Nógrád Megyei Hírlap, 2013. január (24. évfolyam, 1-26. szám)

2013-01-28 / 23. szám

NÓGRÁDIT IrttVo 2013. JANUÁR 28., HÉTFŐ Háromszázhárom éve vív­ták utolsó nagy csatájukat II. Rákóczi Ferenc kurucai a Lókos-patak völgyében, Romhány, Két­bodony, Szátok és Érsekvadkert határában. A történelem­­tudomány „romhányi csa­ta” néven ismeri e jeles eseményt, amelyről a kor­társ följegyezte: „az néme­tet megvertük dicsősége­sen, az csatahelyről meg­futottunk gyalázatosan”. Merthogy a kuruc kor nagy csatái mind elvesz­tek, de Rákóczi hadi népe sehol sem állt oly közel a győzelemhez, mint Romhány alatt. SZ. B. - H. H. Romhán­y A település ünnepi ha­gyományaiban mindig is első he­lyet foglalt el az 1710-es csatára va­ló emlékezés, így vagy úgy, az ak­tuális politika szellemében. 2003- ban ez a megmerevedett gyakorlat megtört, új szelek kezdtek fújni, új arcok tűntek fel a megemlékezők soraiban, jöttek lengyelek és své­dek - hiszen Rákóczi kurucai mel­ Emlékfutás és túra az utolsó csata tiszteletére lett e nemzetek katonái is harcol­tak a „Pro Patria” feliratú zászló alatt. Ám ez is formálissá fagyott - emlékmű koszorúzása, tárogató­szó, ünnepi beszédek, koszorúk szalagjainak igazgatása annak ér­dekében, hogy mindenki tudja: ezt a virágkoszorút ez és ez az intéz­mény helyezte el az emlékmű - a Turul - lábainál. Nemrég megtört e gyakorlat. Romhány ifjúsága úgy döntött: más módon emlékezik a csatá­ról, vezérlő fejedelmünk utolsó, nehéz próbálkozásáról, hogy az országot kimenekítse a kétfejű sas ádáz karmai közül. A koszo­rúzás - hiszen ez elmaradhatat­lan - megtörtént, ám a kultúr­műsor máshogy alakult: tiné­dzserek mondták el, mit érez­nek a történelemből. Tizenéve­sek, tehát nem sokat... Lelkes aktivisták túrára hívták az elszántakat, mentek is fagy­ban, hóban, Nézsáig meg sem áll­tak - vagy ha igen, csak pihenni csöppet. Ám a legformabontóbb a Rákóczi-futás: ifjak serege futott a Turul-emlékműtől a rom­hányi Kultúrházig csupán azért, hogy bizonyítsák: vannak olyan legé­nyek (leányok!), mint kuruc elő­deik. Tévedés ne essék: itt nem a megfutásról esik szó, hanem ar­ról, tudunk harcolni úgy, mint az ősök a jéggé fagyott Lakos mocsa­rában. Vezérlő fejedelmünk alig­hanem büszke lenne rájuk! Nagy Iván Honismereti Pályázat Lezárult a Nagy Iván Honismereti Pályázat, amelyre színvonalas pályamunkák érkeztek be. A pályázatot a Nógrád Megyei Múzeumi Szervezet,„a Nógrád Megyei Levéltár, a BGF Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Kar, Salgótarjáni Intézete és a Bükki Nemzeti Park Igazga­tósága közösen hirdette meg. A legjobbak pedig nem­régiben a Dornyay Béla Múzeum épületében vehették át a díjakat. B. D. Nógrád megye, idén is teljesült a díjalapítók - Salgótarján Me­gyei Jogú Város Önkormányza­ta, Nógrád Megye Önkormány­zata, Balassagyarmat és Szécsény városok önkormány­zatai, Mosó Ottó vállalkozó és a Nógrádi Történeti Múzeum Mú­zeumbarát Köre - azon szándé­ka, hogy megyénk egy-egy tör­ténelmi, irodalom- és művészet­­történeti, vagy természettudo­mányi értéke felszínre kerüljön, s a meghirdetett pályázat utat nyisson annak, hogy a kutatók papírra vessék forrásértékű al­kotásaikat. Dr. Szirácsik Éva, megyei mú­zeumigazgató elmondta, hogy idén is kiváló pályaművek ér­keztek be, s a siker arra sarkall­ja mind a szervezőket, mind a díjalapítókat, hogy a Nagy Iván Honismereti pályázatot jövőre is kiírják. A 2012. évi pályázatra pálya­munkájukkal díjat elnyerők névsora: Történelem kategória, 1. helyezett: Kovács Kriszti­án - Halászi családjainak tör­ténete a XX. század elejéig Dr. Fancsik János - A salgó­tarjáni sísport története (1920- 1945). Történelem kategória, 2. helyezett: Sarló Béla An­dor - A Salgótarjáni Öblös­­üveggyár fejlődéstörténete (1961-1989). Póczos Sándor - Bányától a lakótelepig, a Plató története. Gergely István - Csécse köz­ség és a Nagyréthi Darvas csa­lád kapcsolata. Történelem kategória, 3. helyezett Dr. Kúti István - Valaha borkohász verseny is volt... Veszelovszki Balázs - A Szent István jubileumi emlékév... Történelem kategória, különdíj: Krémer Natália - Egy város születése a közigaz­gatás szempontjából. Dr. Baráthi Ottó - A dr. Förster Kálmán visszaemléke­zései című kiadvány elemző át­tekintése. Szenográdi Ferenc - Nehéz idők gyermeke. Füst Antal - Pécskő a rabló­lovagok fészke. Művészettörténet 2. helyezett: Berencsik Sza­bolcs - Benczúr Gyula festő­művész életművének szerepe a XIX. század utolsó harma­dában... Természettudomány, 1. helyezett Prakfalvi Péter - A szendehelyi vasérc, festék­föld és okker bányászatának, valamint a szén és a pirít... Irodalomtörténet, 1. helyezett: Handó Péter Ha­gyatékból szerkesztve - Adalé­kok Mar­schalkó Zsolt /1962- 2008/ című posztumusz köte­­téhez. Rendhagyó óra Jilly Viktorral A közismert televíziós személyiség, több nyelvkönyv szerzője, a fővárosi Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanára. Jilly Viktor tar­tott rendhagyó angolórát a Szent Imre Keresztény Ál­talános Iskola, Gimnázium és Szakképző Iskola 11-es és 12-es diákjainak. Bakos Annamária, az Oxford Ki­adó területi képviselője ugyanakkor digitális tan­anyag bemutatóra hívta az iskola, a város és a környe­ző települések nyelvtanárait. Az értékes és tartalmas programot a Szent Imre iskola idegen nyelvi munka­­közössége szervezte. Balassagyarmat: Jilly Viktor, a te­levízióból ismert angoltanár zené­vel, vetítéssel, interaktív foglalko­zással színesíti a tananyagot, s módszertanilag rendkívül színes palettával dolgozik. Órája megkez­dése előtt a pedagógusokkal meg­ismertette tanítási alapelveit: mo­tiválni és aktivizálni szeretné a ta­nulókat egy gyermek­barát, biz­tonságos atmoszférában, minél több angol nyelvű szöveget kínál fel a fiataloknak, a kommunikáci­óra fekteti a hangsúlyt, de eközben elengedhetetlen a tanítási óra élve­zetessége, s fontosak a szórakozta­tó feladatok, szövegek, képek is. S persze nem utolsósorban a tanár személyisége. Jilly Viktor elsőként a pedagógusokkal „ját­szotta végig” óráját, majd a diá­kokra került a sor. A tanár úr leg­kedvesebb filmjeiről beszélt, ele­mezve azok történetét, helyszíne­it, forgatási és rendezési körül­ményeit, majd helyszíni képek és hallás utáni megértés alapján ta­láltak ki filmcímeket a diákok, akik aztán kedvenc filmjüket ajánlották egymásnak párban, valamint a csoport többi tagjá­nak. A New English File című tankönyvből szintén híres filmek­ről olvashattak a fiatalok, s a szö­vegeket összefoglalva, illetve az interaktív tábla segítségével ját­szi könnyedséggel sajátíthatták el a szenvedő szerkezet lényegét. A kiválóan közreműködő diáksá­got az óra végén Jilly Viktor egy dallal is megajándékozta, melyet ő maga énekelt gitárral, bevonva a fiatalokat is. Minden tanuló ju­talma egy Sherlock Holmes- kötet volt. A tartalmas és tanulságos délután végén a tanár úr értékel­te saját óráját a pedagógusokkal. Mint az a véleményekből körvo­nalazódott: a kommunikáció, a gyermek­barát légkör és a tan­anyag élvezetes elsajátítása kivá­lóan megvalósult. A Szent Imre iskolának kö­szönhetően új tankönyvekkel gazdagodva, módszertanilag „felvértezve”, de legalábbis egy kicsit felfrissülve folytathatják munkájukat az angoltanárok. A Szent Imre diákjai rendkívül élvezték a nem mindennapi órát

Next