Nyugat, 1940 (33. évfolyam, 1-12. szám)

1940 / 2. szám - Figyelő

FIGYELŐ 102 Még ne hagyjuk el a szavakat, hisz’ azokon túl úgyis alig juthatunk vala­mire. Még egy-két példa, mi történ­hetik szavakkal, fogalmakkal, szavak egybekapcsolásával: 1. «(Móricz) alak­jai sokkal élőbbek, ízesebbek, em­beribbek, mint a századforduló ma­gyar prózájának hősei.» 2. «Két iro­dalmi korszak színei fonódnak össze bennük.» 3. «(Túri Dani) érzékeny, nyugtalan idegrendszere ösztöneit foly­ton a legnagyobb tevékenységre kor­bácsolja.» (Tehát: az «idegrendszer» korbácsolja az ösztönt) 4. «Móricz Zsigmond szintén az idegenség vádját nyerte.» (Főnyeremény. Ez hat ge­nom­en.) 5. «Móricz Zsigmond előbb megrajzolja a történelmi hős egyéni sorsát (a Karak szultán­ban), az egyéni élet forró kohóját, melyből a törté­nelmi nyíl kipattan.» (A nyíl a kohó­ból) 6. «A férfi most felszabadul, új öröm, új nő felé fut, meg akarja kísé­relni az új virágzást és megterméke­­nyülést.» (Talán anyává akar lenni?) 7. «Móricz Bálint (Zsigmond apja) új életiramot kezdett: a vállalkozást.» 8. «Pedig Móricz Zsigmond a magyarság arcát nem külső ingerek csaláncsípé­seire, hanem kevülről, a fajta mély láméiból fejtette ki...» (Arcot kifej­teni, tárnából!) Az ilyen «állásfoglalás» aztán a té­nyekkel is úgy bánik, ahogy akar. Példa: «Nem állíthatjuk, hogy a 67 es korszak szellemi élete az uralkodó politikának engedelmes visszhangja volt csupán. Jöttek írók, akik éles cá­folatai voltak a ... magyar optimiz­musnak. Valamennyien vidéki szárma­zású (bűnös Budapest!) gyökeres ma­gyarok voltak, míg a «magyar optimiz­mus» mámorát elsősorban a honi né­metség féligmeddig beolvadt elemei képviselték. Tolnai Lajos, Thury Zol­tán, Zilahy Károly, Justh Zsigmond, Petelei István valamennyien «pesszi­misták» voltak...» A szerző csak öt nevet záporoz ránk, s ötödiknek máris Petelei István arca tornyosodik elénk, aki pedig született örményként vetült az életsíkra. Még egy lépést a szavakon túl! Mi történik, mikor a szerző értelmez? «Keleti örökség ez a hatalomvágy (a Túri Danié).» Tehát örökség és keleti, — jó. De miféle «örökség» akkor a nyugati «hatalmasok» hatalomvágya, Julius Caesartól XIV. Lajoson keresztül valamennyi mai cézárig, egészen a Brazíliában, Bolíviában olykor fel­bukkanó diktátor generálisokig? Miért éppen bécsi kispolgári miliőben szüle­tett meg a Wille zur Macht pszicho­lógiája, ha a hatalomvágyra az lenne jellemző, hogy keleti és hogy örök­ség? *A magyar, ha mámoros, akkor mindig vall.» Tudniillik némelyik ép­pen akkor hallgat el, de úgy hallgat, hogy harapófogóval sem lehet belőle egy szót sem kivenni, először, másod­szor pedig némely bosnyák is vall, a macedón is vall, a dán is vall, a ró­mai is vallott, hiszen római eredetű közmondás: in vino verítas, ami vallomásra, őszinte megnyilatkozásra vonatkozik. A tévedés ugyanis innen ered: ha hascsikarásban szenved a ma­gyar, akkor jajgat, de nem a magyar jajgat, hanem az ember. A humanizmusról szóló elmefuttatás így fest: «Holott novellája (Szegény emberek) nem is háborúellenes írás. Nem a háború ellen szaval (mert az ellen csak szavalni lehet, ugyebár), hanem némely emberi következményét mutatja meg. A bölcs magyar huma­nizmus mutatkozik meg benne; nem «megváltó eszmével» kereskedik (mert azzal csak kereskedni lehet, ugyebár), hanem ...» Hanem mit csinál hát ha­lott? «Hanem kényszerűen bekövet­kező s megdöbbentő lélektani tények árnyait vonultatja fel.» Lejebb még ugyanerről a témáról: «Végtelen em­beri szánalom ömlik el rajta (Mó­­riczon), de a szánalom nem csordul ki lépten-nyomon, mint a szláv írókból (a haszontalan Dosztojevszkijből, Tolsztojból, Gorkijból, Andrejevből), hanem az emberi dokumentum való­ságával hat.» Szánalomból is megárt a sok, s ha az emberek egy jelentékeny részét nem tartanánk feltétlenül agyon­­ütendőnek, mi lenne akkor a politiká­val? De talán elég ennyi. Talán ezzel a kevéssel is, a soknak egy kis hányadá­val, megmutattam, ami legfrisebb al­kotógondom volt, hogy ez a Féta­­könyv sajátságos (belső, mély, magyar) olvasmányélményem. Le kell monda­nom észrevételeim további lávozásá­­ról, mert a Nyugat hasábjain több üres sík aligha tornyosul elém. Abba kell hagynom, pedig milyen ízes, — az én életformám! Nagy Lajos

Next