A M. Kir. Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium Oktatófilm Kirendeltségének hivatalos közleményei, 1940 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1940-01-01 / 1. szám

és ahogy tudja segíti, hanem magát velük teljesen azono­sít­j­a. Az idegen államterületen élő nyelvtestvérek bár elismerik nevelő­­államuk törvényeit s élnek is vele, de az az állam, amelynek testéről lesza­kadtak, tetszése szerint rendelkezik velük. Így a világháború óta, szemünk láttára, százezer számra telepítik vissza a görög, a török, a zsidó és legutóbb a német nép idegen állam területére vándorolt nyelvtestvéreit. Ez nem az állam mindenhatóságának jele, hanem a népi — vérbeli, nyelvi és kulturális összetartozás — ereje. Az ilyen kifelé sugárzó erő kifejtésére csak az olyan államok népei képesek, ahol a nemzeti tudat a társadalom minden osztályát vízszintes és függőleges irányban teljesen összefogja. E tudat nem terem magától. Ezt gondos terv sze­rint el kell vetni és félő szeretettel táplálni, nevelni kell. A nemzeti ön­tudat legszélesebb és legtermékenyebb veteményes ágya a népiskola. Célirányosnak véljük, ha a népoktatás minél korszerűbb területen mozog. Ez a gondolat sürgeti, hogy a gyengébb fölszerelésű iskolák szellemi erejét korszerű didaktikai eszközök alkalmazásával növeljük. Ez eszközök között szerepel a film, amely több államban már az elemi iskolában is megvalósult. Hogy mi is megvalósíthassuk, megvan rá minden szellemi erő. A nép műveltségének ez úton való emelése nem is követel oly nagy összegeket, hogy e miatt a megoldás kivihetetlen lenne. Ezt már illetékes tényezők elé terjesztett javaslataink, terveink is számszerűen, világosan igazolják. Mikor a szervezet megalkotásának lehetőségein túl, most a szel­lemi vonalon is kimutatjuk, hogy cselekvésre készen állunk, akkor nem tettünk egyebet, mint törhetetlen akarattal és erővel kérjük az elemi isko­lák filmes tanításának megvalósítását népünk szellemi és ezzel állami ütő­erejének fokozása érdekében. 2 Filmet a népiskoláknak! Szemes Gábor, Jászberény ,,A maradandó értékű oktatás, a vallás­erkölcsi és nemzeti alapokra épített nevelés elmélyítése, fokozása és általánossá tétele egyike azoknak a kormányzati feladatoknak, amelyeknek sikeres megoldása elhatározó jelen­tőséggel bír nemzetünk sorsának jövendő ki­alakulása szempontjából." (O. K. 1936. I. 5. p. 1. Kása Kálmán.) Négy esztendeje annak, hogy a közoktatásügyi minisztérium Oktató­film Kirendeltsége és Budapest Székesfőváros oktatófilmszervezete váll­vetett munkájának gyümölcseiből a főméltóságú Kormányzó Úr előtt néhány szemelvényt bemutatott. Dr. Kása Kálmánnak, az O. D. B. B. al­­elnökének a kormányzói bemutatón elhangzott előadásából vettem szerény tanulmányom fentebb idézett sorait. Sugárzik belőle, hogy kormányzatunk az oktatás, a valláserkölcsi és nemzeti alapokra épített nevelés minden eszközét igénybevéve kívánja megteremteni nemzetünk boldogabb jöven­dőjét. A közelmúltban parlamentünkben mondotta a magyar kultúra leg­főbb őre: ,,A nemzeti műveltség alapszínezetét a néptanító adja meg, hiva­tása van azon a helyen, ahová a nemzet állította.“ — Adjunk tehát a néptanítónak kezébe minden eszközt, melynek segítségével hivatását jobb

Next