Nyugat, 1937. július-december (30. évfolyam, 7-12. szám)

1937 / 11. szám - Halász Gábor: Magyar századvég

HALÁSZ GÁBOR: MAGYAR SZÁZADVÉG 31- nek szervesen kell kiépülniök, hivatások szerinti korporációkban; a testületi szellem az orvoslás a modern válságra. Később könyvekben fejtegeti eszméit, magyarul, majd németül, egyre jobban beléjük temet­kezve, egyre mélyebben keresgélve a bajok gyökereit. (Zeit-, Streit- und Zukunftsfragen, 1887.) Átrobognak felette az évek, még mindig a régi problémákkal veszkődik, szomorú magántudós; az új század küszöbén, mire végleg elfelejtették, hatvanöt éves korában még egyszer összefog­lalja életmunkáját; tragikomikus kötetnyi vádiratban — a schopen­­haueri filozófia ellen, amelyet szokott alaposságával apróra áttanulmá­nyozott és amelyben végre megtalálta a romlás ősforrását. Jellemző címe: «Die Schopenhauer-Philosofasterei, eine Ursache und ein Faktor des Nihilismus und Anarchismus und die einzigen Gegenmittel gegen die Letzteren. Aus dem Tagebuche eines Laten.» (1903.) A munka min­den látszat ellenére jó. Jó gúnyos kirohanásaiban a «Meister Arthur» ellen és filozófiai érveiben; jó az összegyűlt keserűség átderengő lírájá­val, egy mindig nehézkes írónak váratlan, késői lendületével, jó még a naivitásaival is. Schopenhauer szerinte veszedelmesebb, mint Comte, vagy Büchner, mert a materializmusra jöhet eszményi föllendülés, a pozi­tivizmusra lehet államtanokat építeni, a pesszimizmus végső következ­ményeiben szétdúlja az államot. A társadalompolitikus szempontja ez, ahogy a filozofálás végig csak ürügy, hogy világnézetét, a politikai tenni­valókat újból végrendeletszerűen feltárja, gazdag részletezéssel, végső tisztázással végigélje. Barátainak ajánlja könyvét, tudja, hogy dilettáns és inkább naplót írt, mint tudományos művet; nem nagyon hiszi, hogy hallgatnak reá. Talán a német publikumban lesz megértés, különösen az újabb, művelt nemzedékben. Hazájáról hallgat, itt már semmit sem remél; ugyan kit érdekelnének a pozsonyi remete kétségei és bizonyos­ságai? Anarcsi kúriájában szövi társadalompolitikai gondolatait a leg­érdekesebb különc, Czóbel István, Czóbel Minka testvére, Justh Zsig­­mond jó barátja. Justh regényciklusa első kötetét neki ajánlja, mint aki­nek hatalmas tudománya támogatta irodalmi terveit. «Mi mindketten a jövő Magyarországnak az anyaföldben gyökerező filozófiai világnéze­tét, szellemét keressük. Te biológiai alapon állva, hatalmas kultúrtörté­neti művekben, a­melyet eddig csak néhány bizalmas embered ismer, a­melyről azonban, tudom, pár év múlva, Európa fog beszélni...» A készülő műről csak hírek szivárognak ki, meglepő új eszmékről, az elite arisztokratikus kiválasztásáról, új középosztályról, a paraszt hatható­sabb védelméről, a nivelláló demokrácia bírálatáról, de meg fogja-e írni valaha? Számíthat-e a legkisebb megértésre, amikor már cikkeit is sorra visszakapja a lapoktól? Visszavonul hát, éli a birtokosnak gazdálkodó, vadászó, csendes életét, de közben iszonyú rabság láncolja íróasztalá­hoz; megkísérti a lehetetlent, a nagy szintézist, amit a bölcselkedést állítólag nem szerető magyar természet talán meg sem szülhet, vallás, társadalom, erkölcs, esztétikum, szellem végső magyarázatát, emberi kul­túránk kiépülésének és rendjének filozófiáját. Az uralkodó csillag, Spencer példájára, de vele szembefordulva, biológiai alapból új idealiz­mus felé tapogatózva, alakítja ki korszerűtlen igazságait. A magyar értet­lenségtől csüggedt társaival együtt ő is fellebbez a világhoz, német nyel­ven írja meg élete főművét, amely öt hatalmas kötetben csak későn, 1901—1907-ig jelenik meg Lipcsében, (Die Genesis unserer Kultur) vissz­­hangtalanul és közönyben. Európa bizony nem beszél róla. A kinti filo­zófia ekkorra már túlhaladt kiinduló pontjain, ha nem is az eredmé­

Next