Nyugati Kapu, 2002 (4. évfolyam, 133-168. szám)

2002-08-09 / 159. szám

2002. AUGUSZTUS 9. Ő­szi tücsök Hogy tücsök szólt a kápolna előtt 996 őszén - ezen a helyen lett később a bajorországi Scheyern bencés apát­sága az biztos, csak az nem, hogy itt eskette össze Szent Adalbert Gizel­lát és Szent Istvánt, hiszen mások sze­rint Regensburgban volt az esküvői szertartás, ott voltak a sokadalomban a lánykérőbe küldött diplomaták, akik nyilván arról is beszámoltak, hogy a lány arcfestéket nem használ. Ha valaki ezen az őszön, esetleg au­gusztus huszadikán felkeresi ezt vagy azt a helyet, netán Veszprém városát, az gondoljon Boldog Gizellára. Történelmi a légkör, a tücsök sza­va nélkül egyik ősz sem lenne gyö­nyörű, benne a tizenéves menyasz­­szonnyal, akit apácának szántak, aki az idegen fejedelmet először a nie­­dermünsteri kolostor kertjében látta, de lehet, ezt is csak a legendaírók találták ki, megragadt szépen az em­lékezetükben azon az őszön, amikor a természet újra bőségesen bánt a színekkel. A hegyek fölött köd járt, Gizella már az új haza felé gondolt, 997-ben a Dunán lehajóztak vele, süllyedésig túlterhelt hajón, férje a nyitrai várba vitte, ahol fenséges ki­látás nyílt a környékre, s ahol később (a székesegyháztól keletre áll a to­rony), a magyar turistáknak elmond­ják, Vazult őrizték és megvakították. Lehetett az akkoriakban irigykedő csodálat meg kicsinylés. Gizella ta­nulta a helyi szokások és illemet, tu­dott lázadásokról, nagylelkű volt, nem hiányzott szívéből az irgalmas­ság, istenfélőnek nevelték, köteles­ségtudónak, akinek azért soha nem bocsátották meg, hogy köze volt Va­zul megvakíttatásához, fiainak elül­dözé­séhez. A Vazul-toronynál ez is szóba kerül. Több gyermekük született, talán öt, talán több, az elsőszülött István ko­rán meghalt, a második gyerek, Ottó is, aztán az utolsó reménység, a lili­­omos herceg, Imre, akit holtan látott, gyönyörű halottnak... Mert kell-e mondani, mennyi csapás érte! Sokat virrasztott a gyötrődő asszony, aki­nek majdnem ötven esztendő után Passau lett a menedéke, a bencés kolostor, ahol talán eseményeket mondott el az életéből, utóbb aztán már olyan volt, mint egy csendes, szép halott, akinek ősszel egy tücsök hosszan hegedült, cirpelt, szólt, szólt, mint Niedermünsterben, Scheyern udvarán, Veszprémben, hol vidámab­ban, hol szomorúan. v. j. Sztálin füle A berlini Sztálin-relikviákat bemu­tató kiállításról ellopták az egyik bronzszobor fülét. A tárlat szervezői tartottak attól, hogy Sztálin bajuszát is meglovasítják, ezért biztonságos helyre szállították a szobrot. A meg­csonkított emlékművet Kelet-Berlin­­ben emelték a szovjet diktátor tisz­teletére, mely 1961-ig állt az akkori Sztálin-sétányon. Pénz a rókáért Elszaporodtak a rókák az ausztráliai Victoria­ államban. Néhány hét alatt 25 ezer állatot lőttek ki. Az állam egy-egy rókafarokért öt ausztrál dol­lárt ad. Az irtás előre láthatólag még két hónapig tart. NYUGATI KAPU Jó estét, Joseph Haydn! Szokolay Balázs zongoraestje az Esterházy-kastélyban Szokolay Balázs Liszt-díjas zongo­raművész fertődi hangversenyén (július 16.) „napjaink harsogó mo­dern koncertzongoráján” - mert nem historizáló hangversenyről volt szó - szólaltatott meg két Haydn-szonátát, az 1767-ben kom­ponált 19-es Hoboken-számú D- dúr meg a bő húsz évvel ezutáni, 50-es számú C-dúr szonátát. Haydn után - kicsit merészen - Bartók-művek következtek, majd Schumann-muzsika, végül lenyű­göző tolmácsolásban hét Rahmani­­nov-kompozíció. Joseph Haydn már gyermekként is foglalkozott szólóhangszerekkel (zon­gora, hegedű) a bécsi Stephansdom kötelékei között, ám - bár remekül kezelte az instrumentumokat - sem akkor, sem később nem ért el ezeken mesteri színvonalat. A templom kis énekesének még csak láda formájú, hordozható chlavichordja volt, amit ide-oda vitt, asztalra téve kezelt. Idős korában egy 1794-es Johann Bohak­­féle chlavichordot használt zeneszer­zői segédeszközként. Az alkotó férfi zongoraszonátáinak java részét erre a hangszerféleségre komponálta, ami­nek következtében „muzsikájuk gyen­géd bája igazán csak e régi házi hangszer húrjain otthonos”. A billen­tyűs szonáták másik része „a cembaló hang fényében bontja ki szépségét”, az utolsó alkotóperiódus darabjai pe­dig „kifejezetten zongorára íródtak, per­sze nem napjaink harsogó mod­ern koncertzongorájára, hanem a ko­rabeli bécsi kalapácszongorára, amelyből a gyöngy finom zizegésév­­el pergett a muzsika” - állapította meg Richard Petzoldt. Haydn 1788- ban Wenzel Schanztól vásárolt forte­­pianót, s természetesen szívéhez ez a Schanz-féle hangszer állott közel, ezt érezte kései művei leghívebb, legéke­sebb tolmácsolójának, minthogy - egyik 1790-es levelében írta - „egé­szen különlegesen könnyű járásúak, mechanizmusuk tökéletesen megfele­lő... Nicki úr zongoráit is ismerem; kitűnőek, de.. .túl nehéz járásúak, nem lehet rajtuk mindent a kellő finomság­gal játszani.. .Schanz úr jelenleg a leg­jobb mester e szakmában”. A fertődi zongoraesten a kezdő mű­sorszámok nem azok közé a Haydn­­darabok közé tartoztak, amelyek „a műsort indító bemelegítő újj torna funkcióját töltötték be”, sokkal in­kább élveztük bennük a „tanulságos próbálkozásokat”, a „lángeszű teli­találatokat” a zseniális mester részé­ről mai hangszerből előcsalogatva. Utóbbi, a mai zongora viszont azt ered­ményezte - Somfai Lászlóval szólva -, hogy ez a nyelvezet bősége­sen árnyalt volta, technikás inter­pretálása, zenei igényessége ellenére (például D-dúr szonáta 3. tétel, C-dúr szonáta I., III. tétel) „végig meg­maradt különcségekkel teli, nem iga­zán anyagszerű zongoramuzsikának” (elegendő a nevezett C-dúr szonáta lassú tételére gondolni), annak elle­nére, hogy Szokolay Balázs a maxi­mumot hozta ki valamennyi tételből, fényesen bizonyítva a Haydn-szo­­náták hangversenyterembe illő alkal­masságát, éppen a zeneszerző má­sodik otthona, az Esterházy-kastély zenetermének légkörében. Haydn után - kicsit merészen, de indokolható módon - a magyar népi zene „keresetlen egyszerűsége” szó­lalt meg annak mindenféle „dallam­beli és ritmusbeli különösségével együtt”, az 1908-1909-ben készült Gyermekeknek című Bartók-sorozat válogatásaiban. Az I-II. füzetből a magyar falu életét hallottuk megele­venedni. „A magyar népdal a hang­­versenyteremben! - különösen hang­zik ma még. Hogy egy sorba kerüljön a világirodalom remekeivel... De megjön az ideje ennek is” - ezt jósol­ta Kodály Zoltán 1906-ban. Neki lett igaza. Hogy esetünkben így történ­hetett, kitűnő közvetítőre is szükség volt, aki nem zeneiskolai tananyagot adott elő az apró gyöngyszem-zenék­ben, hanem a magas művészet meg­annyi csodáját varázsolta maga kép­zelte testalakba (Csillagok, csillagok, Fehér fuszuly­kavirág, Kertbe virágot szedtem, Nem messze van, Ha fel­megyek, Tíz liter, Házasodik a tü­csök, Megöltek egy legényt, A Csaná­di legények stb.). A koncert második felében Schu­mann- és Rahmaninov-muzsika kö­vetkezett az előadóművész világ­rangjához méltó fogalmazásban. A Blumenstück alaptónusát finom ér­zékkel mintázta, kitapintható,, érzé­keny szólamvezetéssel. A Három ro­máncban (1839) Schubert, Beet­hoven, Chopin színei csillantak fel, de sajátosan karakteres volt a rondó­­formájú harmadik (H-dúr) románc, amit a zeneköltő maga is korai al­kotóperiódusa egyik legkitűnőbb da­rabjának tartott. Szergej Rahmani­­novról köztudott, hogy a 19-20. szá­zad fordulóján tűnt fel „szuggesztív erejű, drámai fantáziától fűtött szín­pompás zongorajátékával”. Két-há­­rom kivételtől eltekintve valamennyi ismertebb művét az első világháború előtt szerezte. A Csajkovszkij nyomdokait követő, későromantikus szellemiségű kom­pozíciókból hetet hallottunk lenyű­göző tolmácsolásban: az op. 3-as számú világhírű cisz-moll prelűdöt, az esz-moll elégiát, a karakteres Polichinelle-t, a Desz-dúr meg a markáns vissza-visszatérő főtémájú g-moll prelűdöt, a robusztus esz­­moll, valamint a fanfárszerű, hatá­sosan végződő Esz-dúr etűdöt. A fertődi kastély zenetermét szín­ükig megtöltő hallgatóság szűnni nem akaró dübörgő tapsára egy korai Haydn-szonátának (A-dúr) kecses­bájos II. (Menüett) tételét, majd Liszt 1884-ből való Csárdás obstinéját (Makacs csárdását) kaptuk ráadás­képpen a kimagasló teljesítményt nyújtó, rokonszenves művésztől. Nagy Alpár Lovak mennyországa Emlékezés Reich Károly grafikusművészre Tudta, amit Weöres Sándor, hogy az Is­ten rajtunk végtelen könnycsepp, az Is­ten bennünk végtelen mosoly, s e két végtelenség pedig nem egyéb, mint a kozmosz urának örökkévaló titka. A grafikusművész nyolcvan esztendeje, 1922. augusztus 7-én balatonszemesi bognárcsaládban született. Mindig volt szava jelenhez és jövőhöz, mindig a megmaradásra figyelmeztetett, a múl­hatatlanra. Csak lerajzolta a dolgokat. Ha valami nagyon tetszett neki, azt szépnek, bájosnak rajzolta le. Nem tu­dott szomorúan rajzolni. Picassot azért szerette, csodálta és irigyelte, mert semmivel sem törődve rajzolt, már-már lebegve, öntudatlanul, ártatlanul. Cha­­gallt meg azért, mert vállalta az ember egyik legtermészetesebb igényét, azt, hogy elmondja látomásait, álmait. Re­ich Károly 1988 januárjától már oda­­fönt rajzol, ott beszéli az angyaloknak, mennyire szereti a lovakat, mert a ló­hoz annyi minden tartozik, kaszáló, szénaillat, itatás, aratás, az egész pa­raszti élet. A ló okosabb, mint sok em­ber, játékos, kedves. Reich Károly rajz­zal írt tiszta verseket asszonyokról, bikákról, madarakról. Konokul vallot­ta: célja, hogy örömet szerezzen. Ne­héz őt halottnak tudnunk. T. J. Az unatkozó kapitány Százhuszonkét éve - július 25-én volt annyi - másról sem beszéltek Füre­den, mint arról, hogy sikerül-e az unatkozó dzsidáskapitánynak átúsznia Füredről Siófokra. Szekrényessy Kálmán (apja Szekrényessy József gróf Széchenyi István révén a Nemzeti Kaszinó és Pesti Lovaregylet el­ső titkára) akkor 33 éves volt, bejelentette az Atlétikai Klubnál, hogy az Anna-bál előtti napon „bravúr úszást szándékozik tenni”. No, nem a Füred és Tihany kö­zött, azt már megtette báró Wesselényi Miklós, majd Csáky gróf. Előtte négy év­vel a Boszporuszt úszta át, azután Ázsi­ából Afrikába úszott, 1879-ben a Boden­­tavat szelte keresztül. A rossz idő a mon­dott napon ugyan meghiúsította a kalan­dot, de aztán az unatkozó dzsidáskapi­­tány augusztus 29-én Siófok és Balaton­­füred között hat óra negyvenöt perc alatt átúszta a Balatont. Szekrényessyről ter­mészetesen tud az életrajzi lexikon, úszó­nak mondja, dzsidáskapitánynak, újság­írónak, aki 1883-ban megalapította a Sport című szaklapot. Lelkes híve volt a léghajózásnak, konstruált repülőgépeket is. A Balaton első átúszója 1924-ben halt meg Budapesten. DAVID BOWIE HEATHEN Ez már a huszonnegyedik stúdióalbu­ma a mesternek. Az album európai változatán 12 vadonatúj David Bowie dal hallható, melyek ismét közérthe­tőbb irányba indulnak el. Természete­sen nem vesztette el naprakészségét, megújulásra való képességét sem. Remixmesterei Moby, Air, és Brian Rawlins. (Sony Music) THE VINES HIGHLY EVOLVED A „The Vines” zenéjében - saját be­vallásuk szerint - a The Beatles és a Nirvana keveredik egymással. Aki két ilyen nagyszerű forrásból merít, az jó úton jár, és ha annyira tehetséges, mint a „The Vines” zenészei, a siker nem is marad el! Angliát már meghódították, reméljük nálunk hasonlót produkál­nak. (EMI) NOX ÖRÖKSÉG A Nox együttes első albumán a végte­lenül gazdag magya népzene dallam és szövegvilágát ötvözik a III. évezred elektromos zenéjével, így építve hidat az ősi magyar pentaton, és a modern kor zenei világa között. Az album biz­tos sikerének záloga a Nox hazai pop­szakmából ki­­ívó, egyedi arculata is. (UNIVERSAL) LINKIN PARK REANIMATION ,J Ez nem csak egy remix album! Arra törekedtünk, hogy ne csak az eredeti albumtól különbözzön, de minden mástól a világon.” - mondta Mike Shinoda. Különleges és izgalmas le­mez mindenki számára. (WARNER) A lemezajánlót Dj. Joko szerkeszti 15

Next