Nógrád Megyei Hírlap, 2019. augusztus (30. évfolyam, 177-202. szám)

2019-08-02 / 178. szám

2019. AUGUSZTUS 2., PENTEK Első az életmentés, utána következik minden más Munka a tragédia, elkál a lélekjelenlét A baleseti helyszínelők mun­kája igencsak összetett. Nagy figyelmet, lélekjelen­létet és odaadást igényel a munkájuk. Tóth-Nagy Orsolya orsolya.nagy@nool.hu NÓGRÁD MEGYE Nincs könnyű feladatuk a baleseti helyszí­nelőknek, akik több órán ke­resztül ott vannak egy-egy ka­rambolnál, majd az irodában tovább folytatódik munká­juk. A szécsényi Holecz Ben­ce három éve dolgozik a szak­mában, és mint mondta, min­dig rendkívül érdekelte őt ez a szakma. - Tisztán emlékszem az el­ső esetre: Szügy és Mohora kö­zött történt egy személyi sérü­léssel járó baleset. Nem volt szerencsére bonyolult, de egy kicsit izgultam, hiszen más­hogy történnek a dolgok a va­ló életben, mint az iskolában. Akkor még nem egyedül vé­geztem a munkát, hiszen a betanulási időmet töltöttem - idézte fel Holecz Bence. A baleseti helyszínelő azt is elárulta, hogyan zajlik a mun­kájuk. - Amikor baleset történik, a tevékenység-irányítási köz­pontba beérkezett bejelentést követően megkapjuk az ös­­­szes információt a történtek­ről, majd minden szükséges kellékkel a helyszínre vonu­lunk, ahol a jelenlévőket ki­kérdezzük. Nem mindig egy­értelmű azonban az eset. A helyszínen a szükséges fel­adatokat végezzük el, így pél­dául a jelöléseket, a fénykép­­felvételek készítését és a mé­retezést - közölte a szakem­ber. Hozzátette: egy nagyobb baleset során akár több órán keresztül is eltarthat a hely­színelés. Az első mindig az életmentés, csak azt követő­en kezdődik meg a rendőrök munkája. Az utómunka pe­dig mindig hosszabb időt vesz igénybe. Azzal kapcsolatban, hogy a balesetnél látottak mennyire viselik meg az embert, Holecz Bence úgy fogalmazott, hogy egy-egy eset során minden je­lenlévő - legyen az mentő, tűz­oltó vagy rendőr - a munkáját végzi. Nincs idő azon gondol­kodni, hogy éppen mit látnak.­­ Esős időben és szürkületben több a gyalogos gázolás. A bal­esetek száma azonban teljesen változó. Van, amikor 4-5 napig nem történik semmi, aztán egy­más után több eset is előfordul. A nyári időszakban általában gyorsabban hajtanak az embe­rek, így súlyosabb balesetek is lehetnek, míg télen az időjárás a probléma. Hétvégéken pedig gyakran előfordul a kábítósze­res vagy alkoholos befolyás mi­att okozott eset - mondta a bal­eseti helyszínelő, aki úgy véli, hogy ebben a szakmában na­gyon fontos az emberség. - A jövőben mindenfélekép­pen szeretnék a közlekedés­­rendészeti osztálynál marad­ni. Sokat jelent számomra ez a munka. Arra törekszem, hogy mindent úgy csináljak, ahogy azt magam is elvárnám egy balesetnél - hangsúlyozta Ho­lecz Bence. A szécsényi Holecz Bence három éve dolgozik a szakmában. Amennyire lehet, megbarátkozott a felkavaró tényekkel Fotó: Hüvösi Csaba Ő a baleseti helyszínelő A baleseti helyszínelő az a sze­mély, aki a közlekedési bal­eset megtörténte után érkezik a helyszínre, és aki képes felis­merni és értékelni a karambol­ban részt vevő járművek, sze­mélyek helyzetét és balesetbe­li szerepét. Feladata, hogy vis­­­szaállítsa az eredeti állapotot, s így kiderüljön, mi is vezetett a balesethez. Biztosítja, hogy a helyszín és a nyomok a baleset bekövetkeztének megfelelő ál­lapotában maradhassanak, ki­hallgatja a szemtanúkat, s er­ről feljegyzést készít - ez alap­ján indul ugyanis meg az el­követők felelősségre vonása. Ő az továbbá, aki felvilágosítja az embereket, akár a balese­tet szenvedetteket, azok hoz­zátartozóit, illetve tájékozta­tást ad a közlekedésben aka­dályozottak részére is. Látogasson el hírportálunkra! NOOL.hu MEGYEI KÖRKÉP 3 Palackozott jövő Lászlók Judit judit,laszlok@nool.hu A romai közlekedési vállalat hasznos módszert vezetett be a metrójegyek vásárlására. Az új műanyaghulla­dék-gyűjtő rendszer lehetővé teszi, hogy műanyag pa­lackokért cserébe jegyet váltsanak az utasok. A cég három tesztgépet üzemeltet egy éven keresztül, va­lamint minden bedobott palackért cserébe öt centet fizet. A jegyvásárlásra fordítható pénzt az utasok bankszámlájára utalják át, amit két applikáció is nyilván­tart. Paolo Simioni, a társaság elnöke elmondta: ez egy olyan rendszer, amely­ben újrahasznosítják a hulladékot, és egyben megjutalmaz­zák az állampolgárok erényes magatartását, és fogyasztói lo­jalitást építenek. S milyen jól jutalmazzák az eré­nyes állampolgári magatartást mondja. Én abszolút támoga­tom az ilyen ötleteket, és na­gyon örülnék, ha hazánkban is találkozhatnék ilyen gyűj­tőrendszerrel. Nyilván ez a kezdeményezés elsősorban a naponta metróval közlekedőket érinti, de szerintem ők örül­hetnek a legjobban. Ahelyett, hogy az emberek szétdobálnák az állomásokon a palackokat, inkább metrójegyre válthatják azokat. Szerintem, így a rómaiak rengeteg műanyaghulla­déktól szabadulhatnak meg, és sokkal környezettudatosab­­bá válhatnak. Sajnos, be kell látni, hogy a mai embereknek szüksége van extrém figyelemfelkeltésre ahhoz, hogy tegye­nek valamit a bolygóért. Az ilyen kreatív ötletek pedig segítenek abban, hogy meg­óvjuk a Földünket! Ezért is bízom abban, hogy ez a gyűjtő­­rendszer népszerű lesz és beválik. Vezetés közben aludt el a sofőr NÓGRÁD MEGYE - Márkháza belterületén, a Rákóczi úton közlekedett személygépkocsi­val egy 53 éves férfi, amikor az eddig rendelkezésre ál­ló adatok alapján a járműve­zető elaludt. A sofőr letért az úttestről a járművel, ami át­szakította az egyik ingatlan kerítését, mígnem a kertben állt meg. A balesetben a jár­művezető és két utasa is meg­sérült - mondta el lapunk­nak Nágel Tamás, a Nógrád Megyei Rendőr-főkapitány­ság sajtóreferense. Az eset kapcsán a rend­őrség arra hívta fel a figyel­met, hogy a fáradtság telje­sítménykorlátozó, a biztonsá­gos közlekedéssel össze nem egyeztethető hatása a gépjár­művezetés terén is egyértel­műen kimutatható, így a fá­radt állapotban történő ve­zetés jelentősen növeli a bal­esetek veszélyét. E kockázat minimalizálása érdekében mindig meg kell győződni a gépjármű vezetőjének arról, hogy vezetésre alkalmas ál­lapotban van-e. Fontos, hogy a sofőr ne kezdje meg a veze­tést fáradtan, valamint kerül­je a hosszabb utazásokat éjfél és reggel 6 óra között, amikor a természetes éberség a leg­alacsonyabb szintű. Ajánlott 2 óra vezetés után legalább 15 perces szüneteket tarta­nia a volánnál ülőnek és uta­sainak is. K. D. R. Az autó áttörte a kerítést, majd a kertben állt meg Fotó: NMH Egyedül szűkebb hazánkban haladta meg a cégek száma a tavalyi féléves adatokat Kizárólag nálunk létesül egyre több társaság NÓGRÁD MEGYE Tovább csök­ken a hazai aktív cégek száma, s jóllehet számos ágazatban és megyében élénk a cégalapítá­si kedv, csupán három olyan ágazat volt, ahol több cég mű­­­ködött az idei második negyed­év végén, mint tavaly ilyenkor. A megyék közül pedig csupán Nógrádban haladta meg a cé­gek száma a tavalyi féléves­ adatokat - közölte a Bisnode. Az üzleti információszol­gáltató cég saját adatai sze­rint a 2018 második negyed­évi 499 804-hez képest idén 491 687 aktív cég szerepelt a nyilvántartásokban. Bár a cég­­alapítási kedv látványosan, több mint 8 százalékkal emelkedett (összesen 14 935 céget hoztak létre), kevesebb csődöt jelen­tettek és kevesebb felszámolást vagy kényszertörlést indítottak, mint az egy évvel ezelőtti idő­szakban, ezek együtt sem tud­ták ellensúlyozni a működő cé­gek számának csökkenését. Iparágak szerint az új cég­alapítások számát nézve mes­­­sze az építőipar vezet. A műkö­dő cégek számát tekintve ál­talános a visszaesés minden iparágban, kivéve három te­rületet: az ipari gépek javítá­sát, a kommunális tevékeny­séget és az említett építőipart. A legtöbb céget a szakmai, tu­dományos, műszaki tevékeny­ség területe, illetve a nagyke­reskedelem és a kiskereskede­lem szektorai vesztették. A megyék közül mindös­­­sze egy olyan volt, ahol nőtt a cégek száma tavalyhoz ké­pest: Nógrában kevesebb mint félszázalékos emelkedést jelen­tett az, hogy 21-gyel több mű­ködő cég volt idén. Az összes többi megyében csökkent a működő cégek száma, a legje­lentősebb, több mint 3 százalé­kos esést Komárom-Esztergom megyében, a legkisebb mérté­kű, kevesebb mint 0,1 százalé­kosat pedig Győr-Moson-Sop­­ron megyében mérték. K. I. Üzletember az asztalnál: Nógrád jó befektetés Fotó: Pixabay Nógrád okot ad minden reményre A legkevesebb cég (4303) a megyék közül a legkisebb la­kosságszámú Nógrádban működött 2019 második ne­gyedévének végén. Szűkebb hazánkban tavalyhoz képest jelentősen, 31 százalékkal több céget (156-ot) alapítot­tak. Jelentős földrajzi eltérés van a cégek számát tekintve. Budapesten és Pest megyé­ben magasabb a működő cé­gek száma, mint a többi me­gyében.

Next