Az Érem, 1963-1967 (19-23. évfolyam)

1967 / 39-40. szám - Geszti László: Csillag István köszöntése

klasszikusai közül pedig Haydn/1959/, Mozart/1941/, Liszt /1961/, Erkel/1960/ és Bartók/1958/ arcmásait mintázta meg. A szellemi élet kiválóságait megörökítő művei szinte ki­vétel nélkül a haladó személyek felé irányuló rokonszenvéről és kapcsolatairól tanúskodnak. A társadalmi és politikai e­­semények válaszútjain ezt egyértelműen bizonyította is. Min­dig a haladás oldalán állt. Feltehető, hogy Marx Károlyt is ő mintázta meg elsőnek a magyar művészek közül,­­ legalábbis reprezentatív méretben. Megbízását annak idején Kun Bélától kapta és domborművét 1919.március 21-én avatták fel a volt Ferenc József laktanyában. A felszabadulás után mintázta Le­nint és Bajcsy Zsilinszkyt/1947-48/. Bernél Kocsis László Bajcsy Zsilinszky Endre c. könyvének /megj.1966-ban/ borító­lapján is Csillag plakettjét használták fel.Emléktáblái kö­zül ismertebbek még Budapesten a József Attiláé/1947/, Bala­tons­zántádon a Cs.Vitéz Mihályé/1936/ és Zalaegerszegen Csá­­nyi Lászlóé/1957/. A sportélet számára aránylag keveset alkotott. Elkészí­tette Tódor Sándor emléktábláját, rajta négyevezős hajók ver­senyjelenete látható. Elismeréssel szólhatunk még arról a 11 plakettről, amelyet 1952-ben mintázott a Helsinki Olimpia ma­gyar bajnokairól. Alkotásainak zöme azonban magánmegbízásokra készült, nagytekintélyű polgárokról és a közélet nevezetesebb alakja­iról. Az efajta megrendelések jelentették élete legfőbb anya­gi bázisát. Sok kitüntetést nem kapott. Olyan időszakban élt, amikor aligha lehetett a kor hivatalos művésze. A két világ­háború között, alkotó erejének legszebb éveiben a művészeti életet olyan szobrásztekintélyek uralták, mint pl. Zala Gy., aki 1937-ig, Teles E., aki 1948-ig, Kallós B., aki 1950-ig, Pásztor J., aki 1944-ig és Róna J., aki 1939-ig élt. Hozzá­juk kell sorolni a kor legaktívabb éremszobrászát, a Pénz­verde fővésnökét, Berán Lajost is, aki 1943-ig alkotott. Csillag velük rokonirányzatot képviselt. A klasszikus isko­lát. Mindez abban az időben, amikor a nyugateurópai művészet

Next