Nógrádi Krónika, 1995. november (2. évfolyam, 256-281. szám)

1995-11-27 / 278. szám

1995. NOVEMBER 27., HÉTFŐ Nógrádi 6 Krónika AZ ÖREGÚR FARKASBŐRBE BÚJIK Próbaút az új Opel Vectrával Az 1995-ös év egyik legnagyobb újdonságának számító autójával, az új Opel Vectrával ismerkedhettünk meg egy rövid próbaúton. Tesztautónk egy 1,6 literes, 16 szelepes, ötajtós Vectra volt. PRÉM ANDRÁS A Vectra első pillantásra olyan, mint a világ autógyár­tásának napjainkban megjele­nő többi új modellje: a divat­nak megfelelően a gömbölyű formák jellemzik. Amitől mégis „más”, az jellegzetes „Opelsége”, s egy rafinált de szembetűnő formai érdekes­ség: a tervezők egy egészen új visszapillantó tükröt illetve burát alkottak, s ez némiképp megbolondítja a karosszéria vonalvezetését. Az autóba beülve kissé csa­lódik az ember, mert azt gon­dolná, hogy az egyedi külső mögött biztos belül is van va­lami eddig soha nem látott új­donság. Persze a csalódottság nem azt jelenti, hogy valami nem jó. Az Omegából már is­mert - könnyen átlátható és érthető - műszerfal tárul a so­főr elé. Középen a kilométeróra, aminek jellegzetessége, hogy 50 kilométeres sebességig 10 kilométerenként van kalibrál­va, azonban onnantól már csak húszas ugrásokkal jelzi a sebességet a műszer. A kilo­méteróra bal oldalán a fordu­­latszámmérő, jobb oldalán pedig egy digitális kijelző ka­pott helyet. Az alaptípuson ez a kijelző a dátumot, hőmér­sékletet és a rádióhoz kapcso­lódó adatokat mutatja, míg a komolyabb fedélzeti számító­gép a pillanatnyi fogyasztástól az átlagsebességig szinte min­dent mér. A fordulatszámmérő, a ki­lométeróra és a digitális kijel­ző alatt láthatóak illetve nem láthatóak a különböző elle­nőrző lámpák, amelyek ki­gyulladva figyelmeztetnek egy esetleges hibára. Ugyanitt kapott helyet többek között a fényszóró és a hátsó szélvédő párátlanítójának, vagy éppen a kipörgésgátlónak a vissza­jelzője is. Az autó ülései kényelme­sek és kanyarokban rendkívül jó oldaltartásúak. A pedálok, a jó fogású kormány és a se­bességváltó kényelmes távol­ságra van a vezetőtől, akit még a két első ülés közötti kö­nyök­támasz is kényeztet. Persze a praktikumot sem hanyagolják el a német terve­zők a Vectránál. Az ajtók bel­ső oldalán lévő térképtartó nagy, a zárható kesztyűtartó pedig még a jobb oldali lég­zsákkal felszerelt autókban is méretes. A már említett kö­nyöktámasz teteje felnyitható és ebbe is lehet rakodni vagy éppen üdítőt tárolni az erre kiképzett rekeszben. Valószí­nűleg az Opel mérnökei gyak­ran fogyasztanak italt az autó­ban, mert összesen öt pohár­tartó található az első ülések­nél. Kettő a hamutartó alól nyitható ki, kettő a kesztyűtar­tó ajtaján és egy a könyöktá­masz belsejében. A Vectrában több olyan apróság gondosko­dik a kényelemről és a prakti­kumról, mint például a tank­sapka mellé helyezett szelep­sapka lecsavarását segítő mű­anyag, vagy a sminktükröt megvilágító lámpa. Az autó ahogy egy új jár­műnek kell, „pöccre” indul, ez azonban csak a fordulat­­számmérőn vehető észre, hi­szen a motor hangját egyálta­lán nem hallani. Nincs ez másként menet közben sem, talán csak annyi a különbség, hogy a kilométeróra mozgása is jelzi, hogy autózunk. A futómű olyannyira ké­nyelmes, hogy az embernek az az érzése támad, hogy az autóban van valamilyen új rendszer ami előre betömi az út gödreit. Ugyanez a futómű azonban farkasbőrbe is tud bújni. Nagyobb gázadásnál és gyorsabb fordulásoknál az autó az útra lapul, elveszti öreguras formáját és rendkí­vül sportossá alakul át. Az általunk kipróbált 1.6 li­teres, tizenhat szelepes, 100 ló­erős modell jó menetteljesít­ményeket sugallt, azonban a masszív felépítés miatt, csak ép­pen elegendőnek tűnt az első hallásra sok lóerő. Az autó gyorsulása gyári adatok szerint 12.5 másodperc, míg végsebes­sége 188 kilométer óránként. Egy új autónál a műszaki paraméterek versenyképessé­ge mellett legalább akkora szerepe van az árnak is: az alapfelszereltségű Vectra, egy 75 lóerős motorral 3 050 000 forintba kerül, s ez a kategó­ria és azt Opel múltját ismer­ve nem kiemelkedően sok. Szarvasálló autó Jávorszarvasok tesztelik a Magyarországon elsősor­ban vadászgép ajánlatáról ismert svéd SAAB-cég új autóit. A típus fejlesztés e szokatlan eseményének hír­értékét nem csökkenti, hogy ezek a pompás állatok a próbákon gumi- és vászon­alakzatban jelennek meg, ám a célnak tökéletesen megfelelő formában. Neve­zetesen is azt a célt szolgál­va, hogy miképpen változ­tassák meg a tervezők a ko­csik alakját és karosszéria­­elemeit a szarvasokkal való ütközésre számítva. A leg­utolsó skandináv statisztika meggyőzően bizonyította, hogy valamit tenni kell, hi­szen a 21 ezres közúti bal­eset közel egynegyede azért történt, mert a vezető sem­miképpen nem kerülhette el a jávorszarvassal való üt­közést. S mivel egy jól meg­termett állat súlya a 4 és fél mázsát is eléri, a nem várt találkozáskor a legszabályo­sabb vezetőnek sincs esélye a saját és a kocsija épségé­nek megóvására. A SAAB gyár döntött: az ezredfor­duló típusát már különle­ges külső ütésgátlóval kell felszerelni. Hogy ez milyen lesz, egyelőre műszaki titok. Figyelemre méltó azonban, hogy a cég 5700 alkalma­zottjából 1200 ember dol­gozik a különféle típusfej­lesztéseken. Vagyis többé­­kevésbé ennyien érintettek a szarvasálló autó kialakítá­sában is. FIAT teherautók Ukrajnából Kis- és közepes teherautók ukrajnai gyártásáról és érté­kesítéséről írt alá Torinó­ban vegyes vállalati megáll­­podást az IVECO olasz te­herautógyár, az Avtokraz ukrán utógyár, valamint az Európai Újjáépítési és Fej­lesztési Bank. Az ukrajnai Kremencsukban gyártandó FVECO-teherautókat kez­detben teljesen külföldi al­katrészekből szerelik össze, 5 év alatt azonban 70 száza­lékra nő a helyben gyártott alkatrészek aránya. A 40 millió dolláros indulótőkét két év alatt 60 millió dollár­ra tervezik növelni. A vegyes vállalat tulaj­donjogát 35-35 százalékban osztották fel az IVECO - amely a FIAT csoport tagja - s az ukrajnai autógyár kö­zött, míg 30 százaléka az Európai Bankot illeti. A vállalkozáshoz az IVECO 10 millió dollár értékű új technológiával, az ukrán autógyár termelési kapaci­tással, az EBRD pedig 18 millió dolláros hitellel já­rul hozzá. Az ukrajnai IVECO-gyár kapacitását 5 év alatt 12 ezer darabra kívánják felfuttatni. AUióSVII ÁO 33 éves Trabant algótarján utcáit hetek óta nem mindennapi autómatuzsálem rója. Dr. Szabó Sándor ügyvéd egy fővárosi autópiacon jutott hozzá a 33 éves, ma már igen értékes Trabanthoz. Képünkön Szabó Sándor és a veterán Trabant. Világbajnokból hobbirendőr „Az éjszakai szolgálat idején rendkívüli esemény nem tör­tént” - jelentette a rendőr az őrszobán, de elhallgatta az igazságot, többen is autógrammot kértek tőle. Felismerték annak ellenére, hogy csak számot viselt, a járőrkocsiban a 2705. számú ügynök ült. De ki is ez a közrendőr, akitől éj­nek idején, szolgálatban aláírást kérnek? Nos, az a Forma-1-es pilóta, aki 1989-ben és 1992-ben megnyerte a Magyar Nagydí­jat, sőt a világbajnoki címet is megszerezte. Nigel Mansell: Nem úszott el a vagyona, nem kenyérkereső szándékkal öl­tötte fel a zsaruszerelést. A Sundy Times legutóbb is Anglia leggazdagabb 500 em­bere közé sorolta.) Előre megfontolt szándékkal lett rendőr. A fiatalok előtt ilymó­­don is tanúsítani kívánta a vá­rosi közrend szolgálatának értelmes és önkéntesen vállat kötelezettségét! Mansell köz­rendőr tehát nyolc órát töltött - és tölt később is - a 33 ezres brit város, Devon éjszakai nyugalmának őrzésével fize­tés és fegyver nélkül, mert­hogy egyik sem illeti meg az önkénteseket. Természetesen ő vezette a járőrkocsit. Sem­miféle mutatványra nem volt szükség, a járőrtárs azonban semmi esélyt sem adott volna egy éjszakai üldözéses ver­seny kezdeményezőjének... A milliomosból lett hobbi-ren­dőr - elismerve, hogy fiatal korában vonzotta az egyenru­ha - végleg kiszállt ugyan a Forma-1-es kocsiból, ám ép­pen a legnagyobb amerikai versenyre készül, s minthogy a kalandot kedveli, éjszakán­ként beül a járőrkocsiba. Igaz, kedvezményt is kapott: maga választhatta meg a szá­mát: a 2705 a Forma-1-es versenyeken jelzett sikerszá­maira emlékezteti. P.A. Mindkettő közel azonos idő­ben jelent meg, mindkettő a középkategória felsőbb osztá­lyait képviseli és mindkettő kombi, azaz nagyobb csomag­térrel rendelkező ötajtós gép­kocsi. A Xantia Break hosszú, egyenes vonalas és áramvona­las formája egyértelműen sportosságot sugall, a Renault kombija viszont, valószínűleg monstrumabb felépítése mi­att inkább a biztonságot és a kevésbé sportos teljesítmé­nyeket juttatja eszünkbe. Ugyanakkor mindkét karos­szérián látszik, hogy nehéz feladat lehet teletömni cso­magtartójukat. A Renault Laguna hátsó üléseinek lehajtásával 1782 li­teres rakteret kapunk. Ez a hatalmas méret a kategória elsőjévé teszi az autót. Persze a Xantia sem panaszkodhat, hiszen 1690 literes maximális csomagtér mérete szintén az élmezőnybe tartozik. A Laguna kombi tervezői a csomagtérnek az áruszállítá­son kívül egy újabb, személy­­szállítási funkciót is adtak. A raktérbe két biztonsági övvel felszerelt gyerekülést lehet el­helyezni, s így az autó rögtön egy hétszemélyes „mikro­­busszá” alakul át. A konkurencia­harc kiéle­­zettsége a motortérben is folytatódik, hiszen csaknem azonos a motorválaszték. A Citroennél két benzines és egy turbódízel motor közül lehet választani, míg a Lagú­nába két benzines és egy dízel motor áll rendelkezésre. A Citroennél a sportosság a motortérben is megtalálha­tó, hiszen az 1,8 literes erőfor­rás 103 lóerős, míg a kétlite­res 16 szelepes 135 lóerős. A 135 lóerő 10,3 másodperc alatt képes az autót száz kilo­méteres sebességre gyorsíta­ni. Az 1905 ccm-es turbódízel a takarékosabb vezetők igé­nyeinek felel meg, hiszen át­lagfogyasztása 6,8 liter száz kilométerre. A Renault kombijába ren­delhető motorok valamivel gyengébbek ellenfelénél, az 1.8-as 90, a két literes 115, a dízel pedig 85 lóerős. A biztonságra mindkét márka nagy hangsúlyt fekte­tett, hiszen a Xantiában és a Lagúnában is már az alapmo­­dellnél széria felszereltség a biztonságiöv-feszítő berende­zés, a vezető oldali légzsák, az oldalmerevítés és a három, hárompontos biztonsági öv a hátsó ülésen. Kombi-verseny Az autóséletben, ha két azonos kategóriájú és azonos karosszéria típusú autó jelenik meg, akkor azok automatikusan egymás ellenfeleinek tekinthetők. Nincs ez másként a Renault Laguna Kombi és a Citroen Xantia Break esetében sem. 7

Next