Nógrád Megyei Hírlap, 2017. március (28. évfolyam, 51-76. szám)

2017-03-21 / 67. szám

A zöldségfogyasztás csökkenti a stresszt A zöldségfogyasztás csök­kenti a stresszt egy új ausztrál tanulmány szerint. Sydney. A Sydneyi Egyetem tudósai 60 ezer - 45 éves vagy annál idősebb - ausztrál adata­it vizsgálták meg két időszak­ban, egyszer a 2006-2008-es években, másodszor 2010-ben. Elemezték a zöldség- és gyü­mölcsfogyasztási szokásaikat, az életmódbeli tényezőket és a pszichikai stressz mennyiségét A stressz és a szorongás fokát mérő Kessler-skála használatával a ku­tatók összevetették a stresszérté­­ket és az elfogyasztott zöldség és gyümölcs mennyiségét. A résztvevők mintegy fele evett annyi gyümölcsöt, amen­­­nyi az ajánlások szerint szük­séges, a zöldségfogyasztásban azonban csak hét százalékuk követte az ajánlott mennyiséget - mondta Melody Ding, a kuta­tás vezetője a Hszinhua kínai hírügynökségnek csütörtökön. A kutatásban részt vevő nők, akik napi 5-7 adag zöldséget és gyümölcsöt ettek, 23 százalék­kal kevesebb stresszről számol­tak be, mint azok a nők, akik sem­mit vagy napi egy adagot fo­gyasztottak. Akik napi 3-4 adag zöldséget ettek, 12 százalékkal kevesebb stresszt tapasztaltak azokhoz képest, mint akik sem­mit vagy egy adagot fogyasztot­tak naponta. A közvélekedéssel ellentét­ben a gyümölcsfogyasztásnak nem volt szignifikáns hatása a stressz mennyiségére. „Azt sajnos nem tudjuk, mi a pontos oka annak, hogy a zöldségfo­gyasztás csökkenti a stresszt, a mechanizmus megértésére más tudományterület szakembereit kell a kutatásba bevonnunk" - magyarázta Ding. Ugyan mindkét nemnél meg­figyelhették a zöldségfogyasz­tás stresszcsökkentő hatásait, a nőknél azonban ez erősebb volt,­ mint a férfiaknál. „Lehetséges, hogy valódi élet­tani különbség van a férfiak és a nők között ám az is, hogy a nők egyszerűen pontosabban számol­nak be az étrendjükről és az átélt stresszről"-fűzte hozzá Ding. A bioüzemanyagok csökkentik a repülőgépek koromkibocsátását A bioüzemanyagok használata 50-70 százalékkal csökken­ti a repülőgépek koromkibocsátást - mutatta ki az ameri­kai űrkutatási hivatal (NASA) szakembereinek német és kanadai kutatókkal közös végzett tanulmánya, amelyet a Nature című tudományos folyóiratban mutattak be. Washington: A NASA kalifor­niai kutatóközpontjában 2013- ban és 2014-ben végrehajtott kísérleti repülések idején gyűj­töttek a szakemberek adatokat arról, miként hat az alternatív üzemanyag a repülőgépek haj­tóművének­­ teljesítményére, károsanyag-kibocsátására és a kondenzcsíkok kialakulására, amikor a repülőgépek a keres­kedelmi légi útvonalak magas­ságában repülnek. Kondenzcsík, amely egy em­beri tevékenység által létreho­zott felhő, akkor keletkezik, ami­kor a repülőgépek hajtóművei üzemanyagot elégetve égéster­mékeket, köztük szén-dioxidot, vizet, koromszemcséket bo­csátanak ki a légkörbe. Ezek az égéstermékek a légkörben lévő vízpára számára kondenzációs magként szolgálnak. A levegő­ben lévő és az üzemanyagból a levegőbe kerülő víz ezekre a kondenzációs magvakra ki­csapódik és mert hideg van (mí­nusz 30-50 Celsius-fok) abban a magasságban, ahol a repülőgé­pek járnak, így azonnal meg­fagynak, és apró jégkristályokká alakulnak. A kutatókat leginkább az állandóan létrejövő kondenz­­csíkok érdekelték, mivel azok hosszan tartó és kiterjedt fel­hőket hoznak létre, amelyek a légi közlekedés hiányában nem keletkeznének a légkörben, és amelyekről azt tartják, hogy ha­tással van a Föld környezetére. A NASA tesztjében egy DC-8- as repülőgép mintegy 12 ezer méter magasan repült, négy hajtóműve 50-50 százalékban használt kerozint és megújuló alternatív üzemanyagot, ame­lyet észterekből (oxigéntartal­mú szerves vegyületekből) és növényi olajból előállított zsír­savakból készítettek. A DC-8-as mögött repült különböző távol­ságban három kutató repülőgép, amelyek a károsanyag-kibocsá­­tást mérték és tanulmányozták a kondenzcsíkok kialakulását a két különböző üzemanyag elé­gésekor. „Ez volt az első alkalom, hogy számszerűsítettük a hajtómű­vek által kibocsátott korom­szemcsék mennyiségét, mi­közben egy 50-50 százalékos bioüzemanyag-keveréket hasz­náltunk repüléshez" - idézte Rich Moore-t, a tanulmány veze­tő szerzőjét a Phys.org tudomá­nyos-ismeretterjesztő hírportál. A kutatók folytatják tanulmá­nyukat, hogy megérték és be­mutathassák a bioüzemanyagok használatának előnyeit a légi közlekedésben. TECHNIKA 2017. március 21., kedd Megkezdődött a Fegyeracija űrhajók építése Megkezdődött a Fegye­racija (Szövetség) típusú, a Föld-közeli pályán való repülésre és holdutazásra is alkalmas új orosz űrhajó építése - közölte pénte­ken Koroljovban Vlagyimir Szolncev, az Energija űrra­kéta-építő vállalat vezér­­igazgatója, Moszkva. „A munka aktív szakaszába lépett. Elkészült az egész tervdokumentáció, most az egyes részegységeket épít­jük meg"-mondta. Emlékeztetett, hogy az első, a tervek szerint 2021-re elké­szülő Fegyeraciját Föld-közeli pályán való repülésre tervezték. A négyfős legénység szállításá­ra alkalmas űrhajót 80 száza­lékban kompozit anyagokból, a leszálló egységét pedig 1570C típusú, új alumíniumötvözetből fogják megépíteni. Az űrhajó önállóan repülve 30 napig egy űrállomás része­ként pedig egy évig tartózkod­hat a világűrben. A Fegyeraci­ját Angara-A5V és Angara-A5P típusú hordozórakéták állítják majd Föld körüli pályára. Az űr­hajó első automatikus repülését 2021-re ütemezték be, az első űrhajósok pedig 2023 szállhat­nak majd fel rajta. A Roszkoszmosz orosz űrku­tatási vállalat kedden jelentette be, hogy nyílt pályázaton keres űrhajósokat a holdutazáshoz. A feladatra olyan, 35 évnél fi­atalabb orosz állampolgárok jelentkezését várják, akik mér­nöki, tudományos vagy repülési szakdiplomával rendelkeznek, valamint tapasztalatokat sze­reztek a repülőgép- és a rakéta­gyártásban, illetve az űriparban. A Lomonoszov Moszkvai Álla­mi Egyetem ugyancsak kedden közölte, hogy szeptembertől mintegy 100 hallgatót vesz fel űrkutatási szakára. A kar össze­hangolja majd tevékenységét a szakterületen működő cégek­kel és intézményekkel, többek között a Roszkoszmosszal, az Energijával és az Űrkutatási In­tézettel. A Lomonoszov tavaly novem­berben jelentette be, hogy űr­kutatási szakot készül indítani, amelyen űrhajósokat és más szakembereket fognak képezni az ágazat számára. Nem lesz ennél hosszabb függőhíd A világ leghosszabb füg­­gőhídjának építését kezd­ték Törökországban, az­ Égei-tengert és a Már­vány-tengerrel összekötő tengerszoros, a Dardanel­lák fölött. Isztambul: A Canakkale 1915 nevű híd központi íve 2023 méteres lesz, hosszabb, mint a jelenlegi világrekorderé, az 1991 méteres Akasi-Kaikjo hídé japánban. A nevében az 1915-ös galli­­poli csatára emlékeztető objek­tum alapkőletételén az ázsiai oldalon, Canakkaléban Recep Tayyip Erdogan török elnök, az európai oldalon pedig Binali Yildirim kormányfő volt jelen. Részt vett a ceremónián egy dél-koreai miniszter is, mivel a 10 milliárd török fontba (793 milliárd forint) kerülő hidat egy török és dél-koreai cégekből álló konzorcium építi. A hatsávos híd 2023-ra, a mo­dern Törökország megalapításá­nak 100. évfordulójára készül el, 10 évig az építő konzorcium működteti, majd a török állam veszi át. A világ egyik legforgalma­sabb víziútja, a Dardanellák fö­lött átívelő híd egyike Erdogan elnök azon büszkén hirdetett „őrült" terveinek, amelyekkel egy virágzó „új Törökország" alapjait akarja megvetni. Erdogan tavaly avatta fel Isz­tambulban az első közúti alag­utat a Boszporusz alatt, és a har­madik hidat a Márvány-tengert a Földközi-tengerrel összekötő szoros fölött. A világ első fluoreszkáló békája A világ első ismert fluoresz­káló békafaját fedezték fel véletlenül argentin tudósok. A pöttyös kétéltűn általában nem látszik, hogy külön­leges, ultraibolya fényben azonban zöldesen ragyog. Buenos Aires: A békát Santa Fe ■ közelében fedezték a Buenos Ai­­res-i Bernardino Rivadavia Termé­szettudományi Múzeum tudósai, miközben fán élő pöttyös békák pigmentjét tanulmányozták. A szárazföldi állatok között ritka a fluoreszcencia, vagyis az a jelen­ség amikor a fény rövid hullám­­hosszú sugarait elnyeli egy anyag hosszabb hullámhosszú sugarai hatására pedig fényt bocsát ki. A tudósok azt vették észre, hogy a kis pöttyös béka nor­mál fényben sárgásbarna bőre ultraibolya sugarak hatására hirtelen elkezd zölden világíta­ni. A Hypsiboas punctatusnak elnevezett kétéltűfajról megál­lapították, hogy mirigyváladéka okozza a fluoreszkálást. Az amerikai tudományos aka­démia lapjában (PNAS) megje­lent tanulmány készítői szerint különleges tulajdonsága révén a béka 19-29 százalékkal nö­veli a „ragyogását" a környezet megvilágításától függően. felderítő Sikeresen felbocsájtották a Radar-5 típusú japán katonai felderítő műholdat egy H-2A típusú hordozórakéta segítsé­gével - közölte pénteken a hordozórakétát gyártó Mitsubishi Heavy Industries vállalat. Hírügynökségi jelentések szerint a berendezés feladatai közé tartozik az észak-koreai katonai tevékenység nyomon követése is. Tokió. A konzorcium közlemé­nyéből kiderül hogy a műholdat­­ különleges radarokkal szerelték fel, amelyek rossz időjárásnál és éjszaka is lehetővé teszik a földi célpontok megfigyelését. Föld körüli pályára állva a Ra­dar-5 elődjének, a Radar-3-nak a feladatait veszi át, ezt még 2011-ben helyezték üzembe Észak-Korea ballisztikusraké­­ta-tesztjeivel összefüggésben. A Radar-5 indítását eredetileg csütörtökön tervezték, de a rossz időjárás miatt el kellett halaszta­ni. A pénteki indítást a Kagosima prefektúrában lévő tanegasimai űrközpontból élő adásban lehe­tett nyomon követni. A japán védelmi minisztérium januárban bocsátotta fel első saját, szélessávú távközlési mű­­holdját a japán hadsereg (SDF) kommunikációs hálózatának fejlesztése és ezáltal a biztonsá­gi kihívások hatékonyabb keze­lése céljából. Azt a berendezést szintén egy H2A típusú hordo­zórakéta szállította. A Kirame­­ki-2-es típusú műhold egyike annak a háromnak, amelyek az önvédelmi erőknek nevezett ja­pán hadsereg kizárólagos hasz­nálatában lesznek.

Next