Nógrád Megyei Hírlap, 2014. március (25. évfolyam, 51-75. szám)
2014-03-04 / 53. szám
Az első fecske A Subaru a Chicagói Autószalonon rántotta le a leplet a Legacy új generációjáról. Az először az Egyesült Államok piacán megjelenő modell formailag igencsak előnyére változott, az új frontrész például egészen szemrevaló. A változatlanul 2,75 méteres tengelytávú Legacy a nagyobb túlnyúlások miatt 41 mm-rel hosszabb elődjénél, ám a kabin szélessége és a lábtér is nőtt (vékonyabbak az első ülés támlái). A motorkínálat az USA-ban két tagot számlál, a 175 lóerős, 2,5 literes egység mellett 3,6 literes, 256 lóerős, hathengeres motor is elérhető - mindkét verziónál széria a CVT-váltó és az összkerékhajtás. Európában a boxerdízel természetesen a paletta részét képezi majd, illetve hamarosan érkezhet a kombi és az emelt hasmagasságú 2014. MÁRCIUS 4., KEDD Bemutatkozott az új Cupra Pár nappal ezelőtt debütált a legújabb SEAT, a Leon Cupra sajtóbemutatója, melyet követően hamarosan a hazai márkakereskedéseknél is rendelhető lesz a Leon csúcsváltozata. A Cupra az Ibiza családban jelent meg először, és a „Cup Racing” szavakból összeálló neve jelzi a márka legsportosabb utcai változatait A Leon család negyedik tagja a SEAT gyár kedvező eredményei közepette mutatkozott be, amikor a spanyol márka a nagyobb piacokon növelni tudta értékesítését. A Leon család - tavalyi bemutatkozása óta - jelentősen javította a SEAT flottapiaci pozícióit, amit az ezen a területen elért 43%os bővülés is jelez. Ebben nagy szerepe volt a hamarosan nálunk is bemutatkozó Leon Combinak, melyből 8.000 darabot adtak el tavaly év végi piacra kerülése óta. A 265 és 280 LE változatban utcára kerülő Leon Cupra - melynek egyébként a SEAT típusok közül a legmagasabb a vevőelégedettségi indexe - már vérbeli utcai sportautó, 5,8 mp alatt gyorsul 100, és 20 mp alatt 200 km/h sebességre. Motorjának hangja is igazán sportos, üléseinek kialakítása és technológiai tartalma egyaránt alkalmassá teszi az érzelmeket kiváltó, nagy teljesítményű autózásra. Az új SEAT Leon Cupra márciustól rendelhető hazánkban is, a 265 LE 3 ajtós változat induló ára 8,7 millió forint körül lesz majd. Volvo V40 új Drive-E hajtásláncokkal A Drive-E motorokat a motorikusan fogékony, harmonikus üzemanyag-takarékos vezethetőség érdekében vagy a Volvo Car Group új, nyolcfokozatú automata váltóival, vagy a továbbfejlesztett, hatfokozatú manuális váltókkal szerelik, amelyeket az üzemanyag gazdaságosság érdekében hangoltak még finomabbra. Az automata váltós változatoknál kormányon elhelyezett kapcsolókat is találunk kézi vezérléshez. A D4 turbó diesel motor 190 lóerővel és 400 Nm forgatónyomatékkal kerül piacra. Ez a motor a világelső i-Art technológiával készült, így minden egyes injektorhoz nyomásvisszajelző tartozik, ahelyett, hogy hagyományosan csak egyetlen nyomásérzékelője lenne a közös nyomócsőnél. Mindegyik injektor tetején intelligens chip van, amely követi a befecskendezési nyomás alakulását. Az önbeal MST-Art rendszer az információt feldolgozva gondoskodik arról, hogy minden robbanási ütemnél az ideális mennyiségű üzemanyagot fecskendezze be. A diesel motort olyan finomítások is jellemzik, mint a tökéletességig fejlesztett csökkentett súrlódású ikerturbó, és egy ügyes szelepmegoldás a hűtőrendszerben a hidegindítás utáni gyorsabb bemelegedéshez. A manuális váltóval szerelt V40 D4 fogyasztása (vegyes fogyasztás) 3,7 liter/100km, amely összhangban van a 97 g/km C02 kibocsátással. A V40 Cross Country esetében ez az adat 3,9 liter/100km, illetve 103 g/km a manuális váltóval szerelt változatnál. Az országok egy részében forgalmazzák a motor azon változatát, amely esetén a 190 lóerős, manuális váltós Volvo V40 C02 kibocsátása 85 gramm/kilométer-ez olyan alacsony érték, hogy a versenytársak még csak megközelíteni sem képesek. A négyhengeres benzines T5 turbó motor 245 lóerős és 350 Nm forgatónyomatékra képes. A nyolcfokozatú, automata váltós Volvo V40 fogyasztása 5,8 liter/100 km, 136 g/km C02 kibocsátás mellett. Az összes adat előkalkuláción alapul. Az első kétliteres, négyhengeres Drive-E motorok gyártása (amelyeket a fejlesztési szakaszból VEA, Volvo Engine Architecture névvel ismerünk), 2013 őszén kezdődött. 2014 májusától az XC 90 kivételével az összes új Volvo modell kapható lesz az új hajtáslánc családhoz tartozó motorokkal. 67 millió az első Mustangért Az első, kereskedelmi forgalomban eladott 2015-ös Ford Mustang Fastback 300 000 dollárért, azaz mintegy 67 millió forintért kelt el. A bevételt a cukorbetegségek kutatóintézete, a JDRF kapja. A Ford ezzel a hozzájárulással immár több mint 3,5 millió dollárra növelte a jótékonysági autóárverésekből származó adományainak összegét a JDRF számára. A licit győztese a 2015-ös Mustang GT opcionális kiegészítőivel szabhatja majd személyre új autóját. Az arizonai Scottsdale városában, a Barrett-Jackson Aukciósház árverésén a North Texas Ford márkakereskedés tulajdonosa, az autógyűjtő Sam Pack 300 000 dollárt ajánlott az első, kereskedelmi forgalomban eladott 2015-ös Ford Mustangért, és ezzel ő nyerte meg a licitet. Ugyancsak ezen az árverésen került kalapács alá egy, a Shelby GT500 modell által inspirált 1956-os Ford F-100 is, amit 450 000 dolláros licittel vitt el a kanadai Prince Albert városában élő Gorie Broda. Az autóért fizetett összeg a Wheels of Dreams Project alapítványhoz kerül, aminek feladata a kanadai Saskatchewan Gyermekkórház felépítésének finanszírozása. 1964 áprilisi bemutatása óta a Mustang mindig is olyan autónak számított, amit „arra terveztek, hogy maga a tulajdonos tervezhesse meg”, s erre az árverés győztesének is lehetősége nyílik, hiszen 2015-ös Ford Mustang GT modelljéhez választhat a manuális és automatikus sebességváltó, valamint a különféle kárpitok között, sőt a karosszéria fényezését is az ízléséhez igazíthatja. Kompakt élsportoló Feszes, izmos, atletikus és ugrásra kész: az új Audi TT a Genfi Autószalonon mutatkozik be. A kompakt sportautó harmadik generációján a formatervezők az 1998-as első TT- nemzedék számos formai ötletét is újrafogalmazták, mégpedig kimondottan dinamikus és részletgazdag stílusban. Az új Audi TT elején a vízszintes vonalak dominálnak, Singleframe hűtőrácsa széles és lapos rajzolatú. A motorházfedélen V-alakban két határozott kontúrvonal húzódik. Újszerű a négy karika elhelyezése is, amelyek ezúttal a motorházfedél közepén, az R 8 modellekkel egyértelmű rokonságra utalva kaptak helyet. A nagyméretű légbeömlő nyílásokat bordák tagolják. A fényszórók szintén e motívumot ismétlik, s elválasztó bordák osztják meg őket, amelyek a nappali menetfényt sugározzák. Extrafelszerelésként a fényszórók LED technikájú vagy az iránymutató Mátrix-LED kivitelben is rendelhetők, utóbbi esetben a távfényt egyenként szabályozható fénykibocsátó diódák állítják elő. Az új kupé számos részletében az első generáció klasszikus dizájnját idézi. A küszöb kontúrja erőteljes fénytörést élt formáz, a széles kerékjáratok sajátos geometriai alakzatokat alkotnak. Az első közülük a motorháztető fúgását is áttöri, a fedél vonala egyébként tornádóvonalként folytatódik az ajtón keresztül egészen a falig. Az utastér lapos üvegezett felülete szintén önálló geometriai test benyomását kelti. Az enyhe töréssel futó C-oszlopok nyomán a TT erőteljes és atletikus hatást kelt, további feszültséget kölcsönözve megjelenésének. Hátul szintén vízszintes orientáltságú vonalak emelik ki a TT sportos szélességét. A hátsó lámpatestek bordái a fényszórók hasonló motívumaira rímelnek. A hátsó lámpák folytonos világítási képe az Audi további újdonsága, köztük a karcsú sávként húzódó harmadik féklámpa biztosít összeköttetést. A kipufogórendszer mindegyik motorváltozatnál a diffúzorba integrált két nagyméretű, kerek végcsőben zárul. A TTS, mint az Audi minden S-modellje, négy végcsövet kap. Utasterében szintén a könnyed, szinte lebegő vonalvezetés emeli ki az új Audi TT letisztult sportautó-karakterét. A középkonzol és az ajtókárpitok folyamatos, egymással harmonikus összhangban álló formákat alkotnak. Felülről rátekintve a műszerfal leginkább repülőgépszárnyra, míg a klasszikus TT-elemként kerek légbefúvó nyílások - amelyek a légkondicionáló berendezés kezelőelemeit is rejtik - a sugárhajtóművekre emlékeztetnek. E mesteri megoldás, illetve az Audi virtual cockpit által kiváltott központi MMS-képernyő elhagyásával a tervezők megkapóan karcsú architektúrával formálhatták meg a műszerfalat. Az Audi TT vérbeli dizájn-ikonként harmadik generációjában is kívül és belül egyaránt következetesen továbbfejlesztve, izgalmas sportautóként mutatkozik be. Különösen feltűnőek karakteresen éles vonalai, amelyeket kimondottan dinamikus és precíz kidolgozás jellemez. A felületek sajátos összjátéka a teljes karosszérián különös feszültséget teremt. A Helyzeti előny Brit sajtóértesülés szerint a Jaguar hamarosan megkezdi az XJ luxuslimuzin indiai gyártását. Mivel a BMW és a Mercedes is helyben gyártja a 7-est és az S-osztályt az ottani piacra, a Jaguar eddig nem tudott versenyezni a két fő ellenfél áraival a magas importadók miatt. A márka leszögezte, hogy mindezektől függetlenül a brit gyártás nem kerülhet veszélybe. i(*