Nővér, 2000 (13. évfolyam, 1-6. szám)

2000 / 4. szám - EREDETI KÖZLEMÉNY - Siket Adrienn: Az oktatás és képzés kutatása

Az oktatás és képzés kutatása Siket Adrienn, főiskolai gyakornok* A vizsgálat célja: Arra keresni választ, hogy milyen az igény az ápolók felsőfokon történő képzésére és hogyan re­agál a magyar felsőoktatás egésze az igény kielé­gítésére. Vizsgálati módszerek és minta: A felhasznált módszer részben leíró, részben összefüggés­feltáró, magyarázó jellegű. DOTE Egészségügyi Főiskolai Kar Gyulai Diplomás Ápoló Szakának hallgatói körében, személyes megkereséssel 200 db önkitöltős kérdőívet töltettem ki, 4 nappali tagozatos illetve­­ levelező tagozatos évfolyammal. Eredmények: A minőséget egyöntetűen minden évolyam és tagozat hallgatója az első helyre sorolja. Ez az érték garantálja számukra a tanulás során az oktatás hitelességét, megbízhatóságát. Az ápolók egyetemi szinten történő képzésének szükségességét minden válaszadó helyesli. Következtetések: Az igény az egyetemi szintű ápolóképzésre egyre növekszik A képzés utáni szakosodás lehetőségeit is időszerű megteremteni. A kutatási szellem kialakításához az informatikai háttér létrehozása elengedhetetlen. * Debreceni Ecetem Orvos- és Egészségtudományi Centrum Egészségügyi Főiskolai Kar Diplomás Ápoló Szak, Gyula A probléma ismertetése Az ápolás színvonalának hanyatlása és a szakmai tudásszint lemaradása szükségessé, a rendszerváltás és a reformpolitika pedig lehetővé tette a 80-as évektől az Európához történő felzárkózást. Ez magába foglalja az egészségügy olyan irányú reformját, amelyben az ápo­lás nyugati standardjai érvényesülnek. Az alapvető standard a holisztikus szemlélet, amely szerint az egyént, mint egyszerűt, egyedit és megismételhetetlent kell szemlélni a maga valóságában, aki állandó dinami­kus kölcsönhatásban van a mikro és makro környezeté­vel (Szombati - Szívós, 1996). Az ápolói hivatás művészet és tudomány egyszerre. Az ápoló művészete a beteggel való kapcsolatteremtés­ben rejlik, ahogyan ápolja és használja azon emberi kapcsolatokat, amellyel gyógyító környezetet teremt a kliens számára. A tudomány a megértést, tudást és is­meretek alkalmazását igényli (Zrínyi, 1996). Az ápoló felhasználja a humán-, reál-, orvos- és egyéb tudomá­nyok ismereteit és technikáit. Ápolási modellekbe il­lesztett és ápolási folyamaton keresztül alkalmazott te­vékenységével segíti az egyént egészsége megtartásá­ban, helyreállításában, szükségleteinek kielégítésében. Ez a munkafolyamat ápolási dokumentációban kerül rögzítésre, amely egyértelmű és hozzáférhető a team minden tagja részére, elősegítve az akadálytalan együttműködést. Ezen holisztikus szemlélet bevezeté­séhez szükséges volt egy új oktatási forma kialakítása, amelyben azonos hangsúlyt kap az empátiás készség fejlesztése és a pszichológiai ismeretek elsajátítása, a klinikumok mellett. Elméleti háttér és felhasznált fogalmak A diplomás ápolóképzés célja Olyan ápolókat képezni, akik képesek az egészség­­ügyi intézményekben és intézményeken kívül ápolási­gondozási feladatokat önállóan ellátni A gyógyító­ápolási feladatokat orvos irányítása mellett elvégezik, és ehhez megalapozott szakmai ismeretekkel, gyakor­lattal és általános műveltséggel is rendelkeznek. Pszic­hológiai, pedagógiai és klinikai ápolástani ismeretek birtokában megvalósítják az orvosok és egészségügyi szakdolgozók közötti tudatos munkamegosztást, tisztá­ban vannak saját kompetenciájukkal. Képesek az ápolá­si és gondozási feladatokért viselt felelősség vállalásá­ra. Alkalmasak ápolási csoportok vezetésére, ápolási­­ NŐVÉR 2000.13.ÉVF.4.SZÁM 15 Research in training and education Siket, A. Aims; To investigate the need of nurses for higher education and the response of the higher education system to fulfill such needs. Sample and methods: A descriptive, correlational survey was used. Two hundred subjects from one major school of nursing were recruited and asked to respond to a survey instrument. Results: Quality of education was ranked the first among all respondents. All participants supported the opportunity for higher education in nursing. Conclusions: The need for university education in nursing has been increasing. Establishing programs for specialization after graduation is also a necessity. The development of library and information services is deemed important to refine research skills. [NŐVÉR, 2000, 13, 4,15-23.] EREDETI KÖZLEMÉNYEK

Next