A M. Kir. Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium Oktatófilm Kirendeltségének hivatalos közleményei, 1939 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1939-01-01 / 1. szám

IV. évf. 1939. január 1. szám A M. KIR. VALLÁS- ÉS KÖZOKTATÁSÜGYI MINISZTÉRIUM OKTATÓFIL­M KIRENDELTSÉGÉNEK­­ HIVATALOS KÖZLEMÉNYEI A VALLÁS- ÉS KÖZOKTATÁSÜGYI MINISZTÉRIUM FILMÜGYEINEK ÉRTESÍTŐJE MEGJELENIK HAVONKINT. SZERKESZTŐSÉG És KIADÓHIVATAL, BUDAPEST, vik­. CSEPREGHY-U 4.­­ TEL.: 145—818 A KÖZLEMÉNYEKET A KÖZÉP- ÉS KÖZÉPFOKÚ ISKOLÁK A FILMDÍJAK FEJÉBEN DÍJTALANUL KAPJÁK. ________ELŐFIZETÉS: EGY ÉVRE 5 PENGŐ. EGYES SZÁM: 80 FILLÉR. SEGL.DI TUDOMÁNYEGYETEM IHÁSZ GYULA PEDAGÓGUSKÉPZő KAR Htrakriv terméstertimef«»­ Tudártér tgy. h­anyvtir» ? elemi iskolák filmoktatásáró^i|| Geszti Lajos. Budapest.­ ­­­­­ / Az elemi iskolák filmmel tanításával úgy vagyunk, miht valami fi­y­kos, nagy betegséggel: ha nem beszélünk is róla, mindig fáj és m­ín'jis^rá gondolunk. Magyarországon, a kétség és öröm, a remény és lemondás utolsó húsz esztendejében sok történt az iskolák belső és külső rendjében. Minden azért, hogy az új nemzedék jobb, erősebb fegyverekben és a lehető legjobb testi és szellemi edzettséggel induljon a jövő súlyos kérdéseinek a megoldására. Ez a törekvés hozott új tantervet, új tanügyi közigazgatást, új nevelő-tanítói célkitűzést, magasabb célú tanítóképzést és meghozta a­z iskolai filmmel tanítást is. Más, nagy, hatalmas államok, amint Franciaország, Nagybritannia, Északamerikai Egyesült Államok még csak most kezdenek ráeszmélni, hogy a film milyen ér­téket jelent a tanítónak és tanulónak egyaránt. Mi magyarok immár négy esztendeje tanítunk is filmmel. S mindig nagyobb és nagyobb méretezés­ben. Közép- és középfokú iskoláink — néhány kevés kivétellel — a tan­órákon pergetik a filmet saját gépen, esetleg gépeken és akkor, amikor a tanításban se a szó, se más taneszköz nem vezethet megfelelő eredményre. Immár mi magyarok szolgáltathatjuk a döntő érveket arra, hogy a film új k­o­r­s­z­k­o­t v­á­g a tanítás történetében, mert vele megrövidül az átadására szükséges idő, mert a tanuló figyelmét leköti a film, így a meg­tartás kitűnő, s minden fáradság nélkül megy, mert nincs olyan rakoncát­lan osztály, amelyet a filmes óra rendre ne kényszerítene. Röviden : a t­a­­n­u­l­ó fegyelmezetten figyel és nagyon jól felel. Megfigye­léseink e két adata pedig, nyilvánvalóan minden idők tanításának legfőbb célkitűzése volt és azt a tanítót, aki ezeket elérte, jó tanítónak, magisternek, mesternek nevezték. Ezt a pedagógiai helymeghatározást el kellett végezni, minthogy a továbbhaladás ezen nyugszik, azaz, ha a film olyan hatalmas erejű tanító eszköz, mint eddigi tapasztalataink egyhangúan igazolják, akkor iskolai alkalmazását minden eszközzel és haladék nélkül meg kell valósítani min­den iskolai fokon, elemiben, főiskolában, egyetemeken, mert hiszen csak ebben az esetben szolgáljuk valóban a jobb jövő és az erősebb, tudato­sabban magyar­ műveltséget biró nemzedék céljait. S ez már eddig is így történt. A közép- és középfokú iskolák film-

Next