Állami Népiskolai Tanitóképző Intézet, Nyíregyháza, 1915
Az 1915 — 16. iskolai év történetének fontosabb mozzanatai. 1. Általános jellemzés. Átéltük a második háborús évet is. A határokon szakadatlanul folyt a nagy mérkőzés, a harctér mögött, a hősöktől védett magyar városokban és falvakban háborítatlanul élt és teremtett a magyar kulturmunka. Szívósságunk, életrevalóságunk, anyagi és szellemi erőnk megállta ennek a háborús esztendőnek kemény próbáit is. A magyar fiúk, akik dalos kedvvel indultak el hazulról, hitet és elszántságot merítettek a nyugodt és bizakodó munkásotthonból és az itthoniak lelkét megedzette a hős fiúkról szóló sok szép üzenet. A magyar léleknek hite és méltósága tisztán tükröződött a magyar iskoláknak háborús életén is, a bennük folyó csendes, komoly, a jelen történéseinek nemes izgalmától áthatott, de már a jövőt is mérlegelő, a háborús körülmények által nem egyszer megnehezített, de hittel, akarattal és eredménnyel végzett munkásságon. Az önvédelem súlyos éveiben is érintetlen marad a magyar közművelődés gyarapodásának folytonossága, sőt a kultúrjavak őrzésére és továbbadására hivatott tényezők meg is szaporodnak. A megtervezésre és nyugodt kivitelre kedvezőtlen viszonyok között is keletkeznek és mind teljesebbé bontakoznak ki új magyar iskolák, a magyar lélek életre hivatottságának élénk