibrid” lovagolja meg a gyermekprogramok iránti konjunktúrát, melyet —, mint azt már többször leírtuk — a nemzetközi gyermekév indított el úgy igazából. Optimá­lis arányról tehát még koránt­sem beszélhetünk, ámbár nem szabad elfelejteni, hogy a tar­talmas, színvonalas progra­mok nem elhanyagolható pót­lását, az amatőr együttesek és szólisták biztosítják, mint például megyénkben a salgó­tarjáni öblösüveggyár TEMP­­RESS színjátszó csoportja. De maradjunk a hivatásos előadóművészeknél! Két „in­tézmény” — a Fővárosi Gyer­mekszínház és az Állami Báb­színház áll „főállásban” a gyermekközönség szolgálatá­ban. Az előbbi megbízható színvonalon tesz eleget nemes feladatának, míg a Gyermek­színház tájelőadásainak szín­vonala jóval egyenetlenebb, olykor „hakniízű”. Ebben fel­tehetően közrejátszik az is, hogy a Gyermekszínház mű­sorai valódi színházat nyújta­nak, melyhez a vidéki műve­lődési házakban nem mindig adottak a technikai feltételek. Mindenképpen szólnunk kell azokról a „megszállott” népi művelő-előadóművészekről, akiket valódi elhivatottság irányított a gyermekközön­séghez. Náluk a mérce min­den alkalommal magas, még, ha nem is mindig sikerül „megugraniuk”. Érdekes mó­don többségük (meglehet ez nem is olyan különös) zenés­játékos összeállításokkal jár­ja missziókörútját,­­ ezzel mintegy új műfajt teremtve. Név szerint elsősorban Halász Jutkára, Levente Péterre, Vi­tai Ildikóra, a Mubzty—Dobay duóra, a Tolcsvay-együttesre, és nem utolsósorban az Oran­ge alkotói közösségre gondo­lunk, akik a manuális készség fejlesztésére is hangsúlyt he­lyeznek programjaik kereté­ben. Egy adott gyermekközösség szám­ára persze ez a néhány garantált színvonalú előadás nem biztosíthatja a folyama­tos „ellátást”, még akkor sem, ha az említett művészek általában évente új műsort készítenek. A hiányzó progra­mokat azután csak „csim­­bummcirkuszokkal” tudják pó­tolni az áldozatkész óvónők és szervezőtanárok. Ezek színvo­nala viszont csak elvétve kö­zelíti meg — az e műfajban messze legjobb — Szergej Kurepov szintjét. az óvodás és Általá­nos iskolák alsó tagozatos tanulói számára készített mű­sorok választéka ezzel együtt kielégítőnek mondható, mi­ként a középiskolás korú gyer­mekeknek való programok száma és színvonala is túlvan ma már a kritikus mélypon­ton. Pillanatnyilag a legna­gyobb gondot a 10—15 éves korosztály jelenti. Életkori sajátosságaik is kétségkívül megnehezítik az előadóművé­szek dolgát, és tény, hogy en­nek a korosztálynak még nincs „kitalálva” a megfelelő műfaj. Így viszont megszakad az a folyamat, amely a sze­mélyiségformálásnak is fon­tos tényezője. Pintér Károly Könyvújdonságok Akadémiai Kiadó Ember Győző: Levéltári terminológi­ai lexikon. Gondolat Könyvkiadó Csa­pody István: Védett növénye­ink. Goethe, J. W.: Antik és modern. Antológia a művé­szetről. Európa Könyvkiadó, Apitz, Bruno: A szivárvány. Regény. Tóth Csaba: Hawthorne vilá­ga. (Írók világa.) Képzőművészeti Alap Kia­dója, Horváth Teréz: Kokas Ignác. (Mai magyar művészet.) Nagy Zoltán: Bényi László. (Mai magyar művészet.) Kossuth Könyvkiadó Kö­peczi Béla: Új konzervati­vizmus és új jobboldal. Világ­­szemlélet és irodalom. A ma­gyar marxista irodalomszem­lélet kialakulásának dokumen­tumaiból. Magvető Könyvkiadó. Géczy Barnabás: Lamarck és Dar­win (Gyorsuló idő). Munkácsi Miklós: Kihívás. Kisregény. (Rakéta regénytár.) Medicina Könyvkiadó. Pa­noráma. Csorba Csaba: Esz­tergom. (Magyar városok.) Sport. Galla Ferenc—Horváth István: Judo­svizsgák. Mezőgazdasági Könyvkiadó. Tomcsányi—Bödecs—Ma­joros: 88 színes oldal a gyü­mölcsfajtákról. Almagyümöl­­csűek és bogyósok. NÓDRÁD — 1982. március 28., vasárnap Nógrád vendége volt Aradszky László „Mit kíván a kedves közön­ség? Milyen dalokat?” Akár el is maradha­tott volna a kérdés, hiszen a közönség so­­raiból nagyon egybehangzó­an hallatszott a kívánság: a „Piroskát”, a „Pókhálót". Aztán felcsen­dülnek a jól ismert dalok: „Isten véled, édes Piroskám, /Rajtad kívül van még csinos lány. .. majd: „Domb­oldalon áll egy régi kunyhó...” Mi tagadás, a siker a régi. Aradszky László kapja az est első vas­tapsát a salgó­tarjáni közön­ségtől. Igen, az Aradszky, aki­nek neve hal­latán tűzbe jöttek a hatvanas sok forró hangulatú hiteltele­­­nek leányai, ifjú asszonyai, níti. De hát ilyen az énekes aki ritmusos, dallamos meló­ sorsa! Legnépszerűbb dalai­­diákkal jó pár évig vezető nak szerzői cserbenhagyták, szerepet vitt a magyar köny- az újabb „nóták” pedig nehe­­nyű- és tánczenei életben. Az zen állják a versenyt a régi­­énekes körül egy idő óta meg- ekkel. tehetős csend uralkodik, mely­ _ Mit szól a sikerhez? nek indokoltságát a fellépő. Elégtételnek érzi? — Mit szólhat egy énekes, örül neki. Különösen, hogy annyira meg vagyok fázva, mint egy... Ám a színpadon nem lehet viccelődni. Olyan az, mint a lövészárok: lelö­vik rajta az embert, ha nem azt csinálja, amit várnak tőle. — Népszerű dalokat éne­kel. .. — A legtetszetősebbek ép­pen az itt is hallott „Piroska” meg a „Pókháló”. Mind aranylemezem. Olyan nagyon szeretik az emberek, hogy ma sem unják meg. És ami való­ban jólesik: nem tudják tő­lem, a személyemtől függetle­níteni a dalt. Az ilyen eset akkor szokott előfordulni, amikor úgy istenigazából ta­lálkozik egymással az előadó és a dal. Sajnos, mostanában nemigen mondhatom el ezt magammal kapcsolatban. Aradszky László, bár már látszik alakján, vonásain, ha­ján a tűnő idő, valóságos életkoránál kevesebbnek lát­szik. Amikor kikerestem ne­vét a Ki kicsoda a magyar ze­neéletben ? című lexikonban, elhűltem az olvastán: 1935. szeptember 20-án született. — Húsz éve vagyok az elő­adóművészi, társcdalénekesi pályán. Ezért önálló, jubileu­mi előadóestem lesz április­ban a Fővárosi Operettszín­­házban. A közönség váloga­tást hallhat két évtized álta­lam énekelt legsikeresebb da­laiból, persze közben új mű­vekkel is megismerkedhet. — Gondolom, az önálló est­nek lesznek meghívott ven­dégei­ is. — Természetesen. A legkö­zelebbi barátaim mind eljön­nek. Például az egykori világ­hírű válogatott labdarúgó, Al­bert Flórián, az ugyancsak hí­res-neves színművész, Kabos László, a kiváló zeneszerző, Fényes Szabolcs, a tévé kitű­nősége, a zongoraművésznek indult Antal Imre, s két ked­ves pályatárs: Koós János és Máthé Péter. Aradszky László énekesi pá­lyafutása viszonylag későn, az ötvenes évek végén kezdődött. 1958—1960 között az Országos Szórakoztatózenei Központ stúdiójában Vécsey Ernő irá­nyítása mellet tanult, majd a Magyar Rádió akkoriban szer­veződött tánczenei stúdiójá­ban, Dalassa P. Tamásnál fej­lesztette képességeit. Rövid ideig magánúton is képezte hangját. 1962, a nyilvános fel­lépések óta mintegy hatvan hanglemeze jelent meg. A hatvanas évtized második fe­le táncdalfesztiváljainak rend­szeres résztvevője volt. 1967- ben előadói kategóriában el­nyerte az első díjat. Hangját, tehetségét megismerte a kül­föld is. Koncertezett Kubá­ban, Jugoszláviában, Csehszlo­vákiában, Lengyelországban, a Szovjetunióban, járt az NDK- ban, Franciaországban, Olasz­országban, Svédországban, Ka­nadában három ízben is. Aradszky László tudása nem kopott meg az évek múlásá­val. Megőrizte emberi közvet­lenségét is. A Fővárosi Ope­rettszínház áprilisi jubileumi koncertje vitathatatlanul kel­lemes élményt ígér , s egy­ben módot teremt az állítás igazának megállapítására. Sulyok László

Next