Az Érem, 1924 (2. évfolyam)

1924 / 1. szám - Szentgáli Károly: Címertani alapismeretek

lárpaizs alapján igazodhatunk el, mert Lajos érmén ebben a lengyel sas, Jánoséban pedig a növekvő farkas van. A címernek leglényegesebb alkotója a paizs, ami ezenkívül vele megjelenik, csupán külső dísz. Ilyenek a paizstartók : emberi, állati alakok, melyek lógják, támogatják a paizsot, pld. Róbert Károlynak C. N. H. 11. és 12. sz. érmein két sárkány, nagy címerünkön az angyalok, a címersátor, koronás, süveges, kalapos címereknél redős díszítmény, melynek ugyanaz a rendeltetése, mint a sisakos címereknél az orrjegynek. Ez legtöbbször tolla­zatra vagy stilizált növényi levél-motívumokra emlékeztető díszítmény, mely eredetileg a sisakot és a nyakat a nap heve ellen védelmező színes szövet volt. A címerköpeny csak a nem teljesen független szuveréneket, főhercegeket és főnemesi családokat illeti meg. Gyakran hermelin-farkakkal tarkázottak. Csak a XVII. sz.-tól kezdve fordulnak elő. A magyar vegyesházi érmeken gyakran láthatunk pajzs nélkül a címer alatt egyes címerké­peket, pld. hollót, sast. Ez címerből származott, de szerény véleményem szerint ezt az ú. n. badge-nak tekinthetjük. Az oromdísz is előfordul magyar pénzeken (C. N. H. N­. 15, 16, 30, 38, 57, 58, 71). A korona a címer fölött a sisakon a C. N. H. NI. 7. és 70-ik érmein, közvetlen a címer fölött pedig szintén Nagy Lajos C. N. H. 94. D. sz. érmén. Az idézett becses mű tehát téved, midőn azt mondja, hogy a korona a címer fölött először V. László pecsétjén fordul elő. Zárt koronát I. Mátyás pecsétein állapíthatunk meg az eddigi nyílt, leveles koronával szemben, míg II. Ulászlótól kezdve fel lehet ismerni a szentkorona képét (269. C.) Később, különösen II. Mátyás és Bethlen Gábor pénzein az éremvésők igyekeztek a szent koronát igazán híven ábrázolni. A paizsok alakját tekintve, vannak háromszögű (olasz), kerektalpú, csücsköstalpú, hegyestalpú, tojásdad, négyszögű rutapaizsok és egyéb kevésbé szokott formák. II. Ulászló­nak 261. B. alatt leírt érmén talán az ú. n. tárcsapaizsot találjuk föl, II. Lajosnak és Zá­polya Jánosnak a C. N. H. 300., illetve 334. számú érmei különösen díszes idomú paizsokat viselnek. Az erdélyi pénzeken gyakran találkozunk tojásdad alakú, majd ívvonalakból ala­kított artisztikus és rámás paizsokkal. A háromszögű címerpaizs a legrégibb a magyar érmeken. II. András pénzein ész­leljük először és pedig mint a királyi ház vágásos nemzetségcímerét. Ugyancsak három­szögű paizson fordul elő először az apostoli kereszt is és pedig a hibásan IV. Bélának tulajdonított C. N. H. I. 263—266. sz. érmeken. Ezek bizonyára III. Béla pénzei. A háromszögű paizsot Mária alatt a hegyestalpú váltja föl és Zsigmondtól kezdve vegyesen fordul elő a kerektalpúval. I. Mátyás pénzein kizárólag kerektalpú paizsokat találunk, II. Lajosnál pedig a csücsköstalpúak tűnnek föl. Kerek paizs van Róbert Károly 46. sz., rutapaizs pedig Nagy Lajos 69. és 101. sz. pénzein. Eltekintve a paizs alakjától, ha külső körvonalait kerettel díszítik, rámás, pld. barok­­rámás­ paizsnak nevezik. A paizs állása vagy egyenes, vagy dőlt (jobbra). Két paizs egymás mellett egyenesen áll vagy egymás felé dőlt. Néha egy kisebb paizsot helyeznek az öreg­­paizs közepére, ez boglárpaizs. Ha az öregpaizson egymás fölött két paizsot helyeznek el, akkor a középső a szívpaizs, a legfelső, a legkisebb a boglárpaizs. Ha a címerpaizs mezőjét egy függőleges vonal osztja ketté, akkor ez hasított, egyszer hasított, ha pedig vízszintes vonal osztja ketté, akkor egyszer vágott a pajzs. Mind a két vonal alkalmazása hozza létre a fölnegyedelést. Ezáltal négy tagra osztódik a pajzs, mely­nek szabályos számozása a felső jobb tagból indul. Az olyan paizson, mely kétszer hasított és kétszer vágott, kilenc tag keletkezik. (L. az ábrát). Az 1., 2., 3. a paizsfej; 4., 5., 6. a paizsderék; 7., 8., 9. a paizstalp. A függőleges sorok közül az 1., 4., 7. a jobboldal, a 2., 5., 8. a paizscölöp, a 3., 6., 9. a baloldal. Magyarország címeres pajzsának előrészében a mező hétszer vágott és a heraldika szabályai értelmében nem pólyás címer, hanem vágásos és pedig azért, mert a vágóvo­nalak páratlanok és mert az első és utolsó tag színei nem egyeznek. Ez a vágásos pajzs II. András pénzein fordul elő először. Imre király aranypecsétjén már van ilyen címer­pajzs és pedig a páratlan pólyákon 3, 3, 2, 1, tehát kilenc oroszlánnal. Kétségtelenül nem­zetségcímer még akkor, II. András pénzein az oroszlánok az aprólékosságuk miatt nem voltak ábrázolhatók. Más Árpádkori királyunk pénzén nem fordul elő ez a címer. Mint érdekes feltevést megemlítem, hogy Bárczay e pénzeket II. András vezér korába helyezi. Hosszú szünet után csak Róbert Károlynál látjuk viszont a vágásokat és pedig nem is a legelső pénzein, hanem a garasokon és a garasok szellemében "vert aprópénzeken. Hogy mint országcímert használta-e, vagy mint nemzetségcímert egyesítette-e az Anjou-liliomos címerrel, erre csak heraldikus tudna megfelelni. Az Árpád-rokonság hangoztatása semmi­esetre sem ártott érdekesnek.

Next