Oktatófilm Közlemények, 1948 (11. évfolyam, 2. szám)

1948-02-01 / 2. szám

Ez olyan eredmény, amely nemcsak idehaza, hanem a külföld bár­mely hatalmas kultúrájú államának is óriási érték, mert nem elmélke­dés, nem az okoskodó úgy vélem, hanem az iskolai gyakorlaton nyugvó 10 évnél hosszabb tapasztalat mondja. A búcsúzásnál arról sem szabad megfeledkezni, hogy a kirendelt­ség minden porcikájában magyar volt. Általa a magyar kötelező filmokta­tás minden más külföldi államénál előbb lett és élt. Idegen mintákat, ide­gen elveket nem követhetett, mert ezek még nem voltak. Se Kelet, se Nyugat, se Észak, se Dél nem szolgált semmiféle mintával. Ami itt az elméleti és gyakorlati pedagógiai síkom a film vonalái történt, az a magyar tudás és magyar lélek hű és igaz megnyilatkozása és miatta nem kell röstelkedniünk se a nagyok se a legnagyobbak előtt. Hogy ez jó volt, azt a külföldiek látogatásának hosszú sora és elismerése által mondhatjuk el ebben a búcsúztatóban. Meg kell itt mondani azt is, hogy nemcsak az elv, terv és szervezet, hanem az eszközök: gép, vászon, film is magyar volt. Milyen is volt ez a kirendeltség? Most, a megszűnés pillanatában el kell mondanunk: A lelke mélyéig demokratikus intézmény volt, mert a jobbmódú középiskolák tanulóitól beszedett filmdíjjal eltartotta a na­gyobb számú, népesebb, de inkább kisvárosi és vidéki polgári és sok elemi iskolát is. Ez így értendő: a középiskolák tanulói átlagban fejen­kim 2.70—2.30­0 filmdíjat fizettek egy évre. A polgári iskolák tanulói csak­ 75 fillért, ámde mindent — fölszerelést, filmet, berendezést — éppen úgy kaptak, mint a többet fizető középiskolák. Demokratikus intézmény volt kezdettől az utolsó pillanatig abban is, hogy művelődési egyesületeknek, szervezeteknek, ifjúsági és iskolán­­kívüli kulturális célokat szolgáló alakulatoknak ingyen filmet, igen sok­szor gépet is, szóbeli és minden más segítséget faj-, személy- és vallás­különbség nélkül bőségesen­ nyújtott. Tehette, mert a tanulók szülei által fenntartott értékekből gazdál­kodott; azt is hangosan mondjuk, valljuk és kiáltjuk, hogy az Oktató­film Kirendeltség hatalmas szervezetté nőtt egy évtized alatt, de állami pénz­ segítség nélkül, egyedül a kicsinyke, szegényes filmdíjakból élt. Ezért jogosnak és méltányosnak véltük, hogy ami az iskolai kultúráé, azt minden kultúrára törekvés,­­ és a felnőttek is élvezhessék. A magyar filmes tanítás az önsegély alapján indult meg, fejlődött és lett igazi értékké. A külföld is megbecsülte és gyakran mintául vá­lasztotta a magyar rendszert. Hogy ez a rendszer jó volt, azt minden magyar iskola és a magyar pedagógus közvélemény egyhangúan bizo­nyítja. Panasz nélküli minta-intézmény volt a VKM. Oktatófilm Kiren­deltség. Miért és hogyan? ".....

Next