Nyugat, 1922 (15. évfolyam, 1-24. szám)

1922 / 10. szám - KIRÁLY GYÖRGY IFJÚKORI ÍRÁSAIBÓL

TOMPA, ARANy, KEMENy, JÓKAI, MADACH .. .* A szabadságharc leverése után bekövetkezett reakció a hírhedt p­a­s­z­­szív rezisztenciát váltotta ki a nemzetből és az irodalmat ismét a politika irányába terelte. A helyzet körülbelül ugyanaz volt, mint a szá­­zad huszas éveiben, talán még reménytelenebb, mert egyelőre semmi kilátás nem mutatkozott a kibontakozásra. Nem csoda, ha az irodalom általános képe ugyanazokat a vonásokat mutatja, mint akkor: Kölcsey elégikus, hazája sorsán kétségbeeső líráját Tompa Mihály újítja meg, míg a múlt föléledő kultuszát, Vörösmarty epikai törekvéseinek örökségét, Arany János veszi át. Bármennyire anakronisztikusnak érezzük ma ezt a megújuló romantikát, közelebbről szemlélve észrevehetjük, hogy az elaggott, kényszerű formák mögött már a realizmus éli ki magát, első­sorban a regényben, mely ekkor indult tulajdonképpen igazi virágzásnak irodal­munkban Jókai Mórral. Tompa Mihály (1817 —1868) első lírai költeményeivel meg­­előzte Petőfit s az ú. n. népies irányt talán ő képviselte a legtökéle­­tesebben, ennek képzetkörén igazában alig tudott túlemelkedni, míg Petőfi és Arany, a népies triumvirátus másik két tagja, hamar kibontakoztak a szűk korlátok közül. Első kötete, a Népregék és népmondák, nagy hatását ma alig érthetjük meg, értékes bennük csak az, ami valóban népies hagyo­­mányon alapszik, mint a Jávori ágról szóló bájos mese, míg a többi nagyrészt saját képzeletének primitív szüleménye. Az igazi elbeszélő han­­got nem ezekben, hanem a természetének jobban megfelelő költői anek­­dotákban találja el, melyek közt a Szuhay Mátyás és A vámos­­újfalusi jegyző a legsikerültebb. Virágregéi, valaha ezeket is megcsodálták, megható bizonyságai ugyan a költő gyöngéd természetsze­­retetének, de hiányzik belőlük éppen az, ami a legfontosabb, az ábrázolás jellegzetessége. Lírája hangban, tartalomban meglehetősen szűkkörű, de annál benső­­ségesebb. A falusi papköltő fülledt, meleg légköre árad szét költeményei­­ben: a családi élet örömei és fájdalmai, a vallás nyújtotta kész vigaszta­­lás, a természet hangulatkeltő változásai töltik be költészetének legnagyobb részét. Ebből a körből csak akkor emelkedik ki és ebben éri el művé­­szetének magaslatát, ha az egész elnyomott nemzet érzéseit akarja meg­­szólaltatni. A kornak a hangulatát, a néma, dacos ellenállás keserűségét senki nála erőteljesebben kifejezni nem tudta. A biblia pátosza, a régi protestáns énekek szólamai csendülnek föl elégiáiban és ódáiban .U­j Simeon, Öreg szolga, Gályarab), míg allegóriái (A madár fiaihoz, A sebzett szarvas, A pusztuló erdő, Ikarus) egy olyan műfajt szólaltattak meg, mely az elnyomatás korában lehetővé tette, hogy gondolataival, bíztató és lelkesítő eszméivel közel férkőzhessen olvasói szívéhez. Az irodalmi köztudatban Arany János (1817 — 1882) elsősorban mint epikai költő él, a legnagyobb magyar epikus, miként Petőfiben a leg­ * Részlet annak a kis magyar irodalomtörténetnek utolsó fejezetéből, mely kiegé­­szítésül készült a Wiegler-féle egyetemes irodalomtörténetnek a «Révai Testvérek» kiadásán­ban nemsokára megjelenő magyar fordításához. A kéziratot első közlésre a «Révai Test­vérek» volt szíves a Nyugatnak átengedni.

Next