Nógrád, 1984. június (40. évfolyam. 127-152. szám)

1984-06-10 / 135. szám

Embert formáló véletlenek­ ­ A környezet átlagán felüli ízlésről tanúskodik. Helyszín a Salgótarjáni Egészségügyi Szak­középiskola és Szakisko­la irodája, igazgatói szobája. Szemben ül az igazgató: Venczel Ottó. Fekete, enyhén őszülő, vékony alkatú, 45 éves férfi. A hetvenes évtized vé­gétől tanít az intézményben, két éve igazgató. — Nagyon sok a véletlen abban, hogy tanár lettem — említi gondolatban végigzon­gorázva élete sorsmeghatáro­zó pontjain. — Családomban, se közel, se távol nem volt értelmiségi. Atyai nagyapám üveges, Németországból ván­dorolt be, anyai nagyszülőm bányászkodott, a Felvidékről, a Besztercebánya mellett Óhegy­­ről került Salgótarjánba. Kis­gyerek voltam, amikor meg­halt az apám. Egyedül ne­velt édesanyám, aki kitűnő tanuló volt, de a szegénysé­gük miatt nem tanulhatott. Venczel Ottó örökölte a te­hetséget. Először kitanulta a villanyszerelő-mesterséget, köz­­ben a Madách Gimnázium levelező tagozatát végezte. — Nagyon rendes tanára­im voltak, szépen emlékszem rájuk. Például Vize Lászlóra és feleségére. Azt hiszem, ők szemeltek ki a tanárságra. Eszembe jut, egyszer egy té­tel elmondása előtt bevallot­tam, hogy nem tudom, és Vi­­zéné méltatlankodva kérdez­te: hogy lesz akkor maga ma­tematikatanár?! S még néhány véletlen”-t említhetünk: sikerült, elintéz­ni, hogy kamasz fővel egy­szerre két iskolába járjon, hogy a katonaságtól egy év halasztást kapjon; az acélgyá­ri brigádbeli jóízű beszélgeté­sek pedig csiszolták szelle­mét, előadókészségét. A budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetem természet­­tudományi karának matemati­ka—fizika szakán szerzett 1965-ben tanári diplomát. — Az egyetemi évek alatt­ értettem meg Vizéné igazát. Nagyon elmaradott voltam, be kellett hoznom a hátrányai­mat. Nagyon nagy nehézsé­gek árán végeztem el az egye­temet. De a szakmám az elő­nyömre vált: felmentettek a gyakorlati foglalkozások alól, és így pótoltam a hiányzó is­mereteket. Társadalmi ösztöndíjasként a zagyvarónai gimnáziumban (!) kezdett tanítani. — Odamentem, és egy év múlva megszűnt a gimnázi­um — említi ironikus humor­ral. Aztán tanított a Madách Gimnáziumban, a salgótarjáni ipari szakmunkásképző inté­zetben, fizikából megyei szak­­felügyelőként dolgozott. — Nagyon sokat jelentett pedagógiai, emberi szempont­ból, hogy sokfelé megfordul­tam, sokféle iskolával megis­merkedtem. Kiszélesedtek a kapcsolataim, bejáratos let­tem az Országos Pedagógiai Intézetbe, a megyei pedagó­guskabinetbe. Bizonyára e kapcsolatok ré­­vén lett tankönyvíró is? — Bizonyára — erősíti meg feltételezésemet. — Több­ször tartottam előadást az OPI-ban, megismertek. Aztán dr. Paál Tamás, az OPI mun­katársa kapott megbízatást a reformtankönyvekhez való transzparenssorozatok elkészí­tésére. Ő szervezte a mun­kát, és engem választott egyik munkatársának. Mechaniká­ból én csináltam a transzpa­renseket. A TANÉRT forgal­mazza, használják a szakkö­zépiskolákban. Jól sikerült. Így amikor Paál Tamás meg­nyerte a dolgozók szakközép­­iskoláiban használatos fizika­­tankönyv-pályázatot, a harma­dik kötet megírásába bevont engem is. A lektorok vélemé­nye alapján rengetegszer át kellett írni, a feleségem — röntgenasszisztens — gépelte az anyagot. A könyv 1982-ben jelent meg. Aztán elkészült a IV. kötet is, egy másik társ­szerzővel, ez megjelenésre vár. A tankönyvírásra hogyan reagáltak a kollégák? — Úgy érzem, büszkék rá. Annyi biztos, nem kell szé­gyenkeznem miatta. Akadt aki megvette a tankönyvet és dedikáltatta, mások tisztelet­­példányt kértek. Nem csak helyből, Balassagyarmatról is. — Ez a tisztelet jele. De tartalmi elemzésre, értékelés­re vállalkoznak-e? — Sajnos azt kell monda­nom, használják a könyvet, de nem jelzik vissza az értékeit. Eddig egy kollégám kritizál­ta, egy másik dicsérte, tehát 1:1 az állás. Tudom nem a dolgozók fizikaoktatása je­lenti a főcsapást, mégis... Mert rengeteg munka van benne. Elolvastam egy csomó könyvet, jól megtanultam a fizikát. De írni nagyon fá­rasztó dolog. Nemcsak azért, mert nehezen fogalmazok, másért is. Számtalan szem­pontot kell összeegyeztetni, minden szót meg kell rágni. A tankönyvet érteni kell a gyereknek, meg kell magya­rázni a dolgokat, nem lehet annyira tudományos. Ugyan­akkor helyesnek kell lenni nyelvtanilag, szakmailag. — El is ment akkor a ked­ve a további munkától? — Szó sincs róla — csattan Venczel Ottó válasza. — Ha újból megbíznának ezzel, vagy valami hasonlóval, szívesen vállalnám. Készen állok rá szellemileg, fizikailag. Öröm nekem, éppen úgy, mint­­ a ta­nítás. Az iskolaigazgató leánya pedagógusnak készül: első éves magyar—történelem sza­kos bölcsészhallgató Debre­cenben. Az apa sem bánta meg választását, hogy a vil­­lanypóznát a katedrával cse­rélte fel. — Nagyon szeretek a gye­rekek között lenni. Előre néz­nek, optimisták, érzelemgaz­dagok, szépek, fogékonyak. Felvidítanak, akármilyen szo­morú­­ vagyok. Hálás vagyok, hogy meghallgatnak, és nem sajnálom, nem számolom az energiát. Élvezettel csinálja az ember. Mint ahogyan a strandon lubickol... Sulyok László Útrakelő fák A helyben naggyá fejlődött fák kiemelése és átültetése két­féleképpen is elvégezhető. Az egyszerűbb és kevesebb költ­séggel járó módszer, hogy a fagyok előtt kiássák a földlab­­dájukat, amely a fagyok bekö­szöntésekor keményre összeáll, így nem esik szét, amíg csörlő­vel vagy darus kocsival kieme­lik, és átszállítják az ugyancsak előre előkészített új helyére. A módszer hátránya, hogy időjá­ráshoz és évszakhoz kötött. Lombos állapotban és lomb­hullás után, amikor nem lehet megvárni a fagyok beköszönté­sét, vagy ha tavaszi áttelepí­tésről van szó, földlabda-össze­­tartó szerkezettel ültethetők át az idős nagy fák. Ez meggá­tolja a földlabda fellazulását, szétesését, ami nélkülözhetetlen a fa életben maradásához. Leg­nagyobb biztonsággal és hid­raulikusan működő földlabda­­összetartók használhatók. Ezek fő része egy szétnyitható, majd a fatörzs körül összezáródó ke­retre szerelt négy vagy hat nagyméretű „ásóegység", ame­lyek hidraulika hatására a földbe süllyednek. Ezáltal fordí­tott kúp, vagy gömb alakú földlabdát alakítanak ki. Ezt a földlabdát az ásóegység fesze­sen tartja mindaddig, amíg át­kerül az újonnan kialakított he­lyére a fa. A legkorszerűbb vál­tozatuk önjáró. Elvégzi a nem­egyszer több tonna súlyú fa ki­emelését úgy, hogy a virágszi­­romszerűen, kétfelé nyitva álló és a fa körülfogására képes ásóegységeit hidraulikával jó mélyen besüllyeszti a földbe. Ezután a gép hidraulikus be­rendezése a kehelyformában záródó csótaaokkal szorosan megmarkolt földlabdával együtt kiemeli a helyéből a fát, és az út helyén kiásott ültetővödör­­höz viszi, ahol ismét a földbe engedi. A világ legrégibb jégdarabjai A Coloradó-tóban, a bolí­viai La Paztól mintegy 1000 km-rel délre, az Andok egyik kihűlt kráterének mélyén, mintegy 3500 m magasságban 15 000 éves jégdarabokra buk­kantak. Ez azonban semmiség azok­hoz a jégrétegekhez képest, amelyeket az Antarktiszon, az Alan Hills térségben fedeztek fel, s amelyek korát 200 000— 600 000 évre becsülik. Ezekkel a rétegekkel azért foglalkoz­nak a kutatók, hogy elemez­zék a jégpáncélba fagyott me­teoriteket, és valamiféle ké­pet kapjanak a sarkvidéki klím­a fejlődéséről a különbö­ző korokban. A fényírástól a fotóművészetig Két album képeinek lapozása közben Szinte hihetetlen, hogy csaknem másfél évszázada már hazánkban is, amikor először hatolt be fény egy lencsén, mely kép rögzítésére volt hivatott. Pedig Petőfi Sándor közismertté vált da­­gerrotip arcképe bizony im­már több mint 135 éve ké­szült. Azóta nagy utat járt meg a művészetté érett fény­írás, ahogyan egykor nevez­ték. Számos korszaka alakult ki, élt nálunk is, akárcsak a nagyvilágban. A hazai fényképezésnek ezt a nagy ívét mutatja be egy­­egy jellegzetességgel az idei ünnepi könyvhétre a Képző­­művészeti Kiadónál megje­lent nagy album „Leletek a magyar fotográfia történeté­ből” címmel. A válogató, szerkesztő Szilágyi Gábor és Kardos Sándor tiszteletre méltó becsületességgel hárít­ja el már a bevezetőben azt a látszatot, mintha a magyar fotográfia történetét kísérel­ték volna meg összehozni és megírni. Ehhez az egyébként hiányzó műhöz ennél több kötetre lenne szükség. Ám elégedettek lehetünk a 99 szerző 445 felvételének la­pozásakor azzal, hogy italá­ban történeti szemlélettel ka­punk áttekintést a magyar fotográfia különböző korsza­kairól, műfajairól, alkotó egyéniségeiről, miközben „a szemlélődő élvezetét, rácso­­dálkozását tolmácsolja, vál­lalva a szubjektivitást is”. Mondhatni: imponáló lelet­feltárást és -gyűjtést folytat­tak­ a szerkesztők, miközben 1848—49-től csaknem napja­inkig terjedő hatalmas anyag­ból kellett válogatniok. Nem lehet még most sem megha­tottság nélkül szemlélni a Petőfi-képet, amellyel kötetü­ket indítják, de különös ér­zés fogja el az embert a má­sodik kép láttán is, amely Zsák Móricz színezett dager­­rotípiája egy 1856-ban , Sze­geden elhunyt­ asszonyról, Zselinszky Károlynéról, ki 30 éves korában elhaláloz­­ván 13 gyermeket hagyott maga után. Aztán időrend­ben következnek régi és újabb felvételek, ismert fotóművé­szektől, fotóriporterektől, és ismeretlen, de figyelemre mél­tó amatőröktől. A képek be­pillantást nyújtanak olyan korszakba, amikor a fotográ­fusok a képzőművészekkel léptek versenyre, a múlt szá­zad végi piktorializmus ide­jén, s láthatunk jellemző al­kotásokat a szociofotó úttörő és bátor irányzatából éppúgy, mint a polgárság ízlésének megfelelő úgynevezett ma­gyaros stílusból. Figyelemmel kísérhetjük az 1960-as évek­nek azt a megújulását, ami­kor a képzőművészet és a fotó közti határok mindin­kább kezdtek elmosódni, föl­oldódni — s még említhet­nénk számos más példát is e lapokról. A fotóművészet kedvelői­nek érdekes elemzést nyújt Kreilisheim Györgynek 1941- ben megjelent tanulmánya, amely most változatlanul — és gondolatainak időszerűsé­gét máig megőrizve — ol­vasható a kötetben. Ha már a visszapillantás­nál tartunk, akkor egy má­sik új művet is meg kell említenünk, melynek szerző­je mondhatni a saját életút­­jával ölel föl korszakokat. A 94 esztendős Vajda Lászlóról van szó, akiben tudós bota­nikust és a magyar termé­szetfotózás egyik nagy meste­rét egyaránt tisztelhetjük. Hét évtized fotóművészeti munkásságát mutatja be 200 felvétel fölhasználásával a „Flora Photographien Carpa­­to-Pannonica” című album (ugyancsak a Képzőművészeti Kiadó gondozásában), Rácz István elemző bevezető ta­nulmányával. A magyar fényképezés hőskorából szár­mazó fotói a Kárpát-meden­ce és az azt körülvevő ma­gas hegyek, valamint az Ad­riai-tenger partjának ősho­nos és ma már ritkaságszám­ba menő növényeit örökítet­ték meg. Külön fölsorakoz­tatja a Sashegy, a budai hegyvidék, a Mátra, a Bükk, a Mecsek, a Vértes, a Ma­­gas-Tátra és az erdélyi hegy­vidék flóráját. Így nyújt gaz­dag és különleges szemlélő­dést, sőt pontos ismeretanya­got a fényképezés híveinek éppúgy, mint a természetba­rátoknak. Strelisky Sándor felvétele 1894-ben Blaha Lujzáról Jövedelmező freskó Leonardo da Vinci 500 év­vel ezelőtt festett világhírű freskója, az Utolsó vacsora váratlanul az üzletemberek figyelmének középpontjába került. Egy ügyes ügynöknek az az ötlete támadt, hogy ere­deti nagyságú fotóreprodukci­­ót készít a hallhatatlan alko­tásról. A felvételhez 36 kame­rára van szükség. S rögtön azután, hogy befejezték az egyes részletek összeállítását, szerződéseket írtak alá a rep­rodukció bemutatásáról Ausztráliában és Kanadában, ami nagy nyereséget ígér a vállalkozónak. Lassan érő paradicsom? A világ paradicsomtermesz­tő iparát alapjaiban rendíthe­tik meg a paradicsomgenetika területén legutóbb végzett munkák. Amerikai és angol kutatók olyan új törzseket fej­lesztettek ki, amelyek sokkal tovább tartanak, mint a szok­ványos, erősen romlandó üz­leti fajták. A tudósok el van­nak ragadtatva az eredmé­nyektől; nem így a termesz­tők egy része. A paradicsom a szedés után is tovább érik. Jelen­leg a szedés után 3—4 napon belül el kell adni. Azután el­kezd cuppogóssá válni, ha­csak különleges és költséges módon nem hűtik. Az új, sok­kal lassabban érő fajtákat a növényen lehet hagyni, amíg tökélesen beérnek, és utána még akár 40 napig is eltart­hatok, mielőtt elkezdenének romlani. NÓGRÁD - 1984. június 10., vasárnap ... Már úgy értem, hogy pétervásári, tehát sietve kije­lentem, hogy a fenti címmel egyáltalán nem minősítettem a legutóbbi Stúdió ’84 igazán érdekfeszítő (vagy érdekszfé­­rás?) helyszíni tudósítását ar­ról, hogy akkor most szeres­sük a különbözőségeket és tűrjük egymás nyűgét s nyi­lait, vagy pedig éppen ellen­kezőleg — ne szeressük egy­mást, gyerekek! Megjegyzem, hogy már ennyi után is ki­fulladva rettegek attól, hogy Érdi Sándor esetleg összevon­ja a szemöldökét. Mert, ha aztán a lovát is ugratja — jaj nekem! Pedig megmondta nemrégi­ben is a képernyőről szórva a szelídes dörgedelmeket a ha­zai tévékritikusok szemébe­­fülébe, hogy „jó lesz vigyáz­ni. .Mert akinek a Stúdió nem tetszik , az megnézhe­ti ám magát! A Stúdió úgy szereti az igazságot, mint legutóbb Mátyás, a király. A Sándor, a Rózsa, na az sze­rette még úgy az igazságot, mint a Stúdió, meg az Ér­di, aki az igazságért elmegy akár Pétervásárára is (egy napra), mehetne kettőre is és akkor nem kellene, mint most is tette, az érdekeltek­től megkérdezni ,hogy véle­kedik magáról, magukról az illetékes szerv illetékesei, ami bizony elég kényelmetlen kérdés, mert mit mondjon az ember? A pétervásári Új Tükör ba­­ráti társaság kontra helyi kul­túr­ház (sic! pedig Kodály ta­nár úr ezt már kikérte a ma­gyar nyelv nevében és van, aki emiatt bezúgott az egri tanárképző nyelvhelyességi vizsgáján) ügyében kiszállt te­hát egy pesti, vidékszakértő jelzés alapján a hevesi köz­ségbe (városba?), hogy ott helyben szemébe mondassa magának az igazságot; ki a bűnös az átkozott helybéli vil­lában, hogy mi legyen, vagy mi ne legyen? — együtt vagy külön, vagy azonos pénzért, vagy honnan lenne akkor több pénz arra, hogy ilyen és olyan igényt is ki lehessen elégíteni, na, és szóval, akkor leszakí­totta-e valaki a másik plakát­ját (Új Tükör baráti etc., il­letve az ominózus „kultúr­­ház”), vagy hát akkor kinek, mi itt a felelőssége és majd most igazságot tesz a Stúdió a szakemberek demokratikus bevonásával. A szakemberek aztán csupa nagy igazságot mondtak. Csak erről hallgat­tak. Hogy esetleg véleményük szerint is két torzsalkodó kul­­túrkakas keverte, tipikus, po­hár vízben tajtékzó viharra szállt ki a Stúdió illetékes év­folyama Érdi Sándor vezeté­sével. Volt ugyan enyhe cél­zás itt-ott arra nézve is, hogy esetleg Pétervásárán mégsem eszik olyan forrón a palócle­vest, és hogy nem is iga­zi párharc ez a két „szom­szédvár” között, hogy akkor hova menjen a közönség? Ha­nem talán éppen a szemmel láthatóan felbiztatott és a Tükör, valamint a mellé hú­zódott Stúdió által jó előre levoksolt baráti körvezető em­lítette dologról van itten szó! Személyes ellentétekről a baráti kör vezetője és a mű­velődési ház igazgatója között (vele tart a tanács is, mert ugyan kivel tarthatna, ha nem a saját fenntartású „üzemé­vel?”). Hogy kettejük között van és volt, meg talán lesz is mindig (amíg, mint az elő­re jósolható, a tévélátogatás után az igazgató elmegy , szokik tanítani), hogy szóval lehetnek kudarcos ellentétek meg ilyesmi. Megvallom őszin­tén, nekem elég lett volna körülbelül ennyi is ahhoz, hogy otthon maradjak. Ha akkora apparátus áll a há­tam mögött, mint a televízió, ahonnan majdnem „hatalmi pozícióból” lehet igazságot ku­tatni és hirdetni — néha elég egyoldalúan. De hát, ez én va­gyok. Nem úgy a Stúdió „aki” kivonult igazságot vetni és aratni, azután meg­osztani is otthon, a szakemberek segít­ségével, akik egyúttal a tár­gyilagosság képviselőiként is válaszolgattak Érdi Sándor kérdéseire. Nem cifrázom én tovább! Elég volt a „tiszte­letkörökből”! Már csak meg­mondom, ami a bögyömben van az adás óta (és néhány „stúdiós­” adás óta, amelyek­ben az érdekszférák úgyszól­ván kiestek a képernyőről a parkettra). Ha úgy gondolja az igazságért látó-futó appa­rátus, hogy ez a szomszédvár párharc a kultúráért a jellem­ző gondja a mai népműve­lésnek és ez a jellem­ző községeinkre, falvainkra, városainkra, akkor fogalma sincs az életről. Nagy szó? Nem tudom megmondani. Mi­nősíteni sem akarom ezt az adást, csak felháborít, hogy egy szimpla személyi „bedu­gulást” felhasznál valaki ar­ra, hogy nyilvánvaló, társa­dalmi, meg minden más igaz­ságot elmondjon ott, ahol egé­szen más a gond! Nemhogy­­ szomszédvárak nincsenek (párviadalokkal a közönségéért), de a legtöbb he­lyen homokvárak sincsenek a községekben a kultúra meze­in, hogy azok összedűlhetné­nek időnként. És akkor jön ez a talmi mese a sokszínű­ség pártolásáról és eltűrésé­ről, meg a „kötelező konflik­tus-tűrőképesség” fokozásá­ról, meg minden más szép igazságról. De jönnek az ol­csó poénok is, az olcsó gesz­tusok, hogy aszongya „és ak­kor a tanácselnök és tizenöt fős kísérete felszállt a buszra és elutazott Pestre, a Hofélia előadására.­ Mintha ez bűn lenne. Mint­ha ez a tárgyalt kérdés —■ legyen két kultúrkör Pétervá­sárán, vagy ne legyen, és ha legyen, akkor hogyan legyen? — szempontjából szóra érde­mes tény lett volna. Valóban meg kellene tanulni mér az olcsó poénokat egyszerűen el­hagyni. A Hofélia kell ..ne­kik!” a Körösi Csoma-meg­­emlékezés ugyanakkor persze smafu az „ilyeneknek”... „Utazzunk prekoncepció­val!” Előre eldöntött szempon­tokkal. Azok legalább nem ráznak. (T. Pataki) TALLÓZÓ ,a sá­r­iriport

Next