A M. Kir. Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium Oktatófilm Kirendeltségének hivatalos közleményei, 1936 (1. évfolyam, 1-11. szám)
1936-02-01 / 1. szám
12 ki. Itt találkozik az új korszak új módszere a technika legújabb vívmányaival, a filmmel, a rádióval, a gramofonnal, a televízióval. Egy pillantás a , múltba bámulatos képet nyújt. Évezredeken át minden nevelés és tanítás elsősorban az emberi lélek és érzésvilág megismerését tartotta legfőbb feladatának. Az ókor, a középkor és az újkor jó szakaszán az emberi szellem termékek értékelése állt a tanítás előterében. Eszköze elsősorban a hallás szerve volt. Comenius volt a legfőbb szószólója annak, hogy új módszert kövessen a tanítás és minden szabályt a természet tanulságaiból vezessen le. A fül segítségére jöjjön a szem és a nyelvnek a kéz. Az ő Orbis pictusa talán a legfényesebb bizonyíték arra, hogy az államélet új korszakai új iskolai módszerek beiktatását hozzák. A mi korunk tanítása minden érzékszervünket felhasználja, de a természettudományokon nyugvó, világot átfogó és átformáló technikai vívmányaival a szemnek sok helyet követel és még többet a kéznek, sőt az egész testnek. Az iskolák a szemléltetésre mind több gondot és több pénzt áldoznak. Képek, rajzok, kísérletek, száraz és borszesz-készítmények, majd a slörd és homokasztal - kirándulások, azaz a közvetlen átélés jelölik az új utak irányait. Mindezek a módszerek és eszközök azonban nem tudnak és nem tudhatnak minden kívánalmat végleg kielégíteni. Azért az iskola mind újabb és legújabb eszközök után nyúl, így jutott el az iskola a film felhasználásához is. A film mindössze negyven éves. Mindegy, akár francia, akár német felfedezésnek tekintjük-e, bizonyos, hogy megjelenése után igen hamar észrevette az iskola. Ennek okát abban kell keresni, hogy a film olyan sajátságok felett rendelkezik, amilyenekkel eddigelé egyetlen taneszköz sem rendelkezett , amelyeket az új utakat kereső iskola igen jól felhasználhat. A film a valóságot — a térben és időben elválasztott tananyagot is — hűen tudja a tanuló elé vinni. Az életet jeleníti meg és élményszerűen hat, mindent elér és mindent lát. Amellett az eddigi analitikus tanító eljárást szintetikus eljárással egészíti ki és teszi teljessé. A film tan- és tanítóeszköz voltát csak hosszú, évtizedeken át tartó vita után ismerte el a világ pedagógus közvéleménye. De aztán teljesen mellé állt. Használatba venni azonban már nem tudja könnyen. Használatához elvi, technikai és gazdasági előfeltételek szükségesek. Elvileg tisztázni kell, hogy miként lehet és kell a filmet az iskolákban értékesíteni. Ez a munka elméletileg is, gyakorlatilag is internationálisan elvégeztetett. Az eredmény azonban addig csak elméleti értékű volt, amíg nem volt mód a technikai megoldásra. A 35 mm. és u. n. normál filmszalag robbanva égő anyagból készült. Vetítésére képzett emberre és tűzbiztos felszerelésre volt szükség. Sok állam ezt a nehézséget is legyőzte, de a film tűzveszélyes volta az általános használatot gátolta, sőt lehetetlenné tette. Erre a tudomány és ipar kitermelte a keskeny és nem robbanva égő filmanyagot és a bárki által kezelhető és hordozható vetítőkészüléket. Ma több típusú és igen jó készülékek várják az általános alkalmazást. Megoldatlanul maradt a gazdasági kérdés. A gép igen sok pénzbe kerül és a gép etetésére szükséges oktatófilm anyag még többe. Ezt egyes iskola, sőt iskolák csoportja se tudja megszerezni. Ez csak állami segítséggel mehet, úgy, hogy az összes iskolák összefognak : egy mindnyájukért és mindnyájan egyért elv alapján. A magyar kultuszminisztérium a legelső volt a film értékelésében és legelső a megoldásban. A filmet az iskolai taneszközök közé sorozta és a pénzügyi megoldást is megtalálta.Ugyanezt tette valamivel később Németország és Lengyelország is. A magyar filmoktatást a magyar kultuszkormány tisztára magyar eszközükkel valósította meg. Kitermelte a magyar iskolai filmvetítő gép