A M. Kir. Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium Oktatófilm Kirendeltségének hivatalos közleményei, 1937 (2. évfolyam, 1-12. szám)
1937-01-01 / 1-2. szám
A filmnek a tanító- és tanítónőképzőintézetekbe való bevezetésével nehezebben áll a dolog. A század elején a filmek vetítésére alkalmas gépek még igen bonyolultak voltak. Kezelésük sem volt egyszerű. A filmtekercsek tűzveszélyessége folytán külön vetítőkamra építése volt szükséges. Még az u. n. tűzbiztos dobok sem voltak teljesen megbízhatók. A filmek kölcsönzése is igen nehéz volt. Az Urániának ugyan már voltak filmjei, de nem nagy számmal és kölcsönzésük nagyon költséges volt, így a világháború kitöréséig — bár a kérdés sokszor megbeszélés tárgya — a tanító- és tanítóképzőintézetekbe a filmoktatás nem kapott helyet. Igaz, más iskolában sem. De aki a tanítóképzésnek a világháború előtti helyzetét ismeri, tudja, hogy ha még pár évig élvezhetjük a béke áldásait, egészen biztosan felszereli az állam a tanító- és tanítónőképző intézeteket a legmodernebb oktatási eszközzel, a film-vetítőgéppel. Hogy miért épen a tanítóképző-intézeteket emelem ki ? Azért, mert ezek voltak a módszeres újítások iránt a legérzékenyebbek és aminek a tanításban hasznát látták, azt igyekeztek azonnal megvalósítani. A filmoktatásnak a magyar tanító- és tanítónőképzőintézetekben ma is nagy fontossága van. Legelőször azért, mert a tanítóképző-intézetben a tanítás anyagát a lehető legjobban el kell sajátíttatni és a lehető legmélyebben bevésni a tanulók lelkébe. Hiszen ezeknek az ismereteknek a legnagyobb részét mint tanítóknak állandóan a tudat küszöbén felül kell ébren tartaniok. Nekik minden tárgy szaktárgyuk. Ez teszi a tanítóképzőkben a tanítást, illetve a kellő tanítási eredmény elérését nehezebbé. Annak, aki valamit tanítani akar, alaposan minden oldalról kell azt ismernie. Ezért kap a tanítóképzőkben tág teret a sokoldalú szemléltetés, a több szempontból való összefoglalás, a lehető gyakori alkalmazás és a cselekedtetve tanítás. Ezért fontos, hogy a mai modern filmoktatás bevonuljon a tanítóképzésbe és mindazokat a filmeket, melyek a tanítóképzőintézetek tanítási anyagába beletartoznak, a tanítóképzőintézetek a legteljesebb mértékben felhasználják. Ez a mai filmoktatási berendezés mellett lehetséges is. A több példányban meglevő filmtekercsek, a gyors és biztos rendelkezésre bocsátás lehetségessé teszi a kellő időben való, esetleg ismételt felhasználást. A gép kezelése nem okoz nehézséget. Tűzveszedelem nincs. A film bármikor megálítható, újra lepergethető. Mindezek olyan nagy előnyök, melyeket 15—20 évvel ezelőtt el sem tudtunk volna képzelni. Melyek azok a filmek, melyeket a meglevő filmek közül felhasználhatunk a tanítóképzésben ? Azt felelhetjük : majdnem kivétel nélkül mindegyiket. A földrajzi filmek közül főként a magyar tárgyúakat. Hogy csak néhányat említsek : A Tisza felső szakasza. Az Erdélyi tavak, Kolozsvár, Nagyvárad, Torda és a tordai hasadék, Debrecen, A Magyar Alföld és még sok más. Milyen más képet kap ezekről a vidékekről aki előtt a film, gondos előkészítés után lepereg, mint aki csak a könyv betűi vagy egy-két kép után akarja elképzelni. Milyen más lesz a tudása és milyen szemléletes lesz a tanítása, mikor azt tanítványainak fogja elmondani. De a külföldről készült filmek is olyanok, hogy közvetlenül bekapcsolhatók a földrajzi tanításba: Róma, az örök város, a Forum Romanum, Nápoly és Pompeji stb. E két utóbbi a történelemtanításhoz is kapcsolható. A Pünkösdi búcsú Csíksomlyón, Kalotaszegről és más elszakított magyar területekről készült filmek hazafias szempontból is rendkívüli értékűek. Közel hozzák hozzánk az elszakított területeket, testvéreinket. Iskolai nevelésünknek pedig ma egyik legfőbb célja az elszakított területek magyarjaival fenntartani a testvéri kapcsolatokat. A természetrajzi filmek is mind kapcsolhatók az egyes órák tanítási anyagához. Az alsóbbrendű élőlények és szaporodásuk, A vér keringése, A bélbolyhok működése, A protisták mozgása épúgy felhasználható, mint