Nógrádi Krónika, 1995. április (2. évfolyam, 77-99. szám)

1995-04-01 / 77. szám

2 Nicosia­­ Iraki kurdok közlé­se szerint Szaddám Huszein erői támadást intéztek az észak-iraki kurd biztonsági övezet ellen, amelybe nemrég török csapatok hatoltak be. A Kurdisztáni Hazafias Unió (PUK), a két fő iraki kurd szervezet egyike azt állította, hogy 3000 iraki katona, 30 páncélos és több mint 50 pán­célozott harcijármű hatolt be csütörtökön a nyugati szövet­ségesek által 1991-ben létre­hozott biztonsági övezetbe. Iraki katonaszökevények és a PUK gerillái felvették velük a küzdelmet, és sikerült vissza­szorítaniuk őket. Bécs - Tizenöt évi börtön­­büntetésre ítélte a bécsi tarto­mányi bíróság ifjabb Hans Jörg Schimaneket, akit az es­küdtek egyhangúlag bűnös­nek találtak valamennyi, az újnáci tevékenységgel össze­függő vádpontban. Az ítélet arra hivatkozik, hogy a per során bebizonyosodott: Alsó- Ausztria 31 éves „körzetmeg­bízottja” 1987-től letartóztatá­sáig a Gottfried Küssel vezette VAPO (Néphez hű Parlamen­ten Kívüli Szervezet) vezető­jeként tevékenykedett, hosszú távon a demokratikus jog­rend megdöntésére, nemzeti­­szocialista kormány alakításá­ra törekedett, és célja volt Ausztria hozzácsatolása egy ismét létrehozandó nagyné­met birodalomhoz. Tokió — Lengyelország diplomáciai válaszlépéseket tett Észak-Korea ellen, amiért Phenjan a közelmúltban távo­zásra kényszerítette a koreai fegyverszünetet felügyelő bi­zottságban képviselt küldött­ségét. Varsó hazahívta phen­­jani nagykövetét, és felszólí­totta Észak-Koreát, hogy hat hónapon belül csökkentse fel­ére varsói nagykövetségének létszámát. Tájékoztatta továb­bá Phenjant, hogy az év végé­ig felfüggeszti a hivatalos kül­döttségek kölcsönös látogatá­sát. Mardzsajún - Életét vesz­tette az Irán-barát Hezbollah egyik vezetője pénteken Dél- Libanonban, amikor egy iz­raeli katonai helikopter raké­tát lőtt ki személygépkocsijá­ra. A 48 éves Ruda Jasszin, aki Abu Ali néven vált ismertté, egyike a Hezbollah (Isten Pártja) nevű gerillaszervezet tíz legmagasabb rangú dél-li­banoni vezetőjének. A rakéta­­támadás Derdgaja falu köze­lében történt, Tirusz (Szúr) kikötővárostól néhány kilo­méterre keletre. Párizs - Hatalmas össze­get, 20-30 millió frankot zsák­mányoltak péntek hajnalban azok a rablók, akik Párizs mellett, Vert-le-Grand-ban kifosztották egy pénzszállító cég helyi központját. A fel­fegyverzett kommandó négy vagy öt férfiból állt, s a betö­rés legegyszerűbb módját vá­lasztotta: csütörtök este meg­szállta a cég vezetőjének laká­sát, egész éjszaka túszul tartva az illetőt, feleségét és gyere­keit. A férfit a gyerekek kivég­zésével fenyegették meg, s ez­zel vették rá, hogy hajnalban elmenjen velük, s kinyissa a cég széfjeit. A banditák egy rendszám nélküli teherkocsi­ban, megkötözve otthagyták az egész családot, ők maguk pedig a pénzzel kereket ol­dottak. __________________Nóm­adié Krónika KOVÁCS LÁSZLÓ A ROMÁNIAI „ZÁSZLÓTÖRVÉNYRŐL’’ EBESZ-tanácskozás A XXI. század európai biztonsági modelljének kidolgozá­sáról kezdett vitát pénteken Prágában az Európai Bizton­sági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) vezető tisztség­­viselőinek tanácsa, ülésének második, befejező napján. A tanács csütörtökön a soros elnök, Magyarország külügy­miniszterének beszámolóját vitatta meg a legfontosabb eu­rópai konfliktusokról, valamint az EBESZ rendezésükben vállalt szerepéről. Kovács László miniszter magyar tudósítóknak nyilatkozva is­mertette az új európai bizton­sági modellel kapcsolatos ma­gyar álláspontot. Ezek szerint annak a meglévő szervezetek­re kell épülnie - alá- és föl­érendeltség nélkül -, ugyan­akkor biztosítania kell, hogy tevékenységük összekapcso­lódjon. A leendő biztonsági struktúrának ki kell fejeznie azt, hogy a biztonság nem csupán katonai elemekből, de politikai, gazdasági és huma­nitárius, emberi jogi és ki­sebbségi jogi elemekből is áll. Végül fontos, hogy képes le­gyen alkalmazkodni a gyor­san változó európai viszo­nyokhoz. A miniszter elmondta, hogy a prágai ülés idején diploma­tákkal folytatott kötetlen beszél­getéseiben sok elismerő véle­ményt hallott a magyar-szlovák Prágában alapszerződés aláírásáról, amelyet egyértelműen Ma­gyarország jelentős diplomá­ciai sikereként könyvelnek el. A magyar-román alapszer­ződésről hamarosan folytatódó tárgyalásai kapcsán ugyanak­kor kifejtette: nem tűnik kedve­ző jelnek, hogy a román szená­tus most fogadta el azt az euró­pai normákkal teljesen ellenke­ző törvényt, amely megtiltja más nemzetek szimbólumainak és himnuszának használatát. „Úgy gondolom - mondta Ko­vács László -, hogy Bukarestre nem kis nemzetközi nyomás fog nehezedni, hogy ez a szená­tusi döntés végül ne emelked­jék törvényerőre.” 59 EMBERÉLETET KÖVETELT A LÉGIKATASZTRÓFA Lezuhant egy román utasszállító repülő A TAROM román légitársaság péntek délben kiadott köz­leménye szerint 59 halálos áldozata van a Bukarest közelé­ben péntek reggel bekövetkezett légikatasztrófának: a 49 utas mellett életét vesztette a 10 főnyi személyzet is. Az ál­dozatok között nem volt magyar állampolgár, nagy részük belga utas volt. A gép Brüsszelbe indult. Az A-310-324 típusú, korszerű Airbus katasztrófája három perccel a felszállás után, 9 óra 11-kor történt. A gép mintegy 5-600 méter magasból a repü­lőtér és a közvetlen szomszédsá­gában lévő Balotesti falu vas­útállomásától mintegy 300 mé­terre zuhant le, egyelőre isme­­retlen okokból. Az irányítóto­ronnyal hirtelen megszakadt a kapcsolat. A szerencsétlenség szemtanúi robbanást észleltek, de nem tudták megmondani, hogy arra a levegőben vagy a földön került sor. Előzőleg több helyi rádióállomás azt a hírt kö­zölte, hogy a gép lezuhanása el­őtt egy vagy két robbanást ész­leltek. A TAROM vezér­­igazgatója, Nicolae Brutaru pén­teken kijelentette, hogy nem a pilóta a hibás, nem lehetett szó hibás manőverről. Szerinte az időjárási viszonyok megfelelőek voltak a felszálláshoz, noha ha­vazott. Brüsszelben bejelentették, hogy a francia Airbus Indust­rie szakértőinek egy csoportja elutazott Bukarestbe, hogy részt vegyen a tragédia körül­ményeinek kivizsgálásában. A szerencsétlenül járt gépet ta­valy áprilisban állította forga­lomba a TAROM. Előzőleg hét éven át egy másik társa­ságnál használták, és eddig összesen 31 ezer órát repült. Nem azonos azzal az Air­­busszal, amelynek tavaly szeptemberben támadtak ne­hézségei a párizsi Orly repü­lőtér közelében. A pilótának akkor sikerült elkerülnie a katasztrófát. A TAROM román légitársa­ság Brüsszelbe tartó, Bukarest közelében lezuhant járata a ti­zenegyedik Airbus típusú gép volt, amelynek a katasztrófája emberéleteket követelt. Az Airbus roncsai Kormányátalakítás Ausztriában Ferdinand Laczina pénzügyminiszter lemondását követő­en három további szociáldemokrata miniszter is távozik a parlamenti költségvetési vita egy hét múlva esedékes befe­jezése után az osztrák kormányból: Franz Löschnak, a bel­­ügyi, Johanna Dohnál a nőügyi és Josef Hesoun a szociális és munkaügyi tárca éléről. A hír nem okozott meglepe­tést: már a jelenlegi, negyedik Vranitzky-kormány megala­kulásakor voltak olyan hírek, hogy ezeken a posztokon vál­tozás lesz. Löschnak és Hesoun több ízben nyilatkozott arról, hogy hivatalába belefáradt Löschnak 18, Dohnál 16 éven­­ át volt kormánytag. Mindkét minisztert sok bírálat érte. Jo­sef Hesoun négy és fél éve vette át a szociális és munka­ügyi tárcát. Az utódokról a szocialista párt elnöksége a hét végén tanácskozik. Péntek délután az osztrák parlamentben az ellenzéki szabadságpárti Jörg Haider bizalmatlansági indítványt nyújtott be Vranitzky kancellár ellen, de az nem kapta meg a szavazatok többségét. Tíztengés áprilisi tréfa Az Almatiban megjelenő Ekszpressz K című lap pénte­ken „szenzációs” hírt közölt. Azt írta, hogy a kazah nemzeti valu­ta, a tenge tízes címletű bankje­gyeit 125-250 dollár közötti összegért váltják be a bankok, miután kiderült, hogy „hiba történt” a bankók nyomásakor. Nevezetesen a londoni pénz­nyomdában, ahol a tenge ké­szül, a hamisítás megnehezíté­sét szolgáló fémszál platina és arany ötvözetéből készül, és ezért ér ilyen sokat a kazah tíztengés. A bankokban hiába magya­rázták egy-két nehézfejű kliens­nek, hogy szombaton nem jele­nik meg a lap és annak előzete­sen elsütött áprilisi tréfájáról sem­ szó. A pórul jártak nem tá­gítottak, és perrel fenyegetőz­nek. A bíróságok portásai igye­keztek megnyugtatni a rásze­­detteket, mondván­­ mindenki megteheti feljelentését, de csak egyetlen napon, április 1-jén fo­gadják el a beadványokat. A Vajdaságban is gyilkolt Megnyugvást hozott a Vajda­ságban az ötszörös, más feltéte­lezések szerint hatszoros gyil­kos, Josip Vujic magyarországi letartóztatása - ő volt a siklósi taxisofőr gyilkosa. A vajdasági horvát származású fiatalembert már Jugoszláviában is őrizetbe vették tavaly nyáron, Vujic azonban homokot szórt az őt kí­sérő rendőrök szemébe, és megszökött a szabadkai bíró­ságról. Március 11-ig nem hallatott magáról, az ezt követő napok­ban azonban a vajdasági Baj­­mokon öt, Szabadkán pedig egy ember ölt meg. A szabadkai hatóságok hangsúlyozták, hogy a veszélyes bűnöző elfogását a jugoszláv és magyar rendőrök együttműkö­désével sikerült elérni. ____________________________\vo GÖNCZ ÁRPÁD AZ EMÍRSÉGEKBEN Sivatagi kirándulás Göncz Árpád köztársasági elnök, aki hivatalos látogatáson tartózkodik az Egyesült Arab Emírségekben, pénteken, amely ott pihenőnap, az emírségek fővárosából, Abu-Dza­­biból kétórás sivatagi autóút után Al-Ain oázisba érkezett. Az ősi település mezőgazdasá­gi kultúrájáról híres, csodá­latra méltó energiát és pénzt fektetnek a zöld területek ön­tözésébe. Az emírségek terü­letének csaknem 90 százaléka sivatag, de a sótalanított ten­gervízzel és a fejlett technoló­giával rendkívüli eredménye­ket érnek el. Abu-Dzabi pia­cán az innen származó, a világ legdrágábban termelt zöldsé­geit árusítják. A köztársasági elnök a pénteki pihenőnap után szombaton reggel az emírsé­gek másik erősségébe, Dubaj­ba látogat. Ez az emirátus sze­rényebb olajvagyonát az inf­rastruktúra fejlesztésére for­dítva a térség kereskedelmi központjának szerepét kíván­ja betölteni. Ennek megfele­lően a magyar exportnak is mintegy 78 százaléka Dubaji­­ba irányul. A tárgyalások itt is folytatódnak, további esélye­ket adva a jövőbeni tényleges üzletkötésekre, amelyek kö­zül már nem egy körvonala­zódik. Abu-Dzabi tömegtájékoz­tatási eszközei pénteken a gazdasági és kereskedelmi kapcsolatok lehetőségeiről, a diplomáciai konzultációk konkrét nézetazonosságot mutató megállapításairól szá­moltak be. Egyelőre azonban csak kecsegtető gazdasági esé­lyekről s a bizalom erősítését egyértelműen jól szolgáló po­litikai és diplomáciai tárgyalá­sokról szóltak a jelentések. A sajtó képes tudósításokat kö­zölt, a televízió csaknem tíz­perces filmet mutatott be a magyar államfő és Zájid sejk államfő találkozóiról. Kiemelt figyelmet szenteltek Somogyi Ferenc külügyi államtitkár és partnere eszmecseréjének is. A CSECSENEK A HEGYEKBE HÚZÓDNAK Az oroszok bevonultak Saliba A csecsenföldi orosz csapatok pénteken délután elfoglal­ták Dzsohar Dudajev csecsen elnök fegyvereseinek utolsó erősségét, a Groznijtól délre fekvő Sali városát. Ezt az orosz erők mozdoki parancsnokságának sajtóközpontja je­lentette be. Korábban az orosz erők már bevették Guder­­meszt, egy hete pedig Argun került a kezükre. Az orosz csapatok vezetése el­őzőleg ultimátumot intézett Sáli védőihez, helyi idő sze­rint pénteken délelőtt tíz órá­ig adva időt a fegyverletétel­re. Ezt követően vonultak be az orosz belügyi alakulatok a városba, a hadsereg egységei­nek támogatásával. A sajtó­­központ illetékese szerint nem követelt áldozatokat az orosz erők, illetve a polgári lakosság körében a hadműve­let, és a helyi lakosok állítólag támogatták az előrenyomuló erőket. Aszlan Maszhadov, a csecsen vezérkar főnöke előzőleg nem zárta ki, hogy amennyiben az utolsó csecsen erősségnek szá­mító Sáli feladására kény­szerülnek, úgy a déli hegyek­be visszavonulva parti­zánháborút kezdenek majd a Dzsohar Dudajev elnököt támo­gató erők. Sáli városának orosz elle­nőrzés alá kerülése után meg­szűnnek a harci cselekmények Csecsenföldön. Ezt Oleg Szosz­­kovec orosz első miniszterelnök­helyettes közölte pénteken Moszkvában. Mint mondotta, Csecsenföldön már folyik a he­lyi hatalmi szervek létrehozása, és lényegében megkezdődött a választások előkészítése. Szosz­­kovec vezeti a csecsenföldi helyreállításra létehozott állami bizottságot. Clinton Haitiba látogatott Bill Clinton amerikai elnök pénteken Port-au-Prince-ben köszönetet mondott az ameri­kai csapatoknak a haiti de­mokratikus kormányzás hely­reállításához és az alapvető biztonsági feltételek kialakítá­sához nyújtott segítségükért. Az amerikai elnök péntek reggel érkezett a szigetor­szágba. Részt vesz azon a ce­remónián, közép-európai idő szerint késő este, amelyen Butrosz Gáli ENSZ-főtitkár és Jean-Bertrand Aristide haiti elnök jelenlétében az ameri­kai csapatok jelképesen át­adják a békefenntartás sta­fétabotját a világszervezet erőinek. Forradalmat ígér a Tulip Forradalmian új közlekedési rendszert alakíthat ki a Peu­geot cég új villanyautója. Az új rendszer jelentősen csök­kenthetné a nagyvárosokban a forgalmi dugókat, parkolási gondokat, környezetszennye­zést. A rendszer lelke egy kicsi, mindössze 2,2 méteres, két­személyes elektromos autó, a „Tulip” - tulipán. (Az elneve­zés a rendszer francia nevé­nek kezdőbetűiből alakult ki.) Ezt azonban nem magánsze­mélyeknek, hanem a városi hatóságoknak adnák el. Az autókból a település különbö­ző pontjain számítógép-ellen­­őrizte kölcsönzőket létesíte­nének, a magánszemélyek pe­dig „előfizethetnének” az új szolgáltatásra. Évi néhány száz frankos előfizetési díj fe­jében regisztrálnák adataikat, kapnának egy távirányítót, amellyel bármelyik ilyen köl­csönzőben egyszerűen beül­hetnének az éppen ott lévő, szabad autókba, s mindössze az lenne a kötelezettségük, hogy célpontjukhoz érve az ottani legközelebbi, hasonló kölcsönzőnél hagyják a jár­művet. Az elektromos autó hatótávolsága hatvan kilomé­ter, de célpontjához érve azonnal újratöltődik. A kocsikat infravörös adókkal látnák el, amelyek jeleit a városban felállítan­dó érzékelők fognák, s to­vábbítanák a központi szá­mítógéphez. Ez gondos­kodna a járművek egyenletes eloszlásáról (a cégnek lenné­nek saját sofőrjei, akik egyik helyről a másikra vinnék az autókat), a hibák kijavíttatásá­ról s a használat utáni számlá­zásról. A megvalósításra még vár­ni kell: a rendszer gyakorlati próbái 1996-ban kezdődnek majd Tours városában, s való­di bevezetése legkorábban 2000 körülre tehető. Ilyen a Tulip belseje

Next