Nővér, 2000 (13. évfolyam, 1-6. szám)
2000 / 4. szám - EREDETI KÖZLEMÉNY - Siket Adrienn: Az oktatás és képzés kutatása
Az oktatás és képzés kutatása Siket Adrienn, főiskolai gyakornok* A vizsgálat célja: Arra keresni választ, hogy milyen az igény az ápolók felsőfokon történő képzésére és hogyan reagál a magyar felsőoktatás egésze az igény kielégítésére. Vizsgálati módszerek és minta: A felhasznált módszer részben leíró, részben összefüggésfeltáró, magyarázó jellegű. DOTE Egészségügyi Főiskolai Kar Gyulai Diplomás Ápoló Szakának hallgatói körében, személyes megkereséssel 200 db önkitöltős kérdőívet töltettem ki, 4 nappali tagozatos illetve levelező tagozatos évfolyammal. Eredmények: A minőséget egyöntetűen minden évolyam és tagozat hallgatója az első helyre sorolja. Ez az érték garantálja számukra a tanulás során az oktatás hitelességét, megbízhatóságát. Az ápolók egyetemi szinten történő képzésének szükségességét minden válaszadó helyesli. Következtetések: Az igény az egyetemi szintű ápolóképzésre egyre növekszik A képzés utáni szakosodás lehetőségeit is időszerű megteremteni. A kutatási szellem kialakításához az informatikai háttér létrehozása elengedhetetlen. * Debreceni Ecetem Orvos- és Egészségtudományi Centrum Egészségügyi Főiskolai Kar Diplomás Ápoló Szak, Gyula A probléma ismertetése Az ápolás színvonalának hanyatlása és a szakmai tudásszint lemaradása szükségessé, a rendszerváltás és a reformpolitika pedig lehetővé tette a 80-as évektől az Európához történő felzárkózást. Ez magába foglalja az egészségügy olyan irányú reformját, amelyben az ápolás nyugati standardjai érvényesülnek. Az alapvető standard a holisztikus szemlélet, amely szerint az egyént, mint egyszerűt, egyedit és megismételhetetlent kell szemlélni a maga valóságában, aki állandó dinamikus kölcsönhatásban van a mikro és makro környezetével (Szombati - Szívós, 1996). Az ápolói hivatás művészet és tudomány egyszerre. Az ápoló művészete a beteggel való kapcsolatteremtésben rejlik, ahogyan ápolja és használja azon emberi kapcsolatokat, amellyel gyógyító környezetet teremt a kliens számára. A tudomány a megértést, tudást és ismeretek alkalmazását igényli (Zrínyi, 1996). Az ápoló felhasználja a humán-, reál-, orvos- és egyéb tudományok ismereteit és technikáit. Ápolási modellekbe illesztett és ápolási folyamaton keresztül alkalmazott tevékenységével segíti az egyént egészsége megtartásában, helyreállításában, szükségleteinek kielégítésében. Ez a munkafolyamat ápolási dokumentációban kerül rögzítésre, amely egyértelmű és hozzáférhető a team minden tagja részére, elősegítve az akadálytalan együttműködést. Ezen holisztikus szemlélet bevezetéséhez szükséges volt egy új oktatási forma kialakítása, amelyben azonos hangsúlyt kap az empátiás készség fejlesztése és a pszichológiai ismeretek elsajátítása, a klinikumok mellett. Elméleti háttér és felhasznált fogalmak A diplomás ápolóképzés célja Olyan ápolókat képezni, akik képesek az egészségügyi intézményekben és intézményeken kívül ápolásigondozási feladatokat önállóan ellátni A gyógyítóápolási feladatokat orvos irányítása mellett elvégezik, és ehhez megalapozott szakmai ismeretekkel, gyakorlattal és általános műveltséggel is rendelkeznek. Pszichológiai, pedagógiai és klinikai ápolástani ismeretek birtokában megvalósítják az orvosok és egészségügyi szakdolgozók közötti tudatos munkamegosztást, tisztában vannak saját kompetenciájukkal. Képesek az ápolási és gondozási feladatokért viselt felelősség vállalására. Alkalmasak ápolási csoportok vezetésére, ápolási NŐVÉR 2000.13.ÉVF.4.SZÁM 15 Research in training and education Siket, A. Aims; To investigate the need of nurses for higher education and the response of the higher education system to fulfill such needs. Sample and methods: A descriptive, correlational survey was used. Two hundred subjects from one major school of nursing were recruited and asked to respond to a survey instrument. Results: Quality of education was ranked the first among all respondents. All participants supported the opportunity for higher education in nursing. Conclusions: The need for university education in nursing has been increasing. Establishing programs for specialization after graduation is also a necessity. The development of library and information services is deemed important to refine research skills. [NŐVÉR, 2000, 13, 4,15-23.] EREDETI KÖZLEMÉNYEK