Nyelvtudományi Közlemények 49. kötet (1935)

Értesítő - Zsirai Miklós: † Gombocz Zoltán. V

VI ZSIRAI MIKLÓS és keresetlen nagylelkűségéről, míg édesanyja, Lehr Berta, a magyar közművelődésben nemzedékeken át sokszorosan kitűnt Lehr-család sarja, fényes nyelvtehetségével, bámulatos olvasott­ságával, finom műveltségével és az esztétikum iránt való fogé­konyságával vívta ki környezete tiszteletét. — Lehetetlen már itt észre nem vennünk, hogy a szülőknek ezek a jellemvonásai Zol­tánba is átöröklődtek, sőt emberi és tudósi egyéniségének alap­elemeivé, kikristályosodási támpontjaivá váltak. Az öröklött tehetség meg családi hagyomány finom erezetének rendezése, összefogása és egy irányban vezetése az iskolára hárult. Bár minden tárgyban a legkitűnőbb tanulónak bizonyult — VIM­VIII. osztályos korában a „mester" jelzővel tisztelték meg diák­társai —, érdeklődése és szeretete részben még ösztönösen, rész­ben már célgyanító tudatossággal az irodalmi és nyelvi tanulmá­nyokra kezdett összpontosulni. Tanárai közül Hanní­el, Thiering és a ma is élő Fejér Lajos tett rá ilyen irányban legmélyebb, tán sorsdöntő hatást. Ezek a jeles tanáremberek nemcsak hogy figye­lemmel kísérték a filológia körében történő eseményeket, nemcsak hogy maguk is dolgoztak — saját gyönyörűségükre —, hanem ér­dekes tapasztalataik, értékes ismereteik átadásához, tárgyuk meg­kedveltetéséhez is értettek, sőt arra is volt érzékük és bátorságuk, hogy tehetséges tanítványaikat ki-kicsalogassák, majd ki-kiküld­jék a tankönyvtudomány szűkös celláin túl elterülő szabad me­zőkre. Ha valahol, Gombocz Zoltán lelkében fogékony talajra hul­lott a mag, e szellemi kirándulásokon távlatokat és munkalehető­ségeket látott meg, célpontokat és eljárásokat ismert föl. Nőttön­nőtt most már szomjúsága, de a kielégülés bizalma, képessége is: egyre többet és bátrabb szemmel olvasott, közben el-elgondolko­zott, az olvasottakról véleményt formált, bírálatot gyakorolt; ha hézagokat vett észre, saját erejéből iparkodott kitölteni, ha ellen­mondásba botlott, próbálta áthidalni. Széleskörű olvasottsága, bámulatos emlékezőtehetsége, formaérzéke és önálló tudományos munkára való hivatottsága a líceum önképzőkörében, a történelmi nevezetességű Magyar Társaságban bemutatott dolgozataiban, pá­lyamunkáiban tűnt először ki. Nem a bárkinek elérhető olcsó ba­bérokra pályázott, a kérdéseknek nem a könnyű végét fogta meg, hanem a súlyos, a másoktól óvatosan elkerült problémák vonzot­ták, amint már három éves korában sem elégítette ki igényeit a könnyű játék, míg pajtásai üresen tologatták a sámedlit, ő súlyos

Next