Evangélikus főgymnasium, Nyíregyháza, 1890

számolási rövidítések és­ műveletek korlátolt pontossággal, A számolási rövidítések és műveletek korlátolt pontos­sággal csak kis részét teszik az arithmetikának, de azoknak megértése feltételezi a számrendszer tulajdonságainak és az egyes számműveletek sajátságainak pontos ismeretét, tehát sok nehézséget rejt magában, úgy­hogy sok esetben az ezen műveletek által nyújtott előnyök a fellépő nehézségekkel nincsenek arányban. Az eljárást, melyet ezen számolásnál követünk, szabá­lyokba foglalni és betanulva gépiesen alkalmazni nem lehet, mert így a számtan tanításának mellékc­élját — a gondol­kozás fejlesztését — nem érjük el; de még az emlékezetben sem bízhatunk meg, ha az nem támaszkodik a dolog meg­értésére. Mivel az alsó osztályok tanulóinak gondolkozása még fejletlen, nem is érhetjük el azt, hogy a tanuló az eljárást szabatosan értelmezni és indokolni tudja, de meg kellett győződnie példákban és eddigi ismereteinek alapján az eljárás helyességéről, ezen meggyőződésének pedig meg kellett erő­södnie elméjében. Az eljárás helyessége mellett tudomást kellett szereznie még annak czélszerűségéről is, vagyis arról, hogy midőn a rendes eljárástól eltér, nyer — ha egyebet nem — időt. Lássuk tehát a használatos rövidítések előnyeit és eset­leges hátrányait! '­* A számolási rövidítések csak a szorzás és osztás műve­letére terjednek ki és csaknem valamennyi úgynevezett fogáson alapszik, mert hogy például a 25-öt fut,/4-nek tekint­ik

Next