A M. Kir. Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium Oktatófilm Kirendeltségének hivatalos közleményei, 1940 (5. évfolyam, 1-12. szám)
1940-01-01 / 1. szám
és ahogy tudja segíti, hanem magát velük teljesen azonosítja. Az idegen államterületen élő nyelvtestvérek bár elismerik nevelőállamuk törvényeit s élnek is vele, de az az állam, amelynek testéről leszakadtak, tetszése szerint rendelkezik velük. Így a világháború óta, szemünk láttára, százezer számra telepítik vissza a görög, a török, a zsidó és legutóbb a német nép idegen állam területére vándorolt nyelvtestvéreit. Ez nem az állam mindenhatóságának jele, hanem a népi — vérbeli, nyelvi és kulturális összetartozás — ereje. Az ilyen kifelé sugárzó erő kifejtésére csak az olyan államok népei képesek, ahol a nemzeti tudat a társadalom minden osztályát vízszintes és függőleges irányban teljesen összefogja. E tudat nem terem magától. Ezt gondos terv szerint el kell vetni és félő szeretettel táplálni, nevelni kell. A nemzeti öntudat legszélesebb és legtermékenyebb veteményes ágya a népiskola. Célirányosnak véljük, ha a népoktatás minél korszerűbb területen mozog. Ez a gondolat sürgeti, hogy a gyengébb fölszerelésű iskolák szellemi erejét korszerű didaktikai eszközök alkalmazásával növeljük. Ez eszközök között szerepel a film, amely több államban már az elemi iskolában is megvalósult. Hogy mi is megvalósíthassuk, megvan rá minden szellemi erő. A nép műveltségének ez úton való emelése nem is követel oly nagy összegeket, hogy e miatt a megoldás kivihetetlen lenne. Ezt már illetékes tényezők elé terjesztett javaslataink, terveink is számszerűen, világosan igazolják. Mikor a szervezet megalkotásának lehetőségein túl, most a szellemi vonalon is kimutatjuk, hogy cselekvésre készen állunk, akkor nem tettünk egyebet, mint törhetetlen akarattal és erővel kérjük az elemi iskolák filmes tanításának megvalósítását népünk szellemi és ezzel állami ütőerejének fokozása érdekében. 2 Filmet a népiskoláknak! Szemes Gábor, Jászberény ,,A maradandó értékű oktatás, a valláserkölcsi és nemzeti alapokra épített nevelés elmélyítése, fokozása és általánossá tétele egyike azoknak a kormányzati feladatoknak, amelyeknek sikeres megoldása elhatározó jelentőséggel bír nemzetünk sorsának jövendő kialakulása szempontjából." (O. K. 1936. I. 5. p. 1. Kása Kálmán.) Négy esztendeje annak, hogy a közoktatásügyi minisztérium Oktatófilm Kirendeltsége és Budapest Székesfőváros oktatófilmszervezete vállvetett munkájának gyümölcseiből a főméltóságú Kormányzó Úr előtt néhány szemelvényt bemutatott. Dr. Kása Kálmánnak, az O. D. B. B. alelnökének a kormányzói bemutatón elhangzott előadásából vettem szerény tanulmányom fentebb idézett sorait. Sugárzik belőle, hogy kormányzatunk az oktatás, a valláserkölcsi és nemzeti alapokra épített nevelés minden eszközét igénybevéve kívánja megteremteni nemzetünk boldogabb jövendőjét. A közelmúltban parlamentünkben mondotta a magyar kultúra legfőbb őre: ,,A nemzeti műveltség alapszínezetét a néptanító adja meg, hivatása van azon a helyen, ahová a nemzet állította.“ — Adjunk tehát a néptanítónak kezébe minden eszközt, melynek segítségével hivatását jobb