Obiectiv, octombrie 2003 (Anul 2, nr. 284-310)

2003-10-22 / nr. 302

14 Obiouti v BRAȘOV Protest al angajaților de la Roman, în curtea uzinei Câteva zeci de angajați ai uzinei brașovene de autocamioane Roman SA, membri ai Sindicatului „Mișcarea 15 Noiembrie”, au protestat, ieri, în curtea uzinei, nemulțumiți de tergiversarea negocierilor privind viitorul uzinei. Vasile Anghel, liderul Sindicatului, anunțase proteste de stradă, dar a fost nevoit să renunțe la acest demers pentru că reprezentanții celorlalte sindicate de pe platforma Roman SA nu s-au alăturat protestatarilor. „Noi avem 550 de membri, dar oamenii nu au vrut să iasă în stradă, fiind influențați de celelalte sindicate, care au decis să mai aștepte o rundă de negocieri, ce va avea loc miercuri la București”, a precizat Vasile Anghel. Conform liderului sindical al Federației Sindicatelor Libere Independente din Roman SA, Marius Stinghe, muncitorii au hotărât să nu declașeze acțiuni de protest până când nu se vor termina discuțiile dintre liderii sindicali și Marian Sârbu, ministrul delegat pentru relațiile cu sindicatele. HARGHITA Minor prins cu aproape un kilogram de mercur Un adolescent a fost prins de polițiștii harghiteni cu aproape un kilogram de mercur pe care intenționa să-l comercializeze. Potrivit comunicatului remis de Biroul de Presă al SJP Harghita, polițiștii Serviciului de Combatere a Crimei Organizate și Antidrog (CCOA), din cadrul IPJ Harghita, l-au prins duminică pe K.C., în vârstă 16 ani, care avea aproape un kilogram de mercur pe care intenționa să-l vândă. În urma cercetărilor, polițiștii au stabilit că mercurul aparține unui tânăr de 18 ani din Bălan și a fost deținut succesiv de alți doi tineri de 17 ani, care l-au „pasat” minorului. Tinerii sunt cercetați în stare de libertate pentru deținere fără drept a unor substanțe toxice. COVASNA Referendum agresiv ■ Președintele PRM Covasna este acuzat de comportament agresiv la referendum Prefectul județului Covasna, Horia Grama, l-a acuzat pe președintele organizației județene a PRM, Gică Agrigoroaie, că i-a îndemnat pe jandarmii care păzeau o secție de votare să îi împuște pe membrii acesteia. Grama a spus că președintele PRM Covasna a mers, duminică, la secția de votare din municipiul Sfântu Gheorghe unde era înscris pe liste, ar fi rupt afișele care îndrumau oamenii spre secție, i-ar fi atenționat dur pe membrii comisiei să nu voteze nimeni în locul său, după care le-ar fi spus jandarmilor care păzeau secția de votare să îi împuște pe membrii acesteia; în opinia prefectului de Covasna, Gică Agrigoroaie ar trebui sancționat, iar președintele secției respective de votare trebuia să depună o plângere în care să sesizeze Poliția. Persoane decedate pe listele electorale . Printre persoanele decedate, trecute pe listele electorale, se afla și mama liderului PSD Covasna Președintele PSD Covasna, deputatul Adrian Vlad Cășunean, a declarat că pe listele electorale din județ au fost trecute aproximativ 10.000 de persoane decedate sau plecate din județ, printre acestea figurând și mama lui, moartă în urmă cu câteva luni. „Mama mea, care a decedat în urmă cu câteva luni, a fost trecută pe listele electorale împreună cu alți 10.000 de morți sau plecați din județul Covasna”, a afirmat Cășunean. Liderul PSD a spus că este o diferență foarte mare între datele oferite de Serviciul de Evidență Informatizată a Persoanei și de Institutul de Statistică, în opinia liderului PSD Covasna, Serviciul de Evidență a Persoanei nu a reactualizat lista cu persoanele cu drept de vot, iar Institutul de Statistică a oferit date în urna recensământului din 2002. PSD Covasna a contestat și procentul de participare la vot înregistrat la nivel de județ, considerând că acesta ar trebui să fie de peste 50 la sută, însă Biroul Electoral Județean a’ffeSp’ha'ibhtesfâția.''’’ T,',' ‘ r>/> ' Actualitate interna Nr. 302, miercuri, 22 octombrie 2003 Reprezentantul PD în BEC nu semnează validarea referendumului ■ Decizia acestuia a venit la cerererea conducerii PD ■ Traian Băsescu a motivat decizia prin Conducerea PD a decis să ceară reprezentantului partidului în Biroul Electoral Central, Ioan Onisei, să nu semneze procesul verbal de constatare a valabilității referendumului, a anunțat Traian Băsescu. Onisei va depune și o explicație a refuzului de a semna acest proces verbal, pe baza căreia Curtea Constituțională va putea aprecia dacă punctul de vedere al reprezentantului PD în BEC este suficient pentru a valida sau nu referendumul. Deciziile au fost luate, ieri, în ședința Biroului Permanent Național al PD, pe baza unei analize a „fraudelor ” comise la nivelul întregii țări. Băsescu a declarat că principalele „sisteme de fraudare” au fost reprezentate de utilizarea în exces a urnelor mobile, posibilitatea pentru o persoană de a vota de mai multe ori pe baza unor acte de identitate diferite, „șantajul” practicat de autoritățile locale care au amenințat electoratul că nu va primi pensiile, alocațiile sociale sau ajutorul de șomaj dacă nu se va prezenta la vot sau acordarea de avantaje materiale cu condiția prezenței la urne. Referendumul a avut „un ecou” pozitiv pe plan extern Ministrul de Externe, Mircea Geoană, a declarat, la Comisia parlamentară de integrare europeană, că referendumul pentru modificarea Constituției a fost perceput în mod pozitiv pe plan extern și a precizat că și alte țări europene au avut probleme la referendumul. Geoană a spus că este dificil de mobilizat populația pentru un referendum pe teme europene în orice țară din UE, iar România nu este o excepție din acest punct de vedere. El a apreciat, însă, că România a trecut testul de credibilitate externă, iar amendarea Constituției este foarte importantă pentru aderarea la UE, în ceea ce privește preluarea acquisului comunitar. Reforma în justiție, indepedența justiției, aplicabilitatea practică a dreptului comunitar sunt importante pentru închiderea capitolului „Justiție și Afaceri Interne”, iar garantarea proprietății este importantă pentru obținerea statutului de economie de piața funcțională, a arătat Geoană. Bulgaria a fost, de asemenea, nevoită să amendeze Constituția pentru a putea continua negocierile pe anumite capitole, a precizat Mircea Geoană. Cronica cârcotașilor, prezentată de Stolojan și Băsescu , Octav Cozmâncă a criticat în termeni duri pozițiile liderilor PNL și PD privind desfășurarea referendumului Președintele executiv al PSD Octav Cozmâncă i-a atacat dur,ieri, pe liderii PNL și PD Theodor Stolojan și Traian Băsescu, pentru pozițiile lor privind referendumului asupra revizuirii Constituției, numindu-i „cârcotași ai politicii din România, fără talent și fără calificare”. „Din păcate, am constatat la referendum o duplicitate și un boicot din partea unor lideri de partide care au practicat jocul la două capete. Una au spus și alta au făcut”, a afirmat Cozmâncă, adăugând că PSD „nu poate accepta și tolera” acest lucru. El i-a acuzat pe liderii PNL și PD că au acționat în interes personal și nu național și că acestora le pare rău‘'Că'â-a‘Wt'at 'acest referendum. 'fj. e.if.!. V . . . .V v. Acțiuni antiamericane îndreptate către țările est-europene Limba română nu se va mai auzi la Europa Liberă ■ Administrația Bush vrea să întrerupă emisia celor două posturi în limbile țărilor est-europene ■ Acțiunile SUA față de țările Europei de Est sunt criticate de Washington Post Oficiul american pentru Management și Buget intenționează să întrerupă emisia posturilor de radio Europa Liberă și Vocea Americii în limbile țărilor din Europa Centrală și de Est, inițiativă criticată de cotidianul Washington Post. Decizia sistării emisiunilor celor două posturi de radio în limbile națiunilor est-europene a fost adoptată ca urmare a instaurării unor regimuri democratice în regiune. Argumentele au fost însă, contestate de Washington Post, care apreciază că procesul de democratizare din țările esteuropene nu este încă definitivat, libertatea presei fiind unul dintre aspectele cele mai amenințate. Publicația americană amintește că în România, ziariștii au fost sancționați pentru că au făcut dezvăluiri deranjante despre politicieni, deși tribunalele au recunoscut că acestea au fost adevărate. Conform Washington Post, jurnalismul practicat în regiune pune accentul pe senzațional, în detrimentul standardelor profesionale. Sondajele de opinie au dezvăluit că atitudinea antiamericană deseori semnalată în Franța și Germania reprezintă o tendință tot mai accentuată și în statele „noii Europe”. Puwak amenință cu procese ■ Puwak îi va da în judecată pe cei care „au proferat miniciuni” la adresa sa Fostul ministru al Integrării, Hildegard Puwak, a anunțat, printr-un comunicat, că îi va da în judecată pe cei care „au proferat minciuni și calomnii” împotriva sa și că demisia a fost determinată de „o campanie de presă ce urmărește intoxicarea opiniei publice cu neadevăruri”. „Sper că mass-media și Opoziția vor avea onestitatea de a recunoaște afirmațiile injuste pe care și-au bazat atacurile la adresa mea, a PSD și a Guvernului și îmi rezerv dreptul de a restabili adevărul folosind calea justiției împotriva'Celori ce au proferat, hispciani și calomnii împotriva mea”, afirmă fostul ministru al Integrării Europene. Hildegrad Puwak a anunțat că a luat decizia de a demisiona de comun acord cu premierul, ea considerând că exista riscul ca aceste date să afecteze imaginea și credibilitatea Guvernului pentru care a muncit „cinstit și devotat”. Ea apreciază că astfel, în etapa deosebit de importantă de după adoptarea noii Consituții, Executivul își va putea concentra toate eforturile pe prioritățile programului său, asigurând finalizarea negocierilor în 2004 și aderarea României în UE drn 2007.