Állami Népiskolai Tanitóképző Intézet, Nyíregyháza, 1915

Az 1915 — 16. iskolai év történetének fontosabb mozzanatai. 1. Általános jellemzés. Átéltük a második háborús évet is. A határokon szaka­datlanul folyt a nagy mérkőzés, a harctér mögött, a hősök­től védett magyar városokban és falvakban háborítatlanul élt és teremtett a magyar kulturmunka. Szívósságunk, élet­revalóságunk, anyagi­ és szellemi erőnk megállta ennek a háborús esztendőnek kemény próbáit is. A magyar fiúk, akik dalos kedvvel indultak el hazulról, hitet és elszántsá­got merítettek a nyugodt és bizakodó munkás­otthonból és az itthoniak lelkét megedzette a hős fiúkról szóló sok szép üzenet. A magyar léleknek hite és méltósága tisztán tükrö­ződött a magyar iskoláknak háborús életén is, a bennük folyó csendes, komoly, a jelen történéseinek nemes izgal­mától áthatott, de már a jövőt is mérlegelő, a háborús kö­rülmények által nem egyszer megnehezített, de hittel, aka­rattal és eredménnyel végzett munkásságon. Az önvédelem súlyos éveiben is érintetlen marad a magyar közművelődés gyarapodásának folytonossága, sőt a kultúrjavak őrzésére és tovább­adására hivatott tényezők meg is szaporodnak. A megtervezésre és nyugodt kivitelre kedvezőtlen viszonyok között is keletkeznek és mind teljesebbé bontakoznak ki új magyar iskolák, a magyar lélek életre hivatottságának élénk

Next