Nógrád Megyei Hírlap, 2019. augusztus (30. évfolyam, 177-202. szám)
2019-08-02 / 178. szám
2019. AUGUSZTUS 2., PENTEK Első az életmentés, utána következik minden más Munka a tragédia, elkál a lélekjelenlét A baleseti helyszínelők munkája igencsak összetett. Nagy figyelmet, lélekjelenlétet és odaadást igényel a munkájuk. Tóth-Nagy Orsolya orsolya.nagy@nool.hu NÓGRÁD MEGYE Nincs könnyű feladatuk a baleseti helyszínelőknek, akik több órán keresztül ott vannak egy-egy karambolnál, majd az irodában tovább folytatódik munkájuk. A szécsényi Holecz Bence három éve dolgozik a szakmában, és mint mondta, mindig rendkívül érdekelte őt ez a szakma. - Tisztán emlékszem az első esetre: Szügy és Mohora között történt egy személyi sérüléssel járó baleset. Nem volt szerencsére bonyolult, de egy kicsit izgultam, hiszen máshogy történnek a dolgok a való életben, mint az iskolában. Akkor még nem egyedül végeztem a munkát, hiszen a betanulási időmet töltöttem - idézte fel Holecz Bence. A baleseti helyszínelő azt is elárulta, hogyan zajlik a munkájuk. - Amikor baleset történik, a tevékenység-irányítási központba beérkezett bejelentést követően megkapjuk az összes információt a történtekről, majd minden szükséges kellékkel a helyszínre vonulunk, ahol a jelenlévőket kikérdezzük. Nem mindig egyértelmű azonban az eset. A helyszínen a szükséges feladatokat végezzük el, így például a jelöléseket, a fényképfelvételek készítését és a méretezést - közölte a szakember. Hozzátette: egy nagyobb baleset során akár több órán keresztül is eltarthat a helyszínelés. Az első mindig az életmentés, csak azt követően kezdődik meg a rendőrök munkája. Az utómunka pedig mindig hosszabb időt vesz igénybe. Azzal kapcsolatban, hogy a balesetnél látottak mennyire viselik meg az embert, Holecz Bence úgy fogalmazott, hogy egy-egy eset során minden jelenlévő - legyen az mentő, tűzoltó vagy rendőr - a munkáját végzi. Nincs idő azon gondolkodni, hogy éppen mit látnak. Esős időben és szürkületben több a gyalogos gázolás. A balesetek száma azonban teljesen változó. Van, amikor 4-5 napig nem történik semmi, aztán egymás után több eset is előfordul. A nyári időszakban általában gyorsabban hajtanak az emberek, így súlyosabb balesetek is lehetnek, míg télen az időjárás a probléma. Hétvégéken pedig gyakran előfordul a kábítószeres vagy alkoholos befolyás miatt okozott eset - mondta a baleseti helyszínelő, aki úgy véli, hogy ebben a szakmában nagyon fontos az emberség. - A jövőben mindenféleképpen szeretnék a közlekedésrendészeti osztálynál maradni. Sokat jelent számomra ez a munka. Arra törekszem, hogy mindent úgy csináljak, ahogy azt magam is elvárnám egy balesetnél - hangsúlyozta Holecz Bence. A szécsényi Holecz Bence három éve dolgozik a szakmában. Amennyire lehet, megbarátkozott a felkavaró tényekkel Fotó: Hüvösi Csaba Ő a baleseti helyszínelő A baleseti helyszínelő az a személy, aki a közlekedési baleset megtörténte után érkezik a helyszínre, és aki képes felismerni és értékelni a karambolban részt vevő járművek, személyek helyzetét és balesetbeli szerepét. Feladata, hogy visszaállítsa az eredeti állapotot, s így kiderüljön, mi is vezetett a balesethez. Biztosítja, hogy a helyszín és a nyomok a baleset bekövetkeztének megfelelő állapotában maradhassanak, kihallgatja a szemtanúkat, s erről feljegyzést készít - ez alapján indul ugyanis meg az elkövetők felelősségre vonása. Ő az továbbá, aki felvilágosítja az embereket, akár a balesetet szenvedetteket, azok hozzátartozóit, illetve tájékoztatást ad a közlekedésben akadályozottak részére is. Látogasson el hírportálunkra! NOOL.hu MEGYEI KÖRKÉP 3 Palackozott jövő Lászlók Judit judit,laszlok@nool.hu A romai közlekedési vállalat hasznos módszert vezetett be a metrójegyek vásárlására. Az új műanyaghulladék-gyűjtő rendszer lehetővé teszi, hogy műanyag palackokért cserébe jegyet váltsanak az utasok. A cég három tesztgépet üzemeltet egy éven keresztül, valamint minden bedobott palackért cserébe öt centet fizet. A jegyvásárlásra fordítható pénzt az utasok bankszámlájára utalják át, amit két applikáció is nyilvántart. Paolo Simioni, a társaság elnöke elmondta: ez egy olyan rendszer, amelyben újrahasznosítják a hulladékot, és egyben megjutalmazzák az állampolgárok erényes magatartását, és fogyasztói lojalitást építenek. S milyen jól jutalmazzák az erényes állampolgári magatartást mondja. Én abszolút támogatom az ilyen ötleteket, és nagyon örülnék, ha hazánkban is találkozhatnék ilyen gyűjtőrendszerrel. Nyilván ez a kezdeményezés elsősorban a naponta metróval közlekedőket érinti, de szerintem ők örülhetnek a legjobban. Ahelyett, hogy az emberek szétdobálnák az állomásokon a palackokat, inkább metrójegyre válthatják azokat. Szerintem, így a rómaiak rengeteg műanyaghulladéktól szabadulhatnak meg, és sokkal környezettudatosabbá válhatnak. Sajnos, be kell látni, hogy a mai embereknek szüksége van extrém figyelemfelkeltésre ahhoz, hogy tegyenek valamit a bolygóért. Az ilyen kreatív ötletek pedig segítenek abban, hogy megóvjuk a Földünket! Ezért is bízom abban, hogy ez a gyűjtőrendszer népszerű lesz és beválik. Vezetés közben aludt el a sofőr NÓGRÁD MEGYE - Márkháza belterületén, a Rákóczi úton közlekedett személygépkocsival egy 53 éves férfi, amikor az eddig rendelkezésre álló adatok alapján a járművezető elaludt. A sofőr letért az úttestről a járművel, ami átszakította az egyik ingatlan kerítését, mígnem a kertben állt meg. A balesetben a járművezető és két utasa is megsérült - mondta el lapunknak Nágel Tamás, a Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense. Az eset kapcsán a rendőrség arra hívta fel a figyelmet, hogy a fáradtság teljesítménykorlátozó, a biztonságos közlekedéssel össze nem egyeztethető hatása a gépjárművezetés terén is egyértelműen kimutatható, így a fáradt állapotban történő vezetés jelentősen növeli a balesetek veszélyét. E kockázat minimalizálása érdekében mindig meg kell győződni a gépjármű vezetőjének arról, hogy vezetésre alkalmas állapotban van-e. Fontos, hogy a sofőr ne kezdje meg a vezetést fáradtan, valamint kerülje a hosszabb utazásokat éjfél és reggel 6 óra között, amikor a természetes éberség a legalacsonyabb szintű. Ajánlott 2 óra vezetés után legalább 15 perces szüneteket tartania a volánnál ülőnek és utasainak is. K. D. R. Az autó áttörte a kerítést, majd a kertben állt meg Fotó: NMH Egyedül szűkebb hazánkban haladta meg a cégek száma a tavalyi féléves adatokat Kizárólag nálunk létesül egyre több társaság NÓGRÁD MEGYE Tovább csökken a hazai aktív cégek száma, s jóllehet számos ágazatban és megyében élénk a cégalapítási kedv, csupán három olyan ágazat volt, ahol több cég működött az idei második negyedév végén, mint tavaly ilyenkor. A megyék közül pedig csupán Nógrádban haladta meg a cégek száma a tavalyi féléves adatokat - közölte a Bisnode. Az üzleti információszolgáltató cég saját adatai szerint a 2018 második negyedévi 499 804-hez képest idén 491 687 aktív cég szerepelt a nyilvántartásokban. Bár a cégalapítási kedv látványosan, több mint 8 százalékkal emelkedett (összesen 14 935 céget hoztak létre), kevesebb csődöt jelentettek és kevesebb felszámolást vagy kényszertörlést indítottak, mint az egy évvel ezelőtti időszakban, ezek együtt sem tudták ellensúlyozni a működő cégek számának csökkenését. Iparágak szerint az új cégalapítások számát nézve messze az építőipar vezet. A működő cégek számát tekintve általános a visszaesés minden iparágban, kivéve három területet: az ipari gépek javítását, a kommunális tevékenységet és az említett építőipart. A legtöbb céget a szakmai, tudományos, műszaki tevékenység területe, illetve a nagykereskedelem és a kiskereskedelem szektorai vesztették. A megyék közül mindössze egy olyan volt, ahol nőtt a cégek száma tavalyhoz képest: Nógrában kevesebb mint félszázalékos emelkedést jelentett az, hogy 21-gyel több működő cég volt idén. Az összes többi megyében csökkent a működő cégek száma, a legjelentősebb, több mint 3 százalékos esést Komárom-Esztergom megyében, a legkisebb mértékű, kevesebb mint 0,1 százalékosat pedig Győr-Moson-Sopron megyében mérték. K. I. Üzletember az asztalnál: Nógrád jó befektetés Fotó: Pixabay Nógrád okot ad minden reményre A legkevesebb cég (4303) a megyék közül a legkisebb lakosságszámú Nógrádban működött 2019 második negyedévének végén. Szűkebb hazánkban tavalyhoz képest jelentősen, 31 százalékkal több céget (156-ot) alapítottak. Jelentős földrajzi eltérés van a cégek számát tekintve. Budapesten és Pest megyében magasabb a működő cégek száma, mint a többi megyében.