Nógrád Megyei Hírlap, 2009. február (20. évfolyam, 26-49. szám)
2009-02-11 / 34. szám
2009. FEBRUÁR 11., SZERDA 4________________________________NÓGRÁD MEGYE_________ Nívódíjas csapat kihívások előtt M. J. Salgótarján. Jól indult az éve a helyi Tourinform irodának: munkáját az Észak-magyarország turizmusáért nívódíjjal ismerte el az Észak-magyarországi Regionális Idegenforgalmi Bizottság (RIB). A Parditka Magdolna vezetésével tevékenykedő csapat a díjkiosztó pillanatáig csak annyit tudott, hogy a bizottság tagjainak javaslatai alapján elismerésben részesülnek. Az igazán kellemes meglepetés akkor ért, amikor az átadó ünnepség napján a régióban dolgozó kollégák, a Magyar Turizmus Zrt. munkatársai és RIB-tagok őszinte szavait hallottam. Megköszönték, hogy kitartóan dolgozunk, dicsérték a színvonalas munkánkat. Az eseményt követő napon több ügyfél, helyi lakos is felhívott, vagy személyesen bejött, hogy gratuláljon. Ezt azért említem, mert számunkra a hozzánk betérő vendégek elégedettsége legalább olyan fontos, mint a szakmai megbecsülés. Hiszen naponta azért dolgozunk, hogy minden szükséges információt átadjunk az érdeklődőknek. Ezek szerint nem hiába. A Regionális Marketing Igazgatóság munkatársai a salgótarjániak tevékenységéből elsősorban a naprakész információs adatbázist, a határidős feladatok ellátásában történő együttműködést, a színvonalas kiadványokat, valamint az újonnan elkészült turisztikai honlapot emelték ki. Parditka Magdolna ehhez kapcsolódóan jelezte, hogy több Tourinform irodatípus létezik, a salgótarjáni információs és marketingfeladatokat is ellát. - Napi szinten tájékoztatjuk a hozzánk fordulókat szállásokról, étkezésről, látnivalókról, rendezvényekről. Lényegében mindenről, ami a turizmus fogalmába tartozik. Emellett azonban olyan háttérfeladatok ellátására is szükség van, melyek a város turizmusának fellendítéséhez járulnak. Marketingünket igyekszünk az igényeknek megfelelően alakítani. A 2001. évi nyitás óta folyamatos pályázati források bevonásával dolgoznak. Mi írjuk meg a pályázatokat, majd megvalósítjuk a terveket. A mai szűkös anyagi körülmények között minden lehetséges alkalmat meg kell ragadni a pótlólagos pénzforrások megszerzésére. Már önmagában a marketingeszközök elkészítése is érdekes és szép, azonban ezeknek a turistákhoz juttatását is meg kell oldani. Ennek érdekében évente számos kiállításon veszünk részt, hogy meggyőzzük a potenciális turistákat arról: érdemes Salgótarjánban tölteni szabadidejük egy részét. Havi hírlevelet szerkesztünk, melyet a nálunk feliratkozó lakosok, a folyamatosan bővülő adatbázisunkban szereplő turisták, a helyi turisztikai szolgáltatók és szakmai szervezetek is megkapnak. Fontosnak találom a kutatást is, ennek segítségével lényegi információkat kaphatunk a helyi lakosok és a turisták negatív és pozitív tapasztalatairól. Terveink között szerepel, hogy a rendezvényeken, kiállításokon és a főbb, úgynevezett küldőterületeinken (Budapest, Alföld) is felméréseket készítsünk. Ezt sokszor emberi erőforrás hiánya akadályozza, ezért iskolákkal szeretnénk együttműködni. Parditka Magdolna a legfontosabbnak tartja, hogy minden helyzetben elhivatott, kitartó, lelkes és megbízható emberek csapatban közös gondolatok mentén tudjanak dolgozni. Esetükben három szakmai diplomával rendelkező munkatárs látja el a feladatokat. Azt hiszem, együtt sok akadályt le tudunk küzdeni. Állandóan gondolkodunk, milyen újdonsággal frissítsünk, hogy előbbre lépjen az idegenforgalom. A jövőben elég nagy feladat áll előttünk. Tavaly ősszel az önkormányzattal részt vettünk a Turisztikai Desztináció Menedzsment Szervezet létrehozására meghirdetett regisztrációs pályázaton. Az elvi megfogalmazások után most már a gyakorlat következik. Az új szervezeti rendszer felállításának alapvető célja a turisztikai feladatok átfogóbb meghatározása és megvalósítása, egy-egy összefogott célterületen a közös fellépés. Az átszervezés központi gondolata az alulról történő építkezés. A salgótarjáni székhelyű TDMSZ várhatóan a Karancs-völgyi települések, Kazár, Bátonyterenye, Pásztó és a környező települések csatlakozásával jön létre, mely egyesület formájában indul el. Ezen kívül további két helyi egyesület működik majd a megyében, melyeket a megyei TDMSZ fog össze. Sokan tartanak még ennek a rendszernek a nehézségeitől, hiszen Magyarországon még igen kis múltra tekint vissza. Külföldi tapasztalatok szerint az indulás nem lesz egyszerű, s kitartó munka kell a folytatásban - magyarázta az irodavezető, s hozzátette: -Tulajdonképpen minden turizmussal foglalkozó szervezetnek és személynek választani kell: vagy védtelenül, saját befektetéssel, önálló úton jár, vagy összefognak, hogy javítani tudjanak a térség idegenforgalmi életén. Eötvös Mihály, Salgótarján alpolgármestere az elismerés kapcsán elmondta, hogy a Magyar Turizmus Zrt. rendszeresen kiválóra minősíti az iroda működését, s a város többféle módon is számítani kíván a csapatra a jövőben is. Közösen fogják összeállítani - a kapcsolódó vállalkozások bevonásával - Salgótarján idegenforgalmi stratégiáját, a legközelebbi közös megmozdulás pedig az Utazás kiállítás lesz, melynek - az önkormányzattal egyeztetve - az előkészítése is a Tourinform tennivalója. Tudnivalók a rehabilitációs járadékról V^0N4NJ. Az Országgyűlés az egészségkárosodást szenvedett személyek megmaradt, fejleszthető képességeire épülő r rehabilitációjának, társadalmi integrá-AFSZ dójának elősegítésére, továbbá a rehabilitáció időtartamára a jövedelemarányos keresetpótlás érdekében alkotta meg a 2007. évi LXXXIV. törvényt (Rjtv.) a rehabilitációs járadékról. Az új ellátási forma 2008. január 1-jétől került bevezetésre. A rokkantsági (baleseti rokkantsági) nyugdíj, rehabilitációs járadék, rendszeres szociális járadék, átmeneti járadék melletti munkavégzés 2009. évre vonatkozó szabályai A rehabilitációs járadékra való jogosultság Rehabilitációs járadékra az jogosult, akinek 50-79 százalék közötti az egészségkárosodása, és rehabilitáció nélkül nem foglalkoztatható, - keresőtevékenységet nem folytat, vagy folytat, de keresete legalább 30 százalékkal alacsonyabb az egészségkárosodást megelőző négyhavi keresete átlagánál, - rehabilitálható, és az életkora szerint szükséges szolgálati időt megszerezte. Rehabilitációs járadékra nem jogosult, aki álláskeresési ellátásban, társadalombiztosítási ellátásban (nyugdíj, átmeneti járadék, rendszeres szociális járadék, táppénz stb.) részesül, kivéve a gyest. A rehabilitációs járadék összege A rehabilitációs járadék összege a magán-nyugdíjpénztári tagságtól függetlenül - megegyezik a III. csoport szerint járó rokkantsági nyugdíj összegének 120 százalékával. 2009-ben a minimuma 34 200 Ft. A rehabilitációs járadék évente emelésre kerül a nyugdíjakkal azonos módon, de 13. havi ellátás nincs. Eljárási szabályok A rehabilitációs járadékot a rehabilitációs járadék, illetve a rokkantsági nyugdíj igénylésére rendszeresített nyomtatványon (ONYF:3515-270/D) írásban, valamint elektronikus úton lehet igényelni. A rehabilitációs járadékkal kapcsolatos eljárás költség- és illetékmentes. A járadék legkorábban az igénybejelentés időpontjától kerülhet megállapításra. Az igénybejelentő lap és a Nyilatkozat az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság honlapjáról awww.onyf.hul letölthető. A rehabilitációs járadék iránti igény elbírálásához a rehabilitációs szakértői szerv a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv megkeresésére a megkereséstől számított 60 napon belül a külön jogszabályban meghatározottak szerinti komplex minősítést végez, és szakvéleményt ad az egészségkárosodás mértékéről, a szakmai munkaképességről, a rehabilitálhatóságról, a rehabilitáció lehetséges irányáról, valamint a rehabilitációs szükségletekről, továbbá a rehabilitációhoz szükséges időtartamról. A rehabilitációs járadék megállapítása esetén a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv határozatában felhívja a járadékban részesülőt az együttműködési kötelezettség teljesítésére, egyben tájékoztatja az együttműködési kötelezettség megszegésének jogkövetkezményeiről. A rehabilitációs járadékban részesülő - a határozat és az alapjául szolgáló szakvélemény bemutatásával - a határozat kézbesítésétől számított 10 munkanapon belül köteles megkeresni az állami foglalkoztatási szervet (területileg illetékes munkaügyi központ kirendeltségét) a rehabilitációs megállapodás megkötése érdekében. A megállapító határozat kiadásával egyidejűleg a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv értesíti az állami foglalkoztatási szervet a határozat meghozatalának tényéről, valamint haladéktalanul értesíti a foglalkoztatási szervet a határozat jogerőre emelkedéséről. Az állami foglalkoztatási szerv legkésőbb a jogerőre emelkedésről szóló értesítést követő 30 napon belül elkészíti és a rehabilitációs járadékra jogosulttal ismerteti a rehabilitációs megállapodásra tett javaslatát. Az ellátás időtartama A rehabilitációs járadék a jogosultsági feltételek bekövetkezésének napjától, de legkorábbok át:6 egymást követő hónap átlagában keresetének, jövedelmének havi átlaga meghaladja a mindenkori kötelező legkisebb munkabér összegének 80%-át (a keresettúllépés miatti megszüntetés esetén 2d hónapon belül a járadék újból megállapítható, ha a feltételek fennállnak) ban az igénybejelentés napjától állapítható meg. A rehabilitációs járadék a rehabilitációhoz szükséges időtartamra, de legfeljebb 3 évre állapítható meg. Amennyiben az ellátás 3 évnél rövidebb időtartama eltelt, de a rehabilitáció még nem fejeződött be, az időtartam legfeljebb egy alkalommal meghosszabbítható, de a teljes időtartam nem haladhatja meg a 3 évet. Az ellátásra jogosultság a megszüntetés utáni 24 hónapon belül feléled, ha az egyéb jogosultsági feltételek fennállnak. Az ellátás teljes időtartama feléledés esetén sem haladhatja meg a 3 évet. A rehabilitációs járadék igénybejelentésre a megszűnést, megszüntetést követően ismételten megállapítható abban az esetben, ha a jogosultsági feltételek fennállnak. Felülvizsgálat A rehabilitációs járadékban részesülő egészségi állapotában történt tartós rosszabbodás esetén az állami foglalkoztatási szerv a nyugdíjbiztosítási igazgatási szervnél felülvizsgálatot kezdeményez. Az ellátás megszűnése, megszüntetése Az ellátás megszűnik, illetve azt meg kell szüntetni, ha a a) a járadékban részesülő meghalt, b) a járadékban részesülő az ellátás megszüntetését kérte, c) az ellátás időtartama eltelt, d) a járadékban részesülő három naptári hónapot meghaladóan, egybefüggően külföldön tartózkodik, e) keresőtevékenység folytatása esetén a járadékban részesülő 6 egymást követő hónapra vonatkozó nettó keresetének havi átlaga meghaladja a járadék alapját képező havi átlagkereset összegének 90 százalékát, illetve annak a megállapítást követően a rendszeres nyugdíjemelések mértékével növelt összegét, de legalább a mindenkori minimálbér összegét. f) a rehabilitációs járadékban részesülő egészségi állapotában olyan tartós rosszabbodás következett be, amely a rehabilitációs lehetetlenné teszi, g) a rehabilitációs járadékban részesülő az együttműködési kötelezettségét, illetve a rehabilitációs megállapodásban foglalt kötelezettségeit neki felróható okból nem teljesíti, vagy a h) a járadékban részesülő foglalkoztatására ismételten a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítéséhez szükséges jognyilatkozat hiányában került sor. (fekete munka) Szolgálati időként kell figyelembe venni az Rjtv. szerinti rehabilitációs járadék folyósításának időtartamát, ha az előírt nyugdíjjárulékot megfizették. Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Salgótarjáni Kirendeltség és Szolgáltató Központ A 2008. december 31-ét követően megállapított nyugdíjak, nyugdíjszerű ellátások összegei