Magyar Csillag, 1942 (2. évfolyam, 1-6. szám)

1942-02-01 / 2. szám

HALÁSZ GÁBOR: MAGYAR VIKTORIÁNUSOK­ ra illő tisztelettel, de mérgesen szórt vádaktól, hogy atyafit atyafi ellen akar ingerelni stb. Balla Károly, Édes Albert, Mándy Péter és más nevek nyilatkoztak ellene, csak egyvalaki volt mellette: a szakember. Fényes Elek teljes mértékben helyeselte a javaslatot; a minimum megállapítá­sával a nemesség rászokna az iparűzés és kereskedésre, amit most lenéz. Az industria és a kereskedés fellendülésével mindenkin, a birtokoson is, segítve lenne. De ki hallgat a szakemberre? Az indítványt szerencsésen elfelejtették és egy félszázad múltán csak azért támadt fel, hogy a régi vádak szinte szóról szóra kiújuljanak. Timoleon (Beksics) röpiratban mennydörgött a «legújabb politikai divat», a feudális oligarchikus agrá­rizmus ellen, Kautz Gyula a tételeiben megbolygatott tudomány nevé­ben ítélte el, a fiatal Tisza István az induló liberális politikus harcát vívta meg vele. (Cikke a Budapesti Szemle, 1887. 125. sz.-ban.) A kor egy­kettőre győzedelmeskedett a reakció, de egyúttal a továbbhaladás felett is. Tisza István a cikkében Mayer Rudolffal megismerkedésüknek tulaj­donította a fiatal amerikajáró mágnások fellépését, de nagy olvasottság­gal, s dialektikai ügyességgel rendelkező német pamphletistával, ki — tőkét faragva magának Bismarck üldözéséből — mint a conservativ ügy mártyrja élősködött az osztrák aristokratia reactionarius árnyalatában.» (194­­1.) E különös apostol, aki Bismarck Németországot korrupciójáért támadta és Amerikába ment agrárkérdést tanulmányozni, főúri támoga­tói körében a negyedik rend felszabadulásáról elmélkedett, katolikus volt és forradalmár, reakciós és merész újító, műveivel és személyes hatásával csakugyan megfogta fiatal arisztokratáink képzeletét. A fel­növekvő új nemzedék, akár dendizmusból az uralkodó «plebejus» világ­nézet ellen, akár kifinomult idegzetével a szokatlanhoz vonzódásból, akár komoly alkalmazkodásból, érdeklődni kezd a szociális kérdés iránt, Le Play és Mayer Rudolf tanai izgatják. Le Play szintén a konzervatív újítók fajtájából való volt, de ke­­vésbbé exaltált német társánál; a családban és a kis közösségekben látta a megújulás alapját, évtizedes személyes felvétellel tisztázta falvak, munkás- és bányatelepek helyzetét, alkotmányreformok helyett a társa­dalmi reorganizációt sürgette. Újsága monografikus módszerében volt, s erős szociális érzéke mellett realizmusában, amely megvetette a papiros­elméleteket. Az ő és Mayer Rudolf szocializmusa az elit számára volt elképzelve a tömegek szocializmusával szemben és rövid időre divattá is tudott válni a fáradt európai századvégben; alapjában a liberalizmus nemesedett és fejlődött bennük tovább, mégha a hívők nem is ismerték fel és kiátkozták őket, az eretnekeket. A továbbépítést akarták hozni az összeomlás helyett, amely fenyegetőleg már előrevetette árnyékát. Taine és Leroy-Beaulieu méltányolták Le Play tanítását, kis szekták folytatták módszerét, nálunk Justh Zsigmond Debating Society-jában vitatkoztak róla, a Budapesti Szemlében ismertették. (Nagy Ernő: Le Play élete, 1882.) Fordítására és tüzetesebb megismerésre csak az új század­ban került sor, lényegesen hatni ekkor sem tudott. A német reformer hívei közé többek között a fiatal Apponyi Albert tartozott, aki a parlamentben is védelmébe vette a Hermann Ottó által támadott «aristocratico-socialistikus» irányt. Ezt a liberalizmus ellen hadakozó Asbóth épp oly kevéssé tudta megbocsátani, mint ellenfelei. «Minden ami megvan Apponyiban —­ jellemezte hajlékony egyéniségét — a mysticizmusra hajlás, a vallásos lelkesedés, az aristocrata öntudat, a lázas ambitió, a demagóg ösztönök, a nagyszabású fellépés, a fényes eloquentia született hősévé tette azon szerepnek, melyre őt Rudolf

Next