Nyugati Kapu, 2002 (4. évfolyam, 133-168. szám)

2002-10-25 / 168. szám

6 __MESÉLŐ MÚLT Erdészeti Múzeum Látott már a XIX-XX. szá­zad fordulóján készült erdé­szeti szerszámokat, asztalos eszközöket, földmérő és tér­képészeti műszereket? Az Erdészeti Múzeumban min­dezeket megtekintheti! A gyűjtemény részét képezi több olyan érdekesség, a­­mely mindenki számára tar­togat újdonságokat. Több millió éves megkövesedett­­kovásodott fák darabjai, 1656-os térkép, az 1800-as évek végéről származó ira­tok, nagyméretű terepasz­talok, 1870-ben készített ro­vargyűjtemények, fából ké­szült múlt századi háztartási és használati eszközök, gép­­modellek, makettek és még számos más csodálni való. Az állandó kiállítás mellett különféle időszakos tárlatok várják az érdeklődőket. Az Esterházy család palotája, amelyben a kiállítás megte­kinthető, 1921-ben neveze­tes esemény színhelye volt. A soproni népszavazás ered­ményét az antant hatalmak képviselői itt állapították meg, mely végérvényesen eldöntötte Sopron Magyar­­országhoz való tartozását. A Sopront és környékét be­mutató Tourinform-kiad­­ványból, amely a Gazdasági Minisztérium és a Sopron Megyei Jogú Város Önkor­mányzatának támogatásával készült. Jubileumi séta Jubileumi, tizedik hagyomá­nyos sétájára várta a város pol­gárait szerdán a Rotary Club Sopron. Az első helyszín a Nyu­gat-magyarországi Egyetem könyvtára volt, ahol az érdek­lődők az állományról hallottak ismertetőt. A Széchenyi István Városi Könyvtár volt a követke­ző helyszín, majd az intézmény bemutatása után a jótékonysági séta résztvevői a Hűségzász­lónál főhajtással emlékeztek az ötvenhatos forradalom hőseire. A következő állomás a Berzse­nyi Dániel Evangélikus Gimná­zium könyvtára volt. A szerve­zők - a hagyományokhoz híven - a sétálókat forralt borral, teá­val és zsíros kenyérrel vendé­gelték meg. Elmaradt a belső udvar Wächtler Lajos építész a soproniak reprezentatív kaszinóját a bécsi vá­rosházához hasonló formában, gó­tikus stílusban akarta felépíteni, hangsúlyos bejáratát a Széchenyi tér irányában tervezte. Az épület belse­jében monumentális udvart képzelt el. A soproniak azonban más elhe­lyezést kívántak, pontosabban a telek „poros és szeles szegletében kép­zelték el a kaszinó udvarát” - pa­naszkodott később az építész a bécsi NYUGATI KAPU 2002. OKTÓBER 25. Kaszinó az olasz sarokbástya helyén Ötven esztendeje az épületet „becsomagolták” A legkorábbi kaszinó épülete néhány száz lépéssel arrébb, a Petőfi Sándor téren állt. E tekintélyt parancsoló, kétemeletes házat a 18. század végén feltehetően Ringer József, az Ester­házy hercegi család neves építésze tervezte és a 19. század legvégén alakították át elemi iskolává. Már a legkorábbi soproni kaszinó épülete is a helyi tudományos, politikai, tár­sadalmi és üzleti élet fontos színtere volt. Az első kaszinó a 19. század ele­jén leégett, helyén nagyszabású „vi­gadó” együttest kívántak építeni, mely a városi színházat, bál - és előadótermet és kaszinót is magába foglalt volna. Ez az első „kong­resszusi központ” azonban az 1840- es években pénzügyi fedezet híján nem valósulhatott meg. Nyolc építész pályázott Az új kaszinó építését a városi pol­gárság fokozódó kulturális igénye és jelentős gazdasági ereje tette lehe­tővé. Helyét a régi kaszinó mellett, de annál még kitüntetettebb helyen, az egykori hatalmas olasz sarok­bástya bontásával nyert területen jelölték ki. Előnyös helyzetét „sa­­rok”­elrendezésének köszönhette, no meg annak, hogy tőle délre épült ki a város reprezentatív sétatere - pro­­menádja - a mai Széchenyi tér. Az építkezés nagyságát és fon­tosságát mutatja, hogy a megfelelő tervek beszerzésére országos épí­tészeti pályázatot írtak ki, amelyen pályaművével nyolc építész vett részt. A bíráló bizottság 1869. no­vember 15-én hirdetett eredményt. A pályázatot pesti építész-páros - Kol­­benheyer Ferenc és Benkó Károly építészek - nyerték. Kolbenheyer Fe­renc soproni származású építész volt, Benkó Károly pedig Medgyaszay Istvánnak, a soproni szecessziós színház tervezőjének édesapja, aki a győri neológ zsinagóga megépítésé­vel szerzett magának európai hírnevet. A tervezési megbízást végül még­sem ők, hanem Wächtler Lajos bécsi építész nyerte el. Wächtlert napjaink európai építészettörténet-írása a 19. század egyik kiemelkedő alkotója­ként tartja számon. Épületeit, alkotá­sait Európa-szerte műemlékként vé­dik és közülük szinte mindegyiket mintaszerűen helyreállították. A sop­roni kaszinó belső festését és a deko­rációs munkák elvégzését a bécsi Jobst testvérekre bízták. Mint isme­retes, a testvérpár korábban a bécsi Votivkirche belső dekorációjának megalkotásával szerzett magának eu­rópai tekintélyt. építész kamara e témában tartott ülé­sén. Az építészre kényszeríttet vál­toztatások miatt a Templom utcai be­járat a kelleténél kevésbé hangsú­lyosra sikerült, a belső udvar elma­radásával pedig a földszinti fogadó­szint is szűkössé vált. A Kaszinó épületét ezért többen bírálták. Ma e hiányosságokért nem az európai­ hírű építészt - sokkal inkább a megren­delő soproni polgárok szűkkeblűsé­­gét - okoljuk. Az épület tömegalakítása - monu­mentális középrizalit, hosszan el­nyúló, szimmetrikus oldalszár­nyakkal - nagyon hasonlított a bu­dapesti Magyar Tudományos Aka­démia néhány évvel korábban emelt épületére: ezt a formát később más, jelentős vidéki középületek esetében is gyakran és szívesen alkalmazták. A belsők egykori nagyvonalú kiala­kításához hasonló színvonalú belső­­építészeti megformálást a legjelen­tősebb európai nagyvárosok kiemel­kedő középületeiben találunk csak. A galériás, mennyezetfreskós díszte­remben 1873. január 11-én Wächtler Lajos építész közlése szerint Liszt Ferenc tartott hangversenyt, aki el volt ragadtatva a terem csodálatos „acustikájától”. Nem csoda, ha az épületet az európai építészettörténet az akadémikus historizmus egyik leg­jelentősebb közép-európai alkotása­ként tartotta számon. Azok a hatvanas évek A becses épület szinte sérülés nélkül vészelte át a két világháborút. 1952- ben itt tartották az „öt éves terv” kiál­lítást: a „hivalkodó polgári ízlés” sze­rint kialakított, reprezentatív belsőket ekkor szemérmesen­­ több ezer négyzetméter vörös színű textília fel­­használásával — „becsomagolták”. Az 1960-as években a város Perczel Dénes építészt bízta meg az épület „korszerűsítésével”. Nagy kár, hogy az épület értékeivel sem ő, sem a véleményező Országos Műemléki Hivatal kevéssé volt tisztában, így történhetett meg, hogy a ház értékes belsőit - közöttük a világhírű freskó­kat is - megsemmisítették, a jelleg­zetes térkapcsolatokat megszüntették és az épület külsejét szakszerűtlenül átalakították. Az egykori pompás épületből csupán a vastag, téglából rakott főfalak maradtak meg. A „helyreállítás” nem bizonyult si­keresnek. A díszteremből szegényes kultúrterem lett, az előcsarnokok tö­redezett terazzo-padlója és a vidéki kocsmákra emlékeztető egy méter magas faburkolat nem pótolhatta a neo-renszánsz díszítés korábbi gaz­dagságát. Az épület hiányzó előtereit trapéz hullám alumínium burkolatú, ormótlan épülettömegben helyezték el, ennek igénytelen megoldására kü­lönösen haragudtak a soproniak. A soproniak az új konferenciaközpont avatására készülnek. Talán nem mindenki tudja: ez a monumentális középület egykor a város elő­kelő kaszinója volt. Érdemes tanulságos történetével megismerkedni. Pótolták az elveszett értékeket Az 1990-es évek legvégén kerül­hetett sor a ház újabb áttervezésére. E munka legizgalmasabb kérdése az volt, hogy pótolni lehet-e vajon az elveszett értékeket. Mindenek előtt az épület magas építészeti színvon­alához méltó hasznosítást kerestek a háznak, így jött létre a régi kaszinó falai között Közép-Európa egyik legkorszerűbb kongresszusi központ­ja. 2002 - 2002 között a Mestervonal tervező mérnökeinek elképzelése alapján a meglévő termeket gondo­san helyreállították és új nagytermet - kongresszusi terem - alakítottak ki. Ezzel az épület nemzetközi konferen­ciák megrendezésére is alkalmassá vált. A nagyterem elhelyezésére a há­romszintes, nagy területet elfoglaló előcsarnokrendszer legfelső szint­jének és teraszának beépítése kínált megfelelő helyet, benne karzatos el­rendezéssel nyolcszáz hallgató szá­mára biztosítottak megfelelő ülőhe­lyet. A tervezők megpróbáltak a sop­roniak jogos óhajának eleget tenni és az épületet eredeti pompájába vissza­állítani. A fémburkolatú hozzáépítést lebontották és az új bővítményt az eredeti neo-reneszánsz formák fel­­használásával, építették fel. A belsők­ben a régi terek arányaira és tagolá­sára utaló új architektúrát alakítottak ki. Winkler Gábor

Next