Nyelvünk és Kultúránk - A Magyar Nyelv és Kultúra Nemzetközi Társaságának folyóirata, 103. szám (1998)

Szórványban - Szentkirályi Ödön: A clevelandi (Ohio) magyar iskola

SZÓRVÁNYBAN jó témákról beszélgettünk. Az egyik címe „Az Isten, Haza és emberszeretet megvalósítása”, a másiké „Az emigrációs oktatás” volt. Az iskola életében nagy szerepe volt híres személyek látogatásának: -Mindszenty József bíboros és hercegprímás 1974-ben -Göncz Árpád, a Magyar Köztársaság elnöke 1991-ben -Tollas Tibor, az emigráció nagy költője 1991-ben. -Szavalók, előadó művészek Magyarországról és az elszakított részekről. A Magyar Iskola továbbra is szorosan együttműködik a Külföldi Magyar Cserkész Szövet­séggel, kapcsolatban van a helyi magyar egyházakkal és egyesületekkel. De mivel a Magyar Iskola alapokat nyújtó intézmény, ezért nem törekszik nyilvános szereplésre. A Cleveland-i Magyar Iskola jelképe a magyar szétszórtságnak és az emigrációban élő ma­gyarságnak. A mellékelt táblázat mutatja a Magyar Iskola tanítóit, mint az emigrációs társada­lom keresztmetszetét: 1945-ben menekült 1 1956-ban menekült 1 1945-ben menekült gyermeke (Amerikában született) 5 1956-ban menekült gyermeke 1 1956 után Magyarországról emigrált 5 1956 után elszakított részről emigrált 2 Összesen: 15 A jelen problémái A legnagyobb probléma a magyar nyelvtudás erős csökkenése. Tapasztalataink azt mutatják, hogy az emigrációban született gyerekek akkor beszélnek magyarul anyanyelvi szinten, ha­­otthon a szülők is és a gyerekek is egymás között magyarul beszélnek, -magyar egyházhoz tartoznak, illetve magyarnyelvű istentiszteleteken rendszeresen részt vesznek, -magyar cserkész foglalkozásokon rendszeresen részt vesznek, -magyar iskolába járnak. Ha az említett feltételek közül valamelyik hiányzik, a nyelvtudás, a kifejezőkészség és a ma­gyarságtudat hiányos és gyenge. Mindezek legtöbbször a szülők életmódjának a függvényei: mindkét szülő dolgozik, ezért nem érnek rá foglalkozni a gyerekkel, messze laknak a magyar központtól, helyi angol nyelvű egyházhoz tartoznak, ahol részt kell venni az egyház életében, stb. Ezen nehézségeket valamennyire ellensúlyozzák a nyári otthoni, „nagymamánál” történő nyaralások, de ezek inkább a mindennapi nyelv használatát bővítik és nem pótolják az emigrá­ciós magyar oktatást.

Next