Nógrád, 1985. május (41. évfolyam, 101-126. szám)

1985-05-10 / 108. szám

Fehér hollók a katedrán • Nagy csapat tornaruhás gyerek gyakorlatozik a szur­dokpüspöki iskola udvarán. A fehér köpenyes tanárnő ve­zényszavaira egyszerre moz­dulnak a kezek, a lábak. A lépcsőház üres. Az osztály­­termekből hol egy-egy gye­rek, hol a tanárnő hangja szűrődik ki. Férfihangot nem hallok. A tantestületnek mind­össze két férfitagja van. Bacskó István igazgatóhe­­helyettest az irodában talá­lom. — Manapság közhelynek számít a pedagóguspálya el­­nőiesedéséről beszélni, de tény, különösen kevés a fér­fi tanító, tanár a falusi álta­lános iskolákban. Ön hogyan került ide? — A megye ösztönd­í­jász­ként tanultam a főiskolán, matematika—fizika szakon — meséli a komoly tekintetű fi­atalember. — Amikor 1971­-­­ben végeztem, itt kaptam ál­lást. Először azt gondoltam, néhány évig maradok csak, aztán megnősültem, leteleped­tem ebben a faluban. ■ Több fiatal kolléga került ide, ami­óta itt vagyok, de mind to­­vábbállt. Engem is hívtak im\ felügyelőnek, pártmunkás­nak, ám úgy éreztem, hogy én a tanításhoz értek, tanárnak tanultam, ezt tudom jól csi­nálni. Meg aztán a tantestü­letben is jó közösségre talál­tam. — Mit gondol, a férfiak m­­iért nem mennek szívesen pe­dagógusnak? — A lányok jobban meg­találják a számításukat ezen a pályán. A fiúk inkább azo­kat a foglalkozásokat választ­ják, amelyekkel többet lehet keresni. Ebben a szülői befo­lyás is közrejátszik. Sok fiút tanítottam, aki mehetett vol­na főiskolára, mégis a szak­munkásképzőt választotta, hogy minél előbb keressen. A csengetés szakítja meg beszélgetésünket. A vezetői iro­dával egybenyíló tanári szo­bába egymás után érkeznek a tanárnők. Az iskola másik férfi pedagógusa, Gyenes La­jos, azonban az osztályban marad, ott keresem meg. Vagy harminc fürkésző szem­pár kereszttüzébe kerülök, amikor a terembe lépek. A negyedikesek felállással kö­szöntenek. A nagyszünet a tízórai ideje, eközben zavar­tam meg őket. A padokon kis asztalkendők, rajtuk kifli, tej. Gyenes Lajossal a hátsó padba húzódunk. — Minden vágyam az volt, hogy tanító legyek. Csodálatos volt számomra a két szó: ta­­n­tó bácsi. Gyerekkoromban a tanítóm volt a példaképem Úgy akartam élni, ahogyan ő. A tanítóképzőben azzal bo­csátottak útnak: „Fiúk, ma­guk egyszerű falusi tanítók lesznek, sose felejtsék, nagyon kell tisztelni az egyszerű fa­lusi embert”. Itt kezdte a pályáját Szur­dokpüspökiben, most a leg­idősebb pedagógus a faluban. Néhány évig felső tagozatban is tanított földrajzot, éneket, gyakorlatit. Szükségből, mert kevés volt a tanár. — Én a harmadikos-negye­dikes gyerekeket szeretem ta­nítani. Úgy szoktam monda­ni, hogy ezek se­ nem okosak, se nem buták. Annyi kedves­ség, szeretet van bennük. Szájtátva hallgatják az em­bert. Elgondolkodik és kisvártat­va hozzáteszi: — Azért ha újra kezdeném, nem maradnék meg alsóban. — Miért? — Nem a gyerekek miatt — mondja komoran. — A fel­nőttek megítélése miatt. Kü­lönbséget tesznek tanító és tanár között. Én nem törtem magam a nagyobb presztízs érdekében, úgy éreztem, a ki­csiknél elég eredményt tudok elérni. De már bánom, hogy nem mentem tovább, főisko­lára. Akkor talán jobban meg­becsülnék a munkámat... — Véleménye szerint ha­sonló oka van annak, hogy kevés a fiatal férfi a pályán? — Igen, ez biztosan szere­pet játszik. Fontosabb oknak tartom azonban a viszonylag alacsony fizetést. Bár az utób­bi bérrendezés után, már nem lehet ok különösebb panasz­ra. Ahhoz, hogy vonzó legyen a fiatalok számára a pedagó­gusmunka, sok olyan férfi­példa kellene, mint nekem volt a tanító bácsim. * Régi igazság, hogy nincs jobb nevelési módszer, mint a személyes példa. Azok a vi­selkedésminták, amiket szüle­inktől, tanárainktól látunk, mélyebben épülnek személyi­ségünkbe a kimondott szavak­nál. Ahogyan a család csonka apa nélkül, az iskola sem le­het meg férfi tanárok nélkül. K. E. A salgótarjáni Balassi Bá­lint megyei könyvtár min­taszerű kiadvánnyal lepte­­ meg olvasóit, a hangtár hallgatóit, J. S. Bach mű­veinek hanglemezjegyzéké­­v eel. A diszkográfia a 300 t éve született zeneszerző élet­művének azon részét tartal­mazza, melyek a könyvtár z­enemű- és hangtárában megtalálhatók, végighallgat­ Bach-diszkográfia hatók. Az igényes kivitelben megjelentetett kiadvány mű­fajonként rendszerezi a hanganyagot — mintegy 351 önálló mű — gondosan fel­tüntetve az előadókat is. Csak példaként említve: a H-moll szvit öt különböző előadásban hallható, a lenyű­göző C-dúr hegedűre írt szó­lószonátát pedig olyan elő­adók felvételein hallhatjuk, mint Kovács Dénes, Yehudi Menuhin, Perényi Eszter, Viktor Pikaizen. Ez a disz­kográfia elsőrendű segéd­anyag az igényes és tuda­tos zenehallgatók számára. A példamutató munka ös­­­szeállítója Zgolombiczky Er­zsébet. *1 Im /vpestapfynkixi 12 Kéte­ l..AFGÖL ALLÖ TOV Az Isztria, R’lsn Ausztria, Bécs, NSZK, Svájc, Párizs, In>ire ment­i kastélyok, Spanyolo­rszág,Olaszo­rszág Dél-Itá­lia, Jugoszlávia, Görögország ,lari­kország NEVEZETE ELVÉGEIRX .....j f ' ' Ara 6c ftHELYETT 20 *Ft/tömb megvásárolhatók mi­attaboltjai­nkban: posztírhAz kisbolt • (jjlijVf «Uj»” ‘jj IJ'; '^ijdü ■11 v.»" aj u 6? 1C6‘ V* bíkjk táfí'ilj'tjit tí K'jsatci V.i ,:>l' i .ti .1 1 ö?ÍJ S/i!giiü, Cél: .1 iii..a 19 im^uendelhetóJ^XTvfsST Prowuüiiiilu ooporí Pf.91, I725. . . ... ....I A Jelenkor májusi számáról A Pécsen szerkesztett iro­dalmi és művészeti folyóirat májusi számának élén ös­­­szeállítást olvashatunk Tatay Sándor 75. születésnapja al­kalmából. Az író új elbe­szélése mellett Rab Zsuzsa , köszöntőjét, Andrej Tarha­­nov és Kerék Imre ver­sét, Malczer Tibor kritikáját, va­lamint Esterházy Péter Ta­tay Sándornak ajánlott pró­zai írását találjuk az össze­állításban. A szám szépirodalmi ro­vatában emellett Gyurkovics Tibor, Kemenczky Judit, Ko­vács István, Makay Ida és Nagy Gáspár versei, továb­­­­bá Kalász Márton, Mándy Iván és Száraz György pró­zái kaptak helyet. Az irodalmi tanulmányok, esszék, jegyzetek sorában Kenyeres Zoltán Lukács György magyar tanulmányai­ról szóló írásának újabb részletét, Koczkás Sándor Radnóti költészetét elemző írását, Poszler György a Ho­mo ludens hősiessége cí­mű Kosztolányi-esszéjét, va­lamint Somlyó Györgynek az Újhold időszakára emlékező írását közli a folyóirat . Szakonyi Károly jegyzete az 50 éves Bertha Bulcsút kö­szönti. A kritikai rovatban töb­bek között Mészöly Miklós, Esterházy Péter és Csurka István prózai köteteiről ír Thomka Beáta, Kulcsár Sza­bó Ernő és Dérczy Péter. Cannes-i filmfesztivál Szerdán este megnyílt a 38. cannes-i filmfesztivál. A francia tengerparti üdülő­helyre sereglett több tucat­nyi világhírű filmcsillag, mintegy háromezer filmkri­tikus és 30 ezer mozirajon­gó összesen hatszáz filmet tekinthet meg, pontosabban ennyi közül válogathat az elkövetkező tizenkét napban. A vetítések reggel nyolc órá­tól éjfélig tartanak, és kü­lönböző helyszíneken egy­szerre több filmet vetítenek. A megnyitó gálán az ame­rikai Peter Weir „Tanú” cí­mű filmjét láthatták a né­zők. Huszonhárom film verseng a fesztivál fődíjáért, az Arany Pálmáért. Közöttük hat ame­rikai, három francia, két-két brit, olasz és ausztrál, vala­mint egy-egy magyar, ja­pán, argentin, brazil, svájci, kanadai, egyiptomi és jugo­szláv film szerepel. Tavaly Wim Wenders „Párizs— Texas” című alkotása kapta a fődíjat. Magyarországot Szabó Ist­ván „Redl ezredes” című filmje képviseli. Látható lesz a fesztiválon Woody Allen új filmje, a „Kairó bíborró­zsája” is. A cannes-i filmfesztivált 1946 óta rendezik meg rend­szeresen. 1950-ben elmaradt, 1968-ban pedig a diáklázon­gások miatt le kellett rövi­díteni. FILMJEGYZET Hány az óra Vekker úr? „Értem a viccet. De nem szeretem!’’ — csattan fel a Melis György alakította náci parancsnok hangja, és intoleranciája megpecsételni látszik a kisvárosi órásmester sorsát. Bacsó Péter rendező viszont nem csak érti, de szereti is a vicceket, főként azokat, melyek filozofikus mélységekig ha­tolnak. Vonzalma a több rétegű humor iránt alapvetően meg­határozza legújabb filmje, a „Hány az óra Vekker úr?” jel­legét is. Pedig a téma ezúttal sem derűs. Mi több, szomorú. Mint minden történet, amely az emberi kiszolgáltatottságot, megaláztatást mutatja be. Bacsó Péter úgyszólván lehetetlenre vállalkozott tehát, amikor Páskándi Géza írása alapján ezúttal is megkísérel­te vegyíteni a celluloidsza­agon a tragikumot és a komi­kumot. Az önbizalmat ehhez nyilván egynémely korábbi filmjének sikeréből merítette, mikor is: (lásd: A tanú. Te, rongyos élet.. .) több-kevesebb bravúrral oldotta meg a ma­ga elé tűzött nem mindennapi feladatot. A „Hány az óra, Vekker úr?” kudarca azonban feltehetően számára is jelzi a határt. A „határt” természetesen az jelenti, amikor a ve­gyítendő két elem nemhogy erősítené, hanem gyengíti egy­mást. A „Vekker úr”-ban ez történt. A film humorán nem tudtunk igazán nevetni, de ami ennél is fájóbb, drámaiságát sem tudjuk igazán átérezni, így azután a katartikusnak szánt végkifejlet is hatástalan marad. Pedig a rendező, szemben korábbi filmjeivel, melyekben egy-egy téma kapcsán tucatnyi gondolatot indukált nézőiben, ezúttal egyetlen üzenetre összpontosította figyelmünket. Arra a nem túl eredeti, de — hitünket táplálandó — újra és újra elmondani szükséges gondolatra, hogy az ember megölhető, de el nem pusztítható. Ugyanennek az üzenetnek a felerősítéséhez Hemingway számára elegendő volt egy példabeszéd az öregemberről és a tengerről, de nem vitatható el, hogy efféle gondolatok könnyebben és hatásosabban jeleníthetők meg kiélezett tör­ténelmi szituációkban, ismertebb válsághelyzetekben. A „Hány az óra, Vekker úr?” története a német megszál­lás első napjaiban játszódik egy magyar kisvárosban. Fő­hőse egy zsidó órásmester, (Jordán Tamás alakítja), aki ez­úttal nem annyira származása miatt vettetik alá sorstársai­hoz hasonló megpróbáltatásoknak, sokkal inkább azért, mert kivételes képességekkel rendelkezik: óra nélkül is bárhol, bármikor meg tudja mondani másodpercnyi pontossággal, hogy mennyi az idő? Amikor a náci parancsnok ezt a képességet próbálja meg „kiölni” belőle, a néző már régóta tudja, hogy valójában egészen másról van szó... Mintha a rendező és az író (a film dialógusait is Páskándi Géza írta) nem bíztak volna allegóriájuk megfejthetőségé­­ben, a didaktikusságig igyekeznek átsegíteni a nézőt az át­tételeken. Mintha meg volnának győződve róla, hogy a mozik nézőterén is csupa Melis György ül. (Neki ugyanis a filmben Vekker úr kénytelen elmagyarázni egy vicc értel­mét.) Egy példa. A náci parancsnok kipróbálja a templom or­gonáját, önelégülten játszik, miközben mögötte a plébános kínlódva nyomja a hangszer fújtatóját. Beszédes kép, önma­gáért beszél. A rendező azonban nem elégszik meg ennyi­vel, kettejük viszonyát szóban is szükségesnek véli tisztáz­ni. A pap tiltakozni próbál az órásmester fogva tartásáért, mire a parancsnok: „Tiltakozzon. De közben fújtasson, fúj­tasson. ..” A szöveg semmit sem tesz hozzá a képhez, de első hallásra szellemes. Csakhogy a filmben vagy három­szor megismétlődik. .. Mi mást mondhat erre a néző? Értem a filmet, de nem szeretem. Pedig szeretném. — pintér — 4 NOGRÁD — 1985. május 131. péntek „ KOSSUTH RADIO: 1 «.20. 700 szemeszter. 14.51­: Pataky Kálmán emlékezetes szerepei 14.33: Jó a dal 1­5.53: Lottósorsolás Vágyakozás. Schiller ver­sei 45.10: Nagy mesterek — világhírű előadóművészek 16.59: Lottóeredmények 11.00: Gondolat 11.45: Andor Éva és Miller Lajos operettdalokat énekel 12.45: Kolozsvári­ Grandpierre Emil: Eretnek esszék 12.55: A zene is összeköt 14.10: öregedő lakótelepeink 15.00: Erről beszéltünk 15.30: Bizet: C-dúr szimfónia 111.05: Nemzetközi mese- és gyer­­mekrádió játék-fesztivál 16.47: ,,Bagoly legyen a hunyó, fogó meg a cinke” 17.00: Jogi arcképcsarnok 17.25: Népzenekedvelőknek 17.55: Régi híres énekesek műsorából 18.15: Hol volt, hol nem volt 18.30: Esti Magazin 19.15: A Rádiószínház bemutatója. Katonadolog 20.02: Szimfonikus könnyűzene 20.15: Weiner Leó műveiből 21.10: Ferencz Éva népdalokat énekel 21.30: Választóvonal 22.30: Vélemények a vállalati gazdasági munkaközössé­gekről 23.00: Schönberg: Pelléas és Mélisande 23.42: Régi muzsika PETŐFI RÁDIÓ: 8.05: Az izraelita felekezet ne­gyedórája 8.20: Népzene 9.05: Napközben 12.10: Ismeretlen szerzők fúvós­polkáiból 12.25: Édes anyanyelvünk 12.30: Népi muzsika 13.05: Pophullám 14.00: Péntektől péntekig 17.30: Ötödik sebesség 18.30: Fiataloknak! 19.45: Egészségünkért! 19.55: Nótakedvelőknek 20.55: Sport 21.05: Rádiós és író 21.52: A holtak nem vetnek árnyékot 23.20: Gyöngy Pál szerzeményei­ből 24.00: Éjféltől hajnalig MISKOLCI STÚ­DIÓ: 11 .00: Műsorismertetés, hírek, ádáime, VLKK pernek este Észak-Magyarországon. Szer­kesztő: Nagy István. (A tarta­lomból: Készülődés az ünnepi könyvhétre. — Lakáshoz jutni Egerben. — Tavaszi szemle a strandokon. — Hogyan jelent­kezhetünk társadalmi munkára? Új lemezek. — Programajánlat.­ 18.00: Észak-magyarországi kró­nika. 18.25—18.30: Lap- és mű­sorelőzetes. MAGYAR TELEVÍZIÓ: 7.58: Műsorismertetés 8.00: Tévétorna 8.05: Iskolatévé 9.55: Barangolás a művészetek tájain 10.40: A XX. század rókája 11.20: Képújság 14.50: Iskolatévé 16.28: Műsorismertetés 16.30: Hírek 16.40: Megfakult fényképek 16.55: Száz híres festmény 17.05: Képújság 17.10: Reklám 17.15: Magellán 17.25: Három nap tévé­műsora 17.30: A nagy győzelem 40. évfordulóján 18.00: Új Reflektor Magazin 19.00: Reklám 19.10: Tévétorna 19.15: Esti mese 19.30: Tv-híradó 20.00: A cirkusz 200 éve 20.50: Reklámfilmverseny 21.00: Péntek esti randevú 22­ 00: Lakótélen­ mítoszok 23.30: Tv-híradó, 3. 23.40: Himnusz 2. MŰSOR: 18.03: Műsorismertetés 18.05: Képújság 18.10: Csörgősipka 18.25: Don Quijote 18.55: Keresztkérdés 19.25: Hepp Ferenc nemzetközi kosárlabdatorna 21.10: Tv-híradó 2. 21.30: A Scraples divatház 22.15: Esték Abodyval 23.05: Képújság BESZTERCEBÁNYA: 19.30: Tv-híradó 20.00: Történetek az életből 21.20: a harcok krónikája 21.35: Vetélkedő 22.15: Sporthíradó 22.30: Salamander (olasz film­) 2. MŰSOR: 19.30: Tv-híradó 20.00: Szlovák film 21.20: Versek 21.40: Kulturális magazin 22.05: Dzsessz MOZIMŰSOR: Salgótarjáni November 7.: Há­romnegyed 6 és 8-tól: Segítség, felszarvaztak (14). Színes, szink­ronizált olasz filmbohózat. 10-től FILMKLUB: Nashville: Amerikai film. NAPKÖZIS MOZI: Én és a nagyapám. — Balassagyarmati Madách: Háromnegyed 6 és 8- tól: Vera és a férfilátogatók. Színes, szinkronizált szovjet filmvígjáték. ISKOLAMOZI: Pus­kák és galambok. — Pásztói Mátta: A kék lagúna (14). Szí­nes USA film, 8-tól: A tutaj utasai (14). Színes jugoszláv film. — Szécsényi Rákóczi: Le­begés (14). Színes, szinkronizált szovjet film. — Rétság: Tanúk nélkül (14). Színes szovjet film. MESEMOZI: Mackókaland. — Érsekvadkert: Hiúz a vadászös­­vényen. Színes, szinkronizált szovjet film. — Naszviac: Az ál­arcos lovas legendája. Színes, szinkronizált USA western.

Next