Nógrád Megyei Hírlap, 1993. május (4. évfolyam, 101-124. szám)

1993-05-05 / 103. szám

2 HÍRLAP Feltartóztatott hajók A román hatóságok tíz ukrán és egy szlovák teherszállító hajót tartóztattak fel Galac kikötőjé­ben azóta, amióta életbe lépett az ENSZ Jugoszláviával szem­ben elrendelt szigorított embar­gója — közölte a román televízió. A hajók az ukrajnai Reni és a tö­rökországi Iszmáilíja felől érkez­tek, és vasércrakományukkal Linz felé tartottak. A galaci ha­tóságok szerint a hajók nem ren­delkeztek ENSZ-engedéllyel ar­ra, hogy áthaladhassanak a szer­biai Duna-szakaszon. Utazási adó Irakban Az iraki minisztertanács dön­tése értelmében mostantól kezd­ve 15 ezer dináros (hivatalos ár­folyamon 45 ezer dolláros) adót kell fizetnie minden iraki állam­polgárnak, ha külföldre kíván utazni — közölte a bagdadi sajtó. Ez a lapok szerint csupán egyike azoknak az intézkedéseknek, amelyeket azért hoztak, hogy megállítsák az iraki dinár árfo­lyamának gyors csökkenését. A dinár hivatalos bagdadi árfolya­mon 3 dollárt ér , a feketepia­con azonban egy dollárért több mint 50 dinárt adnak. Az utazási adóval a kormány csökkenteni kívánja az amerikai valuta iránti belső keresletet. Hyundai-tervek A Hyundai dél-koreai autó­ipari vállalat meghirdette „Glo­bal Top 10” nevű programját, vagy­is a cég az évtized végére be sze­retne kerülni a világ első tíz leg­nagyobb autógyártója közé. Vi­lágszerte az elbocsátások és az összeszerelő üzemek bezárásá­nak gondjával küszködnek az autóipari cégek, a szakértők ezért is figyeltek föl az ambició­zus dél-koreai tervre. A Hyundai a mostani évi 845 ezerről 2000- re évi kétmillióra kívánja növelni gyártott gépkocsijainak számát. Megfigyelők azt várják, hogy az autóipart érő megrázkódtatáso­kat három-három nagy japán, il­letve amerikai vállalat, két-há­­rom európai gyártó és rajtuk kí­vül egy-két más ország autóipari cége élheti túl. Ez utóbbiak kö­zött lehet a Hyundai is, amely je­lenleg a világ 18. legnagyobb cé­gének számít. KÜLFÖLD - HIRDETÉS Brit lapok az uralkodónő látogatásáról Tizenhatod részben magyar II. Erzsébet magyarországi fo­gadtatása jele annak, hogy Ma­gyarország Nyugat-Európában képzeli el jövőjét, habár ingatag gazdasága még sokáig nem al­kalmas a teljes jogú EK-tagságra — írta a The Times című brit lap tegnapi számában Alan Hamil­ton tudósító. Hozzátette: a látogatás a kitű­nő brit-magyar kapcsolatok megkoronázása, és jelzi a brit és a közös piaci szándékot, hogy leg­alább társult tagként üdvözöljék Magyarországot a nyugat-euró­pai klubban. Az újság beszámolt arról, hogy Németország keleti részé­től eltekintve, ez az első királynői látogatás a néhai Varsói Szerző­dés egyik volt tagállamában, és az uralkodó parlamenti beszéde ugyancsak rendkívüli esemény lesz. A királynő sztároknak kijá­ró fogadtatásban részesül a tör­ténelmileg monarchista magya­rok részéről — írta a tudósító. Megjegyezte: a királynő semmit sem fog látni a Magyarországot most legjobban aggasztó jugo­szláv menekültproblémából. A The Daily Telegraph Buda­pestre küldött munkatársa, Ro­bert Hardman azt írta a lap teg­napi számában, hogy Magyaror­szágon a királynőt sajátjuknak tekintik, mivel a sajtó bőven tag­lalta, hogy Mária királyné nagy­anyja, Rhédey Claudia grófnő magyar volt. Ettől azonban II. Erzsébet csak tizenhatod rész­ben magyar, és a grófnő erdélyi otthona ma egyébként is Romá­niában van — olvasható a The Daily Telegraph-ban. Az újság idézte Antalpéter Ti­bor londoni magyar nagyköve­tet: — A látogatás kinyilvánítása annak, hogy Magyarország meg­tette a kommunizmustól a több­pártrendszer felé vezető út rá eső részét, és bátorítás az üzleti világ számára is. John Birch budapesti brit nagykövet így nyilatkozott: — Nagy-Britannia Magyarország kommunizmusból való kiemel­kedését közös kihívásnak és kö­zös feladatnak tekinti. Egyes magyar politikusok pa­naszkodtak, miért látogatja meg a királynő Budapest egyik leg­szegényebb körzetét, fölkeres­vén egy hajléktalanotthont. — A királynő mindig szereti megte­kinteni a jótékonysági szerveze­tek munkáját — mondta a brit lapnak egy budapesti brit követ­­ségi alkalmazott. A The Daily Telegraph megjegyezte azt is, hogy a királynő a Béla király úton fog lakni, a szovjet blokkbe­li előkelőségek használta állami vendégházban. A tegnapi budapesti, Kossuth téri fogadás. A két ország himnuszának elhangzása után II. Erzsébet és Göncz Árpád ellépett a díszegység előtt. (Tv-fotó) 1993. május 5., szerda Bérégovoy búcsúztatása Néhány óra alatt több ezer ember rótta le kegyeletét hétfőn délután az öngyilkossá lett volt francia miniszterelnök, Pierre Bérégovoy ravatalánál a párizs Val-de-Grace katonai kórház­ban. Felkereste a ravatalt Fran­cois Mitterrand elnök, Edouard Balladur miniszterelnök, az elő­ző és a jelenlegi kormány több tagja, a francia szocialista párt küldöttsége, sok politikus, köz­életi személyiség. A koporsót a késő esti órák­ban gépkocsival átszállították Nevers városába, amelynek tíz éven át Bérégovoy volt a polgár­mestere. A helyi hercegi palotá­ban felállított ravatalnál egész éj­szakán át virrasztást tartottak a polgármesteri hivatal munkatár­sai és a volt miniszterelnök csa­ládjának tagjai. Reggel megnyi­tották azt a város lakói előtt, hogy ők is búcsút vehessenek egykori képviselőjüktől és elöljá­rójuktól. Bérégovoyt egyházi szertar­tással búcsúztatták tegnap a vá­rosi katedrálisban, annak ellené­re, hogy öngyilkosságot követett el, s ilyen esetekben általában az egyház megtagadja a búcsúzta­tást. A francia katolikus püspöki kar álláspontja szerint azonban a búcsúztatás „a hit kérdése”, és egyben jelképe az isteni megbo­csátó szeretetnek. A szertartás után Mitterrand mondott búcsú­beszédet egykori közeli munka­társa és barátja ravatalánál. A te­metésen ott volt a francia politi­kai élet számos vezetője, és több ország miniszteri szinten képvi­seltette magát. Pénzbüntetés a libamájrombolóknak Felfüggesztett pénzbüntetésre ítélte a franciaországi Dax város bírósága annak a „parasztkom­mandónak” a tagjait, akik 1991 októberében a délnyugat-fran­ciaországi Montfort-en-Chalos­­se közelében megállítottak egy — részben Magyarországról származó —, libamájat szállító teherautót, és megsemmisítették a szállítmányt. A tettesekre 10.000-25.000 frankos pénz­­büntetést róttak ki — ezt felfüg­gesztették —, ám meg kell fizet­niük a szállítmány tulajdonosa, egy belga export-import vállalat több mint félmillió frankos kárát. A bíróság viharos körülmé­nyek között tárgyalt, mivel a he­lyi parasztszervezetek mintegy hatszáz tagja kora reggeltől tün­tetett társaik mellett a városban. A tüntetők traktorokkal zárták el a bevezető utakat, majd trá­gyát és libatollat szórtak szét több szupermarket előtt és né­hány útkereszteződésben, végül felsorakoztak a bíróság előtt, és csendben vártak az ítélet kihir­detésére. Amikor azonban az el­hangzott, egy kisebb csoport ne­kitámadt a készenlétben álló ro­hamrendőröknek, és tojással do­bálta meg őket. (MTI) Felértékelt korona A Szlovák Nemzeti Bank hét­főn 3 százalékkal felértékelte a szlovák koronát a cseh koroná­hoz viszonyítva, a kétoldalú el­számolásokban keletkezett szlo­vák többlet miatt — jelentette az ADN hírügynökség. Április 29-e óta 50 millió ECU értékű szlovák többlet keletkezett a két­oldalú klíringelszámolásban. Az ezt megelőző időszak szlovák többlete pozsonyi adat szerint 600 millió koronára tehető. A Cseh Nemzeti Bank már április­ban 2 százalékkal felértékelte a szlovák koronát a cseh valutához képest. (MTI) Többen leszünk! 1993. május 7. Pirosbetűs nap az újjászületett magyar autógyártás történetében, esztergomi gyáravatással és (kellemes!) meglepetéssel. SUZUKI. A mi autónk.

Next