A M. Kir. Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium Oktatófilm Kirendeltségének hivatalos közleményei, 1937 (2. évfolyam, 1-12. szám)

1937-01-01 / 1-2. szám

R 3­1 A forró égövi erdő, vagy a Hogyan fogjuk az elefántot. Ilyenek még: A sün, A vakond, Harc a létért, stb. Egyik szebb és érdekesebb mint a másik. Ugyancsak idetartoznak a bányászatról, iparról készült filmek, mint pl. Ólombányászat Nagybányán, A vas és az acél. Hogyan készül az acél, a drót és a drótáru stb. A többi tantárgyak köréből is készültek filmek, így különösen a vegy­tan és a fizika anyagából. Hazai és külföldi anyagokból körülbelül 100.000 méter film van a val­lás- és közoktatásügyi minisztérium birtokában. Az oktatófilm kirendeltség ebből mintegy 40.000 métert dolgozott fel. Ez úgy értendő, hogy a 40.000 méter filmet átvizsgálta, a tanításra értékes részeket kiválogatta, a szüksé­ges kiegészítésekkel, új felvételekkel kipótolta, feliratokkal ellátta. Ily mó­don 72 darab oktatófilm áll jelenleg az iskolák rendelkezésére. Ez a 72 film keskeny filmszalagra van átvive, egyenként körülbelül 80—120 m. hosz­­szúak. Mindegyik legalább 10—10 példányban van sokszorosítva. Olyan nagy szám ez, mely a filmeknek az iskolai tanításba való felhasználását lehe­tővé teszi. Az iskolák vetítőgéppel el vannak látva. Vetítő vásznat kaptak. Mindez sok százezer pengőbe kerülő felszerelés. Kár lenne a belefekte­tett szellemi és anyagi erőket kiaknázatlanul hagyni csak azért, mert talán a filmek alkalmazása csekély munkatöbbletet jelent. A filmek készítése és beszerzése állandóan folyik. Pályázatok jelen­tek meg az iskolai filmtémák kidolgozására. A filmek számának emelése tehát csak idő és pénz kérdése. Az iskolák által kikölcsönzött filmekről iskolák és a filmek szerint sta­tisztikai feldolgozás fog készülni. Ez főként azt fogja mutatni, milyen is­kola, mely filmek után mutat érdeklődést. Ez irányt fog szabni a filmtémák­nak és egy-egy film másolatai számának is. Ilyen statisztikai összeállítás azonban legelső ízben csak a folyó iskolai év végén készülhet. Végered­ményben arra fog törekedni a vallás és közoktatásügyi minisztérium ok­tatófilm kirendeltsége, hogy minden olyan tárgykört, melynek az iskolai tanításban helye és haszna van megfilmesítsen. Nem lehet kétség aziránt, hogy a tanító-, tanítónő- és óvónőképző-intézetek tanárai, akik minden al­kalmat és módot megragadnak a tanítás módszerének tökéletesítésére és a tanítás eredményének emelésére, az oktatófilmet a legteljesebb mértékben fel fogják használni tanításukban. A tanító- és tanítónőképzésben még egy különleges cél is van. Meg­tanítani a tanítójelölteket a film vetítésére, a film vetítőgépek kezelésére. Erre a filmoktatás jövője végett van szükség. A filmoktatás be fog vonulni az elemi iskolai tanításba is. A fővárosi filmek között már számos olyan film is van, melyeket az elemi iskolákban tárgyalt ismeretek szemléltetésére lehet felhasználni. Az Oktatófilm Kirendeltség filmjei közül ilyenek például: A gólya, A bíbic, A sün, A vakond, stb. Az összes magyar tájföldrajzi felvételek. A székesfőváros oktatófilmjei közül: A levél útja, Az utcán légy éber, Hogyan készül az újság és könyv és még több más. Milyen könnyen és természetesen történhet ezeknek a filmeknek a felhasználása, ha a tanító ismeri a filmek vetítésének módját, a gép keze­lését, ha maga is részesült filmoktatásban. A tanító és tanítónőképző-inté­­zetekben tehát a filmek bemutatásának munkájában feltétlenül használjuk fel a növendékeket, akik a segítés közben megtanulhatják a technikai el­járást. Nagy dolog ez, de a jövőre való hatásában még nagyobb lesz. Ezért kell a tanítójelöltek gyakorlati tanításai közé is film­bemutatást beilleszteni. Lehet ez önálló beszéd- és értelemgyakorlati téma, lehet egy­­egy földrajzi egység összefoglalása, vagy természetrajzi kérdés. A filmek között erre a célra igen sok alkalmas van. Ha a szaktanárok, a gyakorló­­iskolák vezetői és a tanítójelöltek megismerik az egyes filmeket, maguk is sokat fognak erre alkalmasnak találni.

Next