OKISZ Értesítő, 1970 (19. évfolyam, 1-45. szám)

1970-09-21 / 33. szám

558 OKrisz értesítő 33. szám — A kölcsönzési lehetőség nincs még kellően kihasz­nálva, annak ellenére, hogy a vendégek ez irányú igénye az elmúlt esztendőkben jelentősen megnövekedett. A ven­déglátó vállalatok nem csak közvetlen vendégeik részére, hanem „utcán át is” nyújthatnak szolgáltatást, pl. étkész­letek, evőeszközök kölcsönzésével, továbbá rendezvények bonyolítását is segíthetik nemcsak a szükséges felszere­lési tárgyak kölcsönzésével, hanem szakácsok, cukrászok, vagy felszolgálók biztosításával is.­­ A szállodák által nyújtott szolgáltatások jelenleg is széles körűek és a vendégek kívánságait jórészt kielé­gítik. További előrelépést jelentene, ha pl. gépkocsit, táskaírógépet, táskarádiót, magnetofont, villanyborotvát; az üdülőterületeken az üdüléshez szükséges használati tárgyakat, pl. gumimatracot, kerékpárt, csónakot, stb. is kölcsönöznének a vendéglátó vállalatok.­­ A játék- és sportlehetőségek biztosítása terén is továbbfejlesztést igényel a szakma. Különösen idegen­­forgalmi és egyéb kereskedelmi központokban célszerű bővíteni a különböző automaták (játék, ital, darabáruk) számát, továbbá a lehetőség szerint a tenisz, teke és mini­golfpályák építését a jelentősebb üdülőhelyeken. Progra­mok (kulturális és sport) szervezése is előnyösen befo­lyásolja egy-egy vendéglátó hely megítélését és forgal­mát is.­­ A vendéglátó helyek üzletkörének bővítése is kívá­natos, különös tekintettel a népgazdasági szinten végre­hajtásra kerülő munkaidőcsökkentésre és a bolti kiske­reskedelmi egységek nyitvatartási idejének módosítására. A vasárnapokon egyébként is nyitvatartó eszpresszók, cukrászdák, éttermek — amelyek délelőtti kapacitása amúgy sem kihasznált — tejet, tejterméket és kenyeret is árusíthatnának — megfelelő kulturált technikai felté­telek (pl. csomagolás) biztosítása mellett. II. A szolgáltatások továbbfejlesztésének elvei A kereskedelem szolgáltató tevékenységét elsősorban a területenként eltérő módon jelentkező lakossági igények, valamint a vállalat rendelkezésére álló lehetőségek szab­ják meg. A szolgáltatások iránti kereslet és kínálat össz­hangjának előmozdítása érdekében javasoljuk: 1. Az igényeket vállalatonként vagy szükség szerint boltonként, ill. vendéglátó egységenként — közvélemény­kutatás útján — helyes felmérni. Ennek keretében: vevő­­ankétokat lehet rendezni, alkalmazható a kérdőíves megkérdezési módszer, vagy fel lehet kérni a helyi társa­dalmi szerveket, üzemi szakszervezeti bizottságokat, hogy a dolgozók megkérdezése után az igényekről adjanak tájékoztatást. 2. Az igények felmérése alapján célszerű az egyes alap­vető és nélkülözhetetlen szolgáltatások minimumprogram­jának vállalati meghatározása, ezeknek a vállalati ter­vekbe történő beépítése. 3. A minimumprogram kialakítása után a vállalat ré­széről — anyagi lehetőségeinek figyelembevétele mel­lett — azt szükséges meghatározni, hogy a szolgáltatói tevékenységek fejlesztéséhez milyen technikai előfelté­telek szükségesek. (Pl. házhozszállításhoz fuvareszköz, ruhaigazításhoz varrógép, szereléshez szerszámok, dará­láshoz mechanikus őrlők, kölcsönzéshez korszerű eszkö­zök, raktárak, üzlethelyiségek, stb.). 4. További feladat a szolgáltatási tevékenység haté­kony propaganda módszereinek kidolgozása. A propa­ganda akció legyen alkalmas a fogyasztók igényeinek fel­keltésére, valamint a vállalati szolgáltatásokról — külö­nösen az újonnan bevezetésre kerülő tevékenységekről — nyújtandó szakszerű tájékoztatásra. 5. A lakossági ipari-javító szolgáltatások fejlesztését a kereskedelem azzal segítheti elő, hogy a megfelelő ipar­cikk szaküzletek — gondos igényfelmérés alapján — fo­lyamatosan és kellő mennyiségben, ill. választékban tart­ják és forgalmazzák a különböz­ő javításokhoz szükséges anyagokat, pótalkatrészeket, stb. 6. Újonnan bevezetésre kerülő szolgáltatásoknál a vá­lalatok döntsék el, hogy melyik szolgáltatást fogják köl­ségeik terhére ingyenesen végezni és melyek azok a szo­gáltatások, amikor a költségeket — a vonatkozó rende­lezések betartásával — teljes mértékben, vagy részleg­ben a vásárlókra hárítják. 7. A szolgáltatások nyújtásához, ill. azok kiszélesít­séhez a vállalatoknak külön engedélyt kérni nem szü­séges. A 6/1969. (V. 13.) Bk. M. sz. rendelet erre vona­kozóan általános felhatalmazást tartalmaz. A kereskedelmi szolgáltatások sokrétűsége, a lakossá igények eltérő jellege és folyamatos változása nem te­ lehetővé — és nem is teszi szükségessé — a kereskede­lem által nyújtható szolgáltatások teljes körű felsorolá­sát. A főbb célkitűzések rögzítésével azt kívánjuk elér, hogy a kereskedelmi vállalatok körülményeik és lehet­ségeik gondos mérlegelésével a szolgáltatások bővítői — mint a kereskedelmi munka szerves részét — a gazda­sági verseny egyik eszközének tekintsék és a szolgált­­ások tervszerű, folyamatos szélesítését, üzletpolitikai részeként fogják fel. A fejlesztésre vonatkozó tervek elkészítésénél vegye figyelembe a helyi-, ipari- és szövetkezeti szolgáltató (­­egyéb vállalatok lehetőségeit és velük együttműköd javítsák vevőszolgálatukat, szolgáltató tevékenységük Tájékoztatásul közöljük, hogy a bevezetőben jelz­i a szolgáltatások fejlesztésével összefüggő­­ preferá­ciák fenntartása mellett, a törekvés arra irányul, hoy a IV. ötéves tervidőszakra szólóan kidolgozás alatt a közgazdasági szabályozóknál a szolgáltatásokat illető p­rerenciák köre és mértéke is bővüljön. Az erre vonatkó részletes tájékoztatás a közgazdasági szabályozók veg­­yes jóváhagyását követően kerül kiadásra. B­elkereskedelmi Minisztérim Kereskedelemfejlesztési és Szervezési Főosztály M­ellék Kimutatás az állami és szövetkezeti kereskedelem által nyújtott, illetőleg javasolt szállításokról Élelmiszer előrerendelés Élelmiszer házhozszállítás Tej, péksütemény házhozszállítás Iparcikk házhozszállítás Szilárd, folyékony és gáznemű tüzelőanyag házba szállítása Kölcsönzés Bizományi tevékenység és használt cikkek vásári Csereakció lebonyolítása Darálás (mák, dió, kávé, hús) Ruhaigazítás Ruha javítás Divat-tanácsadás Szabásminta értékesítés Ernyő áthúzás Függöny, bútor, autóhuzat varrás Szőnyeg szegés

Next