A M. Kir. Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium Oktatófilm Kirendeltségének hivatalos közleményei, 1939 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1939-01-01 / 1. szám

fi­l­m­ me­k tanítását valósítottuk meg, de az elemi iskola ér­dekeire gondoltunk. Elemi iskolai berendezésünk, több oknál fogva, nem alkalmas pedagógiai kísérletezésre. Legfőbb akadályok: túlságosan nagytömegű iskolafaj, tanulóanyaga minden iskolafajé közt a legkevésbbé egységes, a tanításra szánt idő a legrövidebb s a tanulók testi és szellemi fejlődésében ez idő alatt oly ugrások vannak, amilyeneket más iskolafajok­nál ily mértékben megközelítőleg sem találunk. Ezekhez a belső nehézségekhez éppen ilyen nagy külső, szin­te áthághatatlan gátak társulnak. Csak a legfontosabbakat említem : az ele­mi iskolák nagy szétszórtságával jár, hogy sok iskola villanyárammal nincs ellátva, törvényeink szerint az elemi iskolai oktatás ingyenes, tehát filmdíjak szedése nem lehetséges, viszont olyan összeg előteremtéséről kel­lene gondoskodni, amelynek láttára döbbenet ülne az arcokra, végül kere­ken 6000 elemi iskolából csak 1200-nak fenntartója az állam, a többi az iskolafenntartók egész hosszú listájának hatáskörébe tartozik. Egységes meg­oldásra gondolni csak nehezen lehet. Az előbbi két gátló csoporthoz, harmadiknak szegődnek a peda­gógiai nehézségek: az elemi iskolához teljesen öncélú, a tantervek­hez, utasításokhoz mindenben hozzásimuló és azt kiegészítő filmanyagra van szükség és sokkal nagyobb tömegű másolatra,mint bármely más iskolafaj­nál ; a filmmel tanításhoz egységes szempontú módszeres eljárások szük­ségesek, mert enélkül játék, iskola­ mozi és tanulás helyett szórakozást von­na az iskolai komoly munka helyébe. A szellemi irányítás és javító, tá­mogató ellenőrzés sokkal nehezebb, mint másfaju iskolák esetében. Pedig itt ezekre nagyobb szükség van, mint másutt. Ezekhez járul, hogy sehol a világon nincs még elemi iskolai rendszeres filmoktatás. Ahol megkezd­ték is, inkább csak próbálgatás számba megy, azaz nincs semmiféle tapasz­talat arra nézve, hogy milyen is legyen a 6—10 éves gyereknek szánt film. Itt könnyű a felelet : annyi lélektani és pedagógiai elvi megállapításunk van, hogy a filmépítés bátran rábízhatja magát. Nem biztos azonban, hogy a valóságnak a film esetében is megfelel ez a megállapítás. A film ugyanis minden tanító eszköz felett áll abban, hogy a legegyénibb taneszköz. Ma­ga is tanít, de a tanító egyénisége szerint, új és új lelki és érzelmi, tehát nevelői célokat szolgáló folyamatokat indít meg, ha a film jó. A jó elemi iskolai filmek ismérveiről könyvtárra rugó irodalom van, de senki sincs, aki a jó film gyakorlati ismertetőjeleit fel tudná sorolni. Ezt a tételt újra egy tapasztalati ténnyel világítjuk meg. Filmoktatásunk legfőbb gond­jai közé tartozik, hogy minél több pedagógus filmező legyen Vagy olyan, aki tudja, hogy milyen legyen a jó közép­skolai film. Hála Istennek, jelentkeznek is, dolgoznak is. Ámde ők maguk állapítják meg, gyakran a kész felvételek után, hogy a pedagógiai és módszeres anyag elrendezésén és a képhez értésen túl, még kell valami állandóan éber é­r­z­é­k, aminek hiányában nem az jön ki a képen, amit a szerző lelki szemeivel látott, hanem valami más, amit nem is akart. Szóval tapasztalaton túl megér­tés szükséges a jó film előállításához. Ez a tapasztalat azonban az elemi iskolák filmjeire nézve nincs meg ez idő szerint sehol a világon. Mindezekből azt kell következtetnünk talán, hogy az elemi iskolák filmmel tanításával ne is törődjünk ? Nem, szerintem éppen ellenkezőjére kell minden figyelmünket és minden erőnket fordítani. Elsősorban is, a ma­gyar nép minden időben fenntartója és hordozója volt nemzeti létünknek. Jöhetett ide tatár, török, német vagy görög, ez a földbe gyökerezett ma­gyarság erős és egészséges volt. Csonkíthatták, vághatták, sem per­­virens maradt. Volt idő, amikor elhallgattak a poéták, amikor nem vol­tak tudósok, amikor a festő nem dolgozhatott, az építész nem tervezhetett, ez a nép akkor is megőrizte ősi nyelvét, lelkében rejtegette eljövendő mű­vészetek motívumait és szíve alatt hordozta későbbi korok minden magyar

Next