Nővilág, 1860. január-június (4. évfolyam, 1-26. szám)

1860-06-03 / 23. szám

355 — Egy kettős Vilmos-aranyat kérek, kedves tábornok úr! (Egy kettős Vilmos-arany negyven frank.) Zibin kinézett a kocsi-ablakon. — Ah te vagy, szólt egy jól ismert hang. Látod, a jósnő nem hazudott, de a jóslatnak teljesülni kell egészben. Mihály adj nekem egy kettős Vilmos-aranyat, hogy békében haltak meg. Az új tábornok néhány forintot akart odavetni neki. — Nem, nem! csak egy kettős Vilmos­­aranyat, mond. És ezzel eltűnt. Mi az erkölcsi igazsága e történetnek? fogják kérdeni a szigorú lelkűek. Vannak emberek, kiket a szerencse, bármit tegyenek is, fölemel, és mint elkényeztetett gyerme­ket karján hordoz. Más erkölcsi igazsága nincs. Francziából GY. GY. A HEGYI­G Egy legközelebb Edingburgban megje­lent angol könyvből veszszük ki a következő gyönyörű népmesét : Egyszer volt egy ember, a­kit Gudbrand­­nak hittak, s mivel jobbágytelke egy magas hegyen feküdt, annálfogva nevezék őt a hegyi Gudbrandnak. Már most tudnotok kell azt is, hogy Gudbrand és felesége oly boldogul, s oly terhetlen békességben éltek egymással, hogy minden, a­mit a férj csele­kedett, felesége előtt oly helyesnek, rendén­­valónak tetszett, mint semmi egyéb a vilá­gon, s mindennek örült, akármibe kezde. Ládájukban száz kemény talléruk volt, s istállójukban két tehenük. Egy napon így szól az asszony Gudbrandhoz : — Tudod mit, kedves uram? én azt gon­doltam, jó lenne egyik tehenünket a városba hajtani és ott eladni, mert hát akkor lesz pénz a kezünk közt, s jó­módú embereknek csak olyan jó, ha pénz van kezük közt, mint akármi más fajta embereknek. A­mi a száz tallért illeti a láda fenekén, ahhoz nem sza­bad nyúlnunk, s egyébként is, én nem tudom mire való volna nekünk a két tehén. Ha eladjuk, még azt is nyerjük vele, hogy akkor csak egy tehénre lesz gondom, míg most kettő számára kell szénáról szalmáról gon­doskodni. Gudbrand is úgy vélekedett , hogy fele­sége tiszta igazságot beszél , annálfogva másnap azonnal útra kelt a tehénnel, hogy eladja a városban, de midőn oda ért, hát nem talált senkit, a kinek kedve lett volna az ő tehenét megvenni. U D U R A N D. — Jó, jó — gondold Gudbrand, — a leg­­roszabb esetben megint csak haza megyek a tehénnel. Van számára istállóm s szénám, s hazafelé sem hosszabb az út, mint idáig, — s ezzel megfordult, s haza felé ballagott a tehénnel. Egy darabig előrehaladva egy férfival találkozék, kinek egy lova volt eladó, s mivel Gudbrand gondold, hogy jobb lesz egy ló, mint egy tehén, tehát megcseréle az emberrel. Nemsokára azonban találkozék egy másik, a­ki egy sörtést árult. Gudbrand jobbnak tartotta egy kövér sertéssel birni, mint egy lóval, s ez okból cserét jön a ser­tés tulajdonosával. Ezután folytatta útját, -­­ de imé, találkozik egy vásárra menő em­berrel, ki egy kecskét hajt. Többet ér ne­kem egy kecske egy sertésnél, gondold Gud­brand, és oda adta érte a sertést. Erre jó darab utat tett, mig egy juhot vezető em­berrel akadt össze, kivel szintén megcserélt. Csakhamar a juhot is elcserélte egy luddal, s miután megint nagy messze elment, talál­kozék egy emberrel, ki egy derék kakast árult, s ezzel is megcserélt. Ezután addig ment mendegélt, miglen ráesteledett, s igen éhes lévén, hogy szinte szédült belé, eladta a kakast egy pénzért, s azon valami enni­valót vett, mert — gondold a hegyi Gud­brand — ha az ember életét megmenti az éhhaláltól, — ez csak többet ér egy ka­kasnál. Mikor jól lakott, haza ment falujába, de szomszédja házához érvén, ehhez be­szólott.*

Next