Nógrádi Krónika, 1995. november (2. évfolyam, 256-281. szám)
1995-11-27 / 278. szám
1995. NOVEMBER 27., HÉTFŐ Nógrádi 6 Krónika AZ ÖREGÚR FARKASBŐRBE BÚJIK Próbaút az új Opel Vectrával Az 1995-ös év egyik legnagyobb újdonságának számító autójával, az új Opel Vectrával ismerkedhettünk meg egy rövid próbaúton. Tesztautónk egy 1,6 literes, 16 szelepes, ötajtós Vectra volt. PRÉM ANDRÁS A Vectra első pillantásra olyan, mint a világ autógyártásának napjainkban megjelenő többi új modellje: a divatnak megfelelően a gömbölyű formák jellemzik. Amitől mégis „más”, az jellegzetes „Opelsége”, s egy rafinált de szembetűnő formai érdekesség: a tervezők egy egészen új visszapillantó tükröt illetve burát alkottak, s ez némiképp megbolondítja a karosszéria vonalvezetését. Az autóba beülve kissé csalódik az ember, mert azt gondolná, hogy az egyedi külső mögött biztos belül is van valami eddig soha nem látott újdonság. Persze a csalódottság nem azt jelenti, hogy valami nem jó. Az Omegából már ismert - könnyen átlátható és érthető - műszerfal tárul a sofőr elé. Középen a kilométeróra, aminek jellegzetessége, hogy 50 kilométeres sebességig 10 kilométerenként van kalibrálva, azonban onnantól már csak húszas ugrásokkal jelzi a sebességet a műszer. A kilométeróra bal oldalán a fordulatszámmérő, jobb oldalán pedig egy digitális kijelző kapott helyet. Az alaptípuson ez a kijelző a dátumot, hőmérsékletet és a rádióhoz kapcsolódó adatokat mutatja, míg a komolyabb fedélzeti számítógép a pillanatnyi fogyasztástól az átlagsebességig szinte mindent mér. A fordulatszámmérő, a kilométeróra és a digitális kijelző alatt láthatóak illetve nem láthatóak a különböző ellenőrző lámpák, amelyek kigyulladva figyelmeztetnek egy esetleges hibára. Ugyanitt kapott helyet többek között a fényszóró és a hátsó szélvédő párátlanítójának, vagy éppen a kipörgésgátlónak a visszajelzője is. Az autó ülései kényelmesek és kanyarokban rendkívül jó oldaltartásúak. A pedálok, a jó fogású kormány és a sebességváltó kényelmes távolságra van a vezetőtől, akit még a két első ülés közötti könyöktámasz is kényeztet. Persze a praktikumot sem hanyagolják el a német tervezők a Vectránál. Az ajtók belső oldalán lévő térképtartó nagy, a zárható kesztyűtartó pedig még a jobb oldali légzsákkal felszerelt autókban is méretes. A már említett könyöktámasz teteje felnyitható és ebbe is lehet rakodni vagy éppen üdítőt tárolni az erre kiképzett rekeszben. Valószínűleg az Opel mérnökei gyakran fogyasztanak italt az autóban, mert összesen öt pohártartó található az első üléseknél. Kettő a hamutartó alól nyitható ki, kettő a kesztyűtartó ajtaján és egy a könyöktámasz belsejében. A Vectrában több olyan apróság gondoskodik a kényelemről és a praktikumról, mint például a tanksapka mellé helyezett szelepsapka lecsavarását segítő műanyag, vagy a sminktükröt megvilágító lámpa. Az autó ahogy egy új járműnek kell, „pöccre” indul, ez azonban csak a fordulatszámmérőn vehető észre, hiszen a motor hangját egyáltalán nem hallani. Nincs ez másként menet közben sem, talán csak annyi a különbség, hogy a kilométeróra mozgása is jelzi, hogy autózunk. A futómű olyannyira kényelmes, hogy az embernek az az érzése támad, hogy az autóban van valamilyen új rendszer ami előre betömi az út gödreit. Ugyanez a futómű azonban farkasbőrbe is tud bújni. Nagyobb gázadásnál és gyorsabb fordulásoknál az autó az útra lapul, elveszti öreguras formáját és rendkívül sportossá alakul át. Az általunk kipróbált 1.6 literes, tizenhat szelepes, 100 lóerős modell jó menetteljesítményeket sugallt, azonban a masszív felépítés miatt, csak éppen elegendőnek tűnt az első hallásra sok lóerő. Az autó gyorsulása gyári adatok szerint 12.5 másodperc, míg végsebessége 188 kilométer óránként. Egy új autónál a műszaki paraméterek versenyképessége mellett legalább akkora szerepe van az árnak is: az alapfelszereltségű Vectra, egy 75 lóerős motorral 3 050 000 forintba kerül, s ez a kategória és azt Opel múltját ismerve nem kiemelkedően sok. Szarvasálló autó Jávorszarvasok tesztelik a Magyarországon elsősorban vadászgép ajánlatáról ismert svéd SAAB-cég új autóit. A típus fejlesztés e szokatlan eseményének hírértékét nem csökkenti, hogy ezek a pompás állatok a próbákon gumi- és vászonalakzatban jelennek meg, ám a célnak tökéletesen megfelelő formában. Nevezetesen is azt a célt szolgálva, hogy miképpen változtassák meg a tervezők a kocsik alakját és karosszériaelemeit a szarvasokkal való ütközésre számítva. A legutolsó skandináv statisztika meggyőzően bizonyította, hogy valamit tenni kell, hiszen a 21 ezres közúti baleset közel egynegyede azért történt, mert a vezető semmiképpen nem kerülhette el a jávorszarvassal való ütközést. S mivel egy jól megtermett állat súlya a 4 és fél mázsát is eléri, a nem várt találkozáskor a legszabályosabb vezetőnek sincs esélye a saját és a kocsija épségének megóvására. A SAAB gyár döntött: az ezredforduló típusát már különleges külső ütésgátlóval kell felszerelni. Hogy ez milyen lesz, egyelőre műszaki titok. Figyelemre méltó azonban, hogy a cég 5700 alkalmazottjából 1200 ember dolgozik a különféle típusfejlesztéseken. Vagyis többékevésbé ennyien érintettek a szarvasálló autó kialakításában is. FIAT teherautók Ukrajnából Kis- és közepes teherautók ukrajnai gyártásáról és értékesítéséről írt alá Torinóban vegyes vállalati megállpodást az IVECO olasz teherautógyár, az Avtokraz ukrán utógyár, valamint az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank. Az ukrajnai Kremencsukban gyártandó FVECO-teherautókat kezdetben teljesen külföldi alkatrészekből szerelik össze, 5 év alatt azonban 70 százalékra nő a helyben gyártott alkatrészek aránya. A 40 millió dolláros indulótőkét két év alatt 60 millió dollárra tervezik növelni. A vegyes vállalat tulajdonjogát 35-35 százalékban osztották fel az IVECO - amely a FIAT csoport tagja - s az ukrajnai autógyár között, míg 30 százaléka az Európai Bankot illeti. A vállalkozáshoz az IVECO 10 millió dollár értékű új technológiával, az ukrán autógyár termelési kapacitással, az EBRD pedig 18 millió dolláros hitellel járul hozzá. Az ukrajnai IVECO-gyár kapacitását 5 év alatt 12 ezer darabra kívánják felfuttatni. AUióSVII ÁO 33 éves Trabant algótarján utcáit hetek óta nem mindennapi autómatuzsálem rója. Dr. Szabó Sándor ügyvéd egy fővárosi autópiacon jutott hozzá a 33 éves, ma már igen értékes Trabanthoz. Képünkön Szabó Sándor és a veterán Trabant. Világbajnokból hobbirendőr „Az éjszakai szolgálat idején rendkívüli esemény nem történt” - jelentette a rendőr az őrszobán, de elhallgatta az igazságot, többen is autógrammot kértek tőle. Felismerték annak ellenére, hogy csak számot viselt, a járőrkocsiban a 2705. számú ügynök ült. De ki is ez a közrendőr, akitől éjnek idején, szolgálatban aláírást kérnek? Nos, az a Forma-1-es pilóta, aki 1989-ben és 1992-ben megnyerte a Magyar Nagydíjat, sőt a világbajnoki címet is megszerezte. Nigel Mansell: Nem úszott el a vagyona, nem kenyérkereső szándékkal öltötte fel a zsaruszerelést. A Sundy Times legutóbb is Anglia leggazdagabb 500 embere közé sorolta.) Előre megfontolt szándékkal lett rendőr. A fiatalok előtt ilymódon is tanúsítani kívánta a városi közrend szolgálatának értelmes és önkéntesen vállat kötelezettségét! Mansell közrendőr tehát nyolc órát töltött - és tölt később is - a 33 ezres brit város, Devon éjszakai nyugalmának őrzésével fizetés és fegyver nélkül, merthogy egyik sem illeti meg az önkénteseket. Természetesen ő vezette a járőrkocsit. Semmiféle mutatványra nem volt szükség, a járőrtárs azonban semmi esélyt sem adott volna egy éjszakai üldözéses verseny kezdeményezőjének... A milliomosból lett hobbi-rendőr - elismerve, hogy fiatal korában vonzotta az egyenruha - végleg kiszállt ugyan a Forma-1-es kocsiból, ám éppen a legnagyobb amerikai versenyre készül, s minthogy a kalandot kedveli, éjszakánként beül a járőrkocsiba. Igaz, kedvezményt is kapott: maga választhatta meg a számát: a 2705 a Forma-1-es versenyeken jelzett sikerszámaira emlékezteti. P.A. Mindkettő közel azonos időben jelent meg, mindkettő a középkategória felsőbb osztályait képviseli és mindkettő kombi, azaz nagyobb csomagtérrel rendelkező ötajtós gépkocsi. A Xantia Break hosszú, egyenes vonalas és áramvonalas formája egyértelműen sportosságot sugall, a Renault kombija viszont, valószínűleg monstrumabb felépítése miatt inkább a biztonságot és a kevésbé sportos teljesítményeket juttatja eszünkbe. Ugyanakkor mindkét karosszérián látszik, hogy nehéz feladat lehet teletömni csomagtartójukat. A Renault Laguna hátsó üléseinek lehajtásával 1782 literes rakteret kapunk. Ez a hatalmas méret a kategória elsőjévé teszi az autót. Persze a Xantia sem panaszkodhat, hiszen 1690 literes maximális csomagtér mérete szintén az élmezőnybe tartozik. A Laguna kombi tervezői a csomagtérnek az áruszállításon kívül egy újabb, személyszállítási funkciót is adtak. A raktérbe két biztonsági övvel felszerelt gyerekülést lehet elhelyezni, s így az autó rögtön egy hétszemélyes „mikrobusszá” alakul át. A konkurenciaharc kiélezettsége a motortérben is folytatódik, hiszen csaknem azonos a motorválaszték. A Citroennél két benzines és egy turbódízel motor közül lehet választani, míg a Lagúnába két benzines és egy dízel motor áll rendelkezésre. A Citroennél a sportosság a motortérben is megtalálható, hiszen az 1,8 literes erőforrás 103 lóerős, míg a kétliteres 16 szelepes 135 lóerős. A 135 lóerő 10,3 másodperc alatt képes az autót száz kilométeres sebességre gyorsítani. Az 1905 ccm-es turbódízel a takarékosabb vezetők igényeinek felel meg, hiszen átlagfogyasztása 6,8 liter száz kilométerre. A Renault kombijába rendelhető motorok valamivel gyengébbek ellenfelénél, az 1.8-as 90, a két literes 115, a dízel pedig 85 lóerős. A biztonságra mindkét márka nagy hangsúlyt fektetett, hiszen a Xantiában és a Lagúnában is már az alapmodellnél széria felszereltség a biztonságiöv-feszítő berendezés, a vezető oldali légzsák, az oldalmerevítés és a három, hárompontos biztonsági öv a hátsó ülésen. Kombi-verseny Az autóséletben, ha két azonos kategóriájú és azonos karosszéria típusú autó jelenik meg, akkor azok automatikusan egymás ellenfeleinek tekinthetők. Nincs ez másként a Renault Laguna Kombi és a Citroen Xantia Break esetében sem. 7