OKISZ Értesítő, 1970 (19. évfolyam, 1-45. szám)

1970-09-21 / 33. szám

556 I. A legjelentősebb és a továbbfejlesztést különösen igénylő szolgáltatások 1. Az áruk rendeltetésszerű használatához szükséges alapvető szolgáltatásokat, mint az értékesítés feltételei, a kereskedelmi munka szerves részeként szélesebb körben célszerű biztosítani. Ezek közé soroljuk az élelmiszer üz­letekben a kávé-, mák-, dió- és a hús darálását és szele­telését; a konfekció üzletekben a készruhák méretre iga­zítását; a férfi divatáru üzletekben a kalapformázást, stb. Bár e téren az elmúlt években jelentős előrelépés történt, még mindig találhatók olyan üzletek, ahol a szol­gáltatásoknak e minimális szintjét sem nyújtják. Kívá­natos, hogy valamennyi vállalat az alapvető szolgáltatá­sokhoz szükséges technikai és személyi feltételeket biz­tosítsa. 2. A különböző szolgáltatásokat vevő szolgálat egyidejű szervezésével és a szolgáltatások komplex bonyolításával helyes fejleszteni. a) A szolgáltatások komplexitását jelenti, ha pl . a televíziót, hűtőgépet, stb. értékesítő boltokban a hitellevéllel kapcsolatos teendőktől kezdve, a házhozszál­lításon át az üzembehelyezésig megszervezik; — kiválasztott f­igyem­anyag kiszabását, házhozszállítá­sát és felszerelését vállalják; — tanácsadással, bútorkiválasztással, a lakástextiliák és világítási berendezések felszerelésével, háztartási gé­pek üzembehelyezésével vállalják lakások teljes beren­dezését; — építőanyag eladásánál — ha azt pl. családi ház fel­építéséhez vásárolják — típusterveket és egyéb építő fel­szerelést is biztosítanak a vevő számára; — az üzletben nyújtható szolgáltatásokon túl, közve­títő tevékenységet is vállaljanak (mint ahogy az általá­nos fogyasztási és értékesítő szövetkezetek viszonylag széles körben jelenleg is végzik­ a Patyolat, a GELKA, s egyéb javító KTSZ-ek részére, stb. b) A komplex szolgáltatások helyeselhető szervezeti megoldása a szolgáltató házak létesítése. Ilyeneket a szö­vetkezetek — kereskedelmi és ipari szövetkezetek egy­aránt — Budapesten és vidéken is több helyen fenntar­tanak. E szolgáltatásokban a lakosság együtt találja a cipész és szabó KTSZ-t, a fodrászüzletet, vállalnak mo­sást és festést, bonyolítják a kölcsönzést, továbbá cuk­rászda, presszó, stb. is üzemel. Helyes lenne, ha a keres­kedelmi vállalatok is — a kisiparral társulva — létesí­tenének szolgáltató házakat, s ezekben helyeznék el pl. a mosógép és vasaló automatákat, stb. A komplexitás elérését ezért legcélszerűbben a keres­kedelem, a tanács és az ipar együttműködése biztosít­hatja. c) A tanácsadás legkülönbözőbb formáinak (divat-, kozmetikai-, főzési-, mosási-, festési- növényvédelmi) és módszereinek — szóbeli tanácsadás, használati utasítás, bemutatók — együttes alkalmazásával kell biztosítani a hatékony felvilágosítást, melyet az önkiszolgálási forma — a közvetlen kapcsolat lazulása miatt — háttérbe szo­rít. d) Helyes vevőszolgálati üzleteket kialakítani, ahol a vállalat egész tevékenységére, árukínálatára elfogadnak megrendeléseket, elvállalnak megbízásokat (közvetítő jel­leggel). 3. A legjelentősebb szolgáltatások közül az alábbiak to­vábbfejlesztése különösen szükséges: a) Házhozszállítás és előrendelés. A vásárlók igényeitől és az áru természetétől függően a házhozszállítás különböző formái alkalmazhatók. Le­het kizárólag a fuvarozást vállalni, de helyesebb rako­dással és más szolgáltatásokkal (pl. csomagolás, összesze­relés, üzembehelyezés a vásárló lakásán, stb.) együtt szer­vezni. A kereskedelmi hálózat tehermentesítése és a fogyasz­tók kényelme egyaránt indokolja, hogy élelmiszereket előrendeléssel és házhozszállítással árusítsanak. Ennek ke­retében egyrészt a tej-, péksütemény — lehetőségtől füg­gően való — folyamatos, naponkénti házhozszállítását he­lyes szorgalmazni, másrészt nagyob tételű élelmiszerek — havi, heti szükségletek — rendelésének felvételét. Kívá­natos, hogy a rendezvényekhez szükséges hidegkonyhai készítmények, italáruk házhozszállítását is biztosítsák; to­vábbá, a télialma, burgonya és hagyma árusítását is ház­hozszállítással kapcsolják egybe. Az élelmiszerek házhozszállítása terén jelentős ered­mények érhetők el központi megrendelés felvevő iroda (vagy vevőszolgálati üzlet) kialakításával. Az iparcikkek (bútor, hűtőszekrény, mosógép, TV, fes­tékek) továbbá a tüzelő- és építőanyagok, valamint a kölcsönzött háztartási gépek és felszerelések házhozszál­lítása a vásárlók részéről rendkívül kedvelt és — a ta­pasztalati számok szerint is — jelentős forgalomnöveke­dést eredményez. A vásárlókkal kialakítandó kapcsolat szorosabbá tétele érdekében ajánlott, hogy az értékesítést végző üzlet szer­vezze a házhozszállítást akkor is, ha a vállalat saját szál­lítóeszközzel nem rendelkezik és e célra a Boy-szolgá­­lattal, a Belkereskedelmi Szállítási Vállalattal, vagy más szállító vállalatokkal kötnek megállapodást. A házhozszállítási díjak megállapításánál figyelemmel kell lenni a házhozszállítási díjszabásra (tüzelőszállítás­nál Budapesten a KPM által, vidéken a megyei tanács által megállapított díjszabásra). A bolti dolgozók közvetlen részvétele is megszervezheti a házhozszállítás keretében, illetve a házhozszállított iparcikkeknek a vásárló lakásán történő üzembehelyezé­­­éhez. Az előrerendelési és házhozszállítási értékesítési for­mát — valamennyi áru vonatkozásában — fel kell hasz-­ nálni a bevásárlási időpontok befolyásolására. A népgaz­dasági szinten végrehajtásra kerülő munkaidőcsökken­­tésre figyelemmel is helyes, ha a vállalatok a hét elsői napjaiban ingyenesen, a hét közepén mérsékelt térítésért a hét végén viszont a teljes önköltség felszámítása mel­lett végeznék a házhozszállítást. b) Kölcsönzés A különböző tartós fogyasztási cikkek, berendezési és felszerelési tárgyak kölcsönzése világszerte a kereske­delmi szolgáltatások jelentős részévé váltak. A technika tudományos forradalom hatására rohamosan változó hír­adástechnikai árukat (tv, magnetofon, stb.), hűtőberen­­­ezéseket és más nagyértékű fogyasztási cikkeket (pl bútor) a lakosság szívesen vesz kölcsönbe. A kölcsön­zésbe vont áruk körét a kereskedelempolitikai és hely­céloknak megfelelően helyes megállapítani. Fontos cél­kitűzés, hogy a lakosság megvásárolja a tartós fogyaszt­­ási cikkeket — ezt különböző kedvezményekkel, mint pl hitellevélre történő árusítással is előmozdítják. Azokat a termékeket kívánatos — piaci értékítélet által elfogadó,sr. kerülő áron — külcsönözni, amiből megfelelő készlet ál rendelkezésre a belkereskedelemben. Számos gép- és felszerelés csak rövid időre szüksége a háztartásokban (pl. betonkeverő, padlócsiszológép, házi tartási robotgép, festési-mázolási eszközök), így a fogyaszt­­ónak és a népgazdaságnak is egyaránt előnyösebb a ilyen áruk kölcsönzése. Egyre nagyobb igény jelentkezik a lakosság részéről az ún. barkácsoló eszközök, szerszámok kölcsönzése iránt­­; így pl. a családi- és hétvégi házak építéséhez, berende­zéséhez, a lakások tatarozásához, javításához szüksége­sépek, felszerelések és különféle munkaeszközök kölcsön­zése kerül mindinkább előtérbe.­ ­ KISZ ÉRTESÍTŐ 33. szám

Next