Nógrád, 1984. november (40. évfolyam. 257-281. szám)

1984-11-09 / 263. szám

Pályázat katonai főiskolai jelentkezésre Jelentkezésre hívjuk fel a dolgozó népünk fegyveres szolgálatát hivatásuknak vá­lasztó férfiakat, akik a ma­gyar néphadsereg tisztjei kí­vánnak lenni. A jelentkezés feltételei: magyar állampol­gárság, feddhetetlen előélet és erkölcsi-politikai megbízható­ság, hivatásos katonai szolgá­latra való egészségi alkalmas­ság, érettségi bizonyítvány vagy annak a folyó tanévben történő megszerzése, általában 23, a munkaviszonyban álló szakmunkásoknál 25 évnél nem magasabb életkor. A katonai főiskolára pá­lyázó középiskolai tanulók a szükséges okmányokat isko­lájuk igazgatójától, a koráb­ban végzettek a megyei had­kiegészítési és területvédelmi (Budapesten a fővárosi had­kiegészítő) parancsnokságtól, sorkatonák parancsnokaiktól szerezhetik be. A jelentkezési okmányokhoz csatolni kell: saját kezűleg írt önéletrajzot, korábban végzetteknek az érettségi bi­zonyítványt, tbc-gondozóin­­tézet által kiadott, 3 hónap­nál nem régebbi mellkasrönt­­genernyő-fényképet (igazo­lást). A jelentkezők felvételüket kérhetik a Kilián György Repülő Műszaki Főiskolára, ahol repülőgép-vezetői: heli­koptervezetői ; repülőgép-sár­­kányhajtómű; helikopter-sár­­kányhajtómű; repülőgép-fe­délzeti műszertechnikai; rá­diótechnikai; fegyvertechnikai és vadászirányító-megfigyelő szakokon folyik képzés, to­vábbá a főiskola folytatja a polgári repülés részére a szak­emberek felkészítését. A pályázók egyidejűleg más felsőoktatási intézményekbe is jelentkezhetnek. A jelentkezők a magyar néphadsereg sorozóközpont­jában február hónapban kez­dődő felvételi vizsgán vesznek részt, melynek pontos időpont­járól 10 nappal korábban ér­tesítést kapnak. A felvételi vizsga egészségi és pszicho­lógiai vizsgálatokból, fizikai képességvizsgálatból, vala­mint bizottsági beszélgetésből áll. A jelentkezők iskolai bi­zonyítványukat, a munkavi­szonyban állók munkaköny­vüket hozzák­­ magukkal. A felvételről a felvételi vizsgán nyújtott teljesítmény és a személyi kérelmek alap­ján történik döntés. A pályázókat döntéseikről a főiskola­ parancsnoka (KPM illetékes szervei) május 31-ig írásban értesítik. A polgári repülés hallgatóival a Közle­kedési Minisztérium szerző­dést köt. A középiskolai tanulmá­nyaikat a folyó tanévben be­fejező pályázók érettségi bi­zonyítványukat legkésőbb jú­nius 30-ig juttassák el a főis­kola parancsnokságához. En­nek elmulasztása esetén a fel­vétel érvényét veszti. A felvétel elutasítása mi­atti fellebbezéseket a kiérte­sítéstől számított 15 napon be­lül az őket értesítő főiskola parancsnokához (KM-szerv­­hez), az egészségi alkalmat­lanság esetén a magyar nép­hadsereg központi sorozó bi­zottsága elnökéhez lehet be­nyújtani. A katonai főiskolán a ta­nulmányi idő 4 év, a tanul­mányi év kezdete szeptem­ber 1. A harmadik tanulmányi évet eredményesen befejező hallgatókat — állományviszo­­nyuk meghagyásával — zász­lósi rendfokozatba léptetik elő. Az államvizsga után vég­zettek a magyar néphadsereg hivatásos tisztjeiként kezdik meg szolgálatukat. A polgári repülés hallgatói végzésük után tartalékos tiszti rendfo­kozatot kapnak és alkalmazá­sukra polgári munkaterületen kerül sor. A katonai főiskola a kato­nai képesítés mellett a szak­területhez kapcsolódó üzem­mérnöki, vadászirányító-meg­figyelő szakon általános iskolai orosz nyelvtanári képesítést adnak. Pályázati határidő: a repü­lőgép-vezetői és­ helikopterve­zetői szakokra folyó év no­vember 15. HONVFÉDELMI MINISZTÉRIUM Gyorsuló idő és szemléi­etf­ormálás Elemző látásmód Sűrűn emlegetett követel­mé­n­y mostanában: a szemlé­letváltozás. Olyan szemléletre van szükség, amely itt és most a közösség számára hasznos tett előfeltétele. Ezt formáljuk döntésekkel, példa­­mutatással, látványban része­sítéssel, élőszóval és — hos­­­szú évezredek óta — írott szöveggel. A formálás haté­konysága igazságtartalomtól és leleményes megjelenítéstől függően változó. Magas fokú a hatás akkor, ha a minden­napi tapasztalat és a szemlé­letformáló következtetés egy­beesik. Többek közit e rövid gon­dolatsort idézte föl a Magve­­tő Kiadó egyik közelmúltbeli­ Gyorsuló idő-kötete: a Gyó­gyítás és öngyógyítás. A 270 oldalas könyv értékes szem­pontokkal és logikával gazda­gítja az olvasó szemléletét. Szerzője, Vikár György buda­pesti pszichoanalitikus szak­májáról, a lélekelemzésről tesz közzé benne kilenc dol­gozatot. Témája pillanatnyilag talán nincs a „köztudat” kel­lős közepén, ennélfogva az említett „magas fokú hatás” föltételének nem biztos, hogy eleget tesz a jeles munka. A pszichoanalízist csak hírből is­merő olvasónak alkalmasint szokatlan e tudomány látás­módja, „szemlélete”. Lehet, hogy az is marad. Ám sze­rencsés esetben napokkal ké­sőbb „dolgozni” kezd benne az új ismeretanyag, és meglepve tapasztalja, hogy az elmélet a gyakorlatban „behelyettesít­hető”. Alkalmas arra, hogy az addig érthetetlen vagy mel­lékesnek tartott köznapi je­lenséget megmagyarázza, je­lentőséggel ruházza fel. Lehet, hogy a szemléletformálásnak ez a „késleltetett” módja ta­lán hatékonyabb a közvetlen­nél. Vikár a közvetlen hatásra is ügyel. Eleve vonzóvá teszi munkáit a bennük összponto­suló lenyűgöző műveltség és a tömör, kristálytisztán magyar megfogalmazás. A gyógyító el­járás és kutatási módszer be­mutatásaihoz ugyancsak vonzó „nyersanyagot” választ. A gyermekkori kényszerek tag­lalását Balázs Béla írói vissza­emlékezése révén oldja meg. Bölcseleti fogalmak keletke­zését, filozofikus eszmefutta­tások belső mozgatórugóit kí­sérli meg bemutatni Kierke­gaard egyik esszéjének szem­ügyre vételével. Lelki vias­­kodásoknak szépírói művek­ben föllelhető nyomaira vi­lágít rá Thomas Mann úti­­naplóját vizsgálva, s jut nem kevéssé meglepő következte­tésre. Ezeken kívül saját pra­xisából példákat említve elemzi a gyermeki gyász sa­játosságait, vázol fel módsze­reket a gyermeki lelki sérü­lések­­ földolgozására, adalé­kokkal járul hoz­zá az azonos­ságtudat tisztázásához, s az álomfejtés ,,modellezéséhez”. Meglehetősen izgalmas az a „történeti” munkája, amely a pszichoanalízis „budapesti is­kolájának” históriáján tárgyal­ja. Ma is büszkék lehetünk rá, hogy — mint írja — „A Tanácsköztársaság idején Fe­­renczi Sándor katedráit kap a budapesti egyetemen — ez az első pszichoanalitikus katedra a történelem­ben”. Tárgyilago­san szól Vikár arról az át­meneti időszakról, amikor Freud jeles találmánya, a lé­lekelemzés háttérbe szorult hazánkban, holott korábban — német nyelvterületen kívül — itt honosodott meg először. Mai művelői­­­ érzik, hogy egy olyan hagyomány folytatói, mely a magyar szellemi élet haladó és humanista értékei közé tartozik” — zárja Vikár a dolgozatot, amely Magyar­­országon e kötetben jelenik meg először (nyolc évvel eze­lőtt egy francia folyóirat kö­zölte). . Vikár munkái erősítik a szemléletben azt a tudatot, hogy az emberi cselek­vést — legyen szó Kossuth Lajosról, Mahatma Gandhiról vagy másról — emberi, azaz néha kicsinyes, néha önző, néha magasztos indítékok mozgat­ják. S ez a tudat fejleszti a személyiséget, azaz alkalma­sabbá teszi ’arra, hogy jó kö­zösséget, fejlett társadalmat formáljon. Molnár Pál Épül az SOS- gyermekfalu Battonyán Jó ütemben épül az első magyar SOS-gyer­­mekfalu, amelynek létesíté­séhez egymillió dollárral já­rul hozzá az SOS nemzetközi gyermekfalu-szervezet. A nagyközség háromhektárnyi, F­áskert nevű térségében — ahol az állami gondozott gyer­mekek számára 12 családi há­zat, gondnoki és faluvezetői lakást, irodát, és más épülete­ket, valamint játszóteret lé­tesítenek — gyorsan emelked­nek a falak, némely épület­nek már a tetőzetét készítik. A szakemberek és a társa­dalmi munkások serényen dolgoznak azért, hogy a le­endő falu minél több háza tető alá kerüljön még a hideg beállta előtt, s így télen foly­tathassák a belső szerelése­ket, a burkolást. A kivitele­ző, a Mezőkovácsházi Építő­ipari Szövetkezet és a Békés megyei Beruházási Vállalat — amely ezt az építkezést irányítja — igyekszik úgy megszervezni a munkát, hogy a következő év közepéig meg­valósuljanak a tervek: az árva és magukra hagyott gyermekek elfoglalhassák új otthonaikat, ahol nevelő­anyák gondoskodnak róluk, családias környezetben élhet­nek. Minden feltétel megvan ah­hoz, hogy a jövő ősszel be­népesülhessen ez a sajátos arculatú gyermekintézmény. Az ország csaknem minden részéből munkaközösségek, szocialista brigádok, szerve­zetek, segítőkész lakosok tár­sadalmi munkájukkal, pénz­adományaikkal támogatják az SGS-gyermekfalu építését. A Békés megyei Beruházási Vállalat szakemberei — köz­tük mérnökök, technikusok — battonyai kőművesek, ácsok és mások már ez ideig is jelentős társadalmi mun­kával járultak hozzá az épít­kezéshez. A beruházó köszö­nettel fogad és igénybe is vesz minden segítséget, mivel nem csekély eg­yedi munka, szakértelem szükséges a dél­alföldi népi építészet hagyo­mányait őrző házak megal­kotásához. (MTI) Aforizmák A legnagyobb és következ­ményeit tekintve a legered­ményesebb forradalom az lenne, ha az emberek hirte­len abbahagynák a hazudo­­zást. (Aleksander Swietochowski) * Aki csak vet, annak nincs szüksége csűrre. (Slawomir Wroblewski) * Sajnos, az ember gyakran annak az élén áll, ami már mögötte van. (Stanislaw Jerzy Lee) * Nem sokáig szeretjük azo­kat, akikért gyűlölni kezd­tünk másokat. (Wojtek Bartoszewski) * Az álom olyan mint a vicc: aki keresi, azt elkerüli. (Voltaire) Filmjegyzet Szentivánéji szexkomédia A­z utóbbi időben gyakran folyik lakásom csapjá­ból sárga vagy barna színű víz. Ilyenkor önkénte­lenül felidéződik bennem Woody Allen alakja, amint­ hasonló szituációba kerülve kétségbeesetten és tehetetle­nül — továbbá egy szál pi­zsamában — méltatlankodik az általa készített „Manhat­tan” című film egyik jelene­tében. A filmbeli nevetségesen groteszk helyzetnél maradva az emberben percek alatt váltják egymást a különböző reakciók. Nevet a főhős fu­rán ágáló figuráján, egy ki­csit együttérzően vele is dü­höng, majd elgondolkodva veszi tudomásul, hogy az ál­talunk teremtett civilizáció időnként bizony visszaüt. Mi több Woody Allen filmjei szerint már önmagunkat kell védeni a civilizációtól, mert mintha kinőtt volna kezeink közül. Valóban a civilizáció termékei és gyermekei len­nénk? Meglehet. Szülőanyánk csak világra hoz, táplál amíg nem fogjuk kanalunkat, de már annak tartását is a kö­­rülöttünk lévő világ diktálja. Saját játékterünk egyre ki­sebb lesz, belső lelki bajaink pedig fékezhetetlenül növe­kednek. Woody Alien hozzá­teszi, hogy a dolog nem olyan tragikus, mint első benyo­másra tűnik. G és a filmjei­ben szereplő emberek (és így van ez a valóságban is) kifejezetten élvezik a civili­zációt, az összes nyűgével, bajával együtt. A mai nagyváros út­jai flaszterét koptató embertö­megével, üzleteivel, bárjai­val, könyvtáraival, múzeu­maival, képcsarnokaival, és mozijaival megteremtette a „belevaló’­’, emberfajtát. Egy­úttal megteremtette ezeknek az embereknek imádott és gyűlölt gondjait, pszichológiai problémáit, szexuális gyötrő­déseit, intellektuális ,,min­dennapi kenyerét” is. Woody Allen a civilizáció gyermeke és minden filmjében a hozzá és embertársaihoz fűződő kapcsolatáról beszél. Tudom, hogy kissé túl ko­moly dolgokról esett is szó, jóllehet a mai filmvilág első számú komikusáról beszé­lünk. Arról a Woody Allen­­ről, akit olyan nagyok társa­ságában szoktak emlegetni, mint Chaplin, Buster Keaton, Marx fivérek. Tuti, hogy csak a legismertebbeket em­lítsem. Mentségemre szóljon, az ember gyarló és alkalma­sint képes azon is eltöpren­geni, hogy mi a csodán ne­vetett olyan jól és mi az ami mégis zavarta ezt a derűt. Woody Aller, nem tartja magát rendkívüli embernek, legfeljebb szerencsésnek. Ezt pedig nem kell elhinnünk neki. Tény, hogy fakó sárga­répavörös színű hajával és vastag keretes szemüvegű, sovány arcával, esetlen alak­jával nem egy szépségideál. Az is tény, hogy a csak szép filmsztárok kora lejárt (Dus­tin Hoffman alacsony és nagy orrú, Gene Hackman palacsintaképű, Barbara Streisand bandzsa és szin­tén nagy az orra stb.). Holtbiztos azonban, hogy Allen mégsem csak szerencsés, hanem a legjobb értelem­ben vett profi is. Mestere a forgatókönyvírásnak, rende­zésnek, színészetnek. Egyetlen rosszul megcsinált jelenetet sem hagy filmjeiben. Szigo­rúan ügyel dolgaira még oly módon is, hogy néhány ame­rikai rajongójával levelezést tart fenn, akik jelzik film­jeinek vetítési körülményeit, a kópiák állapotát, hang- és képminőségét, s így szükség esetén közbelép. Ennyit Woody Allen szerencséjéről, és más dolog, hogy neki sem sike­rült mindig legjobb művei szintjén maradni. (Míg sok rendező állandóan alacsony szi­nten marad.) Tisztázni kell még egy félreértést! Woody Allen ha­zánkban csak nemrég be­mutatásra került. „Amit tudni akarsz a szexről” című film­je még 1972-ben készült — a legjobbaknak tartott „Annie Hall” és „Manhattan” előtt, de az 1969-ben rendezett „Fogd a pénzt és fuss” után — egy, szexuális felvilágosító könyv parafázisaként. Tehát időben nem rokonítható a mostani Szentivánéji szex­komédiához, és természete­sen témák­ban is csak rész­­ben. A két film értékét, je­lentőségét tekintve azonban igen. A „Szentivánéji szexkomé­­dia” címe Shakespeare-t idé­zi (Szentivánéji álom) és a film Mendelsohn zenéjének dallamára bonyolít egy szá­zad eleji történetet, amelyben három szerelmespár találko­zik egy vidéki házban. Woodd Allen megjelenése a repülő szerkezetté átalakított bicik­lin eleve megadja a komikus alaphangot, ami csak tovább fokozódik a szálak és érzel­mek összekuszálásával. Főhősünk rendkívül prob­lémás eset, mert azonkívül, hogy elképesztő találmányai­ba öli energiáit, bajok van­nak szexuális életével is, és ráadásul újra fellobban­­ési érzelme az egyik vendég­hölgy iránt. Menet közben a partnerek sorra helyet cse­rélnek, „hálálós” új szerelmek alakulnak ki. Mindebben fő­szerephez jut a szentivánéji telihold és egy kis misztikum is. A zenével egy ritmusban változó andalító természeti képek szintén fokozzák a hangulatot, amely szellemes és igényes humorral fűsze­rezve viszi el a nézőt a film belső világába. A Szentivánéji szexkomé­dia újabb gyöngyszem Woody Allen filmjeinek so­rában, csak épp nem igazán értékes. Mint említettem, az egész film igényesen és szel­lemesen van megcsinálva, ugyanakkor azonban hamar felejthető. Jó szórakozást nyújt, témája kíváncsivá teszi az embereket, és sike­re sem marad el, de meg sem közelíti az „Annie Hall” vagy a „Manhattan” színvo­nalát. • A sikerről egyébként Woody Allen így nyilatkozott: „A si­kert nem rendelhetik el a kritikusok, hanem a mozik­ előtt sort álló nézők jelen­tik”. Reméljük, hogy a kriti­kus értékelése és a közönség véleménye még találkozhat Woody Allen filmjei láttán. Bodnár Mihály 4 NÓGRAű - 1984. november ?., péntek KOSSUTH RADIO: *.20: A fájdalomtól a robotig a.30: Barokk zene 9.33: Kár, kár 9..H: Lottósorsolásl 10.00: Ember 10.10: Nótacsokor 21.00: Családi szőttes 11.30: operettnyitányok 1ß.30: Ki nyer ma? — Dunaújvá­rosban? 12.45: Zelk Zoltán: Nappali me­nedékhely 12.55: A szovjet rádió napja 14.10: Válogatott perceink 15.39: Daloló, muzsikáló tájak. Rábaköz. 16.05: A szovjet rádió napja 17.06: Helyszínrajz­­ a Flamenco Szállóról 17.31: Járdányi Pál népzenei fel­dolgozásaiból 18.07: Gyulai Gaál János: A forrás 18.15: Hol volt, hol nem volt... 19.15: Embermesék 20.15: A szovjet rádió napja 21.05: Chick Corea zongorázik 21.30: Az anyag körforgása 22.20: Tíz perc külpolitika 22.30: Nem szentírás! 23.00: Szimfonikus zene 0.10: A Purcell énekegyüttes énekel. PETŐFI RÁDIÓ: 8.05: Az Izraelita felekezet ne­gyedórája 8.20: Wieslaw Ochman operettda­lokat énekel 8.50: Tíz perc külpolitika (ism.) 9.05: Napközben 9.53: Lottósorsolás­ 10.45: Láttuk-hallottuk 12.10: A Reneszánsz rézfúvós­­együttes játszik 12.25: Édes anyanyelvünk 12.30: Népi muzsika 13.05: Pophullám 14.00: Péntektől péntekig 15.30: Könyvről könyvért 15.40: E­gészségünkértt 17.30: ötödik sebesség 18.30: Fiataloknak! 20.00: Nótakedvelőknek 21.05: A szovjet rádió napja 22.10: A szovjet rádió napja 23.20: A mai dzsessz 24.00: Éjféltől hajnalig MISKOLCI STUDIO: 17.00: Műsorelőzetes, hírek, idő­járás. 17.05: Péntek este Észak- Magyarországon. (A tartalomból: Gondoljunk a Szilveszterre. — Három megye három Bizományi Áruház. — Hét végi programaján­lat.) Szerkesztő: Nagy István. 18.00: Észak-magyarországi kró­nika. 18.25—18.30: Lap- és mű­sorelőzetes. MAGYAR TELEVÍZIÓ: 8.15: Tévétorna (ism.) 8.20: Iskolatévé l.tiá Fizikai kinértelek 12, 8.55: Ionizáció 9.00: Magyar irodalom (ált. isk. alsó tagozat) 9.30: Kamera lo.op: Delta 10.25: a múlt nyomában 10.50: Az Orinoco disznó 11.15: Játékos időtöltések XHM. rész: Francia Polinézia (ism.) 11.40: Képújság 15.00: Iskolatévé Deltácska 15.20: Az anyag története 15.50: Játék műalkotásokkal V11114. rész: Mozgásban 16.05: Korok művészete 16.45: Hírek 16.55: Égi postások VL 4. rész 17.50: Képújság 17.55: Reklám 18.00: Kalendárium 19.00: Reklám 19.10: Tévétorna 19.15: Esti mese 19.30: Tv-hiradó 20.00: Szivárvány 22.00: A hét műtárgya 22.05: Péntek esti randevú 22.50: Magellán 93.10: Tv-hiradó i< „ , 2. MOSOK: 18.15: Képújság 18.20: Don Quijote XXXIX­I. rész 18.50: Az állatok nyomában XIII/3. rész 19.00­: Keresztkérdés 19.30: Egy hang és néhány maszk 20.00: Charlottenhof-kastélyok 20.15: Kínai tájak és emberek Vitt/r­­ész 16.55: Tv-níradó 2. *1.10: Válság a központi közép­iskolában 93.10: Képújság BESZTERCEBÁNYA 19.30: Tv-níradó 20.00: A TASZSZ hírügynökség nyilatkozata 1. rész. 21.15: Szórakoztató vetélkedő 22.00: Ez történt 94 óra alatt 22.15: Derrick 23.15: Hírek 2. MŰSOR: 19.30: Tv-hirsdó 20.00: ünnepi hangverseny 11.00: Város a völgyben — _ Salgótarján 21.15: Dokumentumaim (lm.) 21.30: időszerű események 22.00: Szórakoztató műsor MOZIMŰSOR: Salgótarjáni November 7.: Há­romnegyed 6 és 8-tól: Altatódal nászágyon (16). Színes, szinkro­nizált olasz filmvígjáték. ISKOs­LAMOZI: A kék madár. — Jó­­­zsef Attila: Munka és művelő­dés: Könnyű testi sértés (14). Színes magyar film. — Balassa­gyarmati Madách: Fél 4-től I Kincs, ami nincs. Színes, szink­ronizált olasz filmvígjáték. Há­romnegyed 6-tól: Láttam az új világ születését I—II. Színes tör­ténelmi film. ISKOLAMOZI: Vak. — Pásztói Mátra: Ezüstnyereg. Színes olasz western. — Szécsé­­nyi Rákóczi: Pereputty (14). Szí­nes szovjet film. — Rétság: Egy elvált férfi ballépései (14). Szí­nes, szinkronizált amerikai film­vígjáték. MESEMOZI: Dorotka és az ABC. — Érsekvadkert: Női agglegény. Színes, szinkronizált szovjet filmvígjáték. — Nagylóc: Halálcsapda (16). Színes, szinkro­nizált amerikai bűnügyi film.

Next