Nyugat, 1937. július-december (30. évfolyam, 7-12. szám)

1937 / 11. szám - Halász Gábor: Magyar századvég

HALÁSZ GÁBOR: MAGYAR SZÁZADVÉG 31- ben. Századvég és analízis feltételezik egymást; minél többet érezni és minél többet elemezni a kifinomodott intellektus vágya. (A barrési: Sentir le plus possible et analyser le plus possible). Kéjes borzongással hagyja magára zuhogni a legellentétesebb érzéseket, a hajlékonyság és érzékenység külön büszkesége, ugyanakkor fölényesen számontartja hangulatait, egyszerre élvezi az önfeledtség és a tettenérés kettősségét, az elmélyített sejtelmeket és a gondolatok félhomályos hátterét, önmagá­nak szerez meglepetéseket, a kiadatlant keresi lelkivilágában, a váratlan érzelmi reakciókat, a pillanatnyi kigyúlásokat. Nem annyira a benyo­mások érdeklik, mint a saját válasza reájuk, amelyeket, akármennyire vizsgál, nem tud előre kiszámítani: a spontánság idegeinek ajándéka, nem csökkenti, sőt fokozza az értelmi munka. Szívvel-lélekkel modern, hiszen az új hatás új megrázkódtatást jelent, friss izgatószert és tárgyat a boncolásra, de a hagyományoknak is értője, történeti gourmet, távoli színjátékok, letűnt életérzések, paradox értékek méltánylója; a techni­kának nincs nála nagyobb ellensége. Ritkaságok múzeuma az emléke­zete, különös élmények és különös könyvemlékek gyűjteménye; szel­lemi lrkc-á­brác zsúfolja be, mint a színes haszontalanságok a korabeli szalonokat. Fáradt ember és izgékony esztéta, életélvező és halálra kész, néha valóban beteg, sokszor csak szimuláns. Mindenek felett azonban művész, minden porcikájában az. Justh Zsigmond jól ismeri a szerepkörét. Már a megjelenése tiszta századvégi eszmény. Vékony csontú, halványbőrű, törékeny jelenség, szakállas, szőke Krisztus-fejjel, megbabonázottan vonja maga után a tekinteteket, különösen a nőkét. Hozzá a szemeiből kiragyogó betegség, a testét fűtő láz, amely rejtélyes módon kigyújtja és vonzza az embere­ket. Csodálatos ragaszkodással veszik körül férfibarátai is, fejet hajtva szellemi fölénye előtt. Egyéniségével rögtön vezér és középpont, nem kell ellenállásokat, versengést leküzdeni, meghódolni előtte titkos kielé­gülést okoz, jóleső rabszolgaság. Szeretetreméltó zsarnok, példaadással fegyelmez, utánzásra csábít, bár reménytelenül érzik, hogy utánozhatat­lan. Mindenütt otthon van és mindenütt kissé idegenszerű; ez hatásá­nak egyik titka. A párisi szalonokban meghordozza pusztai exotikumát, itthon a sűrűvérű dzsentrikörnyezetben a párisi emlékeket és mágnás­társasága igézetét, a mágnások között művészi igényeit. Nem szorul egyikükre sem és nem fut utánuk, tartózkodó függetlensége biztosítja fölényét. Fiatal arisztokratákból egész testőrsége van, akikben ő, a returier tudatosítja származásuk áhítatát, a kitenyésztettség érzését, a késői dekadens virágzást és ébresztgeti az ambíciót. Angolos vitakörbe egyesíti őket, műpártolást vár tőlük, asszonyaiktól szalonéletet, de a művészi hajlamot is kilobbantja bennük, a viták során gúnyos támadó­kedvével, érzelemváltozásával, csodálatos érzékenységével az intellek­­tüel életformát kívántatja meg velük, a modernséget. «Minden nagyvilági embernek dilettánsnak kell lennie. Hogy egy igaz élete is legyen» — mondatja alteregójával, Elekkel a Pénz legendájában. Milyen boldogság, ha elnyerik tetszését, ha kedvében járhatnak! Ambiciózus és fogékony fiatalok, a kitárulás és barátság jótékony ösztönével, maguk is színe­sek, törékenyek és betegségre, melankóliára hajlók; a legjobb és leg­többet ígérő barát, gróf Batthyány Géza fiatalon öngyilkos lesz. Saját osztályában az ősi erőt élvezi, a patriarkális szokásokat, az úriság természetes gesztusait, de ugyanakkor a kiszakadást, a bohém­hajlandóságot, a művészvér átütését, a kettőt együtt, finoman elemezve a fajtába beágyazottságból és az egyéni anarchiából keletkező színképet. 22

Next