Pintér Jenő: A magyar irodalom története 2. A magyar irodalom a tizenkilencedik században (Budapest, 1938)

A tizenkilencedik század utolsó harmada

torok, tanítók, diákok, kishivatalnokok, iparosok, szegény em­berek. Sajnálkozva tekint az egyre jobban lecsúszó földbirtoko­sokra, részvétet ébresztő képet fest a megélhetésért küzdő falusi értelmiségről, lehangoló életűnek találja a vidéki magyar társa­dalmat. Hajótörött alakjai hangtalanul gyötrődnek a sors igája alatt vagy ha feljajdúlnak és cselekvésre szánják el magukat, akkor sem jutnak semmire a létüket megmérgező végzet hatal­mával szemben. Az író érzelmes emberszeretete csak a kifáradt lelkeket, ügyetlen mozgású figurákat, igazságtalanul kínlódó em­berkéket látja meg, fanyar humora alig enyhíti az élet sebeit. Ez a kiábrándító alakrajzolás a pesszimista világfelfogás tükre. Az idegen írók közül különösen Thackeray, Dickens, George Eliot és Washington Irving elbeszélő módjára figyelt, de Kemény Zsig­­mondhoz is fűzte néhány rokoni szál s mintha már az orosz regény­írók felfogása is kísértene munkát lapjain az emberi nyomorúság szemléletének keserűségében. A rajz modern formáját ő alapította meg irodalmunkban, rajzaiból indult ki Mikszáth Kálmán írói munkásságának egyik jelentékeny ága is. Az angol mesterek nép­szerű műfaját magyarrá formálta, viszont kortársai tőle tanulták el az új műfaj fogásait. Nagy becsvággyal írt regénye, Kálozdy Béla (1875), nem csupán szaporította, hanem gazdagította is a magyar regény­irodalmat. Hőse kitűnő tehetségű ifjú, de ingatag jellem, először elcsábít egy nemesérzésű leányt, aztán nőül vesz egy léha színésznőt, végül öngyilkos akar lenni, de a sors különös kedvezéséből rátalál soha nem feledett igaz szerelmére, a méltat­lanul elhagyott leányra. A regényt hangulatos környezetrajz, el­mélyedő lélekelemzés és tisztult humor jellemzi, de meséjének bonyolítása lassú. Justh Zsigmond (1863—1894) a francia írók tanítványa : Balzacé, Bourgeté, Daudeté, Flauberté, Maupassanté és a Gon­­courtoké. Zola követője abban, hogy példájára regényciklust ter­vezett a nemzet legsúlyosabb problémáinak feltárására. A mód­szert a franciáktól tanulta, de lelke megmaradt magyarnak, meséi és hősei a haza földjéről kerültek ki. (A puszta könyve, A pénz legendája, Fuimus, Gányó Julcsa.) A magyar faj újjászületését a parasztságtól várta, ezért vetett oly nagy súlyt az alföldi föld­művelő nép rajzára, másrészt különösen a célkitűzéseiben elernyedt arisztokrácia lelki válsága ragadta meg érdeklődését. Legjobb volt a békésmegyei parasztélet és a nazarénus földmunkások rajzában

Next