Nyelvtudományi Közlemények 30. kötet (1900)

Tanulmányok - Munkácsi Bernát: A vogul nép ősi hitvilága - IV. 1

2 MUNKÁCSI BERNÁT.­ kedő becslés. A művelt vallási gondolkozás a tisztultabb s kiváló fontosságuk szerint kellőkép méltatott eszmék magaslatáról ellen­ségkép fordul ama gyarló alapok ellen, melyekből fejlődött; a pró­féta lángoló gyűlölettel ostorozza a­ bálványimádást s a vele össze­függő erkölcsi és szertartásbeli képzeteket; a kereszténység és izlám kíméletlen irtóháborúval igyekszik megsemmisíteni mindazt, a­mi az előbbi vallási életre hacsak ártatlan czélzással is emlékez­tet. Az új nézet itt a réginek összeférhetetlen ellentéte, tagadása; ragyogó nap, mely mellett az előbbi felfogás igazsága nem is hal­ványabb fény, hanem merő sötétség. Máskép áll a dolog a pogány­ság ama haladottabb fokán, melylyel itt foglalkozunk. Mint láttuk, a tisztább belátás nem hiányzik itt sem, kifejlődött az emberi psy­chologia általános törvényei szerint ugyanazon alapokon, melyeken a műveltség légkörében, de nincs meg értékének világos tudata, a fejlettebb eszme itt nem hadakozik a régi fejletlen ellen, hanem az ellentét sejtelme nélkül megegyezik vele, egymás mellé sorako­zik s érvényre jut mind a kettő gondolkozásban és gyakorlatban egyaránt. Numi-Tarém a független nomád törzsfők vezérének, egy Attilának, vagy Árpádnak képe után alakul; nem az a minden egyéb hatalmat eltipró s megalázó keleti egyeduralkodó, kit a sémi népek monotheistikus istenképe mintáz. Ő nem követeli, hogy «ne legyenek neked más isteneid én előttem» ; sőt emez isteneket, melyeknek tisztelete régibb s a nép szivében mélyebben gyökerező az övénél, szeretettel a maga családjául fogadja, atyai­lag kiszabja határaikat, uralmukat, elrendeli imádásukat, általuk s velük kormányozza mindenséget. A néphit emelkedettebb rétege itt csak ráhelyezkedik az alatta levőre, de nem dúlja föl ezt; a tisztultabb eszmék fényes palotája körül ott maradnak a régibb, lassanként maguktól romba dűlő lakók is. Lehet ez eljárás czél­szerűtlen és hibás a gyakorlati szempontokat követő sociológus szemében; de az ethnológus, kit az emberi gondolkozás történeté­nek vizsgálata gyakran oktat türelemre s a köznapinál méltányo­sabb ítéletre, meleg érdeklődéssel fordul feléje; mert itt nyílik módja világosan szemlélni, amaz avatag képződményeket, melye­ket a kultúra hódító útjában elsöpört s melyek mégis felszóval hirdetik azt a — sok művelt népnek is nem fölöslegesen szóló — nagy tanúlságot, hogy nincs joga és oka az egyik emberi felekezet­nek lenézni a másikat, mert lényegileg egyek vagyunk. Valamint

Next