Nyugat, 1937. július-december (30. évfolyam, 7-12. szám)

1937 / 11. szám - Halász Gábor: Magyar századvég

318 HALÁSZ GÁBOR: MAGYAR SZÁZADVÉG nyeri, itthon a köteles szakismertetésen kívül nem törődnek vele, egy­kettőre teljes feledésbe merül. Pedig mai szemmel úttörő ő is és rendszerét érdemes lenne egyszer részletesebben megvizsgálni. Benne sem az elméleti indokolás, a tulajdon­képpeni filozófia a fontos, hanem a társadalmi megfigyelések gazdag­sága, a reformgondolat és küzdelme az uralkodó előítéletek ellen. Arisz­tokráciája természetesen szellemi-erkölcsi szövetség, a legjobbak egye­sülése, külső előjogok és hatalom nélkül. Demokráciaellenessége csak az értékkülönbségeket nivelláló törekvéseknek szól, eszménye a sza­badság, amit azonban éppen az arisztokratikus elv, az organikus tago­zódás biztosít, így ébred benne is, mint hanyatló osztályának még egy­két kiművelt emberfőjében az ösztönös védekezés a halálos ítélet ellen, a nemes értelemben vett reakció. Nem a fejlődést akarja megállítani, csak a társadalom alapvető törekvéseinek értelmét visszaadni, a hagyo­mányok örök formáját, nem változó tartalmát védi. A pusztulás romanti­kája, vagy csakugyan új életlehetőség? Ki tudná ezt akár ma is eldönteni? A modern érzésvilág így ihlette meg első rajongóit és ellenfeleit, akik találkoztak az átlagtól elfordulásban, testvérek voltak a rájuk sza­kadt magányban. Az egyik vigasztalójának tartotta azt, amiben a másik a megrontót látta, a halált sürgette az egyik, a másik az életet, a mély­séges szomorúságtól egyik sem szabadulhatott. Túlhaladni a koron, ide­ges vágyakozással, vagy megtagadni és visszafordítani az időket, egy­formán sikertelen menekülési kísérlet volt, holdkóros nyújtózás az elér­hetetlen ég után. A meglevővel elégedetlen a költő és a moralista és ellenszegül a maga módján; a hangulati bomlás persze erősebb és álta­lánosabb, mint az elméleti visszahatás. Még az első «osztályharcos» költő, Palágyi Lajos is megtér a quietizmushoz: «A művészet dolgában nem ámítanak többé a naturalizmus kopott frázisai. A naturalista tanok­nak ürességéről mélyen meg vagyok győződve. Civilizációnknak tech­nikai kifejlődése többé el nem kápráztat... Jobban, mint valaha, érzem, hogy az egyénnek vissza kell vonulnia önmagába, és magában kell meg­találnia, a­mit kívül hiába keresett és a­mit felfedezett önmagában, arra fog ismerni a természetben is.» (Magányos úton, 1893, előszava.) Kezdő­dik nálunk is a «tudomány csődje» hangulat. Kelet titkokat ígér, a tur­­genyevi szláv ábrándozás után új élmény a dosztojevszkiji kétségbeesett messziánizmus, a Tolsztoj-regények, röpiratok keserű hithirdetése, Dumas szónoklása után az ibseni drámák reménytelen forradalma. Fel­bukkannak a mi fiataljaink között is az eszményi anarchisták, a meg­szállottak, az idők teljességét hirdető álpróféták. Egy Trefort-ösztön­­díjjal Németországba került magyar bölcselő, Schmitt Jenő Henrik, a hegeli dialektika vizsgálata után váratlanul Krisztusról küld üzenetet a hí­vőknek és hitetleneknek (1892): «Was wir verkünden, ... ist die verbor­gene Sehnsucht aller Menschen, das selige Geheimnis.» A régi hit és a régi filozófia meghalt, csodákban és rendszerekben nem hiszünk többé, de a lélek erejében igen; a titkok egyéni megragadásában, a gnózisban a megváltás. Csömör, üresség, misztikus hatások, áhitatpótlékok,­­ a századvég teljes ütemben van. Fin de siécle: Justh Zsigmond. Mindebben azonban rengeteg a szín és a vibráló inger, ha tudato­sítják. Ahogy a rothadás gombái a mikroszkóp alatt, nőnek, sokasod­nak és változnak csodálatos kavargásban az élmények az elemzés fénye-

Next